Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä okl
#10600
grendy kirjoitti:Ai että pitäis muutamalle sadalle omakotitalolle junaliikennettä tarjota? En lähtis sun firmaas töihin ihan heti ;)

En tarkottanu et ainoostaan noille omakotitaloille. :D (eikä mulla ees oo junafirmaa)

okl kirjoitti:Siitä ei tulisi yhtään mitään jos koko alueiden liikenne hoidetaan yksityisautoilla.

Tuo on monikko. Vähän kökkö lauseen muotoilu, mut tarkotin lähinnä et koko Länsimaaseudun liikenne. Nykyäänhän siitä menee busseja kymmeneltä eri yhtiöltä. Raiteille meneminen kun tunnetusti nostaa matkustusta 25% niin en näkisi ollenkaan pahana junavaihtoehtoa, varsinkin kun raiteet ja asemat on jo olemassa. Pari seisaketta vielä sinne tänne niin hyvää tulee. :)
Avatar
tekijänä Iggy.P
#11705
Lähes identtinen järjestelmä Oulun kanssa, täällä se on vaan nimellä Linjakas. Todella hyvä. Voi kysyä reitin suoraan ovelta ovelle, käveltävä matka näkyy katkoviivana ja kone arvioi keskimääräisen kävelyvauhdinkin niin että tietää hyvin monelta on lähdettävä liikenteeseen ettei myöhästy bussista :D .

http://www.linjakas.fi
Avatar
tekijänä grendy
#11716
Yllättäen kaikki noi on WM-datan toteuttamia niinkun on TKL:n vastaava Repa Reittiopas http://atlas.tripplanner.fi/tkl/fi/ :)
Avatar
tekijänä pks
#11725
Noista muiden kaupunkien reittioppaista en tiedä, mutta ainakin tuo Tampereen reittiopas on vielä ihan lapsenkengissä. Järjestelmään pitäisi saada myös muiden liikennöitsijöiden bussit mukaan, kun nyt reittiopas tuntee vain TKL:n linjat. Myöskään paikkoja, mukaan lukien kaupunginosien nimet, ei ole ohjelmoitu järjestelmään juuri yhtään.

YTV:n reittiopasta käytän kyllä mielelläni Helsingissä, mutta Tampereen reittiopasta en ainakaan toistaiseksi suosittelisi kenellekään. Ehkä sitten 5-10 vuoden kuluttua...
Avatar
tekijänä Iggy.P
#11753
Oulun linjakas toimii hyvin. Käytän sitä itse silloin tällöin eikä ongelmia ole ollut. Kokeilin myös kartan kanssa eri osoitteista ympäri kaupunkia eikä mitään ongelmia ilmennyt, tosin täälläkin järjestelmä kattaa jostain syystä vain Koskilinjat, eli alan suurimman toimijan.

Kokeilin myös Jyväskylän infojärjestelmää muutamalla tutulla osoitteella ja niiden kohdalla se toimi. Ootko Okl testannut sikäläistä järjestelmää perusteellisemmin?
tekijänä Toni
#11754
Hyvä alku tuolla Jyväskylän paikallisliikenteen portaalilla siinä mielessä, että eivät ole saaneet sinne laitettua mukaan joukkoliikennekeskuksen rakentamisesta johtuvat pysäkkimuutoset keskustassa. Tälläinen järjestelmä olisi mitä paras niistä informoimiseen, varsinkin kun poikkeukselliset järjestelyt Vapaudenkadulla jatkuvat elokuuhun saakka. Se vaikuttaa siis kaikkeen keskustassa kulkevaan liikenteeseen, joten voisi kuvitella ja toivoa ylläpidolta löytyvän innostusta tälläisen pienen muutoksen tekemiseen - vai onko järjestelmä tehty niin kömpelöksi?


Jyväskylän bussien aikataulussa pysyminen oli kyllä ala-arvoista läpi talven ainakin 18 ja 5 linjojen osalta. 5-15 minuutin myöhästymiset aamutuimaan tuntuivat olevan pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
tekijänä ThePKH
#11768
Linjat 12 ja 25 menevät yleensä oikeisiin aikoihin. Mitä nyt vähän meinasi ruveta vit.. harmittamaan kun lauantain ja sunnuntain välisenä yönä viimeinen linja-auto tuli 20 minuuttia myöhässä.
tekijänä Johdinautojuhani
#33826
Mikäli Jyväskylä olisi Sveitsissä, bussilinjat 1/2, 12, 18, 18K, 25 ja 27 hoidettaisiin trolleybussein. Lisäksi Jyväskylästä olisi paikallisjunaliikennettä ainakin neljään suuntaan tasatahtiaikatauluin.
tekijänä _ABC_
#46439
Savon Sanomien pääkirjoituksessa ehdotetaan että Kuopio ja Jyväskylä alkaisivat yhdessä suunnitella kaupunkeihin raitiovaunuja.

Ratikka sopisi Kuopioon
6.5.2012 00:01

Tampere ja Turku aikovat hankkia yhteistyössä pikaraitioteitä. Kaksikko aikoo palkata ulkopuolisen ratikkakonsultin vielä tämän vuoden aikana. Jos ja kun hanke etenee, rakennustyöt voidaan aloittaa jo vuonna 2015. Kumppanukset ovat tärkeitä yliopistokaupunkeja, maakuntien keskuksia ja niissä on vireä liike-elämä. Molemmissa panostetaan tulevaisuuteen, kilpailukykyyn ja vetovoimaisuuteen.

Kaupunkien päättäjät tajuavat, että raitiovaunu kuuluu 2000-luvulle. Monet suuret eurooppalaiset kaupungit ovat satsanneet niihin erinomaisin tuloksin. Kahden ison kaupungin yhteistyöllä on tarkoitus säästää rahaa ja saada valtion rahoitusosuutta isommaksi. Ratikkasuunnitelma on mitä järkevin hanke. Ratikka on ympäristö- ja asiakasystävällinen ja lyhentää kaupungin sisäisiä välimatkoja.

Kuopiossa on kiinnitetty erityistä huomiota kaupungin ja Pohjois-Savon brändimielikuvaan. Tavoitteena on parantaa Kuopion alueen vetovoimaisuutta. Tarkoitus on paitsi saada aikaan oikeata kehitystä, myös markkinoida. Lupauksille on oltava katetta.

Yksi keskeinen tavoite on tehdä Kuopiosta yksi maamme opiskelijaystävällisimmistä kaupungeista. Se tarkoittaa, että täällä on oltava opiskelijoille ja nuorille aikuisille asuntoja, vapaa-ajanviettomahdollisuuksia, työpaikkoja ja palveluja.

Kuopion paikallisliikenteen järjestelyillä vaikutetaan sekä liikkumisen helpottumiseen että kaupungin brändiin. Kuopio on juuri sellainen kaupunki, jonne raitiovaunu sopisi erinomaisesti. Kuopion ratikkasuunnitelman ei tarvitse olla yhtä suurisuuntainen kuin Tampereella ja Turussa. Riittäisi, jos ratikkalinjat yhdistävät Savonian ja yliopiston kampusalueet sekä KYS:n keskustaan, josta linjan voisi viedä satamaan asti. Toinen linja voisi kulkea Puijolta Kuopionlahdelle ja jopa Saaristokaupunkiin saakka.

Olisi luontevaa, että Kuopio ja Jyväskylä tekisivät ratikkasuunnitelmat ja mahdollisen urakkakilpailutuksen yhdessä, kuten Tampere ja Turku. Ainakin molemmilla on samansuuntaisia tarpeita. Ratikka sopisi hyvin myös Jyväskylän ja Kuopion brändeihin.

Ajatus raitiovaunuista on ollut esillä erilaisissa keskusteluissa, mutta lähinnä vain ehdotuksena. Kaupunginjohtaja Petteri Parosen vetämässä Kuopion kilpailukykytyöryhmässä ratikasta on keskusteltu sparrausmielessä muutaman kerran eikä ideaa ole täysin tyrmätty. Konkreettisiin toimiin ei ole kuitenkaan ainakaan vielä ryhdytty. Ehkä nyt voisi olla oikea hetki, etteivät Tampere ja Turku saa turhaa etumatkaa.

Raideliikenteen kehittämisestä kannattaisi etsiä laajemminkin ratkaisuja Kuopion lähialueiden liittämiseksi tiiviiksi asumis- ja työssäkäyntialueeksi. Näitä yhteyksiä kannattaa parantaa riippumatta siitä, millaisia kuntaliitoksia tulevaisuudessa on edessä. Raitiovaunujen ja lähijunien yhdistelmä tekisi Kuopiosta kiinteän ja toimivan maakunnan metropolin, jossa liikkumisen helppous parantaa elämänlaatua ja kilpailukykyä aivan valtavasti.


http://www.savonsanomat.fi/mielipide/ar ... on/1192599
tekijänä hmikko
#46440
_ABC_ kirjoitti:Savon Sanomien pääkirjoituksessa ehdotetaan että Kuopio ja Jyväskylä alkaisivat yhdessä suunnitella kaupunkeihin raitiovaunuja.


Argumentit raitiotien puolesta ovat tuossa vähän toissijaisia, kuten aiheesta keskusteltaessa tuppaa käymään. Puhutaan imagosta ja siitä, että ratikka sopisi yhdistämään jonkun kampuksen jonnekin.

Raitiovaunun pääasiallinen etu bussiin verrattuna on suurempi kapasiteetti, eli se, että yhden kuljettajan palkalla kulkee tarvittaessa kolminkertainen määrä matkustajia bussiin verrattuna, ja että hommaan tarvitaan vain yksi kulkuneuvo, joka vie kaupungissa paljon vähemmän tilaa kuin kolme bussia. Tästä seuraa, että iso kapasiteetti voidaan toteuttaa vuorovälillä, joka kyetään pitämään täsmällisenä. Vastaesimerkki Suomessa on Helsingin ja Espoon bussi-Jokeri, jolla on tiuha vuoroväli ja iso kapasiteetti, mutta jolla bussit ajavat ruuhkassa peräkanaa possujunana, koska kulkupelin pienuudesta johtuen vuoroväli on liikenneympäristön rajoitteisiin nähden liian tiheä.

Kysymyksen Jyväskylässä ja Kuopiossa pitäisi siis kuulua, että kärsivätkö niiden nykyiset bussilinjat ruuhkautumisesta ja sen takia täsmällisyysongelmista (kuten ainakin Turussa erittäin selvästi tapahtuu) ja että onko kaupungeissa joukkoliikenteen reittejä, jotka täyttävät raitiotien tiheysedellytykset. Itse en tunne noiden kaupunkien joukkoliikennettä ollenkaan. Saksassa raitioteiden suunnittelussa standardi on muistaakseni vähintään 2000 asukasta neliökilometrillä radan varrella, eli sillä alueella, jolta ihmiset kävelevät pysäkille. Turun suunnitellulla pikaratikkalinjalla (yleissuunnitelmaa oli mukana tekemässä ulkomaisia konsultteja) tuo pääosin toteutuu ja ylittyykin, ja siellä missä ei toteudu, on halua ja tarvetta tiivistää kaavoittamalla täydennysrakentamista.

Totta tietysti on, että ratikka houkuttelee jonkun verran enemmän matkustajia kuin bussi ja on kaupunkitilassa miellyttävämpi. Pelkästään tämän varaan ei kuitenkaan voine isoa investointia tehdä, jos ei menijöitä ole.
tekijänä _ABC_
#46443
Kuopiossa ainakin ollaan huolissaan siitä miten käy jo nyt ruuhkaisen keskusta-Savilahti välin. Savilahti on jo nyt monen merkittävän keskittymän(KYS, yliopisto, ammattikorkea, teknologiakeskittymä) koti, mutta silti alue on nukkunut pitkään ja nyt sinne laadittu kaava aloittaa alueen massiivisen kehittämisen. Tuon alueen liikennesumppuahan tuolla varmasti pääasiassa haluttaisi purkaa.