Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#99965
Turun raitsikan jatkosuunnittelu sai kaupunginvaltuuston hyväksynnän äänin 49-16.
Valtuusto sinetöi Turun raitiotien suunnittelun jatkon

Turun raitiotien toteutus siirtyi askeleen verran eteenpäin, kun kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantai-iltana hankkeen jatkosuunnittelun.

Päätös syntyi äänestyksen jälkeen lukemin 49-16. Suunnittelun taakse asettuivat vihreät, RKP sekä pääosa kokoomuksen ja SDP:n valtuutetuista. Myös osa vasemmistoliitosta kannatti suunnittelua.

Jatkosuunnitteluvaiheen olisivat hylänneet perussuomalaiset, osa vasemmistoliitosta, keskusta, kristillisdemokraatit, siniset ja Järjen ääni. Myös SDP:n Seppo Lehtinen äänesti hylkäyksen puolesta.

Ennen ratkaisua valtuutetut käyttivät aiheesta nelisenkymmentä puheenvuoroa. Kannanotoissa nousivat esiin samat teemat kuin maaliskuun kokouksessa, jossa asia jäi pöydälle.

Vastustajat pitivät hanketta tarpeettomana ja liian kalliina. Kannattajien mielestä raitiotie edistää kaupunkikehitystä ja ilmastotoimia.

– Turun kaupungin väestöpohja ei ole riittävä tällaisen jätti-investoinnin toteutukseen. Tehokkaampi ja taloudellisesti järkevämpi vaihtoehto on toteuttaa busseihin, myöhemmin sähköbusseihin, keskittyvä järjestelmä, totesi vasemmistoliiton Johannes Yrttiaho. Hän ehdotti samalla hankkeen hylkäämistä.

- Meiltä ei heru ymmärrystä lähes puolen miljardin euron kokonaishankkeen suunnitteluun, kun koronakriisi nakertaa taloutta, painotti Juha Anttila (ps.).

- Ihmettelen tätä kiskoeuforiaa. Minä uskon kääntyviin etupyöriin eli busseihin. Niillä pystytään nopeasti vastaamaan kaupunkirakenteen uusiin tarpeisiin, visioi Sauli Saarinen (vas.).

– Meillä ei ole varaa raitiotiehen. Turun velkamäärä vain jatkaa kasvuaan, tiivisti Ville Auvinen (kd.).

– Raitiotiehanke on edelleen välttämätön. Nyt on valtava momentum tämän hankkeen toteuttamiseksi. Koronakriisi ei kestä ikuisesti. Elvytystoimet on alkamassa ja sitä varten on luvassa rahoitusta. Siksi suunnittelu on saatava kiireesti liikkeelle, sanoi Saara Ilvessalo (vihr.).

– Meillä tulee olla suunnitelmia, jotka vastaavat elvytyksen tarpeisiin. Siksi valtaosa SDP:n ryhmästä on hankkeen takana, korosti ryhmäjohtaja Piia Elo (sd.).

– Toivottavasti nyt otetaan merkittävä askel raitiovaunujen puolesta. Hanke lisää Turun vetovoimaa positiivisen väestö- ja talouskehityksen kannalta, sanoi Janika Takatalo (kok.).

– Raitiotie on tulevaisuusinvestointi. Hanke ei syö palveluja, vaan se luo edellytykset, joilla palveluja pystytään jatkossa rahoittamaan, painotti Ville Niinistö (vihr.).

Kolmas ryhmä on epäilijät, joita löytyy – vihreitä lukuun ottamatta – muista suuremmista puolueista. Heidän mielestään suunnittelua voidaan jatkaa, mutta rakentamiseen on vielä matkaa. Kokoomuksen Olli A. Manni korosti, että taloudessa täytyy tapahtua käänne parempaan.

– Kokoomus ei voi hyväksyä raitiotien rakentamista, jos se johtaa verojen korotukseen ja kohtuuttomaan velkaantumiseen. Suunnittelua sen sijaan voidaan jatkaa, totesi ryhmäjohtaja Manni.

Valtuusto hyväksyi myös Mannin tekemän ponsiesityksen, jonka mukaan suunnittelun vaatimasta jatkorahoituksesta päätetään ensi vuoden budjettikäsittelyn yhteydessä.

Raitiotien linjaus kulkee Varissuolta Itäharjun ja Kupittaan Tiedepuiston kautta Kauppatorille, josta se jatkuu Matkakeskuksen kautta Satamaan. Seuraavaksi Varissuo-Kauppatori-välille laaditaan toteutussuuunnitelma ja Kauppatori-Satama-välille yleissuunnitelma.

Suunnitteluvaihe maksaa noin 15 miljoonaa euroa. Edellytyksenä on, että valtio osallistuu kustannuksiin.

Varsinaisen raitiotien rakentamispäätöksen arvioidaan tulevan valtuuston käsittelyyn vuonna 2024. Alustava kustannusarvio on noin 300 miljoonaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11313881
hmikko, Läntinen pitkä, Kantti peukuttivat tätä
Avatar
Tekijänä Tande
#99966
Hieno uutinen! Hieman vain kaavailtu aikataulu mietityttää. Siis vähintään neljä vuotta vaaditaan, ennen kuin lapio voidaan iskeä maahan... Tietty paljon on vielä avoinna olevia kysymyksiä, vaikka hanke on ollut vireillä jo vuosikaudet.
Avatar
Tekijänä Kantti
#99967
Periaatepäätös raitsikasta tehtiin jo 2009! Asian kanssa on kupattu nyt yli 10 vuotta ja etsitty "sopivaa" ajankohtaa toteuttamiselle. Erinomainen päätös valtuustossa tämä prosessin jatko, ongelma vain saattaa olla se, että toteutuspäätöksen tekee vasta tuleva valtuusto vaalien jälkeen. Seuraavat vaalit ratkaisevat Turun raitsikkahankkeen. Jos persut pääsevät ääneeen, raitsikkahanke torpataan välittömästi. Kokoomus on rikki raitsikkapäätöksessä kuten demarit ja vasemmistokin. Toivotaan tulevan valtuuston koostuvan pitkälle tulevaisuuteen tähyävistä valtuutetuista eikä periaatevastustajista jotka sekoittavat jatkuvasti käyttömenot ja investoinnin toisiinsa.
Tande, kaheja peukuttivat tätä
#100257
En tiedä olisiko tälle jokin parempi ketju jo olemassa, vai olisiko aiheellista tehdä oma ketjunsa esim. kaikille tuleville ratahankkeille (Tunnin juna, Suomirata, idän oikorata...)?

Varsinais-Suomen edunvalvontajohtaja: "Pää on nyt avattu Tunnin junalle" – ratapihaa päästäneen rakentamaan vuonna 2022

Kuva

Varsinais-Suomen edunvalvontajohtaja Janne Virtanen on tyytyväinen maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevien MAL-sopimusten neuvottelutuloksiin.

Hänen mukaansa päätös ja valtion lisätalousarvion raiderahat tarkoittavat sitä, että kaksi ensimmäistä osaa nopeasta raideyhteydestä Turusta Helsinkiin ollaan rakentamassa.

Käytännössä se tarkoittaa Espoon kaupunkiradan ja Turun ratapihan ja Turku–Kupittaa kaksoisraiteen rakentamista.

Virtasen mukaan työmaat ovat kuitenkin erilliset, eikä sinällään ole merkitystä kumpi tehdään ensin vai tehdäänkö niitä samaan aikaan.

– Molemmilla on hyvä valmius, mutta Espoon kaupunkiradan suunnitelmat ovat olleet valmiita jo pitkään. Eli siellä päästään nopeastikin liikkeelle. Pää on nyt avattu, Virtanen sanoo.

Espoon kaupunkiradan rakentamissuunnitelmiin on haettu helmikuussa EU-tukea. Päätös siitä tulee Virtasen mukaan ensi kuussa.

Virtasen mukaan nyt näyttää siltä, että Turun Tunnin juna toteutuu.

Sataprosenttisen varmaa se ei kuitenkaan vielä ole.

– Aika pitkälle ollaan silti jo menossa, että se tulee. MAL-sopimuksilla ja raiderahoituspaketilla on selvästi asetettu sitä oletusta.

Virtanen kertoo, että jos Tunnin junan vaatimien raideosuuksien rakentaminen käynnistyisi välittömästi, olisi nopea yhteys ja siitä saatavat hyödyt valmiina noin kymmenen vuoden päästä.

Siksi hän mieluummin näkisi, että Turussakin ratapihan osuutta ja kaksoisraidetta alettaisiin rakentaa mieluummin ensi vuonna kuin kolmen tai viiden vuoden päästä.

– Asiaan liittyy kuitenkin muun muassa asemakaavoitusta, josta taas Turun kaupungilla on vastuu.

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) kertoo, että tällä hetkellä Väylävirasto tekee sekä Turun ratapihan että Turku–Kupittaa kaksoisraiteen niin sanottua ratasuunnitelmaa.

Kaupunki taas valmistelee sekä ratapihan elämyskeskuksen asemakaavaa että asemakaavamuutoksia Turku–Kupittaa kaksoisraidetta varten.

– Tarkoitus on, että ratapihan elämyskeskuksen kaava, joka tässä kohtaa on varmasti se kiinnostavin ja määrittää tulevan uuden ratapihan ja elämyskeskuksen välisen rajan, tulee päätettäväksi heti alkusyksystä, Virtanen kertoo.

Hänen mukaansa kaksoisraiteen vaatimat asemakaavamuutokset ovat teknisiä.

– Rata-alueelle tulee meluesteitä. Me tarkennamme rautatieliikenteen rajaa eli lr-aluetta. Nämä ovat hyvin pitkälle teknisiä muutoksia.

Toisaalta kaksoisraide vaatii myös uuden rautatiesillan Aurajoen yli.

Virtanen kertoo, että silta on suunniteltu nykysillan viereen. Myös nykyinen rautatiesilta jää käyttöön.

Virtasen mukaan kaupungin tarkoituksena on, että kaupungilta vaaditut asemakaavalliset valmiudet ovat valmiita ensi vuoden alkupuolella. Se mahdollistaa siten ratasuunnitelman hyväksymisen.

– Jos kaikki menee suunnitellusti ilman valitusprosesseja, ratapihaa ja kaksoisraidetta päästään rakentamaan 2022, jolle myös Väylävirasto on itse aikatauluttanut investoinnin. Oman arvioni mukaan valmista olisi 2024.

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4 ... uonna+2022
Kantti peukuttivat tätä
Tekijänä JamoL
#100263
Turun tunnin junaan liittyen Länsi-Uusimaa kirjoitti viime viikolla että
1) itse radan kaavoja on viilattu Lohjalla, ja ovat menossa pätöksentekoon
2) Muijalan liittymän viereen on osoitettu paikka asemalle, ja paikalle ollaan valmistelemassa kaavaa 15000 asukkaan puutarhakaupungille työnimellä "Lohjansolmu". Jutussa sanottiin tosin, että vaihtoehtoinen aseman paikka on Etelä-Nummelassa, ja asema ratkaisee tuleeko tällainen "kaupunki" Lohjalle vai Vihtiin.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55