Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Joka
#9084
http://www.greaterhelsinkivision.fi/

Tällanen löyty KSV:n sivuilta. Ajattelin että tästä voisi saada mukavan keskustelun talossakin. Eli miltä Helsingin seutu pitäisi näyttää vuonna 2050? Miten seudun menestys turvataan pitkällä tähtäimellä?
Villeimmät ideat vapaiksi. :)

Minusta tulisi rakentaa rautatietunneli Tallinnaan, muodostaa näistä kahdesta kaupungista kaksoiskaupunki, saada Pietari ja Riika 1-2 tunnin päähän rautateitse ja lopulta luoda hyvät rautatieyhteydet Keski-Eurooppaan.

Ideoita, ajatuksia?

Sivu kysymyksenä, kuinka iso tuo palkintosumma on kansainvälisessä mittakaavassa?
tekijänä tomaolk
#9086
Joka kirjoitti:Minusta tulisi rakentaa rautatietunneli Tallinnaan, muodostaa näistä kahdesta kaupungista kaksoiskaupunki, saada Pietari ja Riika 1-2 tunnin päähän rautateitse ja lopulta luoda hyvät rautatieyhteydet Keski-Eurooppaan.
Kunhan saataisiin hyvät rautatieyhteydet muualle Suomeen ensin. Ei taida tapahtua, Suomi kun on niin totaalisen autokeskeinen maa. Petturi-valtio aikoinaan lupasi ratoja parantaa kun VR Pendolinot osti, mutta se ei taida tulla tapahtumaan, ja taannoisista matka-aika tavoitteista vuodelle 2010 (IIRC) on luovuttu eikä siellä aiota olla 2030:kään. Siispä Jyväskylästä kestää ikuisuus päästä Helsinkiin yksiraiteisella ja mutkaisella radalla Tampereelle, eikä tuo Tampere-Helsinki -välikään ole täysin Pendolino-tasolla. Ja törkykallistakin se on palvelutasoon nähden.

Ja mitä itse kaupungin suunnitteluun tulee, esimerkkiä voisi ottaa tuolta: http://carfree.com/ . Loppuu jo autokeskeinen suunnittelu ja laatikkojen sijoitelu harvasti keskelle peltoa.
Avatar
tekijänä Klazu
#9088
Juu, huolehdittaisiin ensiksi niiden neljän miljoonan muun ihmisen yhteyksistä ja vasta sitten hassuteltaisiin ajatuksilla metropoleista jne jne. Tuntuu toisinaan, että Suomessa halutaan panostaa vain Helsingin elinkelpoisuuteen muiden kustannuksella. Se on väärin ja osoittaa kapea-alaista katsantoa.

Termi Greater Helsinki on kyllä taas niin lainausta Greater Londonista vaikka alueilla ei ole niin mitään yhteistä. Kyllä Suomessa minusta ainakin markkinapuheet osataan! :D
tekijänä Toni
#9100
Helsinki-vihaa havaittavissa ilmassa. Tämä Greater Helsinki-projekti nyt sattuu olemaan Helsingin ja alueen kuntien yhdessä tuumin aloittama, joten eihän sen nyt tarvitsekaan koskea muuta Suomea. Kyseessä nyt on Helsingin seudun pitkän tähtäimen tulevaisuuden suunnittelu. Ottaako esim. Jyväskylä 2015 vuoden strategiassaan kantaa Helsingin tai muun Suomen asioihin?

Toisekseen, Greater Helsinki ja Capital Region nyt sattuvat olemaan yleisesti käytettyjä englanninkielisiä käännöksiä "pääkaupunkiseutu"-termille, kun Helsinki metropolitan area viittaa sisempään Helsinki+Espoo+Vantaa+Kauniainen -alueeseen. Tässä ei nyt ole kyse mistään Lontoon matkimisesta. Se joka väittää, ettei Helsinki muka muodosta kansainvälisessä mittakaavassa metropolialueta joutuu kyllä vastakkain oikeastaan jokaisen kansainvälisen analyysin kanssa. Esimerkiksi OECD ja Suomen Tilastokeskus käyttävät Greater Helsinki regionia samassa kontekstissa kuin tämä projekti.

Eiköhän se taloudellinen menestyminen ole loppujen lopuksi kyse kunnasta itsestään, ei siitä että valtio tukee epäreilulla tavalla pääkaupunkiseutua. Ei se ole Helsingin vika, että esim. Jyväskylän elinkeino nojasi niin paljon teollisuuteen lamaa edeltävänä aikana palveluiden sijaan. Pääkaupunkiseutu nyt sattuu tuottamaan kolmanneksen maan BKT:sta, siellä sijaitsee ylivoimaisesti tärkein osa eri alojen tieteellisetä tutkimuksesta ja kultuurielämästä. Sen kokoisella alueella on hieman erilaiset infratarpeet kuin pienemmillä kunnilla.
Viimeksi muokannut Toni, 16.12.06 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#9109
Mulla on sellainen käsitys että pikaraitiotien rakentaminen mahdollistaisi kantakaupungin massiivisen kasvun. Jos tiheästi kulkeva pikaraitioväylä kulkisi esim. Arabian rantaan tai mihin tahansa muualle kantakaupungin laidalle se mahdollistaisi siellä mittavia rakennusprojekteja. Esimerkiksi juuri Arabian kauppakeskuksen kasvattamisen ison Omenan kokoiseksi. Ympärillä voisi olla Itä-Pasilan tehokkuudella rakennettua kaupunkia.

Siis pikaraitiotie tukemaan kanta-Helsingin kasvua.
tekijänä Toni
#9137
Aikaisempi keskustelu siirretty olemassa olevan Valtion rahoituksen pääkaupunkikeskeisyys -ketjun jaksoksi tänne