16valve kirjoitti:No sinun tapauksessa taitaa muutenkin olla bussi ainoa vaihtoehto kun ei taida olla vielä ikää korttiin? (tai ainakin se paistaa jostain kirjoituksista) Ja maailmankatsomus tuntuu rajoittuvan iki-ihanaan Jyväskylään, jossa on kaikki niin mahdottoman upeaa jne.
Huh, tämähän menee jo melko reippaasti asiallisen keskustelun ulkopuolelle. Taidat olla aika närkästynyt kun arvostelen sinun ihanne elämäntapaasi?
Sanottakoon tässä aluksi, että pari vuotta sitten jouduin muuttamaan työn perässä väliaikaisesti Tampereelle. Tosin viime vuoden alussa sopimus loppui ja olen jatkanut sosiaalipummin uraa... Olen opiskellut 7 vuotta aktiivisesti maailmankatsomusta, ja voisin väittää sen olevan sen verran, ettei maailmankatsomukseni rajoitu pelkästään Jyväskylään. Itse asiassa Suomi on mielestäni melko turha paikka. Jyväskyläkin on aivan käsittämättömän typerä paikka verrattuna ulkomaailmaan. Suomen mittakaavassa Jyväskylä on parhaimmistoa Helsingin ja parin muun kanssa. Niinkuin Toni jo sanoikin, "Vaikka Jyväskylä onkin aika mahtava kaupunki, tällaisten pikkuseikkojen takia ei täällä tee mieli asua yhtään sen kauempaa kuin opiskelut vaativat." Juuri näin! Tosin Suomessa ei ole oikeastaan vielä mitään kunnollista kaupunkia, paitsi Helsinki ja sekin melko huonossa jamassa. Täytyy sanoa, että Tonin "syksy Euroopassa" ketjussa esiintyvä pieni kaupunki Maastricht on paljon kaupunkimaisempi kuin Turku tai Tampere. Tämä kaupunki on todellakin tehty ihmisille, mitä me tietääkseni olemme. Taisin jossain ketjussa sanoa, että "ikää ei tosin ihan kaikkeen riitä", mutta nyt saakin hra 16valve ottaa selvää, onko se 18 juuri se maaginen ikäraja, jonka jälkeen saa tehdä mitä vaan. Se ei ole. Adoptointi hyvänä esimerkkinä.
okl kirjoitti:eikä bussikaistoja ole olemassa(?).
16valve kirjoitti:Vai ettei ole bussikaistoja, eiköhän niitä ole aika paljon. Tosin yksityisautot käyttää niitä turhan paljon. Tuntuu ettei edes sakottaminen auta. Bussikaistaa ajavat ärsyttää minuakin suunnattomasti
Kysymysmerkki on mukava merkki, varsinkin jos sen huomaa.
Suluissa ennen pistettä se merkitsee useimmiten epävarmuutta.
16valve kirjoitti:Luulenpa että monikaan ei siirtyisi omasta autostaan julkisiin vaikka se olisi ilmaista. Siirtyminen tapahtuisi monesti vasta, kun reitti sattuu menemään aivan nenän edestä ilman vaihtoja. Ei se läheskään aina ole rahasta ole kiinni.
Taisin mainita jo, että Pohjois-Islannissa julkisten käyttö kasvoi 60% kun se muutettiin ilmaiseksi. Ja vaihdoton nopea yhteys on se julkisen liikenteen tavoite. Taas yksi syy miksi kaupungeissa kannattaa satsata joukkoliikenteeseen raiteilla: Yksityisautoilun keskinopeutta kaupungeissa on mahdotona korottaa nykyisestä, ellei kaikille autonkuljettajille anneta 10 vuoden koulutusta, joka maksaisi aivan tolkuttomasti. Raideliikennettä voi sen sijaan nopeuttaa vaikka kuinka paljon, kun sen selkeyden vuoksi ei tarvitse niin hankalasti valvottavaa verkkoa. Yksityisautoilu kaupungeissa on tällä hetkellä ääripisteessä. Nopeampien autojen rakentaminen ei auta mitään kun ne eivät millään mahdu teille, eikä ihmisellä ole kyllin nopeat reaktiot ajamaan Manskulla ruuhka aikaan 200km, kun muutkin ajavat niin nopeaa. Raideliikenne voidaan toteuttaa automaattisesti, tai kuljettajille annetaan vaativa koulutus. Tämä on avain, millä kaupungissa liikkumista saadaan edelleenkin nopeammaksi.
16valve kirjoitti:Ihmiset vaan ovat mukavuudenhaluisia.
Joten miksi he eivät valitse joukkoliikennettä?
16valve kirjoitti:Oman auton vapaus,
+massiiviset huolto- sekä verokustannukset. Jotka tietenkin leikataan asunnon koosta.
16valve kirjoitti:ergonomiset penkit,
Hah.
Ja eikö joukkoliikennevälineisiin saa hyviä penkkejä? Helsingin metron penkit tekevät muuten selälle todella hyvää. Selkä on usein pitkän toimistopäivän jälkeen kipeä.
16valve kirjoitti:lämpötila säädetty itselle sopivaksi,
Jeah, aamulla autossa kylmempi kuin pihalla, kun auto ei lämpene yhtä nopeasti kuin ilma jättäessään lämmön (tässä yhteydessä pakkasen) sisälleen. Bonuksena auton ikkunoiden rappaus joka kestää n.15min. Vaihtoehtona polttoainelämmitin joka onkin taas niin todella ekologinen.
Ilmastonmuutoksella saadaankin aikaan seuraavana aamuna pyörremyrskyn romuttama auto, jos jaksaa lähteä etsimään sitä Namibiasta... (tiedän, tiedän)
16valve kirjoitti:kesällä ilmastointi,
Kas kun Tampereela ollaan tästäkin jäljessä. Jyväskylässä on uusimmissa kabusseissa tietääkseni ilmastointi, joka toimii todella hyvin. Tila on myös avara, joka lisää ilman raittiutta entisestään.
16valve kirjoitti:stereoista voi kuunnella sitä mitä itse haluaa juuri sillä voimakkuudella millä haluaa,
Niin voi myös KOSS:n kuulokkeilla, jotka toimivat samalla korvatulppina sammuttaessaan taustamelun. Huonona puolena vaan ettei voi ajella luu pihalla keskustassa ympyrää ikkunat auki ja amispoppi huutaa. Tämä saattaa olla suuri puute joillekkin käyttäjäryhmille. Aikaansa elänyt buumi kyllä tuokin...
16valve kirjoitti:töihin voi ottaa kaikki tavarat mitä siellä tarvitaan yms.
Työpaikalta itse odotan mahdollisuutta säilyttää työvälineitä siellä. Läppäriä saa tosin kanniskella, mutta itse ainakin saan sen hyvin myös busseissa, metroissa ja ratikoissa kulkemaan. Ne ammatit, joissa
oikeasti Tarvitsee kantaa tavaroita mukanaan ovat ihan eri juttu (lue: poliisi, palokunta, rakennusfirmat, DHL jne.).
16valve kirjoitti:Kun käy kaupassa, voi ostaa kaiken mitä tarvitsee koko viikon aikana, meillä normaalisti 4-6 kauppakassillista.
Myös biologiaa opiskelleena rohkenen väittää, että tuoreista aineksista tehty ruoka on hyvin terveellistä. Ja jos tiivistä asutusta on, niin kaupassa käy viidessä minuutissa vaikka kerran päivässä. Samalla saa hytöyliikuntaa, joka ei todellakaan ole pahitteeksi suurimmalle osalle suomalaisia (kuten minullekkaan).
16valve kirjoitti:Ja kun lapsi on mukana, voi hän kuunnella lasten musiikkia tms mp3:lta tai katsella dvd elokuvaa takapenkillä omalla voimakkuudella. Kun lastenistuimeen on integroitu omat kajarit, ei ne edes haittaa etupenkkiläisiä
Auton tarkoituksena taitaa päällimmäisenä olla kulkuväline. Vai onko kättötarkoitus ajan myötä muuttunut elokuvateatteriksi? Tämä on ainakin varma tapa kasvattaa autoistuneita lapsia, kun kerran elokuvatkin autossa on, niin vanhempien pitää kuskata kaikkialle.
EDIT: asuin Tampereella niin lyhyen aikaa etten suostu katsomaan itseäni tamperelaiseksi missään vaiheessa.