Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#92809
Koko superbussijuttu on täyttä fuulaa. Superbussit ovat hyvä linjuri-isännöitsijöille ja heidän businekselleen. Ratikan operoinnin voittaa joku iso firma. Turku ei yksinkertaisesti halua raideliikennettä ja eikä joukkoliikennettä ylipäätään. Superbussit sutivat niissä samoissa mäissä ja nilkuttavat samoissa liikennevaloissa kuin muutkin.
Turulla olisi nyt kaiken perseilyn jälkeen mahdollisuus tehdä fiksu päätös ja rakentaa ratikka ja nousta ylöspäin ja parantaa profiiliaan. Valitettavasti tie vie alaspäin ellei sitten oikeasti ole saavutettu poliittista sopimusta kulisseissa, että ratikka tulee.
#92810
Bernheart kirjoitti: Superbussit sutivat niissä samoissa mäissä ja nilkuttavat samoissa liikennevaloissa kuin muutkin.


Ks. tuo yleissuunnitelman tarkennuspaperi. Siinä on kyllä aika paljon rahaa superbussin kaistoihin, ja joka paikassa painotetaan, että superbussi on muutakin kuin ajoneuvo. Kuten totesin, hyvä näin, jos tuosta pidetään kiinni, mutta lipsuminen on vähän turhan helppoa.

Ja yhdistelmä kumipyörä ja sähkömoottori kyllä kiipeää huomattavasti jyrkempää mäkeä kuin teräspyörä, kisko ja sähkömoottori. Sekin riippuu tietysti ylläpidosta, eli että superbussin superkaistat myös super-aurataan ja suolataan. Mahdollisuus laistaa siitäkin.

Mutta ite tosiaan epäilen tuota kalustoa. Selvityksessä kovasti väitetään, että se on käytössä Euroopassa, mutta nuo mallikohteet ovat Espanjassa ja eteläisessä Ranskassa. Miten mahtaa taittua jäinen ja luminen Aninkaistenmäki bussilta, jossa on kaksi niveltä ja maavaraa minimaalisesti?
#92812
Nyt pitäisin peukkuja sen suhteen, että saataisiin molemmat, Varissuo-Runosmäki - raitsikka ja Naantali - Raisio - Kaarina / Lieto - bussilinjakimppua 6 ja 7 kehitettäisiin lisää jonkinlaisen bussilaatukäytävän suuntaan.
#92819
hmikko kirjoitti:Olen ratikan kannattaja, mutta seksikkyyden ei minusta kuulukaan olla peruste. Ihan faktisesti määriteltäviäkin perusteita päätökselle on kyllä riittävästi.


Kyllähän seksikkyys (=vetovoima) on ihan faktinen peruste. Ratikkakaupunkia pidetään yleisesti mielekkäämpänä niin asukkaiden kuin turistienkin mielestä ja kyllä se numeroissa näkyy.
#92820
Bernheart kirjoitti:Koko superbussijuttu on täyttä fuulaa. Superbussit ovat hyvä linjuri-isännöitsijöille ja heidän businekselleen. Ratikan operoinnin voittaa joku iso firma. Turku ei yksinkertaisesti halua raideliikennettä ja eikä joukkoliikennettä ylipäätään. Superbussit sutivat niissä samoissa mäissä ja nilkuttavat samoissa liikennevaloissa kuin muutkin.
Turulla olisi nyt kaiken perseilyn jälkeen mahdollisuus tehdä fiksu päätös ja rakentaa ratikka ja nousta ylöspäin ja parantaa profiiliaan. Valitettavasti tie vie alaspäin ellei sitten oikeasti ole saavutettu poliittista sopimusta kulisseissa, että ratikka tulee.


Just joo... Tämähän on selvää esimerkiksi viime aikojen fölin kehityksestä.

Suurin syy ratikkavastaisuuteen Turussa on lähinnä tietämättömyys (esim. pidetään vanhana tekniikkana ja rämisevinä ym. koska 70-luvullakin oli näin) sekä kustannukset, jotka nyt tietysti ovat jonkin verran suuremmat ratikalla kuin superbusseilla. Kustannusten osalta ei vaan osata nähdä sitä kokonaisuutta vaan tuijotetaan kiivasti niitä suoria kuluja mitä rakentaminen aiheuttaa ilman että nähdään sen aikaansaamia hyötyjä. Jos tässä kaupungissa olisi historiaa hyvien ja nopeiden päätösten tekemisestä niin voisi tuota päätöstä luottavaisena odottaa, mutta kun ei niin pelon sekaisin tuntein odotan, että tämä vielä vesitetään pahemman kerran.

Tuolla on muuten äänestys, jossa saa asiaan antaa oman mielipiteen: http://www.turku.fi/raitiotie
#92823
shameinyou kirjoitti:Kyllähän seksikkyys (=vetovoima) on ihan faktinen peruste. Ratikkakaupunkia pidetään yleisesti mielekkäämpänä niin asukkaiden kuin turistienkin mielestä ja kyllä se numeroissa näkyy.


Mun nähdäkseni vetovoiman voi esittää ihan konkreettisina ominaisuuksina, eli että kiskoilla on parempi kyyti, vaunut tilavampia, ja rata käytännössä paremmin muusta liikenteestä eristetty ja liikenne siksi ja suuremmasta kapasiteetista johtuen häiriöttömämpää jne. Lisäksi raidekertoimesta eli vetovoimasta voi esittää empiirisiä havaintoja, jopa ihan Helsingistä (esim. bussien korvaaminen ratikalla linjalla 9 aikanaan). "Seksikkyys" yms. termit on vastustajien helppo väittelyssä ohittaa huttuna.
#92826
Linjuri-isännöitsijän saapas painaa kovasti, nyt Ketosten veljien TS lobbaa aktiivisesti maksumuurin takana ratikkaa vastaan. Asiat on jo sovittu ;)

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/38 ... ssilinjoja

Yhden raitsikkalinjan hinnalla saisi useita superbussilinjoja
#92833
Revolt kirjoitti:https://www.turkulainen.fi/artikkeli/606083-turun-joukkoliikenneselvitys-valmis-aanesta-minka-vaihtoehdon-sina-haluat

Yön aikana Turkulaisen äänestyksessä superbussi on kirinyt raitiovaunun kiinni. Raitiovaunua on äänestetty kirjoitushetkellä 324 kertaa, ja superbussia puolestaan 318 kertaa. Päivällä raitiovaunulla oli selkeä johto äänissä

Tämä taitaa johtua siitä, että se porukka joka ei halua mitään tehtäväksi ja joilla on periaatevastustus raitsikkaan, äänestelee siellä nyt superbussin puolesta, koska ymmärtävät että jompi kumpi tulee joka tapauksessa. Turussa on iso äänekäs joukko kiljumassa miten raitsikka on turha, häiritsee autoliikennettä ja vie Turun konkurssiin. Superbussi on Turkulaisen äänestyksessä vetänyt selvän hajuraon raitsikkaan. Järjestelmän suureksi laskettu hintaero tietysti vaikuttaa hienolta tavallisen tallaajan silmissä, jossa superbussin hinnalla saataisiin neljä reitistöä yhden sijaan. Pitäisi vain pitää siitä kiinni mikä on kaupunkikehityksen kannalta viimekädessä parwempi. Ei innosta superbussi vielä.
#92834
Veikkaan, että siinä vaiheessa kun Raidejokeri on valmis ja Tampereella rakennetaan jo raitiotien laajennusta, Turussa kadutaan tekniikaltaan epävarmoihin ja raitiovaunuihin verrattuna rajallisen kapasiteetin omaaviin "superbusseihin" päätymistä.

Missä ovat Turun kaupunkisuunnitteluaktiivit, nyt kun pitäisi olla hereillä? Luulisi, että jossain "Lisää kaupunkia Turkuun" facebook-ryhmässä olisi ainakin viisituhatta jäsentä. ;)
#92835
Kantti kirjoitti:Tämä taitaa johtua siitä, että se porukka joka ei halua mitään tehtäväksi ja joilla on periaatevastustus raitsikkaan, äänestelee siellä nyt superbussin puolesta, koska ymmärtävät että jompi kumpi tulee joka tapauksessa. Turussa on iso äänekäs joukko kiljumassa miten raitsikka on turha, häiritsee autoliikennettä ja vie Turun konkurssiin. Superbussi on Turkulaisen äänestyksessä vetänyt selvän hajuraon raitsikkaan.


Nää nettiäänestykset nyt on yhtä tyhjän kanssa. Harrastuneet voivat manipuloida ääniä mielin määrin.
#92840
En ole ihan samaa mieltä hmikon kanssa; Äänestyksiä voi joo manipuloida, mutta äänestysten tuloksia käytetään kuitenkin keppihevosena aivan varmasti omien intressien ajamiseksi.

Mutta hassusti tämä homma menee: vuosia sitten, kun Turku teki "periaatepäätöksen" raitioteiden käyttöönottamisesta funtsin, että onpa hienoa kun Turku ja Tampere voivat yhdessä edetä raitiotiehankkeidensa kanssa ja saada säästöjä kalustohankinnoista jne.

Tänä päivänä Hervannassa on jo raitiotietä melkein kilometri, joka päivä tulee kiskot ylitettyä työmatkan varrella (ja koettua raitiotietyömaan aiheuttamat väliaikaiset ruuhkat), kun taas Turussa näyttää Superbussivaihtoehto yllättäin aivan vain todennäköisemmältä.. :smt017
#92841
Jep. Nykyaikana kun jopa yksittäinen "somekohu" voi saada yhteiskunnallisia mullistuksia aikaan, niin väitän että nettigallupeillakin on valtaa. Ihan hyvin TS voi kohta hehkuttaa otsikolla "TURKULAISET HALUAVAT SUPERBUSSIN"...
#92842
Tampereelta katsoen sanoisin, että Superbussia ei koskaan tule. Se on vain keino sanoa ei ratikalle. Eikös Turussa ole päästös tavallisten bussien runkolinjoistakin eikä niitäkään kai oel saatu aikaiseksi? Tuplanivelbusseja varmaan saadaan hankittua ihmeteltäväksi. Rahaa varataan teoriassa katuinfraan, mutta käytännössä joka kadunpätkästä tapellaan valtuustossa erikseen. Yksittäisiä risteyksen ohituksia ja kaistojen muuttamisia bussikaistaksi valmistellaan vastustetaan erikseen. Kaupungin suunnittelu- ja pätöksentekovoimavarat uppoavat tähän vääntöön ja muu kehitys halvaantuu vielä vuosiksi. Siinä ajassa, kun ratikka olisi jo rakennettu, on saatu muutama irrallinen kohde paikkoihin, joissa ne eivät vie tilaa autoilta.
Luulen, että Tampereella ymmärrettiin tämä ja se auttoi viemään ratikkapäätöksen läpi. Raitiotien voi rakentaa vain kerralla alusta loppuun, mikä tarkoittaa, että sen rakentaminen on mahdollista, tarvitaan vain päätös ja sen jälkeen voidaan katsoa eteenpäin.
Bernheart tykkäsi tästä
#92849
Heikki K kirjoitti:Tampereelta katsoen sanoisin, että Superbussia ei koskaan tule. Se on vain keino sanoa ei ratikalle. Eikös Turussa ole päästös tavallisten bussien runkolinjoistakin eikä niitäkään kai oel saatu aikaiseksi? Tuplanivelbusseja varmaan saadaan hankittua ihmeteltäväksi. Rahaa varataan teoriassa katuinfraan, mutta käytännössä joka kadunpätkästä tapellaan valtuustossa erikseen. Yksittäisiä risteyksen ohituksia ja kaistojen muuttamisia bussikaistaksi valmistellaan vastustetaan erikseen. Kaupungin suunnittelu- ja pätöksentekovoimavarat uppoavat tähän vääntöön ja muu kehitys halvaantuu vielä vuosiksi. Siinä ajassa, kun ratikka olisi jo rakennettu, on saatu muutama irrallinen kohde paikkoihin, joissa ne eivät vie tilaa autoilta.
Luulen, että Tampereella ymmärrettiin tämä ja se auttoi viemään ratikkapäätöksen läpi. Raitiotien voi rakentaa vain kerralla alusta loppuun, mikä tarkoittaa, että sen rakentaminen on mahdollista, tarvitaan vain päätös ja sen jälkeen voidaan katsoa eteenpäin.


Juuri näin. Kuten aiemmin sanoin, koko "superbussi" on pelkkää fantasiaa. Joka on Strasburgin "superbussin" nähnyt, tietää, että kyse on tavallisesta ruuhkassa nilkuttavasta bussista. Politiikka on tietysti mahdollisuuksien taidetta ja normaalioloissa olisi mahdollista, että järki voittaisi. En tähän Turun kunnallispoliittisen historian tuntien usko. Mitä todennäköisimmin asiaa viivytetään, sitten tehdään lisäselvityksiä ja jonnekin tulee joku isompi nivelbussi hiukan pörräämään. Sitten koko juttu hautautuu ihan samalla tavalla kun Pilot Turku eli LogiCity, jolla ei enää ole edes verkkosivuja. Takana koko jutussa on niin vahva bussialan toimijoiden lobbaus, että ratikka on Turussa mitä todennäköisimmin edelleen röttelö, josta myydää jäätelöä torilla.

Tässäpä uutinen vuodelta 2009. Kiire ei ole ollut. Tulloin syntynyt lapsi menee nyt jo ekalle.

Raitiovaunut palaavat Turkuun - Turun valtuusto teki maanantai-iltana ratkaisun, joka palauttaa raitiovaunuliikenteen kaupunkiin, tosin vasta joskus tulevaisuudessa. YLE 15.12.2009
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52