Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8484
Jokainen lienee kuullut tästä hankkeesta ainakin jotain. Kysymyksessä on siis "Euroopan metro" jota suunnitellaan Sveitsissä. Aluksi rakennelma tulisi käyttöön Sveitsin sisäisenä järjestelmänä, mutta laajenisi sitten myöhemmin koko Euroopan käsittäväksi.

Ydinajatuksena on saada junat kulkemaan tyhjiöputkissa maan alla. Tekniikkana magneettilevitaatio. Ilmanvastuksettomana putkessa kulkeva juna saavuttaisi helposti 500km/h nopeuden.

Tässä muutama kuva hankkeesta.
Kuva

Linjakartta Sveitsissä.
Kuva


Kuva

Projektin kotisivut:
http://www.swissmetro.com
Avatar
tekijänä Janne_H
#8487
Periaatteessa tuollainen juna voisi saavuttaa rajattoman nopeuden, koska siihen ei kohdistu mitään vastustavia tekijöitä. Toisaalta välimatkat ovat sen verran lyhkäset, että jarrutus pitää aloittaa hyvissä ajoin.

Samanlaista tekniikkaa on myös suuniteltu "joskus tulevaisuudessa" rakennettavaan junaan, joka alittaisi Atlantin ja matkaisi Euroopasta Amerikkaan noin 1500 m/s nopeudella.
tekijänä Quu
#8488
Mistä luit projektin laajenevan "koko Euroopan" kattavaksi järjestelmäksi? Muualle keski-Eurooppaan olisi tietysti kannattavaa rakentaa lisää joukkoliikenneyhteyksiä, ja samaa järjestelmää on testattu ainakin Saksassa. Näemmä tuohon karttaan onkin merkitty kansainväliset yhteydet, mutta suunnitelmat lienevät vielä melko alussa tällä tasolla.

Sveitsiä ajatellen suunnitelma vaikuttaa positiiviselta maan väestöntiheyttä, vaikeakulkuisuutta ja yksityisautoilun jatkuvaa lisääntymistä ajatellen.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8489
Q kirjoitti:Mistä luit projektin laajenevan "koko Euroopan" kattavaksi järjestelmäksi?

Aiheesta kirjoitti Tieteen kuvalehti numerossa 9/2002.

Tässä skannaus lehden sivulta:
Kuva

Minun on myönnettävä että oma kielitaitoni on senverran rajoittunutta etten pysty lukemaan hankkeen kotisivuja, mutta lehden mukaan 2000-luvun alussa projektin on kuviteltu etenevän siten että tällä vuosikymmenellä jotain valmistakin pitäisi jo tulla.
tekijänä okl
#8490
Empä ole tällaisesta kuullut aikaisemmin. Tarkoittaako tämä "koko Euroopan käsittäväksi" sitä että tämä tulee Suomeenkin? :) Jos tulee niin luultavasti Ainoastaan Tallinnasta Helsinkiin. Ja muualla Suomessa sitten ajellaan näillä vanhoilla rämillä kun ei täällä raiteiden päälle uskalleta mitään mielenkiintoista suunnitella, tai varsinkaan toteuttaa. Metro varmaan on myöskin se asia joka minua itä-Helsinkiin vetää(koska suorastaan rakastan raiteilla matkustamista!). :P

Koko Euroopan käsittävä on ehkä tässä tilanteessa vähän huono ilmaisu, sillä en usko että tätä Islantiin tai Grönlantiin tullaan vetämään? :D No, lopetetaan tämä pilkun viilaus. Jos tämmöinen suurimman osan Eurooppaa käsittäväksi saataisiin joskus rakennettua, olisi se vallan mahtavaa. Lentojen kysyntä vähenisi ja tulisi vähän ekologisempaa matkustamista. Kaupunkien urbaniuteen vaikuttaisi myös kyltit maan alle "megahypernopeusjuna 500km/h". Olis aika masentavaa katella jos lähdössä lomalle ja ostanut lentoliput, katsoo ohiajaessa rautatieaseman aikatauluja "Juna Helsingistä Berliiniin perillä 15.30" "hemmetti, siihen mennessä en oo ees päässy sekuriti tsekeistä läpi!".

Onko hankkeen aikatauluista mitään tietoa?

edit: Iggy.P ehtiki ensin. :D
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8491
Okl kirjoitti:Koko Euroopan käsittävä on ehkä tässä tilanteessa vähän huono ilmaisu, sillä en usko että tätä Islantiin tai Grönlantiin tullaan vetämään?

Mannerten välistä yhteyttä rakennettaessa halvin vaihtoehto kulkisi Grönlannin kautta :D Se ei tosin olisi suorin reitti.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#9019
Kaleva kirjoitti:Raitiovaunuliikenne alkaa Pariisissa


Pariisilaiset pääsevät lauantaista alkaen matkustamaan raitiovaunulla ensi kerran sitten 1930-luvun. Tramwayksi nimetty raitiovaunulinja kulkee pitkin marsalkkojen bulevardina tunnettua reittiä Pariisin eteläosassa.

Ympyräksi yhdistyvät bulevardit on nimetty lähes kaikki keisari Napoleonin marsalkkojen mukaan. Eteläisen puoliympyrän Pont de Gariglianosta Ost-Porte d´Ivryyn kulkee Tramway 24 minuutissa.

Raitiovaunuliikenne on asiantuntijoiden mukaan kokemassa renessanssia muuallakin Ranskassa. Pariisissa raitiovaunulinja helpottaa ennen muuta esikaupunkiasukkaiden elämää. Linjan läheisyydessä asuu 170 000 ihmistä.

Marsalkkojen bulevardista on tarkoitus tehdä Champs-Élysées´n kaltainen kävelykatu, jollainen se aikoinaan oli. Raitiovaunulinjaan aiotaan jatkossa lisäyksiä, jotka laajentavat sitä entisestään.


STT, DPA




Avatar
tekijänä Klazu
#9068
Se on vähän eri meininkiä Pariisin kokoisissa paikoissa. 14 metrolinjaa (muistaakseni), 7 pääjuna-asemaa ja ratikkalinjoja voidaan rakentaa vaan palvelemaan yhtä tai muutamaa lähiötä niiden sisäisessä liikenteessä. Kyllähän semmoinen passaa, jos paikka on tiivis ja populaa riittää. 8)

En vieläkään saata uskoa sitä, miten Pariisin metro kulkee kumipyörillä! Kaksi kuukautta sitten huristimme yhtä linjaa pitkin ja se todellakin kulki pyörillä. Meno olikin sen mukaista pienen pomppuista. Kyllä siinä kiskotkin kulki, mutta jostain syystä nämä peltikopit (todellakin!) kulkivat niiden sijaan pyörillä. Jollain jotain vastaavia kokemuksia? Minulle oli kyllä ensimmäinen kerta. :shock:
Avatar
tekijänä Klazu
#9083
Tuskin johtuu kielestä, mutta minua mietityttää ylipäätänsä mitä etua sillä saavutetaan? Matkustusmukavuus oli mielestäni alhaisempi ja nopeudetkin pienempiä kuin kiskoilla. Onhan se toki hiljaisempi, jos kyseessä on todella mutkainen reitti. Sitä ei tullut noteerattua.

Tavallaan hiljaisuutta voisi puolustaa fakta, että ne peltikopit olivat tosiaankin erittäin huonosti eristettyjä ja kiskojen "laulaminen" voisi olla aika epämiellyttävää. :|
tekijänä late-
#9145
Klazu kirjoitti:Tuskin johtuu kielestä, mutta minua mietityttää ylipäätänsä mitä etua sillä saavutetaan?


Teknologian hyvistä ja huonoista puolista voi lukea Wikipediasta. Lyhyesti kumipyörillä saavutetaan parempi kiihtyvyys ja hidastuvuus ja mahdollisuus nousta jyrkempiä mäkiä. Haittapuolia ovat mm. suurempi vierintävastus ja alttius liukkaille keleille ulkoilmassa.
Avatar
tekijänä Klazu
#9151
Kiitoksia hyvästä vinkistä. En keksinyt hakusanaa Wikille itse ja siksi en tuota löytänyt. Tuossahan noita syitä oli monia puoleen ja toiseen.

Mitäs itse tuumaatte tuollaisesta? Onko se silloin enää "metro"? Tavallaanhan linja-autotkin voisivat ajaa paikallisliikennettä tunneleissa sekä omilla kaistoillaan maanpäällä.

Minusta hieman outoa ja puolustaa paikkansa jyrkissä joen alituksissa. Kyllä metro muuten kuuluu kiskoille. 8)
tekijänä ultrix
#9234
Klazu kirjoitti:Mitäs itse tuumaatte tuollaisesta? Onko se silloin enää "metro"? Tavallaanhan linja-autotkin voisivat ajaa paikallisliikennettä tunneleissa sekä omilla kaistoillaan maanpäällä.

Minusta hieman outoa ja puolustaa paikkansa jyrkissä joen alituksissa. Kyllä metro muuten kuuluu kiskoille. 8)

Kyllähän se on kumipyörämetrokin metro.
tekijänä okl
#9235
Klazu kirjoitti:Mitäs itse tuumaatte tuollaisesta? Onko se silloin enää "metro"? Tavallaanhan linja-autotkin voisivat ajaa paikallisliikennettä tunneleissa sekä omilla kaistoillaan maanpäällä.

Minusta hieman outoa ja puolustaa paikkansa jyrkissä joen alituksissa. Kyllä metro muuten kuuluu kiskoille. 8)

Oli pakko tarttua tähän. Kumipyörä metro kulkee kiskoilla vaikka siinä onkin kumipyörät. Eihän se siellä tyhjässä pimeässä tunnelissa tuurilla koita olla osumatta seiniin. Epäilen kuitenkin että tarkoitat "Kyllä metro muuten kuuluu rautapyörille"?

Minusta tämä on ihan hyvä ratkaisu jos se toimii.
tekijänä okl
#10607
Mittailin GE:llä eri yhteyksiä Atlantin yli, ja totesin, että hyvä vaihtoehto linjaukselle olisi Moskova-Pietari-Helsinki-Turku-Maarianhamina-Tukholma-Örebro-Oslo-Joku saari-Thorshavn-Reykjavik-Nuuk-Montreal-Boston-New York-Philadelphia-Washington D.C. Kaikki junat tuskin pysähtelisivät pikkukunnilla, mutta reittiä vain havainnollistan.

Onko tämä ketju tarkoitettu ainostaan tälle "euroopan metro" projektille, vai voiko täällä puhua muistakin joukkoliikenneratkaisuista eri puolilla maailmaa?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19