Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#58392
Jatup kirjoitti:Tuosta jo aiemmin laitetusta "Subways of North America" kartasta tuli mieleen; olen ymmärtänyt nettikeskusteluista DC:läisten kanssa, että ilmeisesti Washington Post on joku amerikkalainen versio Aamulehdestä, joka kynsin hampain vetää kampanjaa DC:n Metrorailin laajennuksia vastaan. Huvittavinta asiassa on, että ilmeisesti suurin osa Metrorailin ongelmista voitaisiin ratkaista lisäinvestoinnein, koska suuri osa järjestelmän puutteista juontuu juuri suunniteltua suuremmista matkustajamääristä.


Kiintoisa tieto, sillä Washingtonissa juuri metro oli selvästi kätevin ja suosituin menopeli, mutta arkipäivisin todella ruuhkainen. Menossahan on laajennus ainakin Dullesin lentokentälle sekä suunnittelussa joitain linjojen pidennyksiä, mutta en muuten tiedä järjestelmän rahoitustilanteesta. Amerikkalaisittain loistavan tasoinen metrojärjestelmä DC:ssä kyllä on.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
#64590
Ihmettelen ettei täällä mainittu viikolla uutisoitua Viron aivan uusia matkustajajunia. Koko maa vaihtoi koko junakalustonsa uusiin pienessä ajassa. Nostan kyllä hattua Viron kehitykselle viime vuosina!

YLE: Virolaiset hyppäsivät uuteen junakyytiin

Virossa on koko matkustajajunakalusto vaihdettu uuteen tämän vuoden alusta. Junayhtiön mukaan matkustajamäärät ovat nousseet selvästi. Ruuhkavuoroilla kaikki eivät mahdu istumaankaan.
#64593
Purkki^ kirjoitti:Samoja SM5 junia mitä on pk-seudun lähiliikenteessä ollut jo vuosia. Eipä nyt ihan kaikista kissanristiäisistä viitsi tänne uutisoida. Toki hyvä, että sielläkin panostetaan joukkoliikenteeseen.


Totta, mutta pääkaupunkiseudullakaan nämä eivät korvanneet läheskään koko käytössä olevaa junakalustoa, puhumattakaan koko maan junakalustosta, kuten Virossa. Siinä se merkittävä ero ja kunnioituksen aihe Virolle. Pelaavat EU-korttejaan erittäin hyvin!
#64594
Klazu kirjoitti:
Purkki^ kirjoitti:Samoja SM5 junia mitä on pk-seudun lähiliikenteessä ollut jo vuosia. Eipä nyt ihan kaikista kissanristiäisistä viitsi tänne uutisoida. Toki hyvä, että sielläkin panostetaan joukkoliikenteeseen.


Totta, mutta pääkaupunkiseudullakaan nämä eivät korvanneet läheskään koko käytössä olevaa junakalustoa, puhumattakaan koko maan junakalustosta, kuten Virossa. Siinä se merkittävä ero ja kunnioituksen aihe Virolle. Pelaavat EU-korttejaan erittäin hyvin!


Voiko junien määrää Viron ja Suomen välillä edes vertailla?

Suomessa vanhat junat toimii vielä hyvin joten turha niitä on kerralla romukoppaan heittää. SM5 junia tulee tasaiseen tahtiin lisää. Hieman eri tilanne siinä, että jos Virossa on edelliset junat aivan romuja.
#64635
Wikipedian mukaan Viroon on hankittu 38 FLIRT-yksikköä, joista 20 dieselvetoisia. Helsingin lähiliikenteeseen on tilattu 41kpl näitä samoja junia. Tosin kaikki Helsingin flirtit ovat sähkövetoisia ja nelivaunuisia, Virossa yli puolet on 2 tai 3 vaunuisia. Toki Viro on pieni maa, mutta kyllä se että tolla junamäärällä pyöritetään koko maan junaliikennettä on lähinnä säälittävää. Kuitenkin hyvä että junaliikennettä tuolla on lähdetty taas kehittämään.
#67237
Paperilla näitä on hauska piireellä, mutta olisipa kallis pätkä rakentaa high-speed junayhteys Alaskasta läpi Kanadan Kalliovuorien... :roll:

HS: Kiinassa virinnyt huima hanke: luotijuna Pekingistä Yhdysvaltoihin

Kiinalaisilta ei tunnu puuttuvan huimia rakennusideoita. Tällä kertaa suunnitellaan luotijunarataa, joka kulkisi Kiinasta ensin Venäjälle, sieltä Beringinsalmen ali Alaskaan, Kanadaan ja viimein Yhdysvaltoihin. Keskimäärin 350 kilometrin tuntivauhdilla matka kestäisi parisen päivää.

Yhteydelle tulisi mittaa kaikkiaan 13 000 kilometriä. Se olisi yli 3 500 kilometriä pidempi kuin maailman pisin rata, Siperian halki kulkeva yhteys. Hankkeesta kertoneiden kiinalaislehtien mukaan yksi haasteista olisi Beringinsalmen alittava tunneli, joka olisi noin 200 kilometriä pitkä. Se on noin neljä kertaa niin pitkä kuin on Ranskan ja Britannian välinen tunneli.

China Daily -lehti kuitenkin totesi, että kiinalaisilla on tarvittava tunneliteknologia jo olemassa. "Kiina rahoittaisi ja rakentaisi projektin. Hankkeen yksityiskohdat ovat vielä viimeistelemättä", lehti kirjoitti. Beijing Times -lehden haastatteleman asiantuntijan mukaan hankkeesta käydään jo neuvotteluja.

"Venäläisillä tämä on ollut mielessä jo monta vuotta", Kiinan insinööriakatemian asiantuntija Wang Menshu totesi.

Kiinalaislehtien kertomaa projektia ei ole tiettävästi virallisesti vahvistettu, eikä sitä ole aiemmin julkisuudessa esitelty. Tiedossa ei ole sekään, ovatko kiinalaiset neuvotelleet hankkeesta venäläisten, kanadalaisten ja amerikkalaisten kanssa.
#67267
Uskomattomaltahan nämä kuulostaa, mutta aikavälikin voi olla väliltä 2014 - 2100.

Kukapa olisi ajatellut vielä 1914 että kaikkialle maailmassa pääsisi lentäen vuorokaudessa. Näitä "pitkän" matkan junaratojen ideoita on nyt alkanut tulla yhä enemmän, ehkä siinä on sitten seuraava suunta.

Ps. Kiina varmaan ajaa junayhteyksiä niiden kapasiteetin vuoksi. Monilla radoilla menee ~10min välein 14-16 vaunun junia. Tuo olisi aika haasteellinen tehtävä lentokoneilla.
#67704
Ei raitiovaunu niin kovin harvinainen näky jenkkikaupungeissa ole, mutta yleensä suurissakin kaupungeissa on vain linja tai kaksi ja niillä liikennöi suhteellisen harvakseltaan sangen vanhaa kalustoa. Moderni kalusto ja laajempi verkosto houkuttelisi varmaan enemmän matkustajia, tosin monessa kaupungissa julkinen liikenne nähdään vielä voimakkaasti köyhien kulkumuotona.

Äkkiseltään tulee mieleen raitiovaunut Seattlessa, Portlandissa, Los Angelesissa, San Franciscossa, Dallasissa, Houstonissa, New Orleansissa, St. Louisissa, Baltimoressa ja Philadelphiassa. Olin kyllä yllättynyt nähtyäni raitiovaunun Texasin autokaupungeissa, mutta Dallasissa oli kohtuullisen suurikin verkosto ja pitkät ratikat. Oli hyvin positiivinen yllätys.
#67707
Klazu kirjoitti:Ei raitiovaunu niin kovin harvinainen näky jenkkikaupungeissa ole, mutta yleensä suurissakin kaupungeissa on vain linja tai kaksi ja niillä liikennöi suhteellisen harvakseltaan sangen vanhaa kalustoa. Moderni kalusto ja laajempi verkosto houkuttelisi varmaan enemmän matkustajia, tosin monessa kaupungissa julkinen liikenne nähdään vielä voimakkaasti köyhien kulkumuotona.

Äkkiseltään tulee mieleen raitiovaunut Seattlessa, Portlandissa, Los Angelesissa, San Franciscossa, Dallasissa, Houstonissa, New Orleansissa, St. Louisissa, Baltimoressa ja Philadelphiassa. Olin kyllä yllättynyt nähtyäni raitiovaunun Texasin autokaupungeissa, mutta Dallasissa oli kohtuullisen suurikin verkosto ja pitkät ratikat. Oli hyvin positiivinen yllätys.


Jenkeissä on kyllä ollut suhteellisen kova tahti noiden ratikoiden rakentamisen suhteen parina viime vuotena, ja joitakin aika isojakin hankkeita on meneillään. Sinänsä kyllä yllättävää, miten monet perinteisesti hyvin yksityisautoilukeskeiset alueet, kuten Texasin kaupungit, ovat alkaneet panostaa raideliikenteeseen. Sattumalta pari kuukautta sitten liittovaltion liikennehallinto suositeli rahoitusta isolle kasalle projekteja, joista löytyy lista täältä, jos jotakuta kiinnostaa: http://www.railwaygazette.com/news/policy/single-view/view/fta-announces-urban-rail-funding-recommendations-for-2015.html

Tällä sivustolla on hyvä tutustua amerikkalaisiin ratikka- ja metrojärjestelmiin: http://www.urbanrail.net/am/america.htm (Siniset neliöt ratikoita, punaiset metroja.) Hyvä paikka kyllä katsella joukkoliikenne kartoja muualtakin maailmasta, sivustoa päivitetään jatkuvasti, joten kartat ovat yleensä ajanmukaisia.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19