Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Thor
#64193
Muistaakseni takavuosina lentoaseman päällikkö mainitsi jossakin haastattelussa putkien tulemisesta, tiedä sitten mihin rakentaminen tyrehtyi :( .
Mahdetaanko kiitoradan Ruskon päätyä pidentää remontin yhteydessä, päällystämällä jo olemassa olevaa parin sadan mittaista tasaista alustaa?
tekijänä Thor
#68287
SAS lopettaa Kööpenhaminan reitin ja Norwegian keskeyttää talvikaudeksi (marraskuu-maaliskuu) Alicanten reitin. Viimeaikainen kehitys lentoreiteistä ei tue haaveita matkustajamäärien lisäyksestä. Vuosi sitten Turun kaupunginjohtaja ja matkailujohtaja maalailivat haavekuvia Norwegianin vuorojen ja reittien lisäämisestä...
Lentorahdin määrä on mennyt alaspäin DHL:n jätettyä Turun lentokentän ja rahdista kenttä saisi hyvää tuloa. Kuinkahan aktiivista työtä seutukunta tekee lentoyhtiöiden ja lentorahtien kuljettajien suuntaan? Logicityssä ei ole yhtään rakennushanketta aloitettu Kaukokiidon terminaalin jälkeen, koskahan alkaa tapahtumaan jotain uutta, vai onko uusien katujen ainoat käyttäjät koiraharrastajia?
#73583
http://yle.fi/uutiset/lufthansa_avaa_re ... in/7906659
Tässä nyt tulee alasammutuksi väite, että Suomeen liikennöintiä yritettäisiin jotenkin estää Finavian tai Finnairin tpimesta. Ei tämä ole EU:ssa mahdollista.Lentoyhtiöt lentävät niitä reittejä, jotka arvioivat kannattaviksi. Niistä eivät päätä salaisen helsinkiläisen Turku-vastaisen salaliiton jäsenet. :)
#74963
http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... den-takia/


Terminaali 2 puretaan Turun lentoasemalla puhdistustöiden takia

Finavia Oyj on saamassa Turun lentoasemalla syyskuussa sattuneen öljyvahingon puhdistustyöt päätökseen tiiviissä yhteistyössä viranomaisten kanssa. Öljyvahingon puhdistustyöt on tehty poikkeuksellisen huolellisesti, minkä vuoksi terminaali 2:ta on jouduttu purkamaan niin paljon, ettei rakennuksen kunnostaminen ole enää mielekästä. Finavia Oyj purkaa rakennuksen kokonaan kesän 2015 aikana.

Finavia sulki lentoaseman kakkosterminaalin syksyllä 2014 tapahtuneen vahingon puhdistustöiden takia. Terminaali 2:ssa sijainnut koko lentoaseman varavoimajärjestelmä on jo aiemmin siirretty lentoasemalla toiseen rakennukseen. Rakennuksen purkutyöt käynnistyvät kesäkuun toisella viikolla.

- Puhdistustöiden aikana jouduimme purkamaan terminaalin rakenteita niin paljon, ettei oikein jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin koko rakennuksen purkaminen. Puhdistustyöt on tehty erittäin huolellisesti, jotta vahingon vaikutukset ympäristölle on saatu minimoitua, toteaa aluejohtaja, Turun lentoaseman päällikkö Juha Aaltonen Finavia Oyj:stä.

Terminaali 2 on ollut ns. halpalentoyhtiöiden käytössä. Halpalentokonsepti siirtyi heti vahingon jälkeen terminaali 1:een.

Finavia mahdollistaa halpalentotoiminnan jatkumisen Turun lentoasemalla myös tulevaisuudessa. Finavia tarjoaa Turun lentoasemalla terminaali 1:n yhteydessä halpalentoyhtiöille jatkossakin eriytettyä palvelutasoa lentoyhtiöasiakkaiden tarpeiden ja EU-sääntelyn mukaisesti.
tekijänä jayceri
#74972
Tuli lennettyä viime kuussa Alicanteen Turusta ja kyllä tuo lentokenttä on ihan kelvollisesti rempattu. Pieni, siisti ja toimiva lentokenttä jossa kaikki toimii nopeasti.

Bernheart kirjoitti:
Finavia mahdollistaa halpalentotoiminnan jatkumisen Turun lentoasemalla myös tulevaisuudessa. Finavia tarjoaa Turun lentoasemalla terminaali 1:n yhteydessä halpalentoyhtiöille jatkossakin eriytettyä palvelutasoa lentoyhtiöasiakkaiden tarpeiden ja EU-sääntelyn mukaisesti.


Mitäs hemmettiä tuo sitten tarkoittaa? :D
#83756
Usein ollut puhetta siitä, miten lentoyhteydet syntyvät. Turkuun ei kuulemma lennetä Finavia-Finnair-salaliiton takia, salaliittoa johdetaan itäsuomalaisesta kalastajakylästä nimeltä Helsinki...

Tämä juttu tarjoaa faktapohjaisen taustoituksen ilman salaliittoja siitä, miten yhteydet syntyvät: http://www.finavia.fi/fi/tiedottaminen/ ... nkittila-/
Avatar
tekijänä grendy
#83757
Eipä tuokaan nyt niin mustavalkoista ole, että kysyntä loisi yhteyksiä. Tampereella on kysyntää ja on ollut kysyntää yhteyksille, mutta koska rakas maamme sijaitsee täällä pohjolan perukoilla aivan liian kaukana kaikesta, Ryanair on todennut että täältä lähtevät ja tänne tulevat lentoyhteydet ovat yksinkertaisesti liian pitkiä. Samassa ajassa lentäisi Keski-Euroopassa edestakaisen lennon, kun täältä kerran Espanjaan. Koneiden täyttöasteessa ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta koska voitto pitää maksimoida niin ei pysty. Kysyntä on edelleen olemassa ja jäljellä olevat max 2,5h lennot kannattavat. Tällaista on markkinatalous kun pelkkä voitto ei riitä vaan sitä pitää tehdä niin paljon kuin mahdollista ;)
#84141
Kyllähän Suomessa tehdään siten että tarjonta luodaan Hki kentälle. Sitten muutamat vuorot pikku kentille. Tietysti pitää ottaa huomioon että Suomessa on vain n.5,5 miljoonaa asukasta. Sille määrälle ei mitenkään luoda useampaa hyvää kenttää. TRE/TKU seutujen 3-400k asukkaan lentoliikennemäärillä on aika selvää ettei se kovin hyvää tulosta voi tuoda.
Moni tietysti käyttäisi lähimpää lentokenttää jos siellä olisi tarjontaa.
#84164
Ei riitä maakuntakentille liikennettä, vaikka alennustakin on annettu: http://www.lentoposti.fi/uutiset/nousev ... aistamista

@CultureHigh : Kertonet siis kuka tai mikä tämän lauseen merkitys on "Kyllähän Suomessa tehdään siten että tarjonta luodaan Hki kentälle." ?
Kysyntä luo tarjonnan ja jos kysyntää ei ole tai edes epäillä syntyvän, niin ei ole lentojakaan.
tekijänä hmikko
#84173
Näkisin, että hommaa rajoittaa se, että Turusta ja Tampereelta pääsee kuitenkin suht nopeasti maata pitkin Helsinki-Vantaalle. Kovin harvakseltaan kulkeva reittilento ei silloin kilpaile, kun Vantaan kautta pääsee kuitenkin kätevämmin silloin kun tarve on. Seinäjoella, pienemmässä kaupungissa, kuoli kenttä kokonaan tähän yhtälöön, kun junayhteys Vantaalle sattuu olemaan lähes suurnopeusluokkaa.
#91098
Paljon on puhuttu Turun lentoyhteyksistä ja niiden lisäämisestä. Nyt saatiin oppitunti siitä, miten niiden määrä lisääntyy. Ei syyttämällä Helsinkiä, Finaviaa ja Finnairia, joilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä, sillä Turussa on toimiva lentoasema ja kapasiteettia vaikka muille jakaa, kunhan joku haluaa Turkuun lentää eli näkee sen kannattavaksi.

Nyt se joku on laskenut, että kannattaa harkita ja kukaan tai mikään ei sitä voi estää, jos tällaiseen päädytään.
Vihjeeksi: päätöksentekijä istuu Saksassa, ei Vantaalla tai Helsingissä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/36 ... an+valilla
#91618
Bernheart kirjoitti:Paljon on puhuttu Turun lentoyhteyksistä ja niiden lisäämisestä. Nyt saatiin oppitunti siitä, miten niiden määrä lisääntyy. Ei syyttämällä Helsinkiä, Finaviaa ja Finnairia, joilla ei asian kanssa ole mitään tekemistä, sillä Turussa on toimiva lentoasema ja kapasiteettia vaikka muille jakaa, kunhan joku haluaa Turkuun lentää eli näkee sen kannattavaksi.

Nyt se joku on laskenut, että kannattaa harkita ja kukaan tai mikään ei sitä voi estää, jos tällaiseen päädytään.
Vihjeeksi: päätöksentekijä istuu Saksassa, ei Vantaalla tai Helsingissä.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/36 ... an+valilla


Lufthansa päätyi sittenkin toisenlaiseen ratkaisuun. Helsingin, tuon itäsuomalaisen kalastajakylän syy? http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/37 ... aa+Turusta
tekijänä hmikko
#91620
Bernheart kirjoitti:Lufthansa päätyi sittenkin toisenlaiseen ratkaisuun. Helsingin, tuon itäsuomalaisen kalastajakylän syy? http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/37 ... aa+Turusta


Jutussakin viitataan jälleen Helsinki-Vantaan läheisyyteen. Busseja menee suuren osan päivää puolen tunnin välein ja yölläkin parin tunnin välein. Siinä ei juuri kaksi tai kolme viikottaista lentoa kilpaile. En nyt tiedä ketä tästä pitäisi syyttää, mutta en usko, että Finavian on tarvinnut kovin kummoista salaliittoa Turkua vastaan virittää.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15