Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä drc
#47011
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/bussilippujen-hinnat-nousevat-taas/1201293
Bussilippujen hinnat nousevat taas
Jyväskylän kaupungin joukkueliikennelautakunta on tarkistanut tuettujen kaupunkilippujen asiakashintoja. Uuden hinnat tulevat voimaan 1. heinäkuuta alkaen.
Kun 30 päivän lippu maksaa tällä hetkellä 56 euroa, on heinäkuun alussa hinta 61 euroa. 30 päivän opiskelijalippu nousee niin ikään viisi euroa.
40 päivän lippujen hinnat nousevat neljä euroa (uusi hinta 71 euroa, opiskelijoille 53 euroa) ja peruskoululaisten lukukausilippu lähes 20 euroa.
Vuosinäyttölipun hinta nousee 560 eurosta 610 euroon.
tekijänä Toni
#47013
Objectif Lune kirjoitti:Etelän opiskelijayhteisöistä kastottuna pohjoisemmilla yliopistokaupungeilla on aika isoja imago-ongelmia ja on ihan mahdollista että sen kaltaiset ratkaisut kuin raitiovaunuliikenne lisäisi kaupunkien vetovoimaa.

Bussiliikenne varmasti Kuopiossa ja Jyväskylässä (ja Oulussa ja Joensuussa jne.) palvelee niitä asukkaita, jotka eivät autoa jostain syystä halua käyttää, mutta en ole ainoa, joka ei harkitsekaan muuttamista kaupunkiin, jonka julkinen liikenne on niiden tasolla. Kyse ei ole vain siitä saadaanko raitiovaunuilla olemassaolevat asukkaat siirtymään julkisen liikenteen asiakkaiksi vaan myös siitä, onko meillä tulevaisuudessa vetovoimaisia yliopistokaupunkeja Hki-Tre-Tku -kolmion ulkopuolella. Tietenkään joukkoliikenne ei yksin riitä, mutta on opiskelijan näkökulmasta erittäin tärkeä mittari potentiaalisia tulevia opintopaikkakuntia vertaillessa.


Kysehän on siitä, että näissä keskisuurissa kaupungeissa ei edes tarvitse omaa autoa tai vaatimaasi joukkoliikenteen tasoa. Opiskelijat kun voivat asua parin kilometrin säteellä kampuksesta ja keskustasta. Kävellen tai pyörällä pääsee kaikkialle nopeasti, oli joukkoliikennettä tai ei. Täällä on varaa asua kantakaupungissa tai sen kupeessa murto-osalla sillä hinnalla kuin mitä vaikkapa Koivukylässä menee vuokraan.

Opiskelupaikkakuntana Jyväskylällä on "imago-ongelma" vain ja ainoastaan Tampereen eteläpuolelta tulevien opiskelijoiden silmissä. Hakijoita riittää idästä, lännestä ja pohjoisesta. Tätä tilannetta ratikka ei korjaisi mitenkään. Elinkeinorakenne, töiden saatavuus ja kaupungin kehnon taloustilanteen korjaaminen ovat sen sijaan vetovoimaisuuden kannalta paljon tärkeämpiä asioita kuin joukkoliikenne. Esimerkiksi Jyväskylän haaste on aivovuoto; tämä koetaan läpikulkukaupungiksi johon haluttaisiin jäädä, jos töitä löytyisi. Samaan aikaan Suomen korkeakoulujärjestelmä kouluttaa työvoimaa suurten yritysten ja organisaatioiden tarpeisiin, jotka taas sijaitsevat Kehä 3:n sisällä. Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa.

Vaasa, Oulu ja Kuopio yhdessä Jyväskylän kanssa tulevat joka tapauksessa vetämään Helsinki-Tampere-Turku -kolmion ulkopuolista keskisuurten kaupunkien kasvua. Muualla Suomessa peli on aika lailla menetetty.
tekijänä DFox
#47015
Toni kirjoitti:Vaasa, Oulu ja Kuopio yhdessä Jyväskylän kanssa tulevat joka tapauksessa vetämään Helsinki-Tampere-Turku -kolmion ulkopuolista keskisuurten kaupunkien kasvua. Muualla Suomessa peli on aika lailla menetetty.


Oulu ei kuulu Vaasan, Kuopion ja Jyväskylän kanssa samaan koriin. 2013 oululaisia on yli 180 000 ja ohittanee mm.Turun.
tekijänä Toni
#47016
Äh, jopas menee hiusten halkomiseksi ja ohi topikin aiheen.

Oulun talousalue on merkittävyydeltään maan neljänneksi suurin. Näin ollen se kuuluu Hki-Tre-Tku -kolmion ulkopuolisten kasvavien keskisuurten kaupunkien joukkoon, vaikka onkin niistä suurin ja taloudeltaan elinvoimaisin. Myös kaupunkirakenteeltaan ja joukkoliikenteeltään Oulu on lähempänä keskisuurten porukkaa, kuin kolmea suurinta suomalaista kaupunkia. Kuntaliitoksien kautta tulevalla kaupunkikoolla ei ole mitään väliä. Turun seutukunta on reilusti Oulun seutukuntaa tai uutta Oulua suurempi.

Toisaalta, jos seututalouden kehitys polkee Turussa vielä seuraavatkin vuosikymmenet samaa tahtia kuin tähän asti, Oulu painelee ennen pitkää ohitse. :)

Mielenkiintoinen raportti kaupunkiseutujen merkityksestä Suomen tulevaisuuden osalta:
http://www.hel2.fi/tietokeskus/julkaisu ... iluoto.pdf
tekijänä Jarski
#61523
Nyt on Jyväskylän paikallisliikenteen tarjouskilpailun tulokset selvillä, Onnibus Oy vei neljä kohdetta viidestä. Jännä nähdä näkyykö tämä sitten bussilippujen hinnoissa millään tavalla ensi vuonna, toivotaan niin!

Jyväskylän paikallisliikenteen liikennöinti Onnibus Oy:lle ja Jyväskylän Liikenne Oy:lle

Jyväskylän kaupunki on joukkoliikenneviranomaisen ominaisuudessa kilpailuttanut kaupunkiseudun paikallisliikenteen liikennöinnin. Heinäkuussa 2014 käynnistyvän joukkoliikenteen viiden kohteen liikennöinnistä tehtiin tarjousajan päättymiseen mennessä kaikkiaan viisi tarjousta. Tarjoukset täyttivät niille asetetut kelpoisuusvaatimukset ja olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousvertailujen perusteella Jyväskylän kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Timo Koivisto on 21.10.2013 päättänyt valita kohteiden 1–4 liikennöitsijäksi Onnibus Oy:n sekä kohteen 5 liikennöitsijäksi Jyväskylän Liikenne Oy:n. Arviointiperusteena oli tarjoajan kohteen liikennöinnille määrittelemä hinta. Hankintapäätös tehtiin valitsemalla annetuista tarjouksista kunkin kohteen osalta edullisin. Vertailuhintoina käytettiin kohteiden laskennallista vuotuista korvausta tilaajan tarjousasiakirjoissa määrittämien suoritemäärien perusteella. Arvonlisäverottomat vertailuhinnat ovat kohteittain seuraavat:

Kohde 1: Onnibus Oy, vertailuhinta 5 238 656,23 euroa
Kohde 2: Onnibus Oy, vertailuhinta 4 100 089,71 euroa
Kohde 3: Onnibus Oy, vertailuhinta 2 111 061,87 euroa
Kohde 4: Onnibus Oy, vertailuhinta 2 221 084,42 euroa
Kohde 5: Jyväskylän Liikenne Oy, vertailuhinta 492 966,30 euroa

Hankintapäätös on yleisesti nähtävänä maanaista 28.10.2013 lähtien Jyväskylän kaupungin kirjaamossa. Hankinnasta laaditaan tarjouskilpailun voittaneiden toimijoiden kanssa kirjallinen sopimus, joka voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksi antamisesta.

Jyväskylän paikallisliikenteen kilpailuttaminen on osa joukkoliikenteen lakisääteistä muutosta, jossa Suomen kaupunkiseutujen joukkoliikenteet siirtyvät 1.7.2014 alkaen joukkoliikenneviranomaisten järjestämiksi. Joukkoliikenteen viranomaisina toimivat jatkossa kuntien seudulliset yhteenliittymät, alueelliset ELY-keskukset tai yksittäiset kunnat. Jyväskylän seudulla joukkoliikenteen viranomaistehtävää hoidetaan yhteistyössä Jyväskylän kaupungin, Laukaan ja Muuramen kesken.

Lisätietoja:
– joukkoliikenneinsinööri Ari Tuovinen, p. 014 266 7593, ari.tuovinen[at]jkl.fi
– apulaiskaupungininsinööri Kari Ström, p. 014 266 65139, kari.strom@jkl.fi
http://www.jyvaskyla.fi/kadut/joukkolii ... ikenne2014


http://jkl.fi/ajankohtaista/1/0/64208
Avatar
tekijänä zeizei
#61526
Jarski kirjoitti:Nyt on Jyväskylän paikallisliikenteen tarjouskilpailun tulokset selvillä, Onnibus Oy vei neljä kohdetta viidestä. Jännä nähdä näkyykö tämä sitten bussilippujen hinnoissa millään tavalla ensi vuonna, toivotaan niin!

Jyväskylän paikallisliikenteen liikennöinti Onnibus Oy:lle ja Jyväskylän Liikenne Oy:lle

Hankintapäätös on yleisesti nähtävänä maanaista 28.10.2013 lähtien Jyväskylän kaupungin kirjaamossa. Hankinnasta laaditaan tarjouskilpailun voittaneiden toimijoiden kanssa kirjallinen sopimus, joka voidaan tehdä aikaisintaan 21 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksi antamisesta.

http://jkl.fi/ajankohtaista/1/0/64208

Eli seuraaat 21 päivää odotetaan tekevätkö muut kilpailijat (Todennäköisesti tähän asti toimineet toimijat) valituksen hankintapäätöksestä. En tiedä miten paikallisliikenteessä toimitaan mutta kauakoliikenteessä valituskierre olisi satavarma. Niin paljon sukuyhtiöt karsastavat Onnibussia.
#94614
https://www.radiokompassi.fi/uutiset/paikallinen/raitiovaunuliikenne-mahdollisesti-myos-jyvaskylaan:

"Keskisuomalainen uutisoi, että Jyväskylän kaupunki tilaa Duo­raitiotie-selvityksen yhteistyössä Keski-Suomen liiton, ely-keskuksen, Äänekosken, Laukaan ja Muuramen kuntien kanssa. Toimeksiannon tarkoituksena on selvittää, voidaanko raideliikenteen tehostamisella ja uudelleen järjestämisellä edistää työmatka- ja henkilöliikennettä nykyistä rataverkkoa hyödyntäen tai jopa laajentaen."
erk75, drc tykkäsi tästä
tekijänä erk75
#94615
Hauska nähdä, että raitiotieselvityksiä käynnistetään muuallakin päin Suomea.

Muistelen jostakin hämärästi lukeneeni joskus Kuopion (?) vastaavista suunnitelmista, mutta ei nyt muistu mieleen missä asiasta olisi keskusteltu.

Joka tapauksessa Jyväskylän selvitys täytyy valmistuessaan vilkaista läpi. Ajatus nimenomaan duo-raitiotiestä ulotettuna Äänekosken ja Muuramen suuntiin kuulostaa kiinnostavalta.
tekijänä ylski
#94618
Hahmottelin muutamat kohdat Muuramesta katsoen JKL:ään päin, joilla olisi mahdollisia pysäkkipaikkoja.

Muuramen päässä tosin tarvittaisiin lähemmäksi keskustaan oleva raide, jonne aseman voisi rakentaa tai vaihtoehtoisesti vähän etelämmäksi lähempänä Pitkälän asuinaluetta.

Kuva
Avatar
tekijänä Oskari
#94622
Keskisuomalaisen jutun ("vain tilaajille") sisältö löytyy osoitteesta https://plus.google.com/113425496642225910839/posts/3523XRKY9o9.

Jutussa mainittuja paikkoja yhdistelemällä potentiaalisia reittejä olisivat:

Jyväskylä–Muurame
Jyväskylä–Vaajakoski–Lievestuore
Jyväskylä–Kangaslampi–Laukaa–Äänekoski
Jyväskylä–yliopisto–Hippos–keskussairaala

Jyväskylä yllä tarkoittaisi kai lähinnä asemaa ts. matkakeskusta. Keskussairaalan suunnan reitin voisi arvella kulkevan keskustan joukkoliikennekatua (Vapaudenkatu).