Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä prepo
#23258
Tästä projektista ei taida olla suuremmin keskustelua täällä, itse luin asiasta ensimmäistä kertaa:
Aamulehti/Kauppalehti kirjoitti:Lounais-Hämeessä sijaitseva Humppila havittelee itsestään kansainvälisen lentorahtiliikenteen keskusta. Pitäjään kaavaillaan rahtilentokenttää, jolla voisi olla myös henkilöliikennettä.

Konsulttiselvityksen mukaan suurella suunnitelmalla on toteutumisen mahdollisuus. Kenttä toimisi lentorahtiliikenteen kauttakulkukenttänä Kaukoidän ja Euroopan välillä. Suurkoneet purettaisiin ja lastattaisiin Humppilassa, ja rahdit kulkisivat eteenpäin pienemmillä koneilla. Ajatusta puoltaa Keski-Euroopan ilmaliikenteen nopea ruuhkaantuminen.

Hankkeessa on otettu huomioon Helsinki-Vantaan lentokentän asema rahtiliikenteen keskuksena Suomessa. Arvioiden mukaan rahtilennot kuitenkin lisääntyvät maailmassa jopa 250 prosenttia seuraavan 20 vuoden kuluessa, joten jaettavaa riittää muuallekin.

- Suomen sijainti on loistava Kaukoidän ja Euroopan välisellä lentoreitillä. Näissä etäisyyksissä on sama, sijaitseeko kenttä Humppilassa vai Helsingissä, perustelee Humppilan kunnanjohtaja Esko Tonteri.

Rahtiliikenteen tueksi kentälle on kaavailtu pari lomalentoa viikossa. Muu henkilöliikenne, esimerkiksi halpalentoyhtiöiden liikennöinti, tulisi mahdollisesti myöhemmin.

Konsulttiyrityksen tekemän selvityksen mukaan lentokentän omistaisi logistiikkayhtiö, joka vuokraisi toiminnan liikennettä hoitavalle operaattorille. Laskelmien mukaan 66,5 miljoonan euron hanke on mahdollista saada taloudellisesti toimivaksi heti alusta lähtien.

Riitta-Liisa Pirttikoski
Aamulehti
Kaupungin sivuilla on aiheesta tarkemmin.. tosin tuolla painotetaan enemmän matkustajaliikennettä, mm. bussi/rautatieasemaa terminaalin yhteyteen. Ihan kiinnostavaa, onhan tuolta kohtuullisen lyhyt matka Treella, Turkuun, Poriin ja Helsinkiin. Tosin kaupungin sivujen ostos/elämyskeskuksesta en itse ole niin innostunut, mitään uusia ideaparkkeja tms en toivoisi.
http://www.humppila.fi/epages/Kaupat.sf ... oht/lento2

Kuva
KuvaKuva
tekijänä Ozie
#23259
Saa kyllä pirun halvat lentoliput olla että Humppilasta lähtisin lentämään. Enkä kyllä heti näkisi halpalentoyhtiönä et "Hei, jos ruvetaan lentää Suomessa Humppilasta maailmalle!"

Mut ainahan saa visioida!
Avatar
tekijänä 16valve
#23262
Ozie kirjoitti:Saa kyllä pirun halvat lentoliput olla että Humppilasta lähtisin lentämään. Enkä kyllä heti näkisi halpalentoyhtiönä et "Hei, jos ruvetaan lentää Suomessa Humppilasta maailmalle!"

Mut ainahan saa visioida!
No mutta eihä tuolta ole tarkoituskaan lentää henkilölentoja, vaan ainoastaan rahtilentoja. Sinäänsä ihan fiksu konsepti tämä cargo tms rahtikäyttöön tarkoitettu keskittymä. Tosin se toisi kovaa kilpailua Turun ja Tampereen kenttien tavaraliikenteelle.

Toisaalta kyllä ihmettelen noita kahta lomalentosuunnitelmaa. No sen näkee toteutuuko vai ei.. :?
tekijänä zeizei
#23263
Oho. Toihan vaikuttaa jopa hyvältä suunnitelmalta! Rahtiliikennettäkin kannattaa ajaa tälläisiin päähubeihin, kuten tämä voisi olla. Aivan turhaa ruuhkauttaa lisää Helsinki-Vantaata rahdilla. Ja tämä palvelisi samalla kaikkia Suomen suurimpia kaupunkeja, pääkaupunkiseutua, Tamperetta sekä Turkua. Tosin kauppakeskuksia en minäkään kannata.

Ja voin jo kuvitella miten halpalentoyhtiöt kuolaisivat tätä. Yleensähän ne liikennöivät 1-1,5h ajomatkan päässä suurista kaupungeista, juuri kuten tuo kenttäkin sijaitsisi.

No, tätäkin varmaan suunnitellaan 10-20v skaalalla. :roll:
Avatar
tekijänä 16valve
#23329
Tässä vielä artikkeli Loimaanlehdestä.
Loimaanlehti kirjoitti:Vapaa ilmatila puoltaa Humppilan lentokenttää

Loimaan naapuriin voi tulla Aasian ja Euroopan välisen rahtiliikenteen solmukohta

Euroopan ja Aasian välistä rahtiliikennettä palvelevalle lentokentälle olisi hyvät liiketoimintaedellytykset Humppilan Alhonkulmalla. Kentän mahdollisuuksia pohditaan liiketoimintasuunnitelmasta tehdyssä selvityksessä, jossa suositellaan lentokentän jatkosuunnittelua ja Helsinki-Malmin lentokentällä tapahtuvan lentokoulutuksen siirtämistä Humppilan kentälle.

Selvityksen mukaan lentokenttäalueesta pitäisi tehdä suuri logistinen keskus, jotta sen liiketoiminnasta tulisi kannattavaa. Kansainvälisen ilmarahdin lisäksi kenttäalueen pitäisi palvella myös rautateitse ja maanteitse kulkevaa maarahtia.

– Kenttä olisi kannattava, jos sillä olisi keskimäärin kymmenen rahtilentovuoroa päivässä ja kaksi lomalentoa viikossa, Jarmo Riikonen suunnitelman tehneestä FCG Planeko Oy:stä kertoo.

Kenttähanke saa myötätuulta siitä, että Suomessa – toisin kuin Keski-Euroopassa – on runsaasti vapaata ilmatilaa. Euroopan ilmatilan ruuhkaisuus on jo nyt ohjannut Kaukoidän lentoja Suomen kautta, mihin Finnairin kasvu perustuu. Suomi myös sijaitsee sopivasti Euroopan ja Kaukoidän välisellä lyhimmällä lentoreitillä. Selvityksen tekemiseen osallistunut konsultti Kimmo Martikainen Avanna Oy:stä toteaa, että Helsingin ja Humppilan sijainnilla ei ole eroa, kun sitä tarkastelee Lontoo–Shanghai-lentoreitin näkökulmasta.

Martikaisen mukaan lentorahti on kasvanut keskimäärin viisi prosenttia viimeisten kymmenen vuoden aikana. Lentokonevalmistaja Boeing arvioi, että lentorahtiliikenne kasvaa kolminkertaiseksi seuraavien 20 vuoden aikana. Humppilan kentän rooli olisi toimia lentorahtiliikenteen läpikulkukenttänä, josta Kaukoidästä saapuvien isojen rahtikoneiden lasti lähtisi pienemmillä koneilla eteenpäin Baltiaan, Skandinaviaan ja Keski-Eurooppaan. Näiltä kentiltä saapuva rahti taas yhdistettäisiin Humppilassa suuriin koneisiin, jotka lähtevät takaisin Kaukoitään. Humppilan sijainnin ansiosta reittiä voidaan lentää kiinteällä päivittäisellä aikataululla niin, että yhdensuuntainen lento lastauksineen kestää enintään 12 tuntia.

Martikaisen mukaan vapaa ilmatila vähentää lentämisestä syntyviä päästöjä sekä melua.

– Ruuhkaisilla kentillä käy usein niin, että koneet jäävät pyörimään kentän ylle, kun ne odottavat laskeutumisvuoroaan. Humppilaan pääsisi laskeutumaan suoraan, mikä säästäisi myös polttoainetta.

Töitä 1 700:lle

Hankkeen käynnistysvaihe kestää esimerkiksi kaavavalmistelujen ja ympäristövaikutusten arviointien takia niin kauan, että lentotoiminta voisi todennäköisesti alkaa vasta ensi vuosikymmenen loppupuolella. Hankkeen kustannusarvio on nykyhinnoin laskettuna 66,5 miljoonaa euroa. Rakentamisvaiheen arvioidaan työllistävän yhteensä 1 700 henkilöä. Valmistuttuaan kenttä tarjoaisi työtä 400 henkilölle.

Kentän kilpailijoiksi lasketaan Turun, Tampere-Pirkkalan, Helsinki-Vantaan ja Pietarin lentokentät.
tekijänä bitterfly
#23344
En kannata, mutta saahan Humppilassa ehdottaa mitä haluaa. Valmiitakin kenttiä olisi olemassa, joissa on valmiit suunnitelmatkin kaiken kukkuraksi. No ehkä valtio haluaa kakkoskentille lisää kilpailua?
tekijänä otto-mani
#42744
Täähän ei oo mikään uusi idea. Lentokentän vastustajatkin perusti oman adressinsa jo maaliskuussa.

Tuollaisen puolestaan löysin vuodelta 2008. http://www.hameenliitto.fi/content/Hame ... 7032876626

Lisäksi muistan lukeneeni jostain toisesta selvityksestä, jossa pohdittiin uutta paikkaa Suomen pääkentälle ja lopputulos oli, että paras paikka sille on nimenomaan Humppila. Sitä nyt en tietenkään onnistu enää mistään googlaamaan.
Tässä oli käsittääkseni ajatuksena se, että Helsinki-Vantaa tulee kuitenkin jossain vaiheessa tulevaisuudessa tiensä päähän ja uusi kenttä pitää jonnekin rakentaa.

Humppilahan on kyllä erinomainen paikka tollaselle kentälle. Viisi (HKi, Tre, Tku, Lahti, Pori) maan seitsemästä suurimmasta taajamasta sijaitsee reilun tunnin ajomatkan päässä. Suuret satamat Hki, Turku, Pori & Rauma luonnollisesti myös. Eikä Kotkaan/Haminaankaan ole pitkä matka.
Turku-Tampere -rautatie kulkee kunnan lävitse.

Helsingistä kun rakentaa junaradan, niin Pendolino pyyhkäisee Humppilaan reilussa puolessa tunnissa.

Toki toi on toteutuessaankin sen verran kaukaista tulevaisuutta, että minä ainakin olen siinä vaiheessa jo kiikkustuolissa. Mutta saisivat nyt rahtikenttänsä valmiiksi, niin siitä on hyvä jatkaa. Ihmetyttää vain budjetin pienuus, 200 miljoonaa?? Luulis, ettei sellasella summalla saa kuin muutaman kilometrin kiitorataa? :?
tekijänä bitterfly
#42746
Turussa on Logicity ja Tampereella CLX, mitään tarvetta Humppilalle ei oikeasti ole.

Turussa on vastikään saatu valmiiksi useiden kymmenien miljoonien edestä Logicityn infraa ja alueen kaavoitus on hyvin pitkällä. Turussa toimii jo DHL ja TNT, eli toiminta pyörii jo.

Uutta pääkenttää matkustajaliikenteelle taas ei tarvita ainakaan, sillä Helsinki-Vantaalla riittää kapasiteettia yllin kyllin, ja Turussa ja Tampereella on varaa vaikka kymmenkertaistaa toiminta helposti. Lähilentokentät palvelevat ihmisiä paljon paremmin kuin in-the-middle-of-nowhere Humppila-pumppila airport.

Toki ehdotella saa mitä vain, mutta hanke on taas näitä pikkukuntien harrastamia epätoivoisten lottovoittojen kalasteluja. Toisaalta, Suomen historiassa on tällaisia lottovoittoja saatu ennenkin, kuten eräs ei niin suuri kylä uudellamaalla onnistui nousemaan jopa valtakunnan pääkaupungiksi. Kävi hyvä tsäkä! Harvoin näin nallekarkit jaetaan uudestaan. Toivottavasti ei tälläkään kertaa. Sorry vaan Humppilan päättäjät, ei pahalla, mutta ei millään hyvälläkään.