Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä bitterfly
#20921
http://www.pilotturku.com/page/fi/lehdi ... rkisto/172
Pilot Turku
DHL Express aloitti pikarahtilennot Turun ja Leipzigin välillä

DHL Express on 15.9.2008 käynnistänyt päivittäiset lennot Turun LogiCityn ja DHL:n Euroopan lajittelukeskuksen Leipzigin välillä, mikä nopeuttaa asiakkaiden kuljetuksia Länsi- ja Keski-Suomessa.

”Jo elokuun alusta alkaen olemme reitittäneet maantiepikakuljetuksemme uuden Turun terminaalimme kautta ja näin parantaneet palveluaikoja Suomen sekä Pohjoismaiden ja Manner-Euroopan välillä. Nyt Turun lennon käynnistyessä voimme tehokkaasti yhdistää sekä lento- että maantiepikakuljetusten nouto- ja jakeluverkoston, asiakkaidemme eduksi”, toteaa DHL Express Suomen toimitusjohtaja Kenneth Palmgren.

Uusi lento saapuu Leipzigista Turkuun joka arkipäivä klo 8:30 ja lähtee paluumatkalle klo 22:45. Turkuun lennetään Boeing 737 –koneella. Konetyypin kantavuus on 16,5 tonnia, joten kyytiin mahtuu myös painavia ja suurikokoisia lähetyksiä.

Uudesta lennosta hyötyvät ennen kaikkea Länsi- ja Keski-Suomen asiakkaat. Koneen myöhäisen lähtöajan ansiosta asiakkaat alueen suurimmilla paikkakunnilla voivat kerätä lähetyksiään koko työpäivän ajan. Noutoaikataulut siirtyvät merkittävästi myöhemmäksi, koska lähetyksiä ei enää toimiteta Helsingin lennolle. Syksyn aikana Turun kaupunki- ja lähialueen palveluvalikoimaan lisätään myös aamupäivä­toimitukset eli ns. DHL EXPRESS 12:00 –palvelu, joka pääkaupunkiseudulla on jo käytettävissä.

”DHL:n käynnistämä pikarahtilentoliikenne Turun ja Leipzigin välillä on myönteinen asia LogiCityn alueen kehittämiselle. Se, että maailman johtava pikarahtiyritys on päättänyt keskittää autokuljetuksiaan ja siirtää toisen Suomeen suuntautuvista rahtilennoistaan Turun LogiCityyn, on erittäin myönteinen asia LogiCityn alueen kehittämiselle. Samalla se kertoo, että alan toimijoita kiinnostaa Turussa nimenomaan kaikkien neljän kuljetusmuodon kohtaaminen", sanoo Pilot Turku Oy:n toimitusjohtaja Ari Niemelä.
Että sillä lailla :) nyt on oikeasti hymy korvissa.

On mukavaa katsella kun TNT:n Boeing 757 ja DHL:n Boeing 737 hengailevat kentällä päivät. Sellaisia koneitahan siellä olisi pitänyt hengailla jo aikaa sitten, tästä on hyvä jatkaa. :D

Turun sanomat ovatkin jo tehneet aiheesta uutisjutun. Videosta käy hyvin ilmi, miksi DHL:kin tuli Turkuun
http://videot.turunsanomat.fi/?video=27e7f3ef


---
zeizei kirjoitti: Osaan kuvitella korviin asti ylettyvän hymyn. :D
Veikkaisin että saivat Turusta halvemmalla ja helpommat toimitilat, kun todennäköisesti toimitilat mahtuvat lähemmäs koneita. Toinen ongelma on myös Helsinki-Vantaan kentän ruuhkaisuus. Ainakin DHL ja UPS kuitenkin vielä lentävät päivittäin tänne.
Tähän lienee sopivaa vastata nyt ;) Veikkaisin, että toimitilat vuokraava Finavia ei paljon hinnoittelulla pelaa ja vaikka pelaisikin, niin eiköhän hallivuokra ole tuossa bisneksessä se vähiten merkitsevä kustannus. lentorahtiterminaalit sijaitsevat yleensä aina lentokoneiden vieressä ja on Finavian ongelma saada terminaalinsa rakennettua, ei rahtiyhtiön. Sitä paitsi TNT:llä on jo toimitilat Helsinki-Vantaalla. Helsinki-Vantaan ruuhkaisuuskin on enemmänkin autoiluun kuin ilmailuun liittyvää, tietääkseni Helsinki-Vantaa ei ilmatilaltaan ole kovinkaan ruuhkainen verrattuna oikeasti suuriin lentokenttiin, toki paljon Turkua ruuhkaisempi. DHL ja UPS tosiaan lentävät edelleen Helsinki-Vantaalle, tosin siirtyminen Turkuun on tainnut alkaa jo DHL:n osalta? ;)
tekijänä 123...
#21059
http://lotta.yle.fi/rswebtku.nsf/sivut/ ... ntentEEE89


"Kyseessä on tähän asti suurin rakennushanke Turun satama-alueelle" -erittäin hyvä asia! Tämä vain vahvistaa Turkua logistisena keskuksena.

Turun satama osallistuu aktiivisesti yhteistyökumppaniensa Turun talousaluetta koskeviin kehitysprojekteihin. Esimerkiksi Pilot-hanke, jossa Turun satama on yhtenä toimijana, tukee myös sataman kehitystä.

Pienen ajan sisällä: http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts= ... :0:0:0:0:0

http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1 ... :0:0:0:0:0:

Satama ja lentokenttä ovat päässeet uuteen vauhtiin. Alkuperäinen pääkaupunki taitaa sittenkin olla hyvällä paikalla.
Viimeksi muokannut 123..., 23.02.09 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä bitterfly
#22222
Pilot Turun jonkunlainen press release: Connections
http://www.pilotturku.com/pilot_connections.htm 08.12.2008

Lehdessä on jonkin verran havainnekuvaa alueen sijoittelusta ja muutamista rahtiterminaaleista. Lehden jutuissa on aika paljon toistoa, koska on haluttu jokaisen suuren toimijan kertovan Turkuun sijoittumisensa eduista ja perusteista. Promootiota vartenhan tuo on tehty, joten kehutekstejä tarvitaan.

Ihmetyttää, että lentokentän yleiskaava lepää edelleen vireillä olevien pöydällä. Kyllä näin merkittävä kehityshanke pitäisi saada äkkiä voimaan, jotta voidaan kunnolla aloittaa.
#22233
bitterfly kirjoitti:Ihmetyttää, että lentokentän yleiskaava lepää edelleen vireillä olevien pöydällä. Kyllä näin merkittävä kehityshanke pitäisi saada äkkiä voimaan, jotta voidaan kunnolla aloittaa.
Samaa täällä Tampereen seudulla odotellaan. By the way, aika erikoinen heitto tuo "rautatie vie Venäjälle ja Kiinaan". No kaikki keinot on sallittuja. Logistiikkakeskushan sijaitsee tosiaan Turku-Toijala radan varrella ;)
tekijänä bitterfly
#22242
^ Jep ja sitä kautta on Turusta viety esim autoja Venäjälle. Rahtilogistisesti se on muodostumassa Venäjä-Kiina -radaksi. Ei siinä tietääkseni ole mitenkään aasinsiltoja käytetty. Rantaradastahan ei ole rahdinkuljetukseen, koska sen kehittäminen on joku 40 vuotta myöhässä.


---
Pilot Turku
Kuva
tekijänä bitterfly
#23047
TNT avaa lentoreitin Turun ja Tallinnan välille
http://ts.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4: ... :0:0:0:0:0:
Myös Venäjän läpikulkuliikenteen
käsittely siirtyy Turkuun

LIISA ENKVIST

Pikarahtiyhtiö TNT jatkaa Turun alueelle panostamista. TNT siirtää Venäjän läpikulkuliikenteen käsittelyn Turkuun. Samalla yhtiö avaa uuden lentoreitin Turun ja Tallinnan välille. Panostukset Turun alueelle tukevat yhtiön viime syksynä tekemää päätöstä keskittää Suomen rahtilennot Turkuun.

TNT järjestää uudelleen Moskovaan ja Pietariin Suomen kautta kuljetettavan läpikulkuliikenteen. Jatkossa Venäjälle menevät lähetykset eivät enää kulje Helsingin kautta vaan ne kuljetetaan suoraan Turusta määränpäähänsä. Uudelleenjärjestelyjen myötä TNT pystyy hyödyntämään paremmin pintakuljetuspalvelujaan ja tehostamaan toimintaansa kokonaisuutena.

Samanaikaisesti yhtiö avaa uuden lentoreitin Turusta Tallinnaan.

Aiemmin Keski-Euroopasta tulevat lähetykset vietiin Viroon Puolan kautta.

- Kyllä tässä taustalla on kustannustehokkuuden haku. Reittien uudellenjärjestelyllä kuljetusaika ja kustannukset ovat asiakkaalle samat, mutta meille tehokkaammat, TNT Suomi Oy:n Turun aluejohtaja Petteri Aaltonen kertoo.

Venäjälle kuljetukset hoidetaan rekoilla. Turusta lähtee rekka kerran päivässä Moskovaan ja neljä kertaa viikossa Pietariin.

Aaltosen mukaan nykyiset tilat riittävät hyvin lisääntyvänkin rahdin käsittelyyn. Turun toimitiloja laajennettiin viime vuoden alkupuolella.

- Uusi lentoreitti tuo lisää työtä Turun terminaalikeskukseemme. Maakuljetuspuolella olemme kehittäneet reittejämme kautta linjan ja Venäjän kauttakulkuliikenteen uudelleenjärjestely on osa tätä prosessia, Aaltonen kertoo.

Kuljetusten uudelleen organisointi lisää TNT:n henkilöstön määrää Turussa kahdella työntekijällä.

TS


Hyvältä vaikuttaa!
tekijänä 123...
#23311
http://paakirjoitus.blogit.kauppalehti. ... umppilaan/


Pilot Turku Oy:n toimitusjohtajan oma kysymys ja vastaus: "Miksi Turku soveltuu kansainvälisen lentorahtiliikenteen solmukohdaksi?" Hienoa huomata että toimitusjohtaja on ajan hermolla. Tuo kauppalehden kirjoitus oli niin täyttä soopaa että huh huh. Tiedä oliko kyseessä puhtaasti ihan totaalinen tietämättömyys vai provo jolla vain haluttiin keskustelua aikaiseksi.
tekijänä bitterfly
#23315
^ Juu totta. Olenkin jo pitemmän aikaa ihmetellyt, miksi sitä kakkoskenttää rahdille yritetään väkisin hakea jostain muualta kuin Turusta. Edes Tampere ei näytä kelpaavan. Turulla on kaikki suunnitelmat valmiina ja kaavaoituksestakin on 1.-vaihe valmis. Logistinen asema on hyvä ja hyväksi todettu jopa ihan käytännön tasolla, mutta jostain roikkuu kun ei muka kelpaa.

Huvittaa, että ainakaan nettihesari ei tiedä TNT:n ikinä siirtyneen Helsinki-Vantaalta Turkuun. Ovat varmaan iloisia kun olen heitä siitä pari kertaa muistuttanut juttuvinkkeinä xD

En yllättyisi vaikka Kauppalehti kuuluisi samaan ignooraavaan sarjaan.

No, on hyvä että joku kuitenkin uutisoi, sillä satuin löytämään Google News:n avulla Pilot Turun kiinalaisesta uutisesta.

http://finance.sina.com.cn/roll/2009020 ... 1635.shtml
(二)图尔库Logicity物流中心

  图尔库市是芬兰西南港口城市,距首都赫尔辛基190公里,人口20万,芬兰第二大城市。Logicity物流中心紧邻图尔库机场,附近有铁路干线穿过,通往坦佩雷(芬兰第三大城市)的高速公路和欧洲18号公路也在此交汇,Logicity物流中心距图尔库港和南塔利港(Naantali)仅15 分钟车程。图尔库市政府下设的Pilot Turku 公司负责该物流中心的规划开发。开发建设分两期,第一期工程占地面积40万平方米,位于图尔库机场南侧和东侧,目前已进入招商阶段,其中一家名为 Suomen Kaukokitt?的物流公司已进场投资兴建了面积为3万平方米的仓库和运输终端;第二期工程占地面积逾60万平方米,位于机场北侧,目前正处于规划阶段。Logicity物流中心拟吸引从事货物运输、仓储、加工、配送、批发企业及一些高科技企业的物流部门投资营业。
tekijänä 123...
#23444
^ Mutta kuitenkin Kiinassa asti tunnetaan. :D

Wingo avaa uuden lentoreitin, tällä kertaa länteen:
Oy Wingo XPRS Ab laajentaa reittiverkostoaan ja aloittaa lennot Turusta Tukholman City-kentälle Brommaan 16.3.2009 alkaen.

”Uskomme, että Tukholman City-kenttä, Bromma, tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon niin liike- kuin vapaa-ajan matkustajille. Kenttä sijaitsee vain yhdeksän kilometriä Tukholman keskustasta ja sieltä on jatkoyhteydet 11 paikkakunnalle Ruotsiin, muun muassa Malmöön, Göteborgiin ja Uumajaan. Tämän lisäksi Brommasta pääsee kätevästi Århusiin Tanskaan sekä Brysseliin", kertoo toimitusjohtaja Ronald Grönlund Wingosta.

Wingo lentää Tampereelta Turun kautta Brommaan ja takaisin kerran päivässä.

Bromma reitin lisäksi Wingo liikennöi Turusta Tampereen kautta Ouluun ja takaisin arkipäivisin kahdesti päivässä.

Oy Wingo xprs Ab on vuonna 2007 perustettu markkinointiyhtiö ja matkanjärjestäjä, joka lentää yhteistyössä ruotsalaisen Avitrans Nordic Ab:n kanssa. Yhtiö liikennöi 33-paikkaisella Saab 340-potkuriturbiinikoneella, jonka rahtikapasiteetti on 780 kiloa.
Pilot Turku

Tällä kertaa myös kauppalehti uutisoi: kauppalehti
tekijänä bitterfly
#23446
Hyvä hyvä!

Näyttää pärjäävän hintavertailussa Blue1:lle aika selkeästi. Tosin kaikki 16. päivän turistipaikat oli jo menneet, joten 85 € oli alin hinta Turusta mitä oli jäljellä. :D

Toivottavasti SAS/Blue1 lähtee hintasotaan edes vähän mukaan.

Tuli tästä uutisesta sellainenkin mieleen, että ehkä se Pietarin lento, jota on suunniteltu voisi olla Bromma - Turku - Pietari.
#23448
Tämä Oy Wingo XPRS Ab on tamperelainen yhtiö, joten nostan peukkuja jo senkin takia :smt023
Tamperelainen Wingo Xprs aloittaa 16. maaliskuuta lennot Tampereelta Turun kautta Tukholmaan Bromman kentälle. Tavallisina arkipäivinä vuoro lennetään kerran päivässä. Kone lähtee Tampereelta aamulla ja palaa iltapäivällä.
Vastaava uutinen löytyi myös Aamulehdestä:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... aan/131887
#24449
Tuo on kyllä hyvä lisäreitti sinne. Saisi tulla muutenkin lisää muita mahdollisuuksia. Suomessa kun on niin typerää että käytännössä vain Helsinki-Vantaalta pääsee lentämään ulkomaille. No anyway saisivat myös rakentaa turun lentoasemalle myös ne portit/tuubit? mistä mennään suoraan koneeseen, vaikkakin noihin potkurikoneisiin pitääkin mennä maantasolta. Eikös ne wizz airilla kuitenkin lennä airbus A320 koneella, joka voisi siis suoraan sinne "tuubiin" kurvata.
tekijänä bitterfly
#24450
^ Joo saisi siellä olla ainakin yksi tuubi, sinnehän on aikanaan sellaisia kaavailtukin about 10 vuotta sitten. Wizzair ei kuitenkaan tuubia tarvitse, koska se operoi kakkosterminaalista, jossa on muutenkin vain yksi kerros, mutta on muita koneita, jotka tuubia voisivat käyttää ja Turussa se olisi siinä mielessä hyvin perusteltua, että suurin osa toiminnoista on terminaalin yläkerrassa kuten parkkipaikka-yhteyskin, eli portaiden käyttö voitaisiin minimoida asiakkaan osalta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15