Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#627
http://www2.helsinginsanomat.fi/klik/ut ... _uusi.html

Nauttikaa ja naureskelkaa. 50-luvulla Helsingissä odotettiin olevan yli miljoona asukasta. Monikaistaiset moottoritet olisivat halkoneet keskustaa, Töölönlahtea ympäröisi Aallon talot ja metro sisältäisi 108 pysäkkiä! :D







Moottoritietä Johanneksen kirkon vierellä

Kuva




Allon suunnittelema Valtakatu Töölönlahden lähistöllä

Kuva




Harrison Fordin näköisen arkkitehdin suunnittelema Helsinki Torni Linnanmäellä

Kuva




Korttelinkokoinen Makkaratalo

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Toni, 02.03.05 23:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tekijänä qazwsx
#628
^ Siihen aikaan ei sentään nuoleskeltu NIMBYja. :?
tekijänä Toni
#629
Ei todellakaan. Harmi.




Tässä vielä samaa aihepiiriä, vaikkakin tämän olisi todellakin halunnut toteutuvan. Bertel Jungin ja Eliel Saarisen Suur-Helsinki suunnitelma vuodelta 1918. Ehdottivat silloin, että rautatieaseman toiminnot olisi siirretty Pasilaan.

Kuva

Kuva

Ja Saarisen suunnittelema Kalevala-talo Munkkiniemeen

Kuva
tekijänä SdeS
#637
Olisivat saaneet rakentaa tuon moottoritien (Vapaudenkadun tai Kuningasavenuen).
Vaikka rakentaisi minkälaisia julkisia kulkuneuvoja tahansa, niin todella moni tulee kumminkin autoa käyttämään. :)
tekijänä Jape
#638
Vaikka osittain tuo tyyli onkin aivan kamalaa, niin silloin sentään uskallettiin visioida oikeen kunnolla.

Olisivat mielestäni ehdottomasti saaneet rakentaa sen 108-asemaisen metrojärjestelmän. Jos se jo tuolloin olisi rakennettu niin Helsingin metro ei myöskään olisi niin kliininen ja steriili ja minäkin saisin matkustaa todellisella metrolla, kolisevalla ja rytisevällä tunnelijunalla. 8) Jotain niin ihanan urbaania on niissä vanhoissa kolisevissa nuhjuisissa metrojunissa. :)

Ja tuo Helsinki-tornikin olisi ollut ihan hieno. Näyttää muuten suunnitelman perusteella todella paljon Prahan TV Tornilta:

Kuva

Onneksi Aallon Alvari ei päässyt tuhoamaan Töölönlahtea möhkälelaatikoillaan.
tekijänä late-
#639
Löysin muuten tänään julkisesti näytillä olevan kappaleen noissa utopioissakin mainitusta Smith & Polvisen liikennesuunnitelmasta. Se on TKK:n Arkkitehtiosaston kirjastossa. Itse asiassa hyllyssä on ykkösnide sekä suomeksi että englanniksi. Kakkososassa olisi tarkat kartat moottoriteistä osa osalta, mutta ykkösosasta löytyy kyllä kaikki tarpeellinen.

Jos joku on kiinnostunut käymään, niin Arkkitehtiosaston kirjasto on osoitteessa Otakaari 1X huoneessa A202. Aukioloajat 8ja kartta. Parin tunnin visiitillä löytyi paljon muutakin kiinnostavaa yhdyskuntasuunnittelusta. Hyllyssä on ainakin useita vanhoja yleiskaavoja.
#87775
Pahoittelut, että nostelen näin vanhaa ketjua, mutta tämä kyseinen sivu on vissiin nyt kadonnut lopullisesti? Vielä vuosi pari sitten muistelisin sen olleen toiminnassa, mutta nyt ei tunnu löytyvän mistään uudestakaan osoitteesta. Harmi jos näin on.
esaruoho tykkäsi tästä
#88189
Kazaam kirjoitti:Pahoittelut, että nostelen näin vanhaa ketjua, mutta tämä kyseinen sivu on vissiin nyt kadonnut lopullisesti? Vielä vuosi pari sitten muistelisin sen olleen toiminnassa, mutta nyt ei tunnu löytyvän mistään uudestakaan osoitteesta. Harmi jos näin on.


Hei Kazaam - löysin Helsingin Utopiat / Utopias of Helsinki -sivut yhä ihan toiminnassaolevina Web-archive-orgin kautta, eli tässä linkkiä:
http://web.archive.org/web/20150213185014/http://www2.hs.fi/klik/utopiat2001/utopia2001_uusi.html

Kiitos!
hmikko, jfo ja 1 muut tykkäsi tästä