Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#52129
Maumatti kirjoitti:Wikipedian mukaan Los Angelesin asukastiheys on 3165 as/km ja Helsingin 2812 as/km

Oliko tässä nyt pointtina puolustaa Los Angelesin metroa vai olisiko tämä pitänyt lähettää Mielenkiintoisia tilastoja ketjuun?
tekijänä Maumatti
#55287
Clepe kirjoitti:
Maumatti kirjoitti:Wikipedian mukaan Los Angelesin asukastiheys on 3165 as/km ja Helsingin 2812 as/km

Oliko tässä nyt pointtina puolustaa Los Angelesin metroa vai olisiko tämä pitänyt lähettää Mielenkiintoisia tilastoja ketjuun?

Vastasin vain siihen kun aiemmin sanottiin Los Angelesin asukastiheyden olevan samaa luokkaa kuin helsingin.
tekijänä Maumatti
#57348
Luulin, että Houston on silkka autoilukaupunki, mutta siellähän on raitiovaunut. Katselin Google Mapsissa street wieviä ja huomasin raiteet ja vaunut. Se nyt ei tietystikään kaupunkia pelasta. Kaupungin keskusta oli täynnä maantasoparkkipaikkoja ja yksinäisiä pilvenpiirtäjiä. Kivijalkakauppoja ei kauheasti näkynyt. Keskustan ulkopuolella oli valtavia tilaa vieviä ja rumia eritasoliittymiä. Niitä katsellessa tajusi Amerikan yksitysautoilun tukemisen laajuuden ja liikennehelvetin määrän. Posiitiivinen juttu kumminkin se raitiovaunu.
#57359
Maumatti kirjoitti:Luulin, että Houston on silkka autoilukaupunki, mutta siellähän on raitiovaunut. Katselin Google Mapsissa street wieviä ja huomasin raiteet ja vaunut. Se nyt ei tietystikään kaupunkia pelasta. Kaupungin keskusta oli täynnä maantasoparkkipaikkoja ja yksinäisiä pilvenpiirtäjiä. Kivijalkakauppoja ei kauheasti näkynyt. Keskustan ulkopuolella oli valtavia tilaa vieviä ja rumia eritasoliittymiä. Niitä katsellessa tajusi Amerikan yksitysautoilun tukemisen laajuuden ja liikennehelvetin määrän. Posiitiivinen juttu kumminkin se raitiovaunu.


Houston näyttää ainakin ilmakuvissa varsin erikoiselta kaupungilta:

Kuva

Melkein näyttäisi siltä kuin kaupungin keskustan maapinta-alasta puolet olisi parkkipaikkaa. :shock:
#58327
Edelliseen liittyen, mutta jonkin verran aiheen vierestä jatkaakseni: tuli vastaan tämmöinen ilmakuva Detroitin ydinkeskustasta. Kuvaan on merkitty parkkikentät tummanpunaisella ja parkkitalot vaaleammalla oranssilla. Uutisista ja StreetView-kuvista katsoen on tietysti varmaan ollut kaikille selvää, että Detroit on huonossa jamassa ja että aikanaan hienon kaupungin keskusta on uhrattu autoille ajat sitten, mutta tämä kartta oli minusta silti aika häkellyttävä. Semminkin kun StreetView-kuvista näkee, että parkkitaloissa ei useimmiten ole katutasossakaan muuta kuin umpinainen seinä.

Raitiotiehankkeita ilmeisesti muuten pyritään kaupungissa viemään eteenpäin, konkurssista huolimattta.

Kuva
#58344
Tuollaisiahan ne on melkein kaikki Pohjois-Amerikan kaupunkien keskustat olleet, Vancouverkin vielä 80-luvulla. Onneksi ainakin muutamissa kaupungeissa keskusta-asuminen on kokenut renesanssin, varsinkin täällä Kanadan puolella. Täällä kaikkien suurkaupunkien keskustoihin nousee avomaan parkkipaikoille tällä hetkellä kymmeniä uusia asuintorneja ja pilvenpiirtäjiä. Rajan eteläpuolella tullaan perässä ja jossain Houstonissa ja Phoenixissa ei olla asiaan oikein edes vielä havahduttu.
tekijänä ÄmJii
#58350
Pohjois-Amerikkalainen kaupunkirakenne on kyllä irvikuvamainen, joskin poikkeuksiakin löytyy. Omakotitalot, yksityisautoilu, shoppin mallit, karut moottoriritiet jne. Siinä jää Suomi Ideaparkeineen toiseksi. Kaveri oli Jenkeissä vaihdossa, niin piti ostaa oma auto, kun kaupungin ulkopuolella olevalle kampukselle ei ollut toimivaa joukkoliikennettä. Enemmän New Yorkia ja vähemmän LA:ta/Houstonia, kiitos.
tekijänä Maumatti
#58354
ÄmJii kirjoitti:Pohjois-Amerikkalainen kaupunkirakenne on kyllä irvikuvamainen, joskin poikkeuksiakin löytyy. Omakotitalot, yksityisautoilu, shoppin mallit, karut moottoriritiet jne. Siinä jää Suomi Ideaparkeineen toiseksi. Kaveri oli Jenkeissä vaihdossa, niin piti ostaa oma auto, kun kaupungin ulkopuolella olevalle kampukselle ei ollut toimivaa joukkoliikennettä. Enemmän New Yorkia ja vähemmän LA:ta/Houstonia, kiitos.
Juuri näin.
#58360
Klazu kirjoitti:Tuollaisiahan ne on melkein kaikki Pohjois-Amerikan kaupunkien keskustat olleet, Vancouverkin vielä 80-luvulla. Onneksi ainakin muutamissa kaupungeissa keskusta-asuminen on kokenut renesanssin, varsinkin täällä Kanadan puolella. Täällä kaikkien suurkaupunkien keskustoihin nousee avomaan parkkipaikoille tällä hetkellä kymmeniä uusia asuintorneja ja pilvenpiirtäjiä. Rajan eteläpuolella tullaan perässä ja jossain Houstonissa ja Phoenixissa ei olla asiaan oikein edes vielä havahduttu.

Miten siellä hoidetaan parkkipaikkapolitiikka? Onko säädetty tiettyä määrää parkkipaikkoja per asukas? Tai siirretään uudet parkkipaikat aina ainoastaan maan alle?

Itse toivoisin parkkipaikkojen vähentämistä..
#58368
zeizei kirjoitti:Miten siellä hoidetaan parkkipaikkapolitiikka? Onko säädetty tiettyä määrää parkkipaikkoja per asukas? Tai siirretään uudet parkkipaikat aina ainoastaan maan alle? Itse toivoisin parkkipaikkojen vähentämistä..


En ole perehtynyt aiheeseen niin tarkasti tai tiedä tarkkoja lukemia, mutta Vancouverin keskustassa kaavoitus kyllä säätelee parkkipaikkojen määrää hyvin tarkasti. Kaikkien uudisprojektien paikoitus pitää tapahtua maan alla ja paikkojen määrä per asukas on säädeltyä. Käsittääkseni vähemmällä parkkipaikka määrällä voi myös saada jotain etuuksia jossain muissa asioissa.

Ehdottomasti Downtownin rakentamisessa pyritään parkkipaikkojen minimoimiseen, mutta keskustan ulkopuolella politiikka on paljon sallivampi. Tosin Skytrain-asemien luonakin on jo nähty muutamia tapauksia, missä parkkipaikkoja valmistuu huomattavasti asuntoja vähemmän. Ajatus näissä tapauksissa on, että suurin osa liikennöisi raiteita pitkin ja omalle parkkipaikalle ei olisi tarvetta.
tekijänä bitterfly
#58375
Suomessahan nimen omaan vaaditaan, että autopaikkoja pitää olla vähintää niin ja niin paljon per kerrosala. :D

Ja rakennuttaja palkitaan ainoastaan sakoilla, jos ne jättää rakentamatta.
#58381
Tuosta jo aiemmin laitetusta "Subways of North America" kartasta tuli mieleen; olen ymmärtänyt nettikeskusteluista DC:läisten kanssa, että ilmeisesti Washington Post on joku amerikkalainen versio Aamulehdestä, joka kynsin hampain vetää kampanjaa DC:n Metrorailin laajennuksia vastaan. Huvittavinta asiassa on, että ilmeisesti suurin osa Metrorailin ongelmista voitaisiin ratkaista lisäinvestoinnein, koska suuri osa järjestelmän puutteista juontuu juuri suunniteltua suuremmista matkustajamääristä.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19