Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä bitterfly
#16940
Aboa kirjoitti: Bitterflylle vähän ihmeteltävää:
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... nvideo.gif
Giffi napattu tästä Bitterflyn huutoikkunaan linkittämästä videosta:
http://www.youtube.com/watch?v=s4nK1lpDGns
Tein vielä toisenkin
http://www.youtube.com/watch?v=Akttyaty-WQ

Tosin tiistaipäivä ei ollut ollenkaan hyvä liikenteen kuvaamiseen, aivan liian rauhallinen. Eilen piti jo kuvata.. unohtui sitten ladata akut :D

Vielä kolmaskin xD
http://www.youtube.com/watch?v=G2aWLlViDWg
Viimeksi muokannut bitterfly, 31.01.08 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Aboa
#16947
Kiusa se on pienikin kiusa ;)
Kuva
Lähteenä siis edelleen Bitterflyn satunnaiset seikkailut Turun liikenteen seassa.
tekijänä bitterfly
#17190
"Turun seutu selvittää pikaraitiotien ja nopeat bussilinjat"
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:

Eli tutkitaan kolmea vaihtoehtoa:
a) pikaraitiotiehen perustava runkoverkko
b) bussikaistoihin perustuva runkoverkko
c) jatkaminen entisellä mallilla

C -vaihtoehto nyt tietysti on kaikista naurettavin. Se ei toimi nyt, eikä se tule toimimaan tulevaisuudessa. Lippujen hinnoilla on jatkuvat kovat korotuspaineet ja joukkoliikenteen rajoittuminen pääosin Turun rajojen limittämälle pienelle alueelle ei riitä tekemään joukkoliikenteestä tarpeeksi tehokasta. No eiköhän selvitys tule osoittamaan vaihtoehto C:n olevan "out of question".

Mitä bussikaistoihin tulee, niin nopeat nivelbussit omilla kaistoillaan ovat kyllä tehokkaita, mutta hieman arveluttaa miten sellainen sopii Turun liikennekulttuuriin. Joka tapauksessa, jos sellaiset saataisiin yletetty yli kuntarajojen, sekin olisi loistava parannus. Toivon kuitenkin pikaratikoita, koska näen sen kestävämpänä uudistuksena, jossa ei ole varaa perääntyä. Esim. jos joku idiootti vaikka keksisi esittää yksityisautoilulle lisää tilaa joukkoliikennekaistoilta.

---
Muita uutisia

Kaivokadulle uusi kerrostalo
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Asuinrakentamista Fleminginpuistoon
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
Ruskolla hiotaan lentokentän kaavoja, alueella jonne tulisi Pilot Turun LogiCityn II-vaihe.
http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0:
"Kaarinassa taas vireille uusi kauppakeskittymä"
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:

Niin ja Veritas-stadionin päätykatsomo rakennetaan! , mutta se onkin jo vanha uutinen.
tekijänä zeizei
#17194
Heh.. 7v vasta ollut kaavamuutos vireillä. Ei näin, ei näin todellakaan. Ja voiko tuosta uudesta kaavasta vielä valittaa? Ja joo, yksi kerrostalo lisääkin todella paljon liikenneongelmia.
Vuosikausia suunniteltu kerrostalorakentaminen Turun Kaivokadulle nytkähti tiistaina eteenpäin.
Rakennustoimisto Asuntomestarit Oy anoi kaavamuutosta jo syksyllä 2001. Naapurusto on ollut kuitenkin vastahangassa.

Huolina ovat olleet näkymien estyminen sekä kasvavat liikenne- ja pysäköintiongelmat.
tekijänä Valdéz
#17198
TS: "Turun osuus jopa 250 000 euron hintaisesta hankinnasta olisi noin 20 prosenttia. Valtio on tukenut vastaavanlaisia hankkeita noin 50 prosentin panostuksella."

Mielenkiintoista. Mitenköhän valtio aikoo tästä selvitä?
tekijänä bitterfly
#17199
Ihan tyypillistä täällä! Ja sitten joku vielä viitsii julkisesti sanoa, että joku projekti valmistuu silloin ja silloin, jos kukaan ei valita. Turussa joku aina valittaa ja tekee kiusaa. Kiusantekovalitukset on täällä arkipäivää ja projekteja jarrutellaan minkä pystytään. Sama meininki toisaalta on myös noissa kuntaliitosasioissa, tekemällä pikkuruisia kuppikuntia, voidaan harata kehitystä vastaan ja viivyttää muutosta useita vuosia. Sehän kelpaa myös hyvin syyksi kieltäytyä vaikka yhteisestä joukkoliikenteestä, - eihän sitä tiedä mitä pahaa moisesta yhteistyöstä seuraa ;) kun antaa pahalle pikkusormen....
tekijänä zeizei
#17200
Tapahtuu sitä myös täällä pk-seudullakin, ja itse asiassa Suomen joka kolkassa.

Esim. SOK:n pääkonttorin siirto Vantaalle Helsingistä peruuntui loppujen lopuksi tapavalittajan vuoksi. Kyllä Vantaata otti päähän. Kyseessä kun oli joku vajaa tuhannen työpaikkaa. :D
Toinen taisi olla Vantaalla Koivukylän/Korson(?) Citymarket, josta sama herra valitti. Tuo kuitenkin kai saatiin rakenteille, mutta vuosi jos useampi meni valituksissa. Ja tämä valittajaherra vieläpä on saanut julkisuutta näillä valituksillansa. Vetoaa milloin selvittämättömiin myyräkantoihin ja milloin perhoskantoihin. :D

Keravalla keskellä peltoja oleva suuri logistiikkakeskus odottaa laajentamislupaa, sillä laajentamisesitys poiki luonnollisesti valituksia, joita käsitellään oikeudessa. Ja varastoa olisi siis laajenettu vain 15%.

Leppävaaran SuperLifeLab vasta onkin saanut vastalauseita. Pro Perkkaa yhdistys mm. pyrkii estämään tuon kaikin keinoin.

Mutta törmäsin eilen mielenkiintoiseen juttuun, johon nämä valitukset voisivat tavallaan juontaa:
Joskus ennen muinoin (1900-luvun alkuun asti ainakin) Suomessa oli kansalla uskomus, että maailmassa on aina kiinteä määrä onnea. Joten toisen onni oli toiselta pois. Välillä toisten kalastusveneisini laitettiin "taikaesineitä" tuomaan huonoa onnea, koska onni olisi ollut itseltä pois.

Voisiko tähän siis juontaa suomalaisen kulttuurin nk. kateellisuus ja se, ettei täällä kuulu hirveästi näyttää varallisuuttaan?
Avatar
tekijänä H.C.
#17203
zeizei kirjoitti:Toinen taisi olla Vantaalla Koivukylän/Korson(?) Citymarket, josta sama herra valitti. Tuo kuitenkin kai saatiin rakenteille, mutta vuosi jos useampi meni valituksissa.
Valitus tuosta on edelleen korkeimmassa hallinto-oikeudessa muiden Hovisen tekemien valitusten kanssa.

Erittäin ikäviähän nämä kun jotain todella merkityksellisä jarrutetaan ainaisilla valituksilla. Täysin käsittämätöntä että tällainen on ylipäätään mahdollista. Olen kyllä sitä mieltä että asioista pitää saada valittaa jos tosiaan kokee että tehdään väärin, mutta sillä ei pitäisi voida hidastaa mitään merkittäviä hankkeita. Ts. valitukset pitäisi saada käsiteltyä korkeintaan kuukauden sisällä.
tekijänä bitterfly
#17205
Ehkä valittaminen pitäisi rajata asianosaisiin. Mikä tietysti määrittettäisiin aiheutuvan haitan kautta. Esim. kun kyseessä on vaikka satamamelu, tulisi valittajan olla satamamelusta kärsivä. Tätäkin rajattaisiin vielä niin, että asianosaisista pitäisi olla vähintää vaikka 5% ja/tai jonkun tietyn rajan täyttävä määrä valituksen takana. Ettei esim. 5000 asukkaan alueelle koituvasta asianosaisuudesta päästäisi yhden valittajan kanssa läpi.
Avatar
tekijänä Klazu
#17615
Aboa kirjoitti:Kannatan paikallisjunahanketta pelkästään jo sen takia, että tähän näyttötauluun saataisiin vihdoinkin vähän parempaa sisältöä...
Aivan mahtava! Ihanko tuo on oikeasti tuolla vaiko vain joku lyhyt aikainen tempaus? :lol:

Mitä tulee paikallisjuna hankkeeseen, niin hyvältä kuulostaa. Ei kait ne liikennemäärät ihan valtavia olisi (onko arvioita päivittäisestä matkustajamäärästä?), mutta kolmeen suuntaan Turusta menevä lähijunaverkosto olisi jotain hienoa. Tällaista toivoisi myös Tampereen ja Oulun seudulle.
tekijänä bitterfly
#17618
Kyllä se tietääkseni on! Vähän sama asia kuin, että Turussa on yhä pylväitä, joissa on raitiovaunun sähköistyksen kannattimet. Tämä vain kertoo totuuden siitä, että kadotettu Turku on sekä lähijuna-, että raitiovaunukaupunki. Ainoa joille ei ole muistutusta on menetetyt lentoyhteydet Euroopan suur-kaupunkeihin.

Huom! Turussa on ollut lähijunaliikennettä, siksi kyltti!
Avatar
tekijänä 16valve
#17654
Aboa kirjoitti:Selvitetyt paikallisjunaliikennepaikat:
Kuva
Kuva: RHK[/url]
Paikallisjunalle olisi käyttöä Loimaan seudulla. Turussa käy paljon työmatkalaisia Loimaalta, eikä normaalit junavuorot kulje riittävän taajaan. Varsinkin aamu 6-9.00 ja 15-18.00 vuoroja tulisi lisätä.
Loimaanlehti kirjoitti:Pääkirjoitus
23.2.2008
Paikallisjuna voi olla tulevaisuutta
Ensimmäiset laskelmat Turun ja Loimaan välisestä paikallisjunaliikenteestä ovat valmistuneet. Muun muassa Mellilässä, Kyrössä, Aurassa ja Liedossa pysähtyvän paikallisjunan liikennöimisen aloittaminen vaatisi ratainvestointeja noin 4,3 miljoonan euron verran.
Summa on pieni, jos sitä vertaa esimerkiksi Turun ja Uudenkaupungin välisen paikallisjunaliikenteen vaatimiin vähintäänkin kolminkertaisiin kustannuksiin.
Paikallisjunaliikenne Turusta Loimaalle lisäisi merkittävästi radan varren kuntien houkuttelevuutta asuinpaikkana. Samalla se vähentäisi ysitien liikennepainetta ja kasvavan henkilöautoliikenteen aiheuttamia onnettomuusriskejä ja ympäristöongelmia.
Paikallisjunaliikenteen mahdollisuuksia Turun ja Loimaan välillä kannattaa ehdottomasti selvitellä eteenkin päin. Samalla on syytä harkita, olisiko paikallisjunan oikea pääteasema Loimaan sijasta Humppila.
Kun Humppilassa ajetaan ilmeisen tosissaan ajatusta pääkaupunkiseutua palvelevasta lentokentästä, kannattaisi hankkeeseen liittää myöskin Turun suunnasta tulevat tihenevät junayhteydet.
Uusia paikallisjunavaihtoehtoja on selvitelty nyt maakunnalliselta pohjalta, mutta niin kiskot kuin junatkin kulkevat kyllä hyvin sujuvasti maakuntarajojen yli, joten niillä ei tässä asiassa saa olla merkitystä.
Seppo Huiku/ Loimaanlehti
tekijänä ultrix
#17738
bitterfly kirjoitti:Huom! Turussa on ollut lähijunaliikennettä, siksi kyltti!
Joo, niin on Tampereellakin ollut (kaupungin sisältä viimeiset seisakkeet lakkautettu 1988) ja väljästi määritellen nykyiset taajamajunat kuuluvat tähän kategoriaan yhä. Silti Tampereella ei ole lähijunaliikennekylttiä.

Turussa oli lähijunaliikennettä viimeksi vuonna 1992, jolloin Uudenkaupungin paikallisjunat lakkautettiin. Samoihin aikoihin 90-luvun alussa lakkautettiin myös Turku-Toijala-paikallisjunat, jotka pysähtelivät noissa Turun lähellä olevissa radanvarsitaajamissa. Vähän nurinkurisesti Salon liikenne lakkautettiin jo joskus 60-luvulla, Paimioon pääsi jollain täysin käsittämättömään aikaan kulkevalla vuorolla vielä joitakin vuosia.

Turun lähijunaliikenteen näyttö on hankittu tietääkseni 90-luvun puolivälin tienoilla, jolloin lähijunaliikenne oli jo lakkautettu kaikilta alueen rataosilta. Kaukojunilla pääsee edelleen "paikallismatkoja" Turku satama - Turku - Kupittaa, mutta se on taas eri asia (vrt. Hki-Psl-Espoo/Tikkurila kaukojunapysähdykset). Kuulemani mukaan lähijunanäytön hankinta oli Turun asemapäällikön henkilökohtainen kapina VR:n keskusjohtoa vastaan, eikä kukaan keskusjohdossa huomannut mitään poikkeavaa, kun näyttöjä tilattiin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 62