- 05.03.07 15:32
#10832
Harvoinpa Neuvostoliitossa asioita keksittiin. Niitä vain otettiin tehokkaan keskusjohtoisesti käyttöön ja siksi muuallakin tehtyjä keskintöjä yhdistetään Neuvostoliittoon. Klassisimpana elementtikerrostalot, jotka ovat kotoisin Ranskasta ja olleet laajassa käytössä vaikka missä.
Maailmalla uusissa metroissa käytetään kyllä melko usein ajolankoja tai ylhäällä olevaa virtakiskoa. Tunnelointitekniikan kehittymisen ansiosta tilaa löytyy entistä enemmän. Ylläpidon kannalta ylhäältä toimiva virroitus on kätevä.
Jopa Helsingin metroon suunniteltiin varikkokäyttöä varten virroitusta ylhäältä, jotta varikolla voitaisiin liikkua kätevämmin. Tukholman metron ensimmäisiin vaunuihin ja tunneleihin tehtiin molemmat virroitustavat, mutta päädyttiin koeajojen jälkeen alhaalta tulevaan virroitukseen. 750 voltin ajolangan ei katsottu riittävän pitkille ja raskaille junille. Tukholmasta oli äskettäin juttua ruotsalaisella foorumilla (ruotsiksi!).
okl kirjoitti:Toki niitä on kaikkialla ympäri maailmaa, mutta ajoin takaa sitä, että ovatko nämäkin saaneet alkunsa juuri Neuvostoliitosta?Ystävämme Wikipedia vastaa kieltävästi: "The history of the trolleybus dates back to 29 April 1882, when Dr. Ernst Werner von Siemens ran his "Elektromote" in a Berlin suburb."
Harvoinpa Neuvostoliitossa asioita keksittiin. Niitä vain otettiin tehokkaan keskusjohtoisesti käyttöön ja siksi muuallakin tehtyjä keskintöjä yhdistetään Neuvostoliittoon. Klassisimpana elementtikerrostalot, jotka ovat kotoisin Ranskasta ja olleet laajassa käytössä vaikka missä.
okl kirjoitti:Oslon metro on tainnut jo alusta asti olla kattovirroitettu, mikä tuo paljon mahdollisuuksia verrattuna maajohtovirroitukseen, mitä lähes kaikki metrot käyttävät.Oslon metro on itse asiassa virroitettu täysin omilla osuuksillaan alhaalta. Osaa verkostosta liikennöidään kaksineuvoisilla junilla kuten kuvassakin. Ylävirroitettuja ratoja on sittemmin muutettu alavirroitukselle, jos ratikat eivät käytä samaa rataa.
Maailmalla uusissa metroissa käytetään kyllä melko usein ajolankoja tai ylhäällä olevaa virtakiskoa. Tunnelointitekniikan kehittymisen ansiosta tilaa löytyy entistä enemmän. Ylläpidon kannalta ylhäältä toimiva virroitus on kätevä.
Jopa Helsingin metroon suunniteltiin varikkokäyttöä varten virroitusta ylhäältä, jotta varikolla voitaisiin liikkua kätevämmin. Tukholman metron ensimmäisiin vaunuihin ja tunneleihin tehtiin molemmat virroitustavat, mutta päädyttiin koeajojen jälkeen alhaalta tulevaan virroitukseen. 750 voltin ajolangan ei katsottu riittävän pitkille ja raskaille junille. Tukholmasta oli äskettäin juttua ruotsalaisella foorumilla (ruotsiksi!).
okl kirjoitti:kun ei tarvita radan vieressä kulkevaa tolppaa, mihin kävelijätkin kompastuisivat.Saattaapa ehkä sattua kompastumista vakavampiakin vahinkoja ;) Vapaamman turvallisuuskulttuurin maissa (mm. Saksa ja Iso-Britannia) on silti tasoristeyksiä maantasoisellakin virroituksella. Virtakiskossa on tasoristeyksen kohdalla katkos.