Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#84099
Israel alkaa ymmärtäneekseni olla kohta likipitäen kaupunkivaltio? Siis tarkoitan aluetta Haifa-Tel Aviv-Jerusalem, jossa liki koko väestö asuu. Joka on suunnilleen Uudenmaan kokoinen, mutta asukkaita on 7-miljoonaa. Muita keskittymiä on sitten Negevin autiomaassa sijaitseva Beersheba ja tietysti myös Eilat.
#84103
Tande kirjoitti:Israel alkaa ymmärtäneekseni olla kohta likipitäen kaupunkivaltio? Siis tarkoitan aluetta Haifa-Tel Aviv-Jerusalem, jossa liki koko väestö asuu. Joka on suunnilleen Uudenmaan kokoinen, mutta asukkaita on 7-miljoonaa. Muita keskittymiä on sitten Negevin autiomaassa sijaitseva Beersheba ja tietysti myös Eilat.


Kylläpä se melkein sitä alkaa olla noilla alueilla. Silti monimuotoista luontoakin löytyy.

Israel on maahanmuuttajien maa. Väestö on saapunut yli 80 eri maasta. Maan itsenäistymisestä 1948 lähtien väestö on lähes kymmenkertaistunut. Israelin 7,4 miljoonaa asukasta muodostavat värikkään etnisten taustojen, elämäntapojen, uskontojen, kulttuurien ja perinteiden kirjon. Maahanmuuttajien lisäksi Israelin hallitsemille alueille jäi itsenäistymisen jälkeen 156 000 arabia, joista kasvoi kuuden vuosikymmenen aikana hyvin korkean syntyvyyden seurauksena 1,1-miljoonainen väestönosa. He muodostavat nyt noin 17 % Israelin väestöstä. Heistä suurin osa on muslimeja ja loput 1,5 % ovat kristittyjä, druuseja tai kirgiisejä. Tähän lukuun ei ole laskettu Länsirantaa eikä Gazaa.
#84104
^Mielenkiintoinen juttuhan ymmärtääkseni on se, että Israelin arabiväestö on varsin tyytyväisiä nykytilanteeseen ja miletää itsensä nimenomaan israelilaisiksi arabeiksi, eikä palestiinalaisiksi. Tietty on nyt varsin ymmärrettävää, koska Israel ongelmistaan huolimatta on vakaa kehittynyt maa, siinä missä Palestiinalaishallinnon hallitsemat länsirannan alueet ja Gaza ovat melkoisessa kaaoksessa. Israel on lisäksi Lähi-idän ainoa maa, missä kristityt Arabit ovat "turvassa", siinä missä esim. Irakissa, Egyptissä ja Syyriassa ovat olleet syrjinnän ja jopa suoranaisen vainon kohteena.
#85508
Ripeästi kasvavalla Seattlen metropolialueella hyväksyttiin tiistaina Sound Transit 3 -ehdotus, joka panostaa raideliikenteeseen 54 miljardia dollaria seuraavan 25 vuoden aikana. Panostus on ainutlaatuisen suuri Jenkkilässä. En tiedä onko tuossa mitään järkeä. Jenkeissä on vielä erityisongelmana infrarakentamisen järkyttävä kalleus. On esimerkiksi aivan tavanomaista, että tunnelien rakentaminen maksaa yli 500 miljoonaa dollaria per kilometri.

Kuten olettaa saattaa, ehdotusta kannatettiin keskuskaupungissa ja vastustettiin reuna-alueilla. Kuva

http://www.seattletimes.com/seattle-new ... transit-3/
#85511
^ Toisaalta hyvässä tapauksessa vois toivoa, että kun kaupunkiraiteita ruvetaan rakentamaan enemmän, niin käytännöt järkeistyy ja kustannukset laskevat. Riippunee poliittisesta tahdosta. Amerikkalaisilla on kyllä käsittääkseni aika hyvin tiedossa, miten rahat katoavat eri välistävetäjille, mutta on tietty eri asia, halutaankokaan siihen muutosta.

Seattlessa on sitten lisäksi maantieteelliset haasteensa korkeuserojen ja vesien takia. Meneillään olevassa surullisenkuuluisassa Alaskan Way -moottoritien korvaamisessa on tullut luemma tähän mennessä 223 miljoonan taalan lisäkustannukset ja kolmen vuoden myöhästyminen maanalaisen rakentamisen yllätysten takia. Jättikokoinen tunnelinporauskone ensin juuttui ja sittemmin poraaminen on aiheuttanut sortumia, joiden takia hanke on ollut seisokissa pitkiä aikoja. Ks. esim. https://en.wikipedia.org/wiki/Bertha_(t ... ng_machine)
#85512
Jep, aivan varmasti noista hankkeista olisi paremmalla suunnittelulla ja toteutuksella otettavissa löysät pois. Tuo Alaskan Way on muuten hyvä esimerkki:

The approved design is a four-lane, 2-mile (3.2 km) long bored underground tunnel.[32]

The project is estimated to cost US$4.25 billion, with $2.8 billion coming from the state and federal governments to cover the tunnel boring and a new interchange in SoDo.[35]

Eli neljäkaistaisen autotunnelin rakentaminen maksaa tuolla reilusti yli miljardi dollaria per kilometri. Aivan käsittämätöntä.
#85522
Vertailun vuoksi: Tampereella nelikaistainen Rantaväylän tunneli maksoi pyöreästi sata miljoonaa per kilometri. Jokin noissa Seattlen luvuissa ei voi olla totta. Toisaalta, saatinhaan Manhattanilla World Trade Centerin uuteen juna-asemaan uppoamaan neljä miljardia.
#85524
veka kirjoitti:Jokin noissa Seattlen luvuissa ei voi olla totta.


Tuon tunnelin osalta maaperä lienee huomattavasti vaikeampaa kuin Tampereen kallioon louhitussa tunnelissa.

Yhdysvalloissa nämä hankkeet on poliittisesti ja juridisesti rakenneltu siten, että kannustimet ovat usein haaskauksen puolella. Välillä tuntuu siltäkin, että Amerikassa yleinen mentaliteetti siitä, että julkinen sektori ei voi tehdä mitään tuottavaa tai kustannustehokasta, toteuttaa itseään. Kaikki vedättävät kun olettavat, että se kuuluu asiaan, ja poliittiset päättäjät kampittavat toisiaan kilpaa. Jättihankkeessa ja isossa maassa on isot toimijat, jotka hallitsevat päättäjien voitelemisen ja ylihinnoittelun (vrt. Siemens kotoisessa metrossa).
#85528
veka kirjoitti:Vertailun vuoksi: Tampereella nelikaistainen Rantaväylän tunneli maksoi pyöreästi sata miljoonaa per kilometri. Jokin noissa Seattlen luvuissa ei voi olla totta.


Onhan noita Jenkeissä vielä pahempiakin. Bostonin Big Dig tulee ainakin mieleen. Mitäs se oli, yli 2 miljardia dollaria per kilometri?

Seattlessa on maanjäristykset otettava huomioon, joten Tampereen lukuihin ei voisi mitenkään päästä. Maaperästä en minäkään tiedä, mutta ilmeisesti se ei ole ihan priimaluokkaa. Mutta joo. Puuhastelua.
#85553
sekovene kirjoitti:Ripeästi kasvavalla Seattlen metropolialueella hyväksyttiin tiistaina Sound Transit 3 -ehdotus, joka panostaa raideliikenteeseen 54 miljardia dollaria seuraavan 25 vuoden aikana.


Seattlessa usein käyvänä tämä on erittäin hyvä uutinen. Kaupungin liikenne on lukuisista uusista tiehankkeista huolimatta todella ruuhkainen aivan eri tavalla kuin Suomessa voi edes kuvitella ja liikenne perustuu pitkälti yksityisautoiluun. Matka-ajat ovat todella pitkät, koska vaihtoehtoisia reittejä ei hankalan maaston sekä vesistöjen vuoksi juuri ole. Kyseessä on silti merkittävästä summasta, joka tulee ulottamaan nykyiset kaksi linjaa sekä rakenteilla olevat kaksi uutta linjaa metropolialueen kaikkiin kulmauksiin.

Summa on tietenkin kova, mutta siihen vaikuttaa suuresti metropolialueen valtava koko. Nauhakaupunkimainen Seattle on yli 100 kilometriä pitkä ja 40 kilometriä leveä. Etäisyyttä siis kertyy ja lisäksi monin paikoin raitiovaunulinjoille ei ole mitään olemassaolevia väylävarauksia vaan linjat joudutaan rakentamaan mutkaisia reittejä. Tämän vuoksi esimerkiksi iso osa lentokentälle johtavasta linjasta kulkeekin kohoratana, mikä on kalliimpi rakentaa kuin maantasolla. Tässä on kuitenkin etunsa, sillä ratikat voivat näin kulkea pysähtymättä risteysten ylitse.

Ehdottoman positiivinen uutinen ja tosiaan samaan aikaan Seattle panostaa myös tieverkoston uudistamiseen. Isossa kaupungissa summat ovat isoja ja eipä tuo ole kuin 2 miljardia per vuosi.

Myös Los Angeles (of all places!) hyväksyi viime viikolla pienen veronkorotuksen, jolla tullaan rahoittamaan melkoinen raideliikenteen (sekä myös autoliikenteen) laajennus. Alkaa Losinkin raidekartta näyttämään kokoiseltaan kaupungilta. :)

Kuva
#85565
Klazu kirjoitti:Myös Los Angeles (of all places!) hyväksyi viime viikolla pienen veronkorotuksen, jolla tullaan rahoittamaan melkoinen raideliikenteen (sekä myös autoliikenteen) laajennus. Alkaa Losinkin raidekartta näyttämään kokoiseltaan kaupungilta. :)


Kätsy kartta ja merkittävä lisäys. Kartassa on myös BRT mukana.
#85822
Oskari kirjoitti:Kätsy kartta ja merkittävä lisäys. Kartassa on myös BRT mukana.


Pohjois-Amerikassa vilkkaat bussilinjat tunnetaan nimellä BRT (Bus Rapid Transit) ja ne merkitään yleensä linjakarttoihin niiden merkittävyyden vuoksi. Esimerkiksi täällä Vancouverissa sijaitseva 99 B-Line on koko Pohjois-Amerikan vilkkain bussilinja yli 55 000 matkustajalla päivässä. Linja johtaa kolmelta Skytrain-asemalta UBC:n huippuyliopistolle ja on äärimmäisen ruuhkainen 1,5 minuutin vuorovälistä huolimatta. Linja tullaankin seuraavan 10 vuoden aikan korvaamaan Skytrainilla, mutta hintalappu tulee olemaan yli miljardi dollaria.
#86520
$100 Billion Chinese-Made City Near Singapore 'Scares the Hell Out of Everybody' (Bloomberg)

Kiinalainen rakennuttaja pökäisee tämmösen Malesiaan Singaporen naapuriin kun kotimarkkinat hidastuu ja vissiin torninpystytyskapasiteettia jää yli. Esitys on ollut rakenteilla kohta vuoden ja luemma 8000 kämppää on myyty. Suunnitelman mukaan asukkaita tulisi lopulta 700 000.

Kuva

Kuva
Pyöröovi, veka, Klazu tykkäsi tästä