Ryynis laittaa lisää pökköä pesään! Firma on huomannut, että Finavia aikoo jäädä asiassa passiiviseksi vierittäen syytä Ryanairin kannattavuuteen, joten nyt tuli Ryanairilta taas uusi tiedote ja kotimaamme kielellä tietysti, joita muuten on koko Ryanairin Suomessa toimimisen aikana tullut vain kuusi, ja näistä siis jo kaksi liittyy Turun lopettamisiin.
Ryanair Palaa Turkuun, Jos Maksukorotukset Perutaan
Ryanair, Euroopan ainoa todellinen halpalentoyhtiö ilmoitti tänään (7. marraskuuta), että se palauttaisi kaikki neljä reittiä Turkuun, jos maksukorotukset perutaan. Viime kuussa Ryanair ilmoitti lopettavansa liikennöinnin Turusta korotettujen valvontamaksujen vuoksi.
Ryanair olisi lennättänyt Turun kautta jopa 100,000 matkustajaa vuodessa ja näin ollen luonut ja ylläpitänyt 100* alueellista työpaikkaa Turun seudulla. Ilmoituksen seurauksena Finavia yritti harhauttaa Turkulaisia väittämällä, että reittien lakkautuksen syynä oli niiden huono kaupallinen menestys. Tämä väittämä ei pidä paikkansa.
Ryanair oli useissa neuvotteluissa ilmoittanut Finavialle, että se lakkauttaa Turun reitit, jos valvontamaksuun ei saada sopua. Muussa tapauksessa Ryanair siirtää Turun kapasiteettinsä, matkustajat ja työpaikat jollekin muulle Euroopan halpalentokentälle, jossa matkustajia ei veroteta yhtä paljon.
Ryanairin viestintäpäällikkö Stephen McNamara kommentoi:
“Ryanair palaa Turkuun, jos maksukorotukset perutaan. Ryanairin ensimmäinen kausi Turussa oli menestys; lentokentän matkustajamäärät nousivat 25% ja kaikkien neljän reitin käyttöasteet ylittivät Ryanairin odotukset. Jos maksukorotukset perutaan, Ryanair palaa Turkuun ja jatkaa liikennöintiä Barcelonaan, Brysseliin, Lontooseen ja Malagaan”.
*Airports Council International tilastot
Vaikka korottuneiden maksujen takana on Trafi, on ilmiselvää että Finavia on suurin este lentoliikenteen kehittymiselle Turussa ja suurin vaaratekijä Tampereella, koska se ei reagoi millään tavalla epäedulliseen kehitykseen tai pidä sitä omana asianaan. Koko Finavian konsepti on solveltumaton keskikokoisten ei-pääkaupunkien lentokenttille, joissa tulisi keskittyä perinteisten lentoyhtiöiden sijaan halpalentoyhtiöihin, mainostamiseen ja krääsän myyntiin (tai siis toimitilojen vuokraamiseen krääsän myyjille).