Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Tyna
#8102
Eli kokeilisin jos tällainen aihe saisi tuulta purjeisiinsa.

Millaisia järjestelyitä kevyen liikenteen edistämiseksi on tehty eri puolella Suomea ja millaiset esimerkiksi pyöräilyedellytykset eri kaupungeissa on? Tässä omia kokemuksiani parista kaupungista.

Tampere.
Omassa nykyisessä kotikaupungissa on varsin mukava pyöräillä kesäisin kunhan ei mene keskustaan. Esim Hervantaan kulkee varsin hyvät pyöräilytiet. Keskustassa on varsin inhottava pyöräillä kun autoilijat tunkee joka paikkaan ja mitään jatkuvia pyöräteitä ei keskustaan mene. Pyörätie saattaa loppua yhtäkkiä ja jatkua 100 metrin päässä kadun toisella puolella.
Sama ongelma on keskustassa myös kävellen kulkiessa, ei ole mitään yhtänäisiä kävelyalueita ja liikennevalot yms. keskeyttää matkanteon kokoajan (tosin vihreä aalto toimii jalankulkijoille varsin hyvin). Olisi mukava jos olisi kunnollinen kävely/pyöräilualue keskustassa.
Kevyen liikenteen väylien talvikunnossapidosta on turha puhuakaan Tampereella. Lumisateen jälkeen autoteiltä aurataan lumet kevyenliikenteen väylille ja monta päivää kestää ennen kuin nämä väylät aurataan vaikka kyseessä olisi vaikka kuinka vilkkaasti liikennöity väylä. Väylillä joiden ylläpito on kiinteistöjen vastuulla on tilanne vieläkin surullisempi.
Kaiken kaikkiaan tuntuu, että Tampereella kyvyttä liikennettä kohdellaan lähinnä harrastuksena eikä oikeana liikennemuotona.


Hyvinkää
Olen vasta nyt Tampereelle muutettuani ruvennut arvostamaan vanhan kotikaupunkini Hyvinkään kevyen liikenteen mahdollisuuksia. Varsinkin pyöräilylle Hyvinkää on ihanteellinen, pyörällä pääsee milloin vaan mihin vaan. Jopa keskustassa on nykyisin varsin mukava pyöräillä. Osin tämä tosin johtuu siitä, että Hyvinkään keskusta on varsin puistomainen (muistuttaa ylensyöneen kirkonkylän keskustaa). Toisaalta Hyvinkää on varsin ihanteellisen kokoinen kaupunki pyöräilylle (42000 asukasta), etäisyydet ovat kaikkialle muutaman kilometrin luokkaa. Mutta on Hyvinkäällä pyöräilyyn panostettukin, hyvä pyörätieverkko kattaa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta koko kaupungin. Ja jotenkin tuntuu, että väylien talvikunnossapitokin on hoidettu ainakin Tampereeseen verrattuna varsin hyvin.
Kävely on Hyvinkäällä myös helppoa, keskustassakin pääsee kävelemään kaikkialle varsin esteettömästi eikä hirveän monissa valoissa joudu odottelemaan. Varsinaisia kävelykatuja ei kaupungista löyty sensijaan tori ja kirjastoaukio muodostavat varsin hyvän kävelyalueen keskustaan. ja siinä on ympärillä kaikki kaupungin palvelutkin. Hyvinkäällä on ollut myös rohkeutta sijoittaa kaikki suurimmat kaupat keskustaan, eikä minnekään moottoritien varteen jonne pääsee vain autolla. Esim. Prisma ja Citymarket ovat aivan kaupungin keskustassa tämän kävelyalueen laidoilla.
Avatar
tekijänä H.C.
#8103
Ihan mielenkiintoinen aihe, olen itse viime vuosina kiinnittänyt paljon huomiota juuri siihen miten hyvin täällä on nämä asiat hoidettu. Vantaa on laaja kaupunki joka vaihtelee melko paljon Tikkurilan perinteisestä kaupunkirakenteesta Tammisto-Pakkalan autokaupunkiin, mutta keskityn nyt tähän Myyrmäki-Martinlaaksoon jonka tunnen parhaiten.

Täällä on kaupunkirakenne sellaista että autoille on jätetty periaatteessa vain muutamat pääväylät ja alueet on muuten varattu suurimmaksi osaksi kevyelle liikenteelle. Kevyeen liikenteen suosiosta kertoo jo aika paljon valtavat määrät pyöriä Myyrmannin edustalla ja juna-asemilla joihin joka päivä törmää. Koko alueelle pystyy vapaasti liikkumaan sekä kävellen että pyöräillen lähes kokonaan ilman että joutuu kertaakaan huomioimaan autoliikennettä. Näiden lähiöiden asukkaiden pääväyliksi on rakennettu kunnolliset keskeist kevyen liikenteen väylät jotka johtavat paitsi kauppoihin ja asemille, niin myös asuinalueiden ulkopuolisille virkistysalueille ja muihin asuinalueisiin. Näistä suurin ja vilkkain täällä on Myyrmäenraitti, joka toimii Myyrmäessä kokoojakatuna johon monet pienemmät kevyen liikenteen väylät johtavat ja joka itse kulkee Myyrmäen läpi päättyen Myyrmannin edustalla olevalle torille. Näiden varrelle on myös rakennettu paljon pieniä aukioita joissa yleensä on penkkejä joihin voi ihtahtaa katselemaan tätä rauhallista elämää. Autoteiden kohdille on useimmiten rakennettu joko kevyen liikenteen silta tai alikulku. Homma toimii erittäin hyvin ja yleensä suorin tie, minne ikinä täällä onkaan menossa, on kevyen liikenteen väylä kun autolla taas joutuu kiertämään. Tämä ei tosin tarkoita että autoilua olisi jotenkin pyritty rajoittamaan, vaan kyllä sekin on houkutteleva liikkumismuoto kun tiet ovat selkeitä ja käveliät muualla omilla teillään. Talvikunnossapito kevyen liikenteen väylillä on toiminut hyvin, siinä ei ole ollut pahemmin valittamista.

Myyrmäessä on myös tehty selvitys kevyen liikenteen väylien käyttämisestä liikuntapaikkoina. Lisätietoa täältä: http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 3069;24783
Avatar
tekijänä prepo
#8109
Porin kaupunki mainostaa itseään "kevyen liikenteen unelmakaupunkina" ja kyllä täällä ihan hyvin on asiat hoidettu. Kävelykatua sanotaan Suomen vanhimmaksi (1977) ja pyöräteitä on yli 200 km. Vanhoista kuvista näkee, että polkupyöräilyllä on pitkät perinteet. Porissa pyörätiet ei taida olla missään omina kaistoinaan, mutta tämä järjestely toimii mielestäni ihan hyvin. Vilkkaan autoliikenteen seassa ei onneksi juurikaan tarvitse polkea.

Esimerkkinä keskusta-alueen pyörätiekartta.

Itse pyöräilin aiemmin töihin 4 km matkan suurimman osan vuotta, nykyään matkaa on pari kilometriä joten usein tulee käveltyä. Talvikunnossapito toimii ihan hyvin, tietysti ihmeitä ei voi odottaa jos tulee vuorokaudessa toistakymmentä senttiä lunta kuten tänä syksynä. Ikävintä on kun kadut on jäässä. Kehnommilla keleillä tulee sitten käytettyä autoa.

Kävelykeskustaa on laajennettu kuutisen vuotta sitten Promenadi-Poriksi kutsutussa projektissa http://www.pori.fi/kaavoitus/promenadi/pro.pdf , joka yhdistää kaupunkia etelä-pohjois-akselissa, Kirjurinluodon ja Isomäen virkistysalueet sekä mm. bussi- ja rautatieaseman.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#8116
Oulu on saanut valtakunnallista huomiota pyörätieverkkonsa ansiosta. Kaupunki kuuluu sekä Suomen pyöräilykuntien verkostoon että ainoana suomalaisena kaupunkina Cities for Cyclists -verkostoon.



Oulu on myös pyöräilykaupunki -kertoohan siitä Cities for Cyclists-kaupunkeihin kuuluminenkin, mutta silti ongelmiakin yhä on. Uutta pyörätietä rakennetaan vuosittain keskimäärin n.12 km. Tällähetkellä Oulun kevyenliikenteen verkosto on 450km. 3,5 metriä jokaista Oululaista kohden.

Ongelmista hankalimpia ovat keskustan katualueet. Ahdas vanha ruutukaava on vaikea saada toimivaksi kaikille osapuolille.

Pyöräilyreittien opastaulu Rotuaarilla.
Kuva

Kävin kuuntelemassa yhden torilla pidetyn tiedotustilaisuuden liittyen kevyeenliikenteeseen. Kaavoitusarkkitehti mainitsi ongelmaksi NIMBYT. Kirjaimellisesti. Not in my back yard- ajatuksen mukaan pyöräteistä valitetaan jatkuvasti ja kaavoitus on siksi hyvin vaikeaa. Pikkumaiset ihmiset eivät suostu näkemään mitään kokonaisuuksia. Valittavat vain asioista jotka häiritsevät juuri heitä itseään. Sillä ei tunnu olevan väliä miten paljon toimiva kevyenliikenteenverkko palvelisi koko kaupunkia. Myös pyöräteiden opasteisiin kohdistuva ilkivalta on ongelma.


Kevyenliikenteen silta keskustasta pikisaareen. Tällaisia siltoja on eri pituisina jokisuistossa 6kpl.
Kuva


Oulussa on siltoja julkisilla alueilla peräti 319. Tosin suuriosa niistä on hyvin lyhyitä.

Kuvan silta on myös kevyelleliikenteelle. Se vie ratapihan yli Limingantullin kaupunginosassa. Virallisesti silta on suljettu, mutta kieltomerkeistä piittaamatta sitä käytetään edelleen yleisesti.
Kuva

Käsittääkseni kaupunki olisi halunnut purkaa sillan mutta vastustuksen takia se on yhä on olemassa. Silta on todellinen "fiilistely"-silta jonka purkaminen olisi ikävä juttu.

Linkki:
http://oulu.ouka.fi/tekninen/kadut/pyoratiet/
tekijänä jusa-masa
#8124
itseäni kotikaupungissani tampereella ei niinkään huoleta pelkästään jalkakäytävien kunnossapito, koska ihmiset kyllä pääsevät sohjossakin eteenpäin, mutta itse näen yleisesti katujen aurauksen talvella ongelmaksi. Kun ei pääse autolla, pyörällä eikä jalan seuraavaan kahteen päivään eteenpäin lumisateen jälkeen ja syy on siihen, että tampere on vähentänyt vuosi vuodelta aurauskaluston määrää. Tulee tiekarhujen aikoja ikävä jotka näyttää kuolevan sukupuuttoon täysin.
Tosin sama ongelma on kaikissa suomen suurissa kaupungeissa. Onneksi sentään hyvinkään kokoisissa on sen verta paljon aurauskalustoa, että teiden kunnossapito saadaan hoidettua.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#9058
Pari kuvaa Oulun pisimmästä vuonna 1995 valmistuneesta kevyenliikenteensillasta.

Silta yhdistää toisiinsa Pikisaaren ja Hietasaaren.
Kuva


Levähdyspaikka.
Kuva


Molemminpuolin
Kuva


Toisesta suunnasta. Kuvaus oli erittäin hankalaa. Näillä saarilla on hirveästi tällaista ryteikköä joka JOUTAISI raivata.
Kuva
tekijänä tomaolk
#9062
jusa-masa kirjoitti:itseäni kotikaupungissani tampereella ... ei pääse autolla, pyörällä eikä jalan seuraavaan kahteen päivään eteenpäin lumisateen jälkeen ja syy on siihen


Jyväskylässä kyllä taasen herkkähipiäsiten peltilehmien alta saadaan lumet ja sohjo nopeasti pois -- viereiselle kevyenliikenteen väylälle, missä se sitten lojuu kevyesti liikkuvien esteenä päiviä. Myöskään känniääliöiden levittämiä pullonsiruja ei sieltä saada pois, joten keskikaupungin läheisyydessä kevyenliikenteen väylät ovat miinoitettuja niillä. Mitään aikomusta ei ilmeisesti näytä myöskään olevan tehdä jotain vaarallisille vilkasliikenteisten katujen ja kevyenliikenteen väylien risteyksille, jossa ei edes hidastetöyssyjä saati sitten liikennevaloja ole. Autoilijat ovat tässä kaupungissa etusijalla, vaikka kuinka mukamas yritetäänkin olla kestävän liikenteen mallikaupunki.
Avatar
tekijänä Klazu
#9070
Iggy.P kirjoitti:...Not in my back yard- ajatuksen mukaan pyöräteistä valitetaan jatkuvasti ja kaavoitus on siksi hyvin vaikeaa.


Oikeasti! :shock: No jo on ihmisillä jotain niin kaikkea vastaan.

Aika muhkean oloisia pyöräilysiltoja teillä Oulussa. Lienee pituutta useampikin sata metriä. Joensuun halkaisee merkittävä joki, Pielisjoki, mutta sillat ovat silti lyhyitä. Vain Suvantosilta (auto+kevytliikenne) on luokkaa 450m pituudeltaan ja siitäkin vain puolet on joen ylitystä.
Avatar
tekijänä Klazu
#9211
Oulussa näemmä turvauduttu jo tässä vaiheessa vuotta heittämään parin sentin kerros soraa jalkakäytäville. On se Suomen talvi vaan niiiin ihana. :D
Avatar
tekijänä RV
#9214
Ei nuo Iggyn kuvat osoita mitään niin hirveää. Normaalin kokoiset jalkakäytävät, ja vähäliikenteiset kadut. Teidän pitäisi käydä Fuengirolassa. Siellä monilla osuuksilla jalkakäytävä on enimmillään 40 cm leveä ja autoja on pikkukadulla ihan helvetisti. Lisäksi jalkakäytävä on täynnä ihmisiä, ja ajokulttuuri Espanjassa nyt on mitä on...
Avatar
tekijänä Janne_H
#9215
Espoossa on ihan perushyvät pyörätiet. Kyllä täällä ihan mukavasti pääsee paikasta toiseen fillarilla, jos vain tietää minne kaikki tiet vievät.

Ihmisille, joille Espoo on tuntematon, saattaa olla välillä vähän miettimistä, mistä pääsee minnekkin (täällä kun näitä lähiöitä on hajallaan sen verran monta.) Kiitettävän paljon on kuitenkin viittoja ja opasteita ulkoilijoille .

Itseäni harmittaa vain ihmiset, jotka kävelevät muurina peittäen koko pyörätien. Ja bussipysäkit kannattaa kiertää vähän kauempaa, kun niillä tuppaa usein olemaan lasinsiruja.

On muuten tässä parin kesän aikana tullu huomattua miten nopeasti pyörällä pääsee paikasta toiseen Helsingin keskustassa. Siellä vain menee rohkeasti autojen seassa, jos pyöräteitä ei ole. Ja jos merkittyjä pyöräteitä on, niin ihmiset yleensä kävelevät niillä. Poliisit eivät edes huomauta kävelijöitä, jotka sulkevat pyöräilijöiden väylän. Mutta jos pyöräilijä on väärässä paikassa, heti tulee sakkoa. :evil:
Avatar
tekijänä Iggy.P
#9217
RV kirjoitti:Normaalin kokoiset jalkakäytävät, ja vähäliikenteiset kadut.

Ei ole vähäliikenteinen vaan yksi keskustan kaduista. Koko ruutukaava alue on liikenteelle normaalipäivänä hyvin tukkoinen. En pyrkinytkään mihinkään hirveään shokkiin vaan siihen että parannettavaa olisi reilusti. Ei ole mukava kulkea pienen lapsen kanssa tuollaista kun vähän astuu sivuun jää auton alle.
Avatar
tekijänä Klazu
#9220
Espoossa voi olla ne pyöräilyopasteet aika järkyttäviä: "Seuraava metsälähiö, 3km. Sen takana oleva metsälähiö, 7km. Perimmäinen metsikkö, 14km". Ja välimaastossa saa varoa kaikkea metsän elukkeja. :D
Avatar
tekijänä RV
#9221
Tämä tilanne on vähän kyllä hassua. Espanjassa, jossa kaikki lähiöt ovat täysin kiinni kantakaupunkiin ilman minkäänlaista erottavaa metsäsaareketta ja jossa lähiöistä voi päästä pientä katua ajaen 10 km.:n päässä sijaitsevaan keskustaan poistumatta kertaakaan läpi-urbaanista ympäristöstä 10-kerroksineen kadunvarsitaloineen ihmiset antaisivat mitä vaan siitä, että oman asunnon lähellä olisi edes joku pieni pätkä luontoa. Suomessa ihmiset taas valittavat metsistä. Omasta mielestäni Keskuspuiston tapaisista kaupungin kasvua estävistä elementeistä on päästävä eroon. Kuinka? Jättämällä jokaisen lähiön/joka toisen lähiön vieren ihan pienen pätkän metsää sekä säilyttämällä arvokkaimmat kohteet ja rakentamalla kaikki muu metsä, joka Keskuspuiston tapauksessa on kaikkialta Suomesta löytyvää kuusikkorämettä. Näin saadaan aikaan viihtyisä, mutta kaupunkimainen elinympäristö.

Vaikka offiksi meneekin...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8