Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Tekijänä bitterfly
#24534
^ Saat musta yhtiökumppanin, nyt olis parasta alkaa lottoamaan ulkomailla, niin saadaa rahat kasaan ;)

Toinen minkä teen, jos joskus vaurastun, aloitan myös raideliiketoiminnan Turussa :D sekä alan ostamaan maata keskustan reunoilta ja rakennan uutta keskustaa vaikka väkisin. Kerrosten keskiarvolukemaksi valitsen 10. ;)

Joo mutta tosiaan, Kyllä Turussa on matkustajakapasiteettia. Se vain pitäisi saada kokonaan tai osittain takaisin sieltä Helsinki-Vantaalta. Varsinkin kun Turusta katsoen monet muut maailman hubit on paremmassa sijainnissa kuin syrjäinen Helsinki, joka on looginen vain Aasian lentojen suhteen. Turku voi olla joko halpalentoyhtiökenttä tai kansainvälisten hubien syöttökenttä, mutta Helsingin kautta operointi on haitta Turulle, se on haitta sekä ajallisesti, että imagollisesti.
#24535
Itse tervehdin ilolla moista lentotoimintaa ja minusta olisi hyvä, jos sellaista tulisi. Tunneseikkojen sijaan myös tuon toiminnan on perustuttava joillekin liiketaloudellisille laskelmille ja väite, että "kyllä Turusta on kapasiteettia" voi olla totta tai olla olematta totta. Eikö teidänkin mielestänne pitäisi ensin pohjalle tehdä markkinatutkimus, jossa todella tämä asia pengottaisiin perin juurin, eikö siitä pitäisi aloittaa?
Tekijänä bitterfly
#24536
Jos Gentleman tutuisi uudestaa siihen mitä Walle tuolla aikaisemmin sanoi ja miettisi myös itse mitä minä sanoin Turun kapasiteetista. On todellakin täyttä faktaa, että suuri osa turkulaisten lentämisestä tapahtuu Helsinki-Vantaan kautta. Turkulaisten matkailu ei poikkea mitenkään erityisesti suomalaisten matkailusta yleensä, joten on turha väittää, että esim. jotkut Teneriffan lennot, jotka Turusta lähtee kuvaisivat jotenkin turkulaisten yleistä turismimatkailun määrää. Jostain nämä ihmiset lentävät, eikä matkalippuun sisälly mitään Turku-Helsinki välin lentoja.

Turun ja Helsingin välinen lentäminen on lähes 100% ulkomaille tai pohjois-Suomeen suuntautuvaa Helsinki-Vantaan ruokkimista. Helsinkiin turkulainen menee junalla ja pakettimatkalle mennään autolla ensin Helsiki-Vantaalle ja sitten ulkomaille. Monet aloittava matkansa suoraan Helsinki-Vantaalta lentämättä Turusta ensin Helsinkiin.

Jos tosiaan väität, että se 300 000 on Turun luonnollinen koko matkustajakapasiteetti, sanoisin sen olevan suoranaista vittuilua ja törkeää aliarviointia.

Koita jumalauta nyt sulattaa se asia, että Helsinki ei ole kaikkien etu, joillekin autonomia on paljon parempi ratkaisu! Ja on luonnollista, että Turussa ei pidetä Helsingin ylivallasta, koska oma valta on meille kaikkein paras ratkaisu kaikella mahdollisella tavalla. Ja huomauttaisin vielä, että ilman muuta Suomea, Helsinki-Vantaa ei olisi juuri Göteborgin kenttää kummallisempi, ehkä sitäkin pienempi, eli kyllä se vaan Finavialle passaa, kun kierrätetään koko Suomia Helsinki-Vantaan kautta paikallista elinkeinoa pönkittämään, jopa meitä turkulaisia, vaikka olemme lähempänä Eurooppaa ja lyhin reitti kulkisi pohjoismaiden metropolin, eli Tukholman tai sitten Köpiksen kautta suorimmin.


Nyt jatkakaamme jo itse aiheessa, eli Turun Lentokentän kehittymisen seuraamisessa, toivoen että sen toiminta kasvaa ja suurenee niin, että lasitorneja vielä ainakanaan nousee Tampereen valtatien varteen, ilman että joku helsinkiläisten oma keksimä realiteetti tulee häiritsemään toisten pyrkimyksiä olla yksi maailman itsevaltaisista elävistä kaupungeista! Rikotaan se pullo, mihin meidät on väkisin sullottu!
#24539
Oma lähtökohtani oli, että asiasta pitäisi teettää ihan kylmästi selvitys, josta kävisi ilmi hyvällä tarkkuustasolla se, mikä on kysyntä Turun seudulla. En voi kiistää tai myöntää mainitsemaasi, koska et esitä mitään lähteitä ja lukuja.

Puhut 300.000 matkustajakapasiteetista. Minä en tiedä mistä luku tulee tai mitä sillä tarkoitetaan, mutta esim. pikaraitiotieselvityksessä Turun seudun asukasluvuksi mainitaan 256 000, laskentatavasta riippuen se lienee jotain 260 000 ja 300 000 välissä. Se on se väestö (0-100-vuotta), joka on lentoaseman vaikutuspiirissä. Turun seudulla on siis n. 300 000 henkeä, josta varsinaisen matkustajapotentiaalin osuus on vähäisempi (vanhukset, pienet lapset..)

Matkustajakapasiteetti on täysin eri asia kuin matkustajamäärä tai alueen väkiluku. Esim. Helsinki-Vantaan kapasiteetti per annum nousee laajennuksen myötä n.16 miljoonaan matkustajaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, että terminaalia käyttäisi niin paljon tai että Helsingin seudulla olisi noin monta ihmistä. Jos teen kaksi matkaa vuodessa, tilastoihin merkitään kaksi matkustajaa.

Hyvä esimerkki on myös Pirkkala. Sen matkustajamäärä on yli 600 000 vuodessa, vaikka Tampereen seutu on vain n.330 000 as alue. Tämä osoittaa sen, että halpalentoyhtiö, joka siis itse valitsi sijaintipaikakseen Tampereen, on onnistunut laskelmissaan ja sen toiminta houkuttelee ihmisiä kauempaakin, kuten Turusta ja Helsingistä. Myös tamperelaisten oma matkustelu on saattanut lisääntyä, mutta tuskin niin räjähdysmäisesti. Samalla tavalla Helsingin yhteydet tottakai houkuttelevat ihmisiä muualta maasta. Vaihtoehtoja onkin kaksi: otat esim. Turusta yhteyden Tukholmaan tai Köpikseen jatkaen sieltä tai sitten tulet Helsinkiin ja jatkat sieltä. Valinta on vapaa, sillä ei ketään pakoteta lentämään Helsingistä muidenkin vaihtoehtojen ollessa täysin mahdollisia.Kolmantena on sitten Wizz tai Air Baltic. Wingo taisi lyödä Turku-Bromma reitillä lapun luukulle. Koska tosiaan en ole mitään lukuja ja/tai tilastoja nähnyt, en osaa sanoa kuinka suuri osa turkulaisten matkailusta on Helsinkiin (hubiin) suuntautuvaa ja kuinka suuri osa muualle suoraan. Asiaan saisi varmaan selvyyttä Tilastokeskukselta tai Finavialta.

Kuten aiemmin todettua, Turusta, Tampereelta, Kuopiosta, Oulusta (ainakin näistä kohteista siis) on suoria lentoja ainakin Ruotsiin, Riikaan, Englantiin ja Saksaan. Se, että palveluntarjoajat eivät kykene tarjoamaan riittäviä jatkoyhteyksiä ulkomaiden kentiltä eteenpäin tai että heidän hintansa eivät ole kilpailukykyisiä on taas toinen juttu. Kiistaton tosiasia on, että Helsingin ulkopuolella toiminta on edullisempaa ja että mitään markkinoille tulon estettä ei ole olemassa EU:n säännösten takia. Sehän on nähty Suomessakin, kun lentoyhteyksiä perustellaan ja lopetellaan aika ärhäkästikin EU-alueelle/alueelta.

Kuten aiemmin todettua, uskon jo toteutuneiden esimerkkien valossa, että mikäli Turun kaupunki ympäristökuntineen haluaa ryhtyä investoimaan omaa rahaa jo valtion teettämän remontin päälle Turun lentoasemaan, ei Ilmailulaitos Finavialla ole varmasti mitään sitä vastaan kuten ei varmaan sitäkään vastaan, että Turun lentoasemaa markkinoitaisiin muualle. Niinhän osittain tekee jo Pilot Turku, joka on Turun kaupungin tytäryhtiö ja vetää LogiCity-hanketta.
Tekijänä bitterfly
#24541
Juu. Selvitys siitä mihin turkulaiset todella lentää, voisi auttaa rakentamaan Turulle optimaalista toimintaa. Täytyy myös muistaa, että hyvä palvelu lisää kysyntää. Eli kun Turusta lähtisi hyvin Turkua ja turkulaisia palvelevia reittejä, sw houkuttaa mukaan uusia palvelun käyttäjiä. Tähän perustuu pitkälti Turku - Gdanskin työvoimamatkustamisen ulkopuolinen matkustus Turusta.

Ja minusta on päivän selvää, että Finavia ei ole oikea taho hoitamaan Turun liikennettä, koska sen homma on kehittää Helsinki-Vantaata. Tehtäisiin Finaviasta ja muista Suomen monopoleista rehellisesti Helsingin edun ajajia ja annettaisiin muille omat. Tampereelle omat monopolinsa ja Turkuun omansa. Silloin paikallinen intressi ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan.
#24542
-Gentleman82- kirjoitti:Oma lähtökohtani oli, että asiasta pitäisi teettää ihan kylmästi selvitys, josta kävisi ilmi hyvällä tarkkuustasolla se, mikä on kysyntä Turun seudulla. En voi kiistää tai myöntää mainitsemaasi, koska et esitä mitään lähteitä ja lukuja.
Jatkan nyt tästä aiheesta vielä yhden viestin verran. Tottakai, tarkat tutkimukset ja laskelmat pitää varmasti tehdä ennen lentoyhtiön perustamista. Mutta koska tällaisia selvityksiä ei nyt ole niin täytyy spekuloida muuten vaan. ;)

- Ulkomaanliikenne on keskittynyt tiettyihin paikkoihin muuallakin Euroopassa, mutta Suomessa keskittyminen on erityisen voimakasta. Toisaalta pitää ottaa huomioon Suomen olosuhteet: etäisyys Keski-Euroopasta, pieni asukasmäärä ja se että Tampere ja Turku sijaitsevat kohtuullisen lähellä Helsinki-Vantaata. Jos Helsingin ja Turun etäisyys olisi vaikka 400 km, suoria lentoja ulkomaille olisi Turusta varmasti enemmän. Samaten ongelma on lentoliiketoiminnan tietämyksen ja pääoman puute, mistä syystä ei vaan ole löytynyt sellaista sijoittajaa, joka haluaisi ja onnistuisi perustamaan menestyvän lentoyhtiön.

- Piilevästä kysynnästä pääkaupunkiseudun ulkopuolella todistaa Ryanairin menestys. Se ei kovin pitkään lennä tappiollisia reittejä. Tampereen sijainti Suomessa on Turkua keskeisempi, mutta kyllä Turun lentoaseman vaikutuspiiriin voidaan laskea ainakin Varsinais-Suomi ja Satakunta, yhteensä noin 700 000 asukasta.

- Omat kokemukset tuttujen matkustelusta ja matkustuksen kohteista. Esim. todella monet käyvät Espanjassa reittilennoilla, tietenkin Helsingin kautta. Myös Ruotsista ja Norjasta on paljon suoria lentoja juuri Espanjaan. Luotettava suomenkielinen palvelu lisäisi potentiaalisten matkustajien määrää. Ulkomaisen lentoyhtiön asiakkaalla ongelmatilanteessa ainoa vaihtoehto voi olla englanninkielisen sähköpostin lähettäminen Irlantiin.

- Stavangerin seutu on asukasluvultaan reilusti Turun seutua pienempi. En vaan usko, että erot kysynnässä näiden kaupunkien välillä olisivat niin suuret, että toisesta kannattaisi lentää kahteen kaupunkiin ja toisesta melkein kahteenkymmeneen. Kysyntä ei tietenkään mene vain asukasluvun mukaan. Stavanger on Norjan öljyteollisuuden keskus ja siellä on useiden tämän alan yritysten pääkonttorit. Uskoisin kuitenkin, että Tukholman ja Kööpenhaminan lisäksi muutamaan tarkasti valittuun eurooppalaiseen kaupunkiin voisi lentää Turusta kannattavasti. Kohteiden tulisi olla sellaisia, että niihin olisi riittävästi lomailijoita ja liikematkustajia. Hintojen pitäisi myös pysyä kohtuullisella tasolla.
Tekijänä bitterfly
#24543
^ Pitäisin järkevimpinä kohteina juuri näitä Euroopan suuria hubeja. Lontoo menestyisi varmasti, Frankfurt, Mûnchen jne. Turku voisi ottaa näitä Helsinki-Vantaan tilalle. Halpalentoyhtiöt taas voisivat lentää kuten Ryanair Tampereella, Turun sijainti ei ole ehkä niin keskeinen Suomessa, mutta junayhteydet kahteen suuntaan Suomen kaupunkikolmiossa ja yhteys Tukholmaan ovat suuria valtteja halpalentoyhtiöiden reppumatkailija asiakaskunnan kiinnostukset huomioon ottaen. Turusta on myös lyhyempi matka Eurooppaan kuin esim. Tampereelta ja sitä seikkaa ei kannata vähätellä lentoyhtiön kannalta. Ja sitten vielä nuo pakettimatkat. Turussa on todella vähän näitä kohteita, johtuen pelkästään Helsinki-Vantaan läheisyydestä.
Tekijänä bitterfly
#25878
--Uutisia--

TS, Wingo muuttaa päämajansa Turkuun ja ryhtyy lentämään isommalla koneella

--

Eli Wingo on saanut uusia osakkaita ja Saabin koneet vaihtuvat ATR:ään, jonka seurauksena lennoille tulee 13 lisäpaikkaa. Uusia reittejä on haussa ja Brommankaan suhteen ei ole kokonaan annettu periksi, saa nyt nähdä miten tämä lentoyhtiö nyt sitten selviää laman yli.

Voisi vielä mainita, että Wingo tulee samaan kilpailijan, sillä Airbaltic alkaa syksyllä kierrättämään osan Oulu-Riga koneista Turun kautta, jolloin avautuu uusi mahdollisuus matkustaa Turun ja Oulun väliä, ja tietysti siis ilman Tampereen välilaskua, jonka Wingo tekee.
Tekijänä 123...
#26000
Latvialainen lentoyhtiö AirBaltic avaa reitin Turun ja Tallinnan välille. Lentojen on määrä alkaa lokakuun alussa. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen reitti Suomen ja Viron välillä.

Kesällä yhtiö aloitti reittilennot Turun ja Riian välillä.

AirBaltic on ilmoittanut tänä vuonna yksitoista uutta kohdetta kotikentältään Riiasta. Yhtiö lentää nyt myös muun muassa Tromssaan, Linköpingiin, Varsovaan, Geneveen ja Frankfurtiin.

Aiemmin yhtiö on lentänyt Helsingistä Riikaan. Yhtiön tiedotteen mukaan matkustajamäärät Suomen ja Riian välillä ovat kasvaneet tänä vuonna 67 prosentilla. Heinäkuun loppuun mennessä AirBalticilla lensi 77 000 matkustajaa.

STT

Loistava homma, hienoa! Odotan innolla lentojen alkamista :smt023
#26005
Hieno homma todella. Tämä todistaa aiemmin lausumani todeksi: Turun lentoyhteyksien kehitys ei ole kiinni Finnairista tai Finaviasta tai "intohimon puutteesta". Kyse on siitä, että lentoyhteyksiä syntyy, kun operaattori ne kannattavaksi laskee. Toivottavasti reitti menestyy.

Finaviahan tukee uusien reittien avaamista ja samalla Turun lentoliikenteen kehitystä:

http://www.finavia.fi/files/finavia/ilm ... routes.pdf
#26007
braide kirjoitti:Paitsi että voishan finavia ohjata ulkomaanlentoja myös TRE&TKU suuntiin enemmän.
Muuuuutta hyvä että uusia reittejä syntyy.
Olisikin mielenkiintoista tietää kuinka moni Helsingistä lähtevillä lennoilla on pääkaupunkiseudulta.
#26013
braide kirjoitti:Paitsi että voishan finavia ohjata ulkomaanlentoja myös TRE&TKU suuntiin enemmän.
Muuuuutta hyvä että uusia reittejä syntyy.

Ei voi. Finavia voi tarjota, kuten linkitin, alennuksia kaikille uusille reiteille tasapuolisesti. Eli jos yhtiö A ja B avaavat reitin kaupungista K kohteisiin X ja Y, sekä A-yhtiö että B-yhtiö saavat alennukset linkkaamaani liitteen mukaan, vaikka olisi A "tavallinen" lentoyhtiö ja B halpalentoyhtiö. Finavia voi lennonjohtotoiminnasta vastaavana viranomaisena osoittaa koneelle varakentän, eli ohjata minkä tahansa hätätilassa tai muusta syystä jollekin kentälle, kuten kävi itävaltalaiskoneen tapauksessa (Tokio-Wien laskeutui Vantaalle).

Finavia ei voi tämän lisäksi ohjata lentoja minnekään, vaan jos jätetään huomiotta erityissopimukset ja pysytään EU-alueella, on toiminta täysin vapaata. Jos esim. siis Lufthansa haluaa avata lentoreitin Turusta Hampuriin, ei sitä kukaan voi estää, kuten ei reitin lopettamistakaan.
Valtio voi ostaa liikennettä ja sille on valtion tulo- ja menoarviossa oma kohtansa. Kyse on liikenteestä, jonka valtio ja kyseinen kaupunki tilaavat könttäsummalla kilpailutetulta firmalta, oli asiakkaita tai ei. Finavia ei tähän taas liity mitenkään, vaan tilauksen tekee Liikenne- ja viestintäministeriö.

Olen itse erittäin iloinen ko.reitistä Turusta. Kahdestakin syystä.

I. syy) Se osoittaa jhölynpölyksi vuodesta toiseen viljellyt Judensüss-tyyppiset teoriat, joissa on väitetty, että

a) Turun lentoaseman markkinointia "estetään". (Turulla on oma markkinointiyhtiö ja kukaan ei tuollaista voisi edes estää, ei mitenkään.)
b) Syy on Helsingin lentoaseman (Helsinki on Finnairin päätukikohta ja jokainen näkee Hienosen erossakin, millainen ala on. Toimintaa ei voi hajoittaa ja kilpailu on veristä. Kuitenkin Ryanair meni Tampereelle, vaikka sekin oli kait jonkun tamperelaisen syy, kuten juttu kuuluu.)
c) Takana on Helsinki-keskeisyys (termi, jota ei ole selitetty mitenkään tähänkään mennessä, se on yleispätevä ilmaisu sille, kun osoitetaan tyytymättömyytta sille, että Turussa ei investoida tarpeeksi)

II. syy) Nyt nähdään todella, millaista kysyntäpotentiaalia Turun seudulla on.
a) Jos sitä todella löytyy, osoittautuu vain, että joku on löytänyt hyvän markkinaraon
b) Jos sitä ei nyt ala löytyä, osoittautuu, että Turussa ei ole kysyntää ja Air Baltic joutuu perääntymään alihintoineen.
Tekijänä bitterfly
#26016
Hieno juttu! Paranee paranee...!

Minusta tämä ei kuitenkaan todista Finaviaa yhtään sen paremmaksi kuin ennenkään. Tämä lähinnä todistaa, että Turun luonnollinen sijainti löytyy ennemmin tai myöhemmin Finaviasta riippumatta. Turun lentoaseman notkahdus johtuu Finavian ja Finnairin yhteisistä linjauksista ja tätä on viimein saapunut paikkaamaan ulkomaiset yhtiöt. Finavia ei ole ollut kiinnostunut mistään muusta kuin Helsinki-Vantaan kehittämisestä ja Vantaalle on puuhattu oikein uusia terminaaleja Finnairin mahtavan tulevaisuuden toivossa, mutta mites kävikään. Taisi mennä ne valtion takaamat lainat täysin turhuuteen. Gentlemanilla on vain liian suuri halu uskoa helsinkikeskeisten monopoliemme olevan oikeudenmukaisia, mutta ei ne sitä ole, johto on kuitenkin täynä helsinkiläisiä, siinä suhteessa ei helsinkiläiset poikkea muista suomalaisista mitenkään, että vähän on taipuvaisuutta nurkkakuntaisuuteen.

Turun lentoasema elpyy, mutta vieläkään matkustajamäärät eivät ole lähelläkään sitä, mitä 10 vuotta sitten.

Pistetään nyt vielä tämä Turkulaisen juttu: http://www.turkulainen.fi/Paikallisuuti ... reitteihin
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15