Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä -Gentleman82-
#24683
Avaan nyt juhlallisesti täten Kehäradalle oman ketjun.
tekijänä Jussi
#24686
Pikaraitio-kehärata muuten sopisi melkein kaupungille kuin kaupungille. Aika usein bussien heilurilinjat eivät palvele ollenkaan kehän suuntaista liikkumista ja tähän nopea rataliikenne olisi loistava vastaus. Täydessä kehässä ei junia tarvi kääntää ollenkaan, vaan ne voivat mennä kokoajan samaan suuntaan. Kun tekee kehän sopivalle etäisyydelle niin maankäytöstä ei aiheudu saman mittakaavan ongelmia kuin keskustassa.

Täyttä kehää ei tosin pysty rakentamaan ainakaan Tampereella tai Helsingissä. Turkuun voisi ehkä onnistaakin.
tekijänä -Gentleman82-
#24690
Olet Q oikeassa, että asiasta olisi voinut lausua enemmän. Syynä on kuitenkin, että Aviapolis-ketjussa on käsitelty tätä rataa jo melkolailla useiden vuosien ajan. Toinen syy oli ajanpuute ketjun avaamishetkellä. Toivon tästä ketjusta vain ja ainoastaan kehärataan liittyvää ketjua, jossa seurataan teknisessä mielessä hankkeen etenemistä ja siihen liittyviä projekteja. Kuvia tulee varmaan eri tahoilta runsaasti, kunhan hanke saadaan kunnolla käyntiin.

Kerrattakoon vielä, että kyseessä on useita kymmeniä vuosia vireillä ollut "ikuisuushanke", jollaisia Suomessa alkaa harvoin. Rata siis yhdistää ns. pääradan ja Vantaakosken radan, eli tekee tavallaan kehän. Aiemmin sama hanke kulki Marja-radan nimellä. Marja tuli sanoista "Martinlaakson radan jatke". Hankkeella on omat nettisivut http://www.keharata.fi

Erityisesti joukkoliikennefoorumilla rata on saanut ns. pikaraitiotiekoulukunnan raivoihinsa. Termiä koulukunta en käytä halventavassa mielessä, vaan kuvaamaan tietyllä tavalla ajattelevia ihmisiä. Heidän vahvimmat argumenttinsa ovat olleet, että kehärata on yksinkertaisesti liian kallis ja että tunnelointi on turhaa. Vastustajien mukaan Vantaankosken radan jatkaminen Kivistöön olisi riittänyt ja näin H/K suhde olisi ollut parempi pienemmän budjetin ansiosta. Yksi vasta-argumenteista hinnan lisäksi on ollut matka-aika. Virallisesti on ilmoitettu kahdenlaista eri aikaa Helsingistä: 27min ja 30min. 27 min saavutetaan, jos juna lähtee liikkeelle "metromaisesti" eikä odota joka pysähdyksellä tiettyä aikaa, esim 1min. Monien vastustajien mielestä matka-aika ei lyhene tosiasiassa yhtään.
On myös argumentoitu, että bussit riittäisivät ja että siirtyminen maan alta terminaaliin pidentää matka-aikaa nykyisestä.
Vastustus on ollut kuitenkin loppujen lopuksi vähäistä julkisuudessa. Vastustajien (esim. Antero Alku ym.) mukaan pikaraitiotie Tikkurilasta riittäisi hoitamaan liikennöinnin. Leinelä ja Ruskeasanta eivät vastustajien mielestä tarvitse asemaa.Vastustajien mukaan suora pikajunayhteys olisi parempi tunnelissa Pasilasta ja edelleen Tuusulan kautta pääradalle.

Kannattajien mielestä hanke on tärkeä, koska siinä kytkeytyy rata lentoasemaan. Se mahdollistaa miellyttävän ja ruuhkattoman liikkumisen niin Vantaankosken kuin pääradan asemilta lentoasemalle. Radalla tulee liikennöimään Junakalusto Oy:n uusia Sm5 (Flirt)-junia, joiden matkustusmukavuus on erittäin hyvä. "Vanhoja" paikallisjunia radalla ei nähdä sen geometrian takia. Tähän päädyttiin säästösyistä. Flirteistä kuvia: http://www.junakalusto.fi/kuvia.html
VR:n ja pk-seudun kaupunkien omistama Junakalusto Oy vuokraa junia edelleen YTV:lle.

Asemia tulee aluksi 4: Leinelä, Lentoasema, Aviapolis ja Kivistö. Etukäteen louhitaan Viinikkala ja Ruskeasanta. Myöhemmin voidaan toteuttaa Lapinkylä, Vehkala ja Petas. Viinikkalan asema tulisi olemaan ns. terminaali kakkosen kohdalla. Finavia ei ainakaan julkisesti ole tehnyt päätöstä terminaali 2:sta. Mikäli hanke toteutuu, mahdollinen suurnopeusrata linjataan sen alta. Prof. Murole hahmotteli ko. hanketta 2050-luvulle. Hankkeesta ei ole päätöstä radankaan osalta, mutta liikennepoliittinen selonteko kehottaa varautumaan siihen kaavoissa. Se saattaa enteillä sitä, että asiasta on jo jonkinlaista yhteisymmärrystä poliittisella tasolla. Mikäli ko. rata toteutuisi, suorat lentoyhteydet maakunnista Helsinkiin loppuisivat hyvin pitkälti. Ainakin Turku ja Tampere olisivat lakkautuslistalla. Finnairin entinen pj Keijo Suila ehdotti rataa aikoinaan ja samoin Itä-Suomen maakunnat ovat ajaneet sitä. Turussa ratkaisua on vastustettu ja Pirkanmaalla suoraa pikajunaa kentälle toivotaan. Hurjimmissa visioissa Pirkkalasta menisi juna Helsinki-Vantaalle. Ratkaisu liittyy myös mahdolliseen Tampereen ohitusrataan. Asia on poliittisesti kuuma, sillä kyseessä on ratkaisu, jota ei voi perua.

Poliittinen lähihistoria: LVM julkaisi 16.2.2007 selvityksen kehäradan rahoitusmalleista. http://www.lvm.fi/fileserver/LVM05_07.pdf Työryhmä suositteli, että radan rakentaminen alkaisi 2008 budjettirahoituksen turvin. Toiveikkuus kuitenkin karisi kesän myötä kun selvisi, että hallitus lykkääkin kehärataa. Julkisuudessa esitettiin, että silloinen kauppa- ja teollisuusministeri Pekkarinen olisi ko. operaation takana ja halusi rahaa Keski-Suomen tiehankkeisiin. Asiasta käytiin kuuma poliittinen debatti, joka osoitti sen, miten paljon intohimoja rata herättää ja samalla kertoo sen tarjoamista mahdollisuuksista Helsingin seudulle sekä koko maalle.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/politii ... kkariselle
http://www.soininvaara.fi/2007/05/12/ut ... -oikeasti/
http://www2.eduskunta.fi/fakta/edustaja ... ropoli.htm
http://blogit.mtv3.fi/setaarkadia/2007/05/
http://www.digipaper.fi/presso/3999/index.php?pgnumb=39
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Min ... 5227164744

Tosiasia oli, että rataa lykättiin. Mikä on todellinen syy, jää hämärän peittoon ja paljastuu ehkä joskus arkistoista.
Kuumasta tilanteesta kertonee, että jopa MOT teki asiasta jutun:
http://ohjelmat.yle.fi/mot/arkisto/15_9 ... _tilipaiva

Niin tai näin, Valtioneuvosto teki yleisistunnossaan 28.8.2008 päätöksen, että radan rakentaminen alkaa 2009.
http://www.vn.fi/toiminta/vnviikko/vnvi ... oid=237269
Eduskunta hyväksyi vuoden 2009 tulo- ja menoarvion kehäradan osalta sellaisenaan ja näin ollen valtio maksaa enintään 404 miljoonaa hankkeesta. Vuoden 2009 budjetissa hankkeelle kohdistettiin valtiolta 9 miljoonaa ja Vantaalta 36 milj.
Tämä tarkoittaa, että Vantaa rahoittaa etupainotteisesti rataa, valtion osuuden kasvaessa. Vantaa on jo 2008 rahoittanut kehäradan suunnittelua 13,4 milj. eurolla. Vantaan maksuosuus on lopullisesti 34 % koko hankkeesta.
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 1812;76480
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Keh ... 5242175474

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi toteuttamissopimuksen 17.11.2008
http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a00%3a00

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2.dll?doctype=1&docid=323030385c313130355c32353838313631342e444f43&dalid=5.11.2008%2012:42:37&extension=doc

Peruskivi muurattiin 6.3.2009 ja rakennustyöt alkoivat Ruskeasannassa työtunnelin louhinnalla 13.5.2009. Viikolla 21 alkaa Aviapoliksen työtunnelin louhinta osoitteessa Turbiinitie 4.
tekijänä -Gentleman82-
#24921
http://www.keharata.fi/?pageid=49&paren ... tegoryid=2

Kehäradan siltasuunnittelu alkaa

18 kilomeriä pitkälle Kehäradan avorataosuudelle rakennetaan kaikkiaan 35 erikokoista siltaa. Niiden suunnittelu on jaettu neljään osaan. Osien 1, 3 ja 4 suunnittelijaksi valittiin WSP Finland Oy ja osan 2 A-Insinöörit Oy.

Suunnittelu alkaa välittömästi ja valmistuu vuoden 2010 aikana.

Siltasuunnittelun yhteenlaskettu hinta on noin 0,9 miljoonaa euroa (alv 0%)

Kaikkiaan Kehäradan suunnitteluun on tähän mennessä käytetty vuosina 2008 ja 2009 noin 25 henkilötyövuotta.

Rata otetaan käyttöön vuoden 2014 puolivälissä.
tekijänä -Gentleman82-
#25160
Timo Soinia lainaten: minulta tippui leuka saappaille:

:smt026

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a30%3a00

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a30%3a00

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... %3a30%3a00

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... d=8.6.2009 15:40:07&extension=pdf

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... d=8.6.2009 15:40:31&extension=pdf

http://192.49.193.12/ktwebbin/ktproxy2. ... d=8.6.2009 15:51:09&extension=pdf

Tästä voi ladata RHK:n suunnitelman 2010-2013
http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/aea72 ... 08_web.pdf

Liitteen 1 mukaan (s.92 dokumentissa) kehärata olisi saamassa 81 miljoonaa ensi vuoden budjettiin!
Kun siihen suhteutetaan, että Vantaa antoi tänä vuonna 36milj, valtio 9milj, niin Vantaan ensi vuoden osuuden kanssa ollaan varmaan jo 90-100 millin luokassa!
Avatar
tekijänä H.C.
#25163
Hienolta näyttää!! En ole käynyt ottamassa kuvia, sillä mitään ihmeellistä ei noissa rakennuspaikoissa ole näkynyt sen lisäksi mitä kehäradan omilta sivulta on voinut nähdä. Lentoasemalla on työmaatukikohta, muttei paljoa muuta mielenkiintoista tapahdu. Töitä Aviapoliksen asemalla en ole nähnyt, mutta kyllä nekin varmaan ovat alkaneet. Ruskeasannassa oli viimeksi ohi ajaessani louhittu jonkin verran kalliota, mutta en juuri silloin päässyt lähelle katsomaan. Pariin viikkon en ole siellä käynyt. Tulee olemaan mielenkiintoisempaa sitten kun itse ratatunnelia aletaan louhia.
Avatar
tekijänä H.C.
#25168
Joo, siellä on asemien piirustukset, suora linkki pdf-tiedostoihin ei tässä foorumissa näköjään toimi koska sisältää välilyöntejä, mutta täältä löytyy ne liitteet:

Aviapolis:
http://192.49.193.12/ktwebbin/dbisa.dll ... 0%3a00+7+1

Lentokenttä:
http://192.49.193.12/ktwebbin/dbisa.dll ... 0%3a00+8+1

Ruskeasanta:
http://192.49.193.12/ktwebbin/dbisa.dll ... 0%3a00+9+1


Aika vaatimattomia noi sisäänkäynnit, kun mitään suunnitelmia niiden ympäristöstä ei vielä ole tehty. Toivottavasti ne sitten joskus integroidaan alueelle rakennettaviin rakennuksiin.
tekijänä -Gentleman82-
#25270
Hyviä uutisia taas!

http://yle.fi/alueet/helsinki/helsinki/ ... 09611.html
Kehäradan asemat saivat rakennuslupia
julkaistu tänään klo 18:23, päivitetty tänään klo 19:16

Kuva: YLE Uutisgrafiikka
Vantaan ympäristölautakunnan rakennuslupajaosto antoi luvat kolmelle Kehäradan varteen tulevalle asemalle samassa kokouksessa.

Luvat myönnettiin Kehäradalle tuleville Helsinki-Vantaan Lentoaseman ja Aviapoliksen asemille sekä Ruskeasannan asemavaraukselle.

Maanalaisten asemien ensimmäisiin vaiheisiin kuuluu muun muassa huolto-, pelastus-, tekniikka ym. tunneleita sekä kuilurakennuksia.

Rakennusten lopulliset julkisivut ja mainoslaitteet haetaan erillisellä luvalla. Siinä yhteydessä käsitellään myös asemien liittyminen maanpäälliseen rakentamiseen.

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Koivukylän ja Hiekkaharjun välillä. Se on samalla raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

YLE Helsinki
Avatar
tekijänä H.C.
#25276
Vantaan kaupungin juttu aiheesta:

Kehäradan kolmelle asemalle rakennusluvat

Vantaan rakennuslupajaosto teki historiaa tiistaina 16.6., kun se myönsi rakennusluvat kolmelle Kehäradan asemalle samassa kokouksessa. Suomessa ei ole aiemmin myönnetty samassa kokouksessa useita asemalupia.

Luvat myönnettiin Kehäradalle tuleville Helsinki-Vantaan Lentoaseman ja Aviapoliksen asemille sekä Ruskeasannan asemavaraukselle.

Aviapoliksen aseman ensimmäiseen rakennusvaiheeseen kuuluvat maanalainen asemarakennus huolto-, pelastus-, tekniikka- ja muine tunneleineen, maanpäälliset Tikkurilantien ja Mekaanikontien sisäänkäyntirakennukset sekä kaksi kuilurakennusta. Aviapoliksen aseman kerrosala on 7524 neliötä ja kokonaisala 15700 neliötä.

Lentoaseman aseman ensimmäiseen rakennusvaiheeseen kuuluvat maanalainen asemarakennus huolto-, pelastus-, tekniikka- ja muine tunneleineen, maanpäälliset Tietotien ja lentoterminaalin sisäänkäyntirakennukset sekä kaksi kuilurakennusta. Aseman kerrosala 8317 neliötä ja kokonaisala 17211 neliötä.

Ruskeasannan asemalle rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa osa maanalaisesta asemarakennuksesta huolto-, pelastus-, tekniikka- ja muine . tunneleineen sekä maanpäälliset Tuusulanväylän sisäänkäynti sekä kuilurakennus. Kerrosala 223 neliötä, Kokonaisala 8646 neliötä.

Rakennusten lopulliset julkisivut ja mainoslaitteet haetaan erillisellä luvalla, jossa yhteydessä käsitellään asemien liittyminen maanpäälliseen rakentamiseen.

Kehärata pähkinänkuoressa

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Koivukylän ja Hiekkaharjun välillä. Se on samalla raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä tärkeä joukkoliikenteen kaupunkirata.

Kehärata kulkee tunnelissa kahdeksan kilometrin matkan alittaen lentoaseman alueen. Lännestä tultaessa se laskeutuu tunneliin lentoaseman ykköskiitotien eteläpuolella ja nousee pintaan Ilolassa Laaksotien itäpuolelle ja Koivukylänväylän eteläpuolelle jäävällä alueella.

Kehärata-projekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla. Sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia. Rata otetaan käyttöön vuoden 2014 puolivälissä.

Kuvia asemista löytyy osoitteesta: http://www.keharata.fi/?pageid=2&parent0=2

http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 1812;89008


Kehärata on paras.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26