Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä aleksi
#12040
Mikä on Suomen hienoin katu, jos kriteereinä käytetään arkkitehtuurin ainutlaatuisuutta, yhtenäisyyttä ja ihan vaan fiilispohjaista hienoutta?

Oma valintani olisi:

1. Luotsikatu, Hki. http://www.korttelit.fi/katu.php/id/144


Katu on alusta loppuun äärimmäistä, lähes epätodellista, jugend-kokemusta, käsittäen 17 jyhkeää jugendlinnaa vuosilta 1898-1911 (kauneusvirheenä yksi nuorempi, vm1938), mm. kaksi Eliel Saarista. Katu on todella rauhallinen, mutta urbaani, sen varrella ei ole yhtään viherkasvia.
Avatar
tekijänä RV
#12041
Itse pidän kovasti Mannerheimintiestä. Ehkä monesta talolaisesta monet tämän kadun varrella sijaitsevista taloista eivät ole järin kauniita, mutta minua ne eivät haittaa. Stockmannin tavaratalo, Sokos, Forum, Postitalo, Eduskuntatalo, Sanomatalo ja Kiasma (kaikki Mannerheimintien varrella) luovat Helsingin ydinkeskustan, joka on mielestäni hyvin urbaani.
aleksi kirjoitti:Katu on todella rauhallinen, mutta urbaani, sen varrella ei ole yhtään viherkasvia.


Puiden puuttuminen on minun mielestäi huono asia; täysin kasviton ympäristö ei ole viihtyisä.
Avatar
tekijänä OlliMolli
#12545
Kumma, että tähän ei ole vastattu. No täytyy bumpata.

Henkilökohtaisesti itse pidän Väinäriä Jykissä urbaaneimpana. Tietenkään rakennuskorkeudet eivät ole mitään suurta, mutta väinönkadussa on sitä hyvää grittiä, ja matkakeskus ja Innova näkyy komeasti taustalla. Neonvaloa ja mainoksiakin on vaikka muille jakaa:

(C): Toni
Kuva
Kuva

(C): minä
Kuva
tekijänä Aboa
#12550
Hyvä nosto. Miten tämä threadi onkin päässyt livahtamaan aikoinaan näin totaalisesti ohi silmien?

Turun kaduista suosikkikadunpätkiäni ovat luonnollisesti historiallinen Läntinen Rantakatu kaupungintalolta Tuomiokirkolle päin sekä Aurakadun ja Kaskenkadun välinen osuus Taidemuseonmäeltä aina Samppalinnanmäelle asti. Valinta kohdistuu tällä kertaa jälkimmäiseen joten seuraavassa pienimuotoinen sightseeing yhteen Turun parhaimpaan katuosuuteen.

Lähdetään liikkeelle Taidemuseonmäeltä eli Aurakadun alkupäästä:
Kuva

Aurakadun päässä jököttää vastikään peruskorjattu Turun taidemuseo:
Kuva

Aurakadun rakennuksia kauppatorin ja taidemuseon väliseltä alueelta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Aurakatu kauppatorin ja Aurajoen välisellä osuudella:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Aurakadusta erkaneva Läntinen Rantakatu olisi ollut toinen vaihtoehto tähän threadiin:
Kuva

Aurajoki erottaa Aurakadun ja Kaskenkadun:
Kuva

Talviset mininäkymät Aurasillan paikkeilta:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Joki on siis näin ollen ylitetty ja samalla Aurakatu vaihtuu Kaskenkaduksi. Seuraavassa Kaskenkadun rakennuskantaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Näkymä Kaskenkadulta taidemuseon suuntaan:
Kuva

Kauniiksi lopuksi "hieman" vanhempi kuva:
Kuva
Aurakatu hevosvaunujen aikaan vuonna nolla.
Avatar
tekijänä Klazu
#12553
Tuosta ekasta Turun kuvasta tulee mieleen näkymä Ranskan Marseillessa päärautatieasemalta keskustaan päin. Ilman puita ja paljon paljon nuhruisempana tosin.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#12554
Laitampa piruuttani tähän yhden kadun myös Oulusta. Valinta ei ollut kovin vaikea sillä täältä puuttuvat urbaanit kadut lähes tyystin. Rotuaarilla Kirkkokadun osuus on luonnollisesti täällä se kaikkein onnistunein katu, mutta en halunnut laittaa sitä kuitenkaan tähän. Tulevaisuudessa sen kilpailijaksi nousee kävelykaduksi muutettava Isokatu, joka on tällähetkellä todella rujossa kunnossa eikä edes kovin urbaani. Kadussa on kuitenkin kehityspotentiaalia. Se muuttuu tulevaisuudessa yhdeksi suureksi työmaaksi.

"Keskellä" Oulua näyttää nyt tältä. Kuvassa ydinkeskustan kehittämis-suunnitelmissa voimakkaasti muuttuva Galleria-kortteli.
Kuva


Kadun toisella puolella on vasaran alla Kauppuri-kortteli. Kukaan ei ole tietääkseni valittanut kuvassa keskellä näkyvän rakennuksen purkamisesta.
Kuva




Sitten kadun urbaaneille osuuksille. Isokadun näkymiä hallitsee Osuuspankin talo.
Kuva




Kivikanjonia.
Kuva





Kuva




Jyhkeä Puistola.
Kuva




Lopuksi kuvia kadun varsilta:



Kuva






Kuva






Kuva





Kuva






Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#12557
Aboa kirjoitti:Hyvä nosto. Miten tämä threadi onkin päässyt livahtamaan aikoinaan näin totaalisesti ohi silmien?

Turun kaduista suosikkikadunpätkiäni ovat luonnollisesti historiallinen Läntinen Rantakatu kaupungintalolta Tuomiokirkolle päin sekä Aurakadun ja Kaskenkadun välinen osuus Taidemuseonmäeltä aina Samppalinnanmäelle asti. Valinta kohdistuu tällä kertaa jälkimmäiseen joten seuraavassa pienimuotoinen sightseeing yhteen Turun parhaimpaan katuosuuteen.


Aboan valinta osui naulan kantaan, tämä katunäkymä oli itsellänikin mielessä ja Suomen oloissa vaikea - ellei suorastaan ylittämätön - ohitettavaksi. Katu jossa on kaikkea! Hienoa jyhkeää vanhaa jugendia, uuden linjan laatumoderia mm. Turun Ruotsalaisen seurakuntatalon muodossa.
Kuva

Kuva

Kuva

Kaupunkielämän keskipiste- kauppatori.
Kuva

Kuva

Aurakadun ja Linnankadun kulmaa.
Kuva

Kuva

Blancon urbaania katukahvilaelämää Auransillan pielessä vanhan Bassin talon kulmassa.
Kuva

Aurajoki vesielementtinä vehreine näkymineen Auransillalta nähtynä, vasemmalla kansallispyhättömme Turun tuomiokirkko, oikealla aikanaan satama sekä maailman meret ja kaukaiset maat. Kuten Aboan kuvista käy ilmi.

Kaskenkadun rinnettä ylös kiivetessä avautuu vasemmalla eräs kaupungin hienoimmista puistoista, Vartiovuoren puisto.
Kuva

ja oikealla on kirjailija Reijo Mäen urbaanin dekkarisankarin, Jussi Vareksen vakiopaikka, Uusi Apteekki!
Kuva

Alapuolella näkymä Kaskenmäen päältä yli jokilaakson Turun taidemuseolle.
Kuva

Siellä se on jossakin tämän kadun varrella, kaikkea ihmiselämään kuuluvaa, onni ja pettymys, kohtalokas jokeen suistuminen ja elämän kohokohta. :laughing4:
tekijänä Aboa
#12589
Klazu kirjoitti:Tuosta ekasta Turun kuvasta tulee mieleen näkymä Ranskan Marseillessa päärautatieasemalta keskustaan päin. Ilman puita ja paljon paljon nuhruisempana tosin.

Samankaltaisuutta/henkisyyttä näistä kahdesta kaupunkinäkymästä tosiaan hivenen löytyy.

Turku:
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 200638.jpg

Marseille:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... calier.jpg

[OFFTOPIC]
Tuo maisema Marseillesta on tuskaisen tuttu paikka muutenkin, sillä taannoisella reilausreissulla päätimme tehdä väliekskursion juuri Marseilleen ja pitkäksihän se pitstoppi tietenkin venähti ja tuli aivan pirunmoinen kiire ehtiä Monacoon menevään junaan... yli 30 asteen helteessä juostiin tuhatta ja sataa rinkat selässä kohti asemaa ja koko matka asemalle oli pirullisen pientä ylämäkeä jonka kruunasi vielä rautatieaseman aivan hel...singinmoiset portaat. Ja mitään ei tuostakaan opittu vaan pari kertaa tuli vielä reissun aikana ravattua kuin viimeistä päivää kun ei vaan millään suostuttu uskomaan ajan lahjomattomuutta. Mahtava reissu!
[/OFFTOPIC]


Takaisin varsinaiseen aiheeseen... Flickr-sivustolta löytyi vielä yksi merkittävä Aurakadun rakennus jota ei ole tullut tässä threadissa vielä esiteltyä. Kuvassa vasemmalla oleva rakennus oli oman kuvausreissuni aikaan vielä tiukasti pressujen alla joten en tullut sitä silloin kuvanneeksi:
http://farm1.static.flickr.com/209/5058 ... 9de1_b.jpg
Nyt julkisivuremontti on valmis ja lopputulosta voidaan luonnehtia erittäin onnistuneeksi.
Avatar
tekijänä RV
#12590
Aleksanterinkatu on Suomen hienoin ja urbaanein urbaani katu ainakin omasta mielestäni:
Kuva
Avatar
tekijänä Klazu
#12594
@Aboa: Heh, hyvän vertailukuvan olitkin löytänyt! En muistanutkaan sen ihan noin paljon Turkua muistuttavan! :o

Itse en tykkää tuosta Aleksanterin kadusta. Ratikkaraiteiden vuoksi ihmiset kävelevät pääosin pakkautuneena sivustoille ja kadun varrella ei ole puun puuta. Kyllä kaupunkiin vhreää pitää mahtua. Meidänkin ikkunasta näin kesällä näkyvät kadunvarren lehmukset (tai mitä lie) ovat ihan parasta ja lehdet saatuaan tekevät kadusta paljon elävämmän.
tekijänä aleksi
#12868
Aurakatu


Aurakatu vaikuttaa kyllä hienolta ja kylttyyrihistoriallisesti merkittävältä kokonaisuudelta, täytyy käydä joskus se kävelemässä. Kokonaisuutta heikentää ehkä arkkitehtuurin lievä epäyhtenäisyys (vai onko se monipuolisuutta?). Pankkitalo on kyllä ainutlaatuisen hieno ja hauskan näköinen. Mitähän vuosimallia kadun vanhimmat pytingit lienevät?

Löytyykö muista hyvin säilyneistä vanhoista kaupungeista, kuten Porvoo, haastajaa edellä mainituille kaduille? (Nykypäivän mittapuussa eivät tietenkään ole yhtä urbaaneja kuin ennen, mutta hienoja ja ainutlaatuisia katuja varmasti löytyy).
Avatar
tekijänä grendy
#12871
Ehdottomasti Hämeenkatu, ei kilpailua :)... Sori kun ei oo kuvia, mutta jos joku haluaa postata niin be my guest! Ja paikanpäälle käyneet eivät voi väittää vastaan ;)..
tekijänä aleksi
#12885
Hämeenkadulla on valitettavasti aivan liikaa 60-70-lukua...

Eräästä kadunpätkästä tuli mieleen..

Ken tietää mistä löytyy suomalaisen arkkitehtuurin huipentuma eli kylki kyljessä kahden suomalaisen sankarin, A. Aallon ja E. Saarisen, suunnittelemat rakennukset?
Avatar
tekijänä Kantti
#12886
aleksi kirjoitti:
Aurakatu


Aurakatu vaikuttaa kyllä hienolta ja kylttyyrihistoriallisesti merkittävältä kokonaisuudelta, täytyy käydä joskus se kävelemässä. Kokonaisuutta heikentää ehkä arkkitehtuurin lievä epäyhtenäisyys (vai onko se monipuolisuutta?). Pankkitalo on kyllä ainutlaatuisen hieno ja hauskan näköinen. Mitähän vuosimallia kadun vanhimmat pytingit lienevät?


Lainaus sivulta: http://www.nba.fi/rky1993/kohde729.htm

"Aurakadun vanhin rakennus lienee Vuonna 1839 valmistunut Ruotsalainen teatteri (P.J.Gylich, C.L.Engel) on ensimmäinen kivirakenteinen teatteritalo Suomessa. Teatteria uudistettiin ja laajennettiin 1865-66 (C.J. von Heideken). Teatterisalin ja näyttämön nykyhahmo sekä teatteritalon ulkoasu ovat 1880-luvulta (C.J. von Heideken)."

Kauppatoria vastapäätä oleva uusrenesanssia edustava "Apteekin rakennus" Turun Ruotsalaisen teatterin jälkeen taidemuseon suuntaan mennessä on C. J. von Heidekenin ja valmistunut 1865, näkyy tuossa kuvassa oikealla:
http://i133.photobucket.com/albums/q51/ ... atteri.jpg

Entinen Helsingin Osakepankin rakennus on Fritjof Strendellin kynästä ja valmistunut 1907.