Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä late-
#10832
okl kirjoitti:Toki niitä on kaikkialla ympäri maailmaa, mutta ajoin takaa sitä, että ovatko nämäkin saaneet alkunsa juuri Neuvostoliitosta?
Ystävämme Wikipedia vastaa kieltävästi: "The history of the trolleybus dates back to 29 April 1882, when Dr. Ernst Werner von Siemens ran his "Elektromote" in a Berlin suburb."

Harvoinpa Neuvostoliitossa asioita keksittiin. Niitä vain otettiin tehokkaan keskusjohtoisesti käyttöön ja siksi muuallakin tehtyjä keskintöjä yhdistetään Neuvostoliittoon. Klassisimpana elementtikerrostalot, jotka ovat kotoisin Ranskasta ja olleet laajassa käytössä vaikka missä.
okl kirjoitti:Oslon metro on tainnut jo alusta asti olla kattovirroitettu, mikä tuo paljon mahdollisuuksia verrattuna maajohtovirroitukseen, mitä lähes kaikki metrot käyttävät.
Oslon metro on itse asiassa virroitettu täysin omilla osuuksillaan alhaalta. Osaa verkostosta liikennöidään kaksineuvoisilla junilla kuten kuvassakin. Ylävirroitettuja ratoja on sittemmin muutettu alavirroitukselle, jos ratikat eivät käytä samaa rataa.

Maailmalla uusissa metroissa käytetään kyllä melko usein ajolankoja tai ylhäällä olevaa virtakiskoa. Tunnelointitekniikan kehittymisen ansiosta tilaa löytyy entistä enemmän. Ylläpidon kannalta ylhäältä toimiva virroitus on kätevä.

Jopa Helsingin metroon suunniteltiin varikkokäyttöä varten virroitusta ylhäältä, jotta varikolla voitaisiin liikkua kätevämmin. Tukholman metron ensimmäisiin vaunuihin ja tunneleihin tehtiin molemmat virroitustavat, mutta päädyttiin koeajojen jälkeen alhaalta tulevaan virroitukseen. 750 voltin ajolangan ei katsottu riittävän pitkille ja raskaille junille. Tukholmasta oli äskettäin juttua ruotsalaisella foorumilla (ruotsiksi!).
okl kirjoitti:kun ei tarvita radan vieressä kulkevaa tolppaa, mihin kävelijätkin kompastuisivat.
Saattaapa ehkä sattua kompastumista vakavampiakin vahinkoja ;) Vapaamman turvallisuuskulttuurin maissa (mm. Saksa ja Iso-Britannia) on silti tasoristeyksiä maantasoisellakin virroituksella. Virtakiskossa on tasoristeyksen kohdalla katkos.
tekijänä okl
#10838
Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta late-! :)
late- kirjoitti:Klassisimpana elementtikerrostalot, jotka ovat kotoisin Ranskasta ja olleet laajassa käytössä vaikka missä.
Valitettavasti Suomessa on ollut ja on edelleen rappauksettomalla tasolla...
late- kirjoitti:Oslon metro on itse asiassa virroitettu täysin omilla osuuksillaan alhaalta. Osaa verkostosta liikennöidään kaksineuvoisilla junilla kuten kuvassakin. Ylävirroitettuja ratoja on sittemmin muutettu alavirroitukselle, jos ratikat eivät käytä samaa rataa.
Niimpäs onkin. Kaikissa junissa ei ole edes ylhäällä olevaa virtakiskoa:
Kuva


Tästä näkee hyvin, miten ylävirroitusvärkki (onko tälle jotain virallista nimeä?) menee kasaan alavirroituksella hoidetussa vaiheessa.
Kuva
Kuvat lainattu Railfaneurope.netistä

Oslon metro ajaa tietääkseni yleensä yhden tai kahden vaunuparin junilla, varmaan johtuu laajasta verkostosta sekä tiheästä vuorovälistä. Asemille (ainakin useimmille) mahtuisi paljon pitempiäkin junia, mutta pitkät asemat taitavat olla alkuaikaista raskasmetroihannetta.
Avatar
tekijänä grendy
#10839
okl kirjoitti:Tästä näkee hyvin, miten ylävirroitusvärkki (onko tälle jotain virallista nimeä?) menee kasaan alavirroituksella hoidetussa vaiheessa.
Kyllä ne menee ihan normaaleissa sähköjunissakin kasaan joten mistään elämää suuremmasta asiasta ei oo Norjassa kysymys ;)
tekijänä okl
#10840
grendy kirjoitti:Kyllä ne menee ihan normaaleissa sähköjunissakin kasaan joten mistään elämää suuremmasta asiasta ei oo Norjassa kysymys ;)
Näin on, mutta en kuitenkaan löydä tekstistäni ainuttakaan kohtaa, joka viittaisi siihen, että se on jotenkin erikoista tai ainoastaan Norjassa käytössä oleva.
grendy kirjoitti:Nyt on taas pakko sanoo että oliko toi nyt taas NIIN mahtavan tärkeä ja hieno toteamus että oli ihan pakko oma postaus tehdä siitä?
Avatar
tekijänä grendy
#10841
okl kirjoitti:
grendy kirjoitti:Kyllä ne menee ihan normaaleissa sähköjunissakin kasaan joten mistään elämää suuremmasta asiasta ei oo Norjassa kysymys ;)
Näin on, mutta en kuitenkaan löydä tekstistäni ainuttakaan kohtaa, joka viittaisi siihen, että se on jotenkin erikoista tai ainoastaan Norjassa käytössä oleva.
grendy kirjoitti:Nyt on taas pakko sanoo että oliko toi nyt taas NIIN mahtavan tärkeä ja hieno toteamus että oli ihan pakko oma postaus tehdä siitä?
Ai mää käsitin että rupesit oikein pitään tota maailman kahdeksantena ihmeenä ;)
tekijänä ultrix
#11075
okl kirjoitti:virroitusvärkki (onko tälle jotain virallista nimeä?) menee kasaan alavirroituksella hoidetussa vaiheessa.
Miten olisi virroitin? :)
tekijänä okl
#11077
ultrix kirjoitti:Miten olisi virroitin? :)
Noin yksinkertainen sana ja ei tullut mieleen! :x Yritin englanti-suomi sekä ruotsi-suomi sanakirjoista etsiä sanaa, mutta ei. Ei oo tullu kovin paljon junien tekniikasta suomen kielellä puhuttua. :| Tässä eräänä päivänä minulle huomautettiin, kun puhuin jalan terveentymisestä. :D Oikea sana olisi ollut parantua - tillfriskn. Silti suurimmaksi osaksi tulee oikein puhuttua.

Jottei nyt kokonaan mennä aiheesta ohi:

Varsovan metron uusissa junissa ei ole ovien lukumäärissä säästelty. :P

KuvaKuva@railfaneurope.net

Ainakin HKL:n metroon verrattuna ovia on hyvin tiheässä.
tekijänä Arska
#11098
säästää kyllä aikaa asemilla, mutta ihmisiä mahtuu varmaan vähemmän, ainakin istumaan
Avatar
tekijänä Klazu
#11102
Tuossa kuvassa hieman hämää, kun sivulle aukeavat ovet ovat kaikki auki. Tuossahan on neljä ovea yhdessä vaunussa, mikä on ainakin Dortmundin metroa vastaava määrä.
tekijänä jonne
#11105
Dubaissa on vähän päälle 60 bussi linjaa ja busseja tulee 10 min välein. Metro on suunnitteilla (kaksi linjaa). Takseja on paljon ja ne ovat halpoja.
tekijänä Jape
#11106
Klazu kirjoitti:Tuossa kuvassa hieman hämää, kun sivulle aukeavat ovet ovat kaikki auki. Tuossahan on neljä ovea yhdessä vaunussa, mikä on ainakin Dortmundin metroa vastaava määrä.
Itse asiassa tuo neljä yhtä vaunua kohden taitaa olla aika standardi, ainakin jos vaunut ovat niin pitkiä, että yksi yksikkö "taittuu" vain yhdestä kohdasta. Helsingissä ovet ovat useimpiin Euroopan metroihin verraten harvinaisen harvassa, ja kalusto vastaa muutenkin enemmänkin perinteisiä lähiliikennejunia, onhan Berliinin S-bahn -liikenteessä käytössä uutta Bombardierin kalustoa, joka "on sukua" Helsingin M200 yksiköille. Tiheä ovien määrä perinteisemmissä metroissa selittyy sillä, että useimmat matkustajat istuvat tai seisovat junassa vain joitakin minuutteja, jolloin siirtymisen asemalaiturilta junaan ja junasta asemalaiturille tulee olla suurillekin väkimassoille helppoa.
Avatar
tekijänä Klazu
#11108
Saksassa on käytössä todella monenlaista kalustoa ja ulkonäöllisesti ero raitiovaunu :arrow: metro :arrow: S-baana ja jopa :arrow: Regional Express (RE) / Regional Bahn (RB) on todella pientä ja joskus hämärä.

Tuollaisia kuvan junia ajaa yleensä RE/RB-junina vähän hiljaisemmilla yhteyksillä. Näemmä sitten S-bahn linjoillakin niitä työskentelee. Tuosta ei sitten ole ulkonäöllisesti suurta eroa tiettyihin metromalleihin. Puolestaan tietyt metrot ovat taas ulkonältään lähellä raitiovaunuja...

Hyvin monta sorttia siis löytyy täkäläisiltä kiskoilta. :)
Avatar
tekijänä grendy
#11410
Matruusi kirjoitti:http://www.record2007.com/site/index_en.php

TGV, ranskalainen nopeusjuna teki hienon raide ennätyksen 547km/h.
Nopeamman ennätyksen on tehnyt Japanilainen maglev juna 588km/h.

Mites ois, pistetäänkö tilaukseen uusi TGV :lol:
574,8km/h se ennätys oli.. Eipäs yhtään vähätellä totuutta ;)

Joo.... On ne Pendolinot ja meidän mahtavassa kunnossa olevat radat hieno juttu! :|
Avatar
tekijänä Klazu
#11414
Voihan tuollaisia TGV:itä Suomeenkin tilailla, mutta liekö niillä sitten mielekästä ajaa Turku-Helsinkiä 160km/h... :roll:

Mitä tulee itse ennätykseen, on se mielestäni ihan uskomaton! Miettikää siis, että tuo nopeus kiskoilla!! On ihan eri asia ajaa maglevilla leijuen vieläkin lujempaa ja pitäisinpä maglevin nopeutta todellisena pettymyksenä jos se vain on ~580km/h! :shock:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 21