Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä bitterfly
#19599
http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=142371&locale=

Ylen arkistossa muutamassa pätkässä Turun raitiovaunuista. Näyttää tuossa olevan kaupunki muutenkin edustavassa kunnossa kuin nykyään, vaikka Wiklundin talo siellä jöpöttääkin. Onneksi sentään tämä turku2011, oli siitä sitten muuten mitä mieltä tahansa, on selvästi laittanut uutta puhtia kaupungin ilmeen ylläpitoon. Raitiolinjan lopettaminen oli kyllä ehdottomasti huono niitti Turun kaupunkimaiselle rakenteelle ja sitä myöden osa syy kaupungin nykyisille talousongelmille.
Avatar
tekijänä grendy
#19600
^Jännä kuinka jokaisessa Euroopan kohteessa missä on tullut käytyä rullaa bussit, ratikat, rollikat ja vielä metro mahdollisesti sulassa sovussa ja Suomesta on kaikkialta paitsi Helsingistä lopetettu kaikki muut paitsi bussit :(.. Zürichissakin meni vielä tuplanivel-rollikat iloisesti (plus ratikat tietty)! Aivan ehdottomasti Turussa ja Tampereella pitäis saada ratikat kehiin HETI eikä sit vasta kun Diesel maksaa 5e/litra ja bussiliput 4e jolloin kukaan ei halua enää bussillakaan matkustaa.
tekijänä bitterfly
#19601
grendy kirjoitti:^Jännä kuinka jokaisessa Euroopan kohteessa missä on tullut käytyä rullaa bussit, ratikat, rollikat ja vielä metro mahdollisesti sulassa sovussa ja Suomesta on kaikkialta paitsi Helsingistä lopetettu kaikki muut paitsi bussit :(.. Zürichissakin meni vielä tuplanivel-rollikat iloisesti (plus ratikat tietty)! Aivan ehdottomasti Turussa ja Tampereella pitäis saada ratikat kehiin HETI eikä sit vasta kun Diesel maksaa 5e/litra ja bussiliput 4e jolloin kukaan ei halua enää bussillakaan matkustaa.
Lopettamisella on saatu aikaan myös se, että kaupunkirakenne on hajautunut valtateiden varsille, joita niitä on siirrelty uusien korvattua vanhoja. Lopputulos on sellaista sekamelskaa, että nyt kun terveitä rakenteita kaipailtaisiin takaisin, tarvitaan monessa kunnassa aivan uutta ajattelua kaavoituksen osalta, kun radan varret ovat jääneet joutomaiksi.

Suomessa on luotettu niin vahvasti amerikkalaisiin arvoihin, joissa autoilla ratkaistaan kaikki suunnitteluongelmat, eikä enää tarvitse tyhmää päätänsä vaivata kimuranteilla tiheillä hankalilla kaavoilla. :D Etsitään vain uusipeltoläntti uusille taloille ja vedetään sinne pikkutie ja homma on siinä. Järkevää? .. not.
Avatar
tekijänä Kantti
#21172
Kävin Turun kirjamessuilla tänään, siellä oli - kirjojen ja muun aiheiston lisäksi - pienoismalleja Turun vanhoista raitsikoista ja rata jossa niitä pyöritettiin. Muutama kuva sieltä.

Kuva
radalla kulkevia vaunuja ohjaavalla miehellä on päällään raitiovaununkuljettajan virka-asu

Kuva

Kuva

Kuva
nämä pienoismallit ovat vanhimman pään edustajia

Kuva

Kuva

Kuva
Turun Kaupungin liikennekartta vuodelta 1935. Punainen linja on raitiotielinja. Omana aikanani linjat olivat hivenen eri paikassa, 3- raitsikka jolla itse enimmäkseen kuljin, oli rengaslinja. Jos lähdemme liikkeelle entisen liikennelaitoksen toimiston edestä Puistokadulta, 3:nen ylitti Martinsillan, jota tuon kartan tekemisen aikaan ei vielä ollut, kiertäen Martinkadulta Itäiselle kadulle, joka on kartassa alin punainen viiva. Kääntyi kartan mukaisesti Uudenmaankadulle ja ylitti Tuomikirkkosillan kääntyen Eerikinkadulle, kuten kartassa. Kauppatorille kartta pitää kolmoslinjan kanssa paikkansa, mutta sen sijaan että olisi kääntynyt torin jälkeen Aurakadulle, jatkoi matkaansa Humalistonkadulle kääntyen rautatieaseman suuntaan jossa näyttää kartassa kulkevan 2:n reitti tuolloin. Siis ruutukaava-alueella ylimpänä oleva koukkaisu Ratapihankadulle rautatieaseman eteen. Tästä 4 korttelinväliä jolloin ollaan Ratapihankadun ja Puistokadun kulmassa josta käännytään alas kohti rengaslinjan lähtöpaikkaa. :)

Kuva
Tässä mun raitsikkalippu sen viimeisenä liikennöintipäivänä, eli 1.10.1972. Päivä oli kaunis ja aurinkoinen. :) mutta muuten surullinen :smt086 Lipusta Ilmenee kyseessä olevan kuukauden ensimmäisen päivän, kellonaika jolloin raitsikkaan on noustu, on 13:15 ja 13:30 välillä ja raitoivaunuun on noustu Kauppatorilta, sekä kyseessä on kolmoslinjan raitiovaunu.

Kuva
Kääntöpuolella on linjojen reitit.

Tähän saumaan on hyvä laittaa linkki Hanna Sirkiän graduun, Hyvästi Ny Sit Raitsikat jossa pureudutaan Turun raitiotien ja raitiovaunujen hävittämiseen

Pikaraitiotietä ei ole edelleenkään vedetty vessasta alas vaikka toteutuminen ei tapahdu aivan huomenna - jos tapahtuu. Museoraitiotie elää myös monen turkulaisen mielessä koska kalustoa on tätä silmällä pitäen entisöity, vaunuja on hienossa kunnossa päätellen kuvista joita on lehdissä välillä näkynyt. Ei museoraitiotiekään aivan huomenna toteutune - jos toteutuu? :munky2:
tekijänä braide
#21355
kyllä ton ratikankin rahat jostai sais nykästyä ja maksaa sitte sen verran ku maksaa, salettii se tuo rahat takas.
Mut ne turun päättäjät istuu niillä tuoleillaa ja ihmettelee aina vaa et mitä tapahtuu ens vuonna.
tekijänä bitterfly
#21357
^ Ratikan saaminen vaatisi periaatepäätöksiä, ilman päätöksiä ei voi hakea valtion tukea. Ei sitä rahaa tulla tänne tarjoamaan, ei ikinä. Jotenkin tuntuu, että tässä asiassa osa poliitikoista toivoisi, että tälläinen varma raha luvattaisiin jostain etukäteen. Ei se vain mene niin. Toinen tietysti mikä haittaa ratikantuloa on se, että joidenkin on vaikea päästä sellaisen ajatuksen yli, että henkilöautoilusta tulisi toisarvoinen liikennemuoto ratikan saadessa etuajo-oikeuden. Asennemuutosta siis kaivataan. Pitäisihän sen olla selvä, että kymmenien ihmisten ajoneuvo on tärkeämpi kuin 1-5 ihmisen ajoneuvo, joita on niiden kymmenien edestä.
tekijänä bitterfly
#22357
"Pikaraitiotie kiinnostaa raisiossa" video
http://videot.turunsanomat.fi/?video=4063e274
TS

"Vihreät saivat uutta virtaa vaatimuksilleen pikaraitiotiestä"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
TS

"Raitiotiet olivat mainettaan parempia ja ajanmukaisempia"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
TS

TS kysyy myös etusivullaan "Haluatko raitiovaunut takaisin Turkuun?"

Kyllä [x] Ei [ ]
tekijänä zeizei
#22359
bitterfly kirjoitti:"Vihreät saivat uutta virtaa vaatimuksilleen pikaraitiotiestä"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
TS
Noi tulikin luettua tänään ja katsottua mitä eri puolueet ovat asiasta mieltä. Vihreät näyttävät kannattavan, kun taas ainakin kokoomuksesta, demareilta ja sks:ltä tuli vastustavia kommentteja. Tosin demareilta ja vasemmistolta tuli myös tukea.

Ja on muuten älytön seuraava kommentti:
"Mikael Miikkola (kok) arveli, ettei yksityistä sektoria saada mukaan rakentamaan näin kallista joukkoliikennejärjestelmää täysin tyhjästä.

- Tämä kaupunki on kaavoitettu täysin henkilöautoja varten, ja joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet 12 vuotta putkeen, realistisempia visioita peräänkuuluttanut Miikkola muistutti.

Miikkola sai tukea Mika Stepanoffilta (sd) ja Olavi Mäenpäältä (sks).

- En näe tätä hanketta kustannuksiltaan tässä tilanteessa realistisena, Mäenpää sanoi."


Niin, siinähän onkin hyvä syy ettei joukkoliikennettä tule enää kehittää! Jos autoistumista on tuettu viimeiset 12 vuotta, on sen jatkuttava samaan tapaan! Ja harvemmin yksityinen sektori on mukana rakentamassa joukkoliikennettä. :smt017
tekijänä Joggeri
#22374
zeizei kirjoitti: Ja on muuten älytön seuraava kommentti:

Niin, siinähän onkin hyvä syy ettei joukkoliikennettä tule enää kehittää! Jos autoistumista on tuettu viimeiset 12 vuotta, on sen jatkuttava samaan tapaan! Ja harvemmin yksityinen sektori on mukana rakentamassa joukkoliikennettä. :smt017
Kyllähän yksityinen sektori tottakai on mukana rakentamisessa. En vain ymmärrä kommentin logiikkaa: Miten niin noin suureen rakennuspotiin ei saataisi yksityisiä mukaan? Naurettava kommentti ylipäätään. Luulisi rahan ja työn kiinnostavan työntekijää, kun enää ei ole projekteja niin paljon tarjolla, että voisi vain valita parhaat päältä. Luulisi itseasiassa olevan toteuttajia jopa jonoksi asti. Tuo juntti vaan yrittää peitellä sitä faktaa tyhmällä kommentillaan, ettei tajua raideliikenteestä hevon persettä. Mahdollista on myös huoli Turun talouden surkeasta tilasta..?
tekijänä zeizei
#22376
Joggeri kirjoitti:
zeizei kirjoitti: Ja on muuten älytön seuraava kommentti:

Niin, siinähän onkin hyvä syy ettei joukkoliikennettä tule enää kehittää! Jos autoistumista on tuettu viimeiset 12 vuotta, on sen jatkuttava samaan tapaan! Ja harvemmin yksityinen sektori on mukana rakentamassa joukkoliikennettä. :smt017
Kyllähän yksityinen sektori tottakai on mukana rakentamisessa. En vain ymmärrä kommentin logiikkaa: Miten niin noin suureen rakennuspotiin ei saataisi yksityisiä mukaan? Naurettava kommentti ylipäätään. Luulisi rahan ja työn kiinnostavan työntekijää, kun enää ei ole projekteja niin paljon tarjolla, että voisi vain valita parhaat päältä. Luulisi itseasiassa olevan toteuttajia jopa jonoksi asti. Tuo juntti vaan yrittää peitellä sitä faktaa tyhmällä kommentillaan, ettei tajua raideliikenteestä hevon persettä. Mahdollista on myös huoli Turun talouden surkeasta tilasta..?
Niin joo taisin käsittää väärin tuon lauseen. Rakentaminen ja rahoittaminenhan ovat eri asioita. Mutta vielä tyhmemmäksi menee siis. :D Rakentajia löytyy varmasti aina.
tekijänä Jukki
#22381
Mikael Miikkola (kok) arveli, ettei yksityistä sektoria saada mukaan rakentamaan näin kallista joukkoliikennejärjestelmää täysin tyhjästä.
Hyvä pointti. Kannattaa odottaa että pätkiä raiteista ja ajolankoja alkaa ilmestymään itsestään sinne tänne pitkin kaupungin katuja. Sitten voidaan täydentää.
tekijänä braide
#22394
zeizei kirjoitti: Noi tulikin luettua tänään ja katsottua mitä eri puolueet ovat asiasta mieltä. Vihreät näyttävät kannattavan, kun taas ainakin kokoomuksesta, demareilta ja sks:ltä tuli vastustavia kommentteja. Tosin demareilta ja vasemmistolta tuli myös tukea.

Ja on muuten älytön seuraava kommentti:
"Mikael Miikkola (kok) arveli, ettei yksityistä sektoria saada mukaan rakentamaan näin kallista joukkoliikennejärjestelmää täysin tyhjästä.

- Tämä kaupunki on kaavoitettu täysin henkilöautoja varten, ja joukkoliikenteen käyttäjämäärät ovat laskeneet 12 vuotta putkeen, realistisempia visioita peräänkuuluttanut Miikkola muistutti.

Miikkola sai tukea Mika Stepanoffilta (sd) ja Olavi Mäenpäältä (sks).

- En näe tätä hanketta kustannuksiltaan tässä tilanteessa realistisena, Mäenpää sanoi."


Niin, siinähän onkin hyvä syy ettei joukkoliikennettä tule enää kehittää! Jos autoistumista on tuettu viimeiset 12 vuotta, on sen jatkuttava samaan tapaan! Ja harvemmin yksityinen sektori on mukana rakentamassa joukkoliikennettä. :smt017
Lainausta JLF:n sivuilta:
"Vastustajista kannattaa huomioida, että Stepanoff on väistyvä valtuutettu ja Miikkola ryhmänsä toisinajattelija ja varavaltuutettu, seuraavalla kaudella 12."

Joten ei noita vastustajia kannata ihan täydestä ottaa..
Avatar
tekijänä Kantti
#22495
Turun satama
Turun sataman kautta kulkee vuosittain yli neljä miljoonaa tonnia tavaraa ja yli neljä miljoonaa matkustajaa. Yksilöidyt palvelut ja joustavat toimintamallit ovat oleellinen osa sataman tehokasta toimintaa.
Yhteistyö alueella toimivien yritysten ja IT-sektorin kanssa on tehnyt Turun Satamasta merkittävän logistiikkapalvelujen tuottajan. Tänä päivänä satama muodostaa aktiivisesti toimintoja kehittävän, monipuolisen liikennepalvelukokonaisuuden.

Turun Satama tänään

Turku on Helsingin jälkeen Suomen tärkein kappaletavara- ja suuryksikkösatama. Se on myös Suomen ainoa junalauttasatama, ja tämä merkitsee käytännössä sitä, että Turun Sataman takamaata on koko Suomi. Uuden tuhatluvun alussa Suomen saavutettavimmassa kolkassa sijaitsevalla modernilla ja suojaisalla satamalla on edellytykset kehittyä mittavaksi jakelukeskukseksi, jonka alueena olisivat koko Skandinavia, Pohjois-Eurooppa sekä Baltia ja Venäjä.

Merikuljetusten kehitys

Taloudellisen kasvun myötä Itämeren alue on muodostunut yhä tärkeämmäksi merikuljetusalueeksi. Painopiste on siirtynyt säännöllisille linjoille ja yksikköliikenteeseen. Siksi myös Turun Sataman asema kuljetusketjun keskeisenä nivelkohtana on vahvistunut.

Ainoana Suomen junalauttasatamana Turku tukee voimakkaasti tämän ynpäristöystävällisen liikennemuodon kehittämistä. Lisäksi Turun satama tekee aktiivista yhteistyötä säännöllisen linjaliikenteen määräsatamien kanssa. Tavoitteena tässä on palvelujen ja toiminnan kehittäminen entistä tehokkaammaksi. Riittävä kapasiteetti ja toimivat yhteydet takaavat erinomaiset kasvu- ja toimintaedellytykset myös tulevaisuudessa.

Turun Satama tulevaisuudessa

Turun Satama keskittyy pääasiassa matkustaja- ja suuryksikköliikenteeseen. Se on määrätietoisesti kehittämässä talousalueestaan kansainvälisesti merkittävää logistista keskusta. Verkostoitumisen ja telematiikan avulla keskus tulee muodostumaan palvelukyvyltään merkittäväksi tekijäksi. Itämeren reittiliikenteen kehittyessä Turun tarjoamat mahdollisuudet muodostuvat yhä kilpailukykyisemmiksi vaihtoehdoiksi monille yhteyksille.

Asiakaslähtöistä yhteistyötä palvelujen kehittämiseksi

Turun Satamaa kehitetään pitkäjänteisessä yhteistyössä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Tilojen ja alueiden lisäksi panostetaan logistisiin lisäarvopalveluihin.

Sataman tarjoaman palvelukokonaisuuden kehittäminen perustuu partnership-luonteiseen yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Toiminnallisen yhteistyön lisäksi partnership-hankkeisiin liittyvät myös erilaisten rahoitus- ja muiden ratkaisujen hyödyntäminen kehittämistoimenpiteiden eteenpäin viemiseksi. Näin toteutuneista hankkeista merkittävin on Schenker Cargo Oy:n kanssa Ovakon alueelle toteutettu suuri ja nykyaikainen jakeluvarasto.

Asiakasnäkökulmaa palvelukehitykseen tuovat myös erilaiset markkinatutkimukset. Omien asiakastyytyväisyystutkimusten lisäksi Turun Satama osallistuu valtakunnallisiin tutkimuksiin, joilla mitataan Suomen satamien toimintaa ja yrityskuvaa sekä satamien markkina-asemia. Yrityskuvatutkimuksilla mitataan asiakkaiden mielikuvaa satamasta ja tunnettuutta eri sidosryhmien keskuudessa. Markkinakartoituksilla selvitetään potentiaalisia kasvumarkkinoita strategisen suunnittelun ja päätöksenteon pohjaksi.

Tavoitteena elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen

Yhteistyötä alueen elinkeinoelämän hyväksi tehdään monilla eri tasoilla. Infrastruktuurihankkeista merkittävimmät liittyvät ulkomaankaupan kuljetuskäytävien kehittämiseen. Kotimaan liikenneväylien lisäksi Turun Satama on aktiivisesti mukana koko Itämeren alueen merireittien sekä informaationvälityksen kehittämisessä. Turun Satama toimii yhteistyössä Suomen ja muiden Itämeren alueen valtioiden liikenneministeriöiden, satamien ja tutkimuslaitosten kanssa mm. TEDIM-yhteisössä. Lisäksi olemme mukana useissa EU-rahoitteisissa telematiikkaan, tietoarkkitehtuurirakenteisiin, liikenteenvalvontaan, satamasuunnitteluun sekä kaavoitukseen liittyvissä ja liittyneissä projekteissa. Turun Satama on myös ollut luomassa ja kehittämässä merkittävällä tavalla kansallista meriliikenteen informaatiojärjestelmää, PortNetiä, ja on edelleen aktiivisesti mukana järjestelmän kehitystyössä.
Turun satama:
http://www.portofturku.fi/portal/port/suomi/

Turun sataman liikennetilasto vuodelta 2007:
http://www.portofturku.fi/attachments/l ... 202007.pdf
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 62