Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä _NeN_
#33957
Itsekin täytyy kyllä Tampereen Hämeenkadun puoleen kääntyä. Helsingissä ei ole tullut seikkailtua joten Hämeenkatu on ainakin niistä kaduista mitä itse olen nähnyt, kaikkein urbaanein. Ruuhka-aikaan näkymä on kuin rapakon toiselta puolelta, kun ihmisiä menee sinne tänne tiiviinä ryppäänä Hämeenkatua pitkin. En usko että missään muussa kaupungissa keskustan palvelut ja liikkeet olisivat yhtä keskittyneitä yhdelle kadulle tai paikkaan.
tekijänä Akseli Jaatinen
#33971
_NeN_ kirjoitti:En usko että missään muussa kaupungissa keskustan palvelut ja liikkeet olisivat yhtä keskittyneitä yhdelle kadulle tai paikkaan.
No itseasiassa Jyväskylä on sellainen paikka. Pieni keskusta ja silti keskittynyt vahvasti Kauppakadun kävelykadun osuudelle. Jyväskylässä tosin on keskustan rakenne on muutenkin täysin erilainen, koska korttelit ovat täynnä ostoskeskuksia, toisin kuin Tampereella. Juuri näiden takia se Jyväskylän keskusta onkin aivan järjettömän tiiviisti keskittynyt kävelykatuun ja sen ympäristöön.

Tosin nyt aletaan Jkl:ssä olla siinä pisteessä että seuraava projekti eli Väinönkadun kävelykaduksi muuttaminen luo jo vähän lisää pinta-alaa (tosin ei paljoa, koska se on kauppakadun poikkikatu ja osittain näin ollen jo rakennettu samalla mallilla). Kävelykadun osalta ympäristö alkaa olla jo niin umpeen rakennettu että sinne ei paljoa mahdu enää edes kortteleiden sisään (pl. Kauppakulma ja se kaikkien tietämä Valtiontalon nurkkaus.
tekijänä ktpama
#33993
En tunne Jyväskylää (mitä nyt kauppakadun approssa kävin joskus muinoin, mutta sitä ei lasketa :)), mutta palveluiden keskittyminen kävelykadun/katujen alueelle kuulostaa hyvältä. Tampereellekin toivoisin lisää kävelykatuja, tai ainakin kävelypainotteisia katuja. Kyttälään onkin jotain suunnitteilla.

Tuolta toisesta ketjusta löytyikin hyviä kuvia Kauppakadulta, ja täytyy sanoa että tuo katu sopii hyvin tämän threadin otsikon alle.

http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=294&start=0
#37962
Ehdottomasti Helsingin Vaasankatu. Vaasankadulla on sitä jotakin, laaja valikoima erilaisia pieniä baareja, ruokapaikkoja (Vegemesta!!!), erotiikkaluolia ja ennen kaikkea se ei ole keskustan sliipattu ostoskatu vaan persoonallinen ja kiistanalainen katu hieman syrjässä. Kadulta löytyy Helsingin suosikkibaarini Molotov ja jos sinne ei mahdu (tilaa tehdään aina, jos se on mahdollista), on monta muuta kivaa baaria jonne mennä. Jos bordellit lailistettaisiin Suomessa, ensimmäinen perustettaisiin Vaasankadulle (tai jollekin sen poikkikaduista). Itse en niin seksiluolien tarjonnasta ole kiinnostunut, mutta ne tuovat sopivan urbaania rosoisuutta alueelle. Sellaiseen urbaaniuteen, josta nautin, kuuluu aina vastakohdat, ristiriitaisuudet ja hienoinen hallitsemattomuus. Lisäksi katu sijaitsee Suomen tiheimminasutussa kaupunginosassa. (yli 25000 neliökilometrillä). Ennen kaikkea katu on elävä ja vireä.

Tulevaisuudessa Vaasankatu luultavasti Kalasataman alueen kasvaessa vilkastuu entisestään. Tälläkin hetkellä viihtyisimmistä baareista voi olla hankalaa löytää arki-iltana tilaa. Toivottavasti katu muutetaan kävelykaduksi. Sille on edellytykset sillä kadulla on tällä hetkellä vain vähän autoliikennettä ja valtavasti jalankulkuliikennettä. Kävelykaduksi muuttamisesta löytyy peräti ihan pätevä blogipostaus.

Kadun arkkitehtuuri ei ole mitenkään mieltä ylentävää, joskin pääosin mukiinmenevää. Siihen voi vaikka tutustua Google Mapsissa.
Avatar
tekijänä satama
#37965
Vaasankatu on oikeasti todella hiljainen katu, eikä tosiaankaan mikään boheemi katu joksi Helsinkiläiset sitä yrittävät muutaman hassun seksikaupan ja räkälän takia sitä ristiä. Kaksi vakkari punkkakaveria asuu kys. kadulla, joten hyvin monta viikonloppua on siellä viettetty. Eikä se oo edes rosoinen vaan talot ja katu on erittäin hyvin hoidettuja.
#37966
satama kirjoitti:Vaasankatu on oikeasti todella hiljainen katu, eikä tosiaankaan mikään boheemi katu joksi Helsinkiläiset sitä yrittävät muutaman hassun seksikaupan ja räkälän takia sitä ristiä. Kaksi vakkari punkkakaveria asuu kys. kadulla, joten hyvin monta viikonloppua on siellä viettetty. Eikä se oo edes rosoinen vaan talot ja katu on erittäin hyvin hoidettuja.
Tokikaan se ei ole mikään vilkkauden multihuipentuma, koska sijaitsee parisen kilometria keskustasta ja Suomessa ylipäätänsä ei ole katukulttuuria. Mun mielestä urbaanin ja viihtyisän siitä tekee sisältö. Se mitä löytyy julkisivujen pinnan alta. Kadun voi toki kävellä päästä päähän huomaamatta, että kyseessä on hieno katu. Helsingin ydinkeskustassa on toki ruuhka-aikaan paljon ihmisiä, mutta baarit saattavat olla puolityhjiä. Vaasankadulla sen sijaan baarit ovat miltei joka ilta täysiä ja niitä sentään löytyy ainakin Molotov, Viva la Vida, Siimabaari, Heinähattu, B12, Kallionhovi, Kustaa Vaasa, Iltakoulu, Hilpeä hauki ja lisää löytyy lähikaduilta. Syy, miksi etupäässä rakastan Vaasankatua urbaanina katuna on se, että siellä liikkuu ihmisiä, jotka haluavat elää urbaania elämää. Kaupungin tekevät ihmiset, eivät talojen julkisivut tai valomainokset. Eivätkä Vaasankadun baarit ole räkälöitä vaan melko pieniä baareja, joissa ihan tavalliset ihmiset käyvät näkemässä toisiaan. Niin hurjaa kuin se onkin, Suomesta ei löydy toista samanlaista katua.

Hyvin tavallinen kantakaupungin katu?
Kuva

No missään muualla ei ainakaan ole kasvishampurilaisbaaria!
Kuva
#37969
Krio kirjoitti:Mielestäni Helsinginkatu peittoaa Vaasankadun urbaanisuudessa, vaikka onkin leveämpi. Ratikka tuo enemmän kaupunkimaisuutta ja elämää kadulle.
Visuaalisesti totta kai! Se on kutienkin enemmän liikennekatu kun taas Vaasankatu on hengauskatu.
#38173
Tehari kirjoitti:Eiköhän tuo Mannerheimintie ole kuitenkin se voittaja vai mitä mieltä te olette ;)
Liikaa autoja. Kadun yli ei pääse mistä haluaa eikä kadun laidalla tee mieli istua terassilla tai muutenkaan viettää aikaa, koska autoja vilisee koko ajan, mikä vaikuttaa ilmanlaatuun, meteliin ja esteettiseen kokemukseen. Hienoja talorivejä ja monia Suomen hienoimpiin arkitehtonisiin saavutuksiin kuuluvia rakennuksia (Finlandia-talo, Kiasma, Lasipalatsi, Stockmannin tavaratalo, Ruotsalainen teatteri, Oopperatalo jne.) Manskulta toki löytyy, mutta jos katu ei ole myös viihtyisä oleskeluun, ei se kyllä hienoimman urbaanin kadun nimeä ansaitse.
#38201
satama kirjoitti:Etkös sä just edellisessä viestissä väittänyt ettei se katuelämä ole urbaaniuden mittari vaan vaan julkisivujen takaa löytyvä sisältö.
Taisit vähän lukea edellistä viestiäni kuin piru raamattua. Olen kyllä toki sitä mieltä, että Vaasankatukin olisi hienompi, jos autot heivattaisiin kadulta pois ja terasseille (joita löytyy lähemmäs kymmenen lyhyeltä matkalta) olisi enemmän tilaa. Tarkoitin Suomen katukulttuurin puutteella sitä, että koska meiltä ei löydy vilkkaita ja viihtyisiä hengailukatuja, pitää tyytyä vähemmän vilkkaaseen, jossa kuitenkin voi hengata rauhassa ja jonka sisältö on rautaa. :)

(Pitää varmistaa, että ethän ota tätä väittelyä tosissasi. ;) )
#58287
Urbaaneimmat kadut ovat mielestäni Helsingin Esplanadi, Tampereen Hämeenkatu ja Turun Läntinen Rantakatu/Linnakatu. Noilla kolmella kadulla on ns. ”kuhinaa” eli ihmisiä ja elämää.