Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#86529
Maailmankirjat alkavat todella seota. Kiinassa näköjään irtorahaa on liikkeellä ja etsimässä uusia kohteita sellaisia määriä, ettei kenenkään ymmärrys enää riitä arvioimaan, mitä vielä tapahtuu. Ranskalaisten laatuviinien markkinat ovat heidän ansiostaan jo sekaisin, ja urheilusivuilta voidaan lukea, miten kiinalaiset futisseurat ovat ryhtyneet ostamaan pelaajia aivan naurettavilla summilla jopa Englannista.

Bloombergin artikkelissa oli kiinnostava linkki toiseen kirjoitukseen:
World’s Biggest Real Estate Frenzy Is Coming to a City Near You

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-14/world-s-biggest-real-estate-binge-is-coming-to-a-city-near-you

Tässä jutussa kerrotaan kiinalaisten sijoittajien rynnistyksestä maailman suurkaupunkien asuntomarkkinoilla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Kiina on vienyt Kanadalta ykköspaikan ulkomailta tulevien asuntosijoitusten listalla. Käsittämätön tieto, sillä USA ja erityisesti sen lämpimät eteläosat ovat perinteisesti olleet kanadalaisille paikka hommata 'talvikämppä' tai toinen koti eläkepäiviä varten. Vähän samaan tapaan kuin suomalaisilla Espanjan Aurinkorannikolla. New Yorkin uusien tornitalojen ökykämppämarkkinoilla kiinalaiset ovat tietysti mukana. Bloombergin artikkelin mukaan muita suosittuja kohteita ovat ainakin Texas ja Orlando.

Kiinalainen irtoraha on tietysti kuumentanut asuntomarkkinat pahimmin Kiinan suurkaupungeissa. Bloombergin artikkelissa on tästä kiinnostava taulukko, joka kuvaa asuntojen hintojen nousua maailman suurkaupungeissa viimeisten viiden vuoden aikana. Tämä selittää hyvin, miksi idän miljardit ovat nyt liikkeellä maailmalla.:
Kuvataulukon tiedot: Bloomberg

Mitähän vielä keksivätkään, jos meno jatkuu? Toivottavasti eivät käännä katsettaan kohti suomalaisia kaupunkeja. Lappilaiset ja Finnair ovat ehkä toista mieltä? Joku voi lisäksi miettiä, miten maailma heilahtaa, kun tämä kupla joskus puhkeaa.
#86537
Arvioiden mukaan vasta 4-6% kiinalaisista omistaa passin.
#86546
Kasvun nopeus vaikuttaa aika vaaralliselta ottaen huomioon, että Kiina on koettanut aktiivisesti hidastaa hintojen nousua riistäytymästä käsistä. Juuri kun aletaan puhua, onko kasvulle enää mitään rajoja, talous on yleensä sakannut pahemman kerran, kuten lännelle tapahtui finanssikriisissä. Toisaalta Etelä-Aasian talouskriisi 90-luvulla osoitti, että Aasia osaa myös toipua kriiseistä yllättävän vauhdikkaasti.
#86929
Juutuubissa tuli vastaan 60 min dokumenttipätkä Andres Duanyn firmasta (DPZ, Duany Plater-Zyberk) suunnittelemassa Camana Bayn kaupunginosaa Grand Caymanilla. Duany on yksi Congress for New Urbanismin (CNU) perustajista. Firma käyttää nimitystä charrette kokouksista ja aivoriihistä, missä suunnitelmasta laaditaan alkuun monia versioita yhdessä tilaajien ja asukkaiden kanssa. Tässä tapauksessa iterointia oli kahdeksan päivää (ja vissin seitsemän yötäkin).

Suunnitelma on näköjään alun perin vuodelta 2008 ja dokumenttipätkä vuodelta 2014. Alueen keskustan liikerakennuksia on näemmä siihen mennessä ehditty rakentaa useampi kortteli.

http://www.dpz.com/Projects/0723

http://camanabay.com/about/

tissot tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#87744
2014 avattua Edinburghin raitioliikennettä on ehdotettu laajennettavaksi:

Kuva

Uusia vaunuja ja Edinburghille tyypillistä vanhaa rakennuskantaa. Kaupungille leimaa antava piirre on myös kumpuileva maasto.
Kuva(wiki)

Edinburghiin sijoittuu myös vuonna 1996 ensi-iltansa saanut Trainspotting-elokuva jolle on nyt valmistunut jatko-osa:

Kuva
#87749
^ Luemma Edinburghin raitiotien matkustajamäärät ovat ylittäneet tavoitteet jonkin verran, vaikka ensimmäinen vaihe toteutui tynkänä ja hanke ehti saada huonon maineen jonkunlaisena huonon johtamisen ulkomuseona. Rakennustyöt olivat seisokissakin pariin otteeseen. Kustannusarvio ylittyi noin 50 prosentilla rakentamisen aloittamisesta lukien ja valmistuminen myöhästyi useamman vuoden. Edinburgh ehti myös tilata vaunut alkuperäistä pidempää linjaa varten. Linjan jäätyä tyngäksi kaupunki yritti liisata kymmentä ylimääräistä vaunua Lontooseen, mutta ei saanut niitä kaupaksi. Tähän nähden on vissiin saavutus, että kaupungissa on tahtoa laajentaa järjestelmää. Toivottavasti saavat allianssimallinsa tms. kuntoon tästä eteenpäin.
#88391
New Yorkin Times Squaren jalankulkualueen vakituisempi, Snøhettan suunnittelema versio on avattu. Broadway muutettiin pormestari Bloombergin ja kaupunkisuunnittelujohtaja Sadik-Khanin kaudella kävelyalueeksi vuonna 2009 pikavauhtia ja alun perin kokeiluluontoisesti. Sadik-Khan on säännöllisesti kertonut esitelmissään, miten hän haki alaistensa kanssa kaupasta rantatuolit asvaltille, joka oli erotettu liikenteestä istutuspöntöillä yms. Nyt on sitten fiinisti norjalaisten suunnittelemaa kiveystä ja tolleen.

Times Square Celebrates Grand Opening of Snøhetta-Designed Transformation (ArchDaily)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
veka tykkäsi tästä
#88397
Kunpa olisivat lisäksi sulkeneet 7. Avenuen noiden katujen väliltä. Kaupungin katuverkko pullistelee kuitenkin niin äärirajoilla, että ei taida vielä onnistua. Ite tuolla ihmettelen aina, miksi niin monet arvelevat tarvitsevansa omaa autoa, vaikka metro on usein jopa nopeampi. Hieno suunnitelma ja suuri voitto myös osin norjalaiselle osaamiselle.
#92116
Yksi (nimestä päätellen) Euroopasta tullut liikennesuunnittelija sentään yrittää puhua raide- ym. julkisen liikenteen puolesta, mutta paikallisilla ajatukset ovat tukevasti perinteisen meiningin laajentamisessa. Ei hyvältä näytä. Yksi tekijä, jota en ainakaan itse osaa aina ottaa huomioon, on ilmasto, erityisesti lämpötila. Dubai on muistaakseni jo julistettu kesäisin asumiskelvottomaksi kuumuuden takia. Silloin on ehkä luontevaa satsata sellaisiin menopeleihin, joilla pääsee ilmastoidusta paikasta toiseen ilmastoidussa kulkuvälineessä käymättä lainkaan ulkona.