Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#58300
Lurkkeri kirjoitti:Turun Läntinen Rantakatu/Linnakatu.


Nuo ovat tosin kaksi eri katua. Uusi kirjasto ja Vähätori ovat tosiaan kohentaneet Linnankadun ilmettä ja kuhinaa. Yliopistonkadun kävelykatukin on mielestäni onnistunut hyvin, mutta se on jäänyt turhan lyhyeksi pätkäksi (sattuneesta syystä, eli toriparkkivehtauksesta johtuen).
tekijänä Maumatti
#58309
Mannerheimintie on kyllä urbaani, mutta olen samaa mieltä kadun leveydestä ja siitä, että sitä ei voi vapaasti ylittää. Joku katu Helsingissä voi hyvinkin viedä voiton, mutta jos marski ei nyt voita niin ehdottomasti hämeenkatu sitten. Itse en pidä Kauppakadusta Tampereella. Mielestäni aika tavanomainen ja ehkä hieman ankeakin katu.
tekijänä bitterfly
#58315
Helsingin kadut ovat ylipäätään keskimääräistä urbaanimpia, tosin minun mielestäni kapeutensa ja viistoon lähtevien sivukatujensa ansiosta, sekä siksi, että rahaa ei ole säästetty jättämällä korkeat kalliokukkulat rakentamatta.

Mutta tässä keskiviikkona Helsingissä käydessäni kiinnitin taas huomiota siihen, mistä erityisesti Helsingin ulkonäössä pidän. Talot ovat massiivisia ja niissä ei ole säästelty. Talot ovat usein keskiarvoisesti aika korkeita, vastaten n. 10 kerroksista normitaloa ja se korkeus pysyy koko korttelivälin.

Muualla Suomessa on aivan liikaa ruutukaavaa, mikä on tylsää ja yllätyksetöntä. Kun sellaiset kadut on vielä reunustettu lähiötasoisella rakentamisella, ei sellainen hirveästi hymyillytä.

Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, jonka läpi kulkeminen tuottaa jatkuvasti visuaalista mielihyvää, eikä sen tajuamiseksi tarvitse pinnistellä.
#58318
En jaksanut penkoa koko ketjua läpi, mutta yksi ehdokas on kyllä Munkkiniemen puistotie. Katu ei ehkä kilpaile urbaaniudessa esimerkiksi Manskulle, mutta sen nelinkertaiset puurivit, suhteellisen rauhallinen liikenne, ratikat ja jykevät funkisrakennukset luovat aivan erityisen tunnelman. Yleensä pidän kaupungin kerroksellisuudesta, mutta Munkkiniemessä yhtenäisyys selkeästi toimii olematta monotoninen. Kyse on ehdottomasti hienosta urbaanista kadusta.
tekijänä Maumatti
#58319
bitterfly kirjoitti:Helsingin kadut ovat ylipäätään keskimääräistä urbaanimpia, tosin minun mielestäni kapeutensa ja viistoon lähtevien sivukatujensa ansiosta, sekä siksi, että rahaa ei ole säästetty jättämällä korkeat kalliokukkulat rakentamatta.

Mutta tässä keskiviikkona Helsingissä käydessäni kiinnitin taas huomiota siihen, mistä erityisesti Helsingin ulkonäössä pidän. Talot ovat massiivisia ja niissä ei ole säästelty. Talot ovat usein keskiarvoisesti aika korkeita, vastaten n. 10 kerroksista normitaloa ja se korkeus pysyy koko korttelivälin.

Muualla Suomessa on aivan liikaa ruutukaavaa, mikä on tylsää ja yllätyksetöntä. Kun sellaiset kadut on vielä reunustettu lähiötasoisella rakentamisella, ei sellainen hirveästi hymyillytä.

Helsinki on ainoa kaupunki Suomessa, jonka läpi kulkeminen tuottaa jatkuvasti visuaalista mielihyvää, eikä sen tajuamiseksi tarvitse pinnistellä.
Joskus Tampereella oikein hyvällä säällä kaupunki tuntuu hienolta, mutta loskan keskellä en tunne paljon myönteisiä tunteita kaupunkiin. Helsingissä käydessäni tunnen aina myönteisiä tunteita Suomea ja Helsinkiä kohtaan. Helsinki on ainoa Suomen oikeasti urbaani kaupunki, täynnä urbaaneja katuja. Tampereen yllättävänkin hyvä joukkoliikenne tuntuu Helsingissä käynnin jälkeen aika mitättömältä.
tekijänä bitterfly
#58323
^ Bussiliikenne on parhaimmillaankin vain näpertelyä. Se olisi sama kun lentoliikenteessä olisi pelkkiä ATR-potkurikoneita. Ruokakauppoina pelkästään lähimarketteja.

Joukkoliikenteellä on mielestäni erittäin merkittävä vaikutus kaupungin urbaniuteen ja elävyyteen. Se tuo kaupungin ihmiset kosketukseen toistensa kanssa hyvässä ja pahassa.
#58329
Sanoisin, että Kaisaniemenkatu! Siinä on NYC-tunnelmaa :) Siltasaarenkatu/Hämeentie samaa jatkoa! Toinen suosikkini on valtavan leveä Lahdenkatu Lahdessa korkeine korttelirivistöineen ja kuusine/kahdeksane kaistoineen kera leveän puistovyöhykkeen. Muista top-listaan yltäviä ovat Aleksi, Sörnäisten rantatie/Hakiksen silta sekä Mechelininkatu ja sen ylittävä silta.

AIkoinaan, kun Mannerheimintie oli kuusikaistainen, se antoi Helsingille todella suuren kaupungin tuntua. Ottamatta kantaa autoiluun jne, ihan esteettisesti.
tekijänä Maumatti
#58336
Kaisaniemenkatu on todella hieno. Olen samaa mieltä RV:n kanssa. Lahdenkatu Lahdessa taas ei itseäni erityisesti miellytä. Mannerheiminkadusta vielä sen verran, että leveämpi oli ehkä urbaanimpi, mutta en usko se olleen mitenkään parempi tai viihtyisämpi. Sörnäisten rantatiekään ei itseäni hirveästi miellytä. Se on visuaalisesti hieno, mutta autoliikenteen takia täysin ilman elämää. Mechelininkatu on myös hieno ja hyvin säilynyt kokonaisuus.
#58339
Helsingistä: Helsinginkatu siitä kohti, missä on niitä komeita punatiilikerrostaloja. Helsinginkatu on ylipäätään todella hieno aina kurvista siihen jalkapallokentälle asti. Kaisaniemenkatu on myös makea, samoin Aleksanteri ja Mannerheimintie ydinkeskustassa. Fredrikinkadussa olisi potentiaalia, jos Kampin metroaseman aukio (jossa on pari bussipaikkaa ja takseja) rakennettaisiin täyteen. Siihen jokin 12 - 16 kerroksinen talo kivijalkaliikkeineen..
#58340
Komppaan RV:n Kaisaniemenkatua. Korkeata ja mahtavan näköistä rakennuskantaa. Näkyvällä paikalle olleen Anttilan rumat tilatkin ovat saaneet väistyä ehkä yhden Suomen parhaimman täydennysrakennuksen tieltä.
Jos jotain miinusta pitää antaa niin tuo näyttävyys on ennen kaikkea keskittynyt tuohon rautatieaseman puoleiseen sisäänkäyntiin ja lopahtaa nopeasti sen jälkeen.
#58345
HCB kirjoitti:Helsingistä: Helsinginkatu siitä kohti, missä on niitä komeita punatiilikerrostaloja. Helsinginkatu on ylipäätään todella hieno aina kurvista siihen jalkapallokentälle asti. Kaisaniemenkatu on myös makea, samoin Aleksanteri ja Mannerheimintie ydinkeskustassa. Fredrikinkadussa olisi potentiaalia, jos Kampin metroaseman aukio (jossa on pari bussipaikkaa ja takseja) rakennettaisiin täyteen. Siihen jokin 12 - 16 kerroksinen talo kivijalkaliikkeineen..


Sinne suunniteltiinkin aikoinaan "Suomen Sergelintoria", 15-20-kerroksisten talojen kokonaisuutta joka jäi toteutumatta.
#58346
Maumatti kirjoitti:Mannerheiminkadusta vielä sen verran, että leveämpi oli ehkä urbaanimpi, mutta en usko se olleen mitenkään parempi tai viihtyisämpi.


Noh, kaistat korvattiin parkkipaikoilla, joten kevyelle liikenteelle muutos oli olematon ja visuaalisesti se oli negatiivinen.
tekijänä Maumatti
#58355
RV kirjoitti:
Maumatti kirjoitti:Mannerheiminkadusta vielä sen verran, että leveämpi oli ehkä urbaanimpi, mutta en usko se olleen mitenkään parempi tai viihtyisämpi.


Noh, kaistat korvattiin parkkipaikoilla, joten kevyelle liikenteelle muutos oli olematon ja visuaalisesti se oli negatiivinen.
En ole tarkemmin perehtynyt asiaan. Siinä tapauksessa ei niin positiivinen juttu. Ehkä melutaso väheni, en tiedä.