Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#82393
Tuoreeltaan Helsingin valtuuston kokouksesta apulaiskaupunginjohtajan faseviesti:
Anni Sinnemäki kirjoitti:Valtuusto on hyväksynyt Hämeentien liikennesuunnitelman äänin 51 - 31. Läpiajoliikenne ohjataan Sörnäisten rantatielle, yksisuuntaiset pyörätiet tulevat Hämeentielle, joukkoliikenne nopeutuu ja kävelyolosuhteet paranevat. Hyvä

Kuva
tekijänä sekovene
#82403
Ei keskustatunnelin tarve kasva siitä mihinkään, että yhdeltä alueelliselta kokoojakadulta poistetaan läpiajo. Autokaistoja tällä kokoojakadulla on nyt yhdet suuntansa ja tulevaisuudessa yhdet suuntaansa.

Minusta tämä Hämeentie-juttu on ihan kannatettava, mutta en ymmärrä, miksi se herättää niin vahvoja tunteita puolesta ja vastaan.
tekijänä hmikko
#82404
Luulisin, että Keskustatunnelin reitin osalta Hämeenkatu on syöttänyt läpiajoa Kaivokadulle, mikä lienee varsin pieni osa kokonaisuudesta, ja Kaivokadun autokaistat ovat vähenemässä joka tapauksessa. Laajasalon raitiotien päätepysäkkiä suunnitellaan rautatieaseman eteen, josta on tarkoitus poistaa parkkipaikat ja lisätä raidepari kaksisuuntaisten vaunujen päätepysäkiksi. Autokaistoja jäisi yksi suuntaansa. En ihmettelisi, jos ne varattaisiin joukkoliikenteelle ja takseille jonain päivänä.
tekijänä hmikko
#82454
Helsingin kaupunkipyöriä ruvettiin eilen laittamaan telineisiin ja kokeilemaankin niitä on päässyt. Kritisoitu brändäys on kyllä munkin mielestä moka, siis Alepa-fillari, ei HSL-fillari Alepan mainoksin, ja HSL näyttää lätkäisseen kuorma-auton kylkeen Comic Sansia tai vastaavaa. Typograafikot itkee verta, mutta semmoista se on design-pääkaupungissa.

Kuva
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#82456
Tuo auton kyljessä oleva kirjaisin on Alepan brändikuvastosta, ei HSL:ltä. Samoin pyörissä olevien näppäimistöjen numerot. Eli kyllä tässä on ihan täysiverinen Alepa-fillari kyseessä, ei HSL-fillari Alepa-mainoksin.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#82460
Koko pyöräthän saatiin vain, koska ne alistettiin jollekin mainostajalle. Luulen, että ihmisten silmä ennen pitkää tottuu räväkkään väriin ja turha mollaaminen unohdetaan. Halpa ratkaisu, mutta typeräähän taloustilanteessamme olisi olla hyödyntämättä mainostajien rahoitusta.

Kunhan ei ole Comic Sansia itse pyörissä, niin ei minua ainakaan haittaa.
tekijänä hmikko
#82461
Pyöröovi kirjoitti:Koko pyöräthän saatiin vain, koska ne alistettiin jollekin mainostajalle. Luulen, että ihmisten silmä ennen pitkää tottuu räväkkään väriin ja turha mollaaminen unohdetaan.
Mä taas luulen, että rahallisesti vastaavan diilin olisi voinut saada aikaan vaikka vehje olisi brändätty HSL-fillariksi ja sitten myyty mainostilaa sen kylkeen. Silleen ne toimivat monissa kaupungeissa. Rahasummat tosin on tässä päätetty pitää salaisina, valinta sekin, joten luulemiseksi jää. Päätös brändistä on ilmeisesti tehty täysin virkamiestasolla ja se tuli yllätyksenä lautakunnan jäsenille, vaikka pyöräasia muuten oli heille esitelty. Sinänsä tietysti hyvä, että pyörät viimein saatiin kaiken huopaamisen jälkeen.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#82462
Hankesuunnitteluvaiheessa kun erilaisia rahoitusmalleja tutkittiin, niin "YritysOy-pyörät" ja "mainostilaa pyörissä" olivat omina erillisinä vaihtoehtoinaan siten, että YritysOy-pyörissä kaupungin maksuosuus olisi pienempi. Ja ainakin oma muistikuvani oli, että valittu vaihtoehto oli nimenomaan tuo "mainostilaa pyörissä", vaikka se siis maksoi kaupungille enemmän. Koska brändi siis haluttiin pitää kaupungilla.

Nyt siis vähän näyttää siltä, että mainonnan välikätenä toimiva ClearChannel on ostanut kaupungilta oikeudet myydä pyöriin mainoksia, mutta onkin myynyt Alepalle huomattavasti laajemman paketin kuin mitä kaupungin maksuosuuden perusteella olisi pitänyt olla lupa.

Mutta voinhan muistaa väärinkin.
Avatar
tekijänä sam
#83135
Suomessa yksisuuntaiset kadut ovat hankala rasti fillaristeille, kun kielletyn ajosuunnan merkkeihin ei saa ruuvata pyöräilyn sallivia lisäkilpiä. Oulussa toteutettiin vastikään pyöräilyä helpottava contra flow -fillarikaista yksisuuntaiselle kadulle liikennemerkeillä ja keltaisella maalilla. Aikaisemmin olen törmännyt vastaavaan järjestelyyn (tosin ilman sulkuviivaa) vain Helsingin Lauttasaaressa, mutta löytyykö näitä nykyään myös muualta Suomesta?

Kielletyn ajosuunnan merkki on korvattu moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -merkillä.
Kuva

Toisesta suunnasta varoitetaan kaksisuuntaisesta liikenteestä.
Kuva
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#83323
Pistän linkin HSL:n tiedotteeseen: Kaupunkipyöräpalvelun laajentamissuunnitelma kommentoitavana verkossa
Helsingin kaupunkipyöräpalvelu laajenee ensi vuonna ulottumaan Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Uusien pyöräasemien sijainnista on tehty suunnitelmaluonnos, josta toivotaan nyt kaupunkilaisten kommentteja.

Luonnokseen voi ottaa kantaa 17. elokuuta asti osoitteessa kerrokantasi.hel.fi/kaupunkipyorat.

Toukokuussa aloitettu Helsingin kaupunkipyöräpalvelu on saavuttanut suuren suosion. Vilkkaimpina päivinä kaupunkipyörillä on tehty keskimäärin yli 8 matkaa päivässä pyörää kohden. Toiveita palvelun laajentamisesta on esitetty paljon. Laajenemisen myötä kaupunkipyörien ja pyöräasemien määrä kolminkertaistuu, jolloin järjestelmä käsittää 1 500 pyörää ja 150 asemaa.

[...]
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#84736
Vähän iloisia uutisia vaihteeksi. http://www.hs.fi/kaupunki/a1475204776157
Kaupunkipyörät ovat menestys: tuottaneet odotettua enemmän eikä yksikään ole kadonnut

Helsingissä toukokuun alussa lanseeratut kaupunkipyörät ovat olleet monella tapaa menestys. Pyörät ovat sekä säästyneet katoamisilta ja ilkivallalta että ylittäneet tuotto-odotuksensa.

”Toistaiseksi yksikään pyörä ei ole kadonnut”, kertoo Helsingin kaupungin liikenteen (HKL) kaupunkipyöristä vastaava projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Mäkisen mukaan pyöriä ei ole myöskään lentänyt mereen eikä niihin ole muutenkaan kohdistunut juurikaan ilkivaltaa.
- -
Kaupunkipyörät ovat myös ylittäneet tuotto-odotuksensa niiden viiden kuukauden aikana, joina ne ovat olleet toiminnassa.

”Kaupunkipyörillä on todella paljon aktiivisia käyttäjiä, ja ne ovat tuottaneet jo yli 400 000 euroa”, Mäkinen kertoo.

Kaupunkipyöriä operoi tällä hetkellä City Bike Finland -niminen yritys kymmenen vuoden sopimuksella. Pyörät tulevat tänä aikana maksamaan noin 13 miljoonaa euroa, ja summasta puolet on tarkoitus kattaa käyttömaksuilla. Toinen puoli kustannetaan sponsoroinnilla, mainostuloilla ja verovaroin.

”Jos pyörien suosio jatkuu samanlaisena kuin nyt, on erittäin mahdollista, että käyttömaksuilla pystytään suunnitelmien mukaisesti kustantamaan puolet kaupunkipyörien ja -asemien kuluista.”
Kantti tykkää tästä
tekijänä hmikko
#84737
^ Aika uskomaton saavutus tuo, että ilkivaltaa ei ole ollut. Luulis, että vähintään joku satunnainen ohikulkija olisi kännissä potkinut pari pyörää soseeksi.
Avatar
tekijänä veka
#84751
Hieno saavutus tosiaan. Vaikea sitä kuitenkaan on uskoa todeksi. Joka tapauksessa nykysysteemin kehittäjiä voi vain onnitella. Olisko Alepan keltainen ollut se ratkaiseva idea? Tuollaista fillaria ei oikein voi pölliä muuhun käyttöön. Mutta ettei ilkivaltaakaan olisi ollut. Se ei voi olla Hesassa mahdollista.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8