Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan?

Joo!
76
79%
Ei!
20
21%
tekijänä Jukki
#27621
bitterfly kirjoitti:Yhtenä osana lobbaamista tulee alihinnoittelu. Sehän on varsin tyypillistä. Kun on vihreää valoa annettu ei yleensä peräännytä hieman isommistakaan lisäkustannuksista.


Mutta eikös siihen tunnelin välille pitänyt vielä tulla saari, jossa voisi pelata uhkapelejä? Uhkapelit mahdollistaisi sijainti kansainvälisellä vesistöllä. Ja bonus-synergia-etuna saarelle lämmitys 'itämeren kaasuputkesta'.. Tervetuloa keskieuroopan eläkeläiset sitten rail-balticalla itämeren Renoon...
Avatar
tekijänä Klazu
#27624
Just just, ehkei nyt kuitenkaan. ;) Ensi vuosikymmenen aikana nähdään ehkä nykyaikainen junayhteys täältä Berliinistä Puolan suuriin kaupunkeihin ja ehkä 2020-luvulla siitä kohti Venäjää. Baltian rannoille en raiteita odottaisi ennen 2030-lukua.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#27628
Radat syntyy kyllä jos niille vain tulee riittävästi tarvetta. 1800-luvun lopulla radat rakennettiin periaatteessa kaikkialle muutaman vuosikymmenen aikana.

Ensimmäinen merkittävä tapahtuma tämänkin hankkeen kannalta on joulukuussa järjestettävä Kööpenhaminan ilmastokokous. Jos siellä päästäisiin edes jonkinlaisiin sitoviin tavoitteisiin tieliikenteen päästöleikkauksista niin se olisi plussaa rautatiehankkeille.
Avatar
tekijänä Klazu
#27656
Krio kirjoitti:
Klazu kirjoitti:Baltian rannoille en raiteita odottaisi ennen 2030-lukua.

Mikset?


Onhan tuonne vielä 20 vuotta, mutta itse en usko Baltian suurnopeusratoihin ihan hetkeen. Euroopassa on paljon muitakin paljon keskeisimpiä rataprojekteja vielä pahasti rempallaan ja niissä menee ainakin 2010-luku.
tekijänä bitterfly
#27658
Itse vetäisin supernopeat junat ennemmin tuosta Ruotsin läpi. Paristakin hyvästä syystä, joista nyt mainitsen ainakin sen, että reitti on mielestäni suorempi, ilman liiallista idän eksotiikkaa, palvelisi maatamme laaja-alaisemmin, kun kenenkään ei tarvitsisi kiertää. Reitti ei myöskään ole vähämerkityksinen, sillä Köpis - Tukholma - Turku - Helsinki - Pietari, on mielestäni aika merkityksellinen käytävä ja samalla saataisin korjattua maan sisäisiä yhteyksiä, volyymin kasvaessa Turku - Helsinki ja Turku - Tampere -radoilla

Kuva

Suurin ongelma on tietysti se, että tunneleita ja siltoja tarvittaisiin todella paljon ja ne eivät kovin halvaksi tulisi, mutta sitten taas, saaristorata antaisi mahdollisuuden lähijunittaa ja asuttaa saaristo ja tehdä siitä yksi Euroopan mielenkiintoisemmista asuinympäristöistä. Ja loppuen lopuksi otettiin näistä mahdollisuuksista kumpi tahansa, ei realismi ole se sana, jota niissä haetaan, vaan ne ovat visioita hienommasta tulevaisuudesta.
tekijänä xoop
#27688
bitterfly kirjoitti:Suurin ongelma on tietysti se, että tunneleita ja siltoja tarvittaisiin todella paljon ja ne eivät kovin halvaksi tulisi, mutta sitten taas, saaristorata antaisi mahdollisuuden lähijunittaa ja asuttaa saaristo ja tehdä siitä yksi Euroopan mielenkiintoisemmista asuinympäristöistä. Ja loppuen lopuksi otettiin näistä mahdollisuuksista kumpi tahansa, ei realismi ole se sana, jota niissä haetaan, vaan ne ovat visioita hienommasta tulevaisuudesta.


Pitäisin Tallinnan tunnelia kuitenkin huomattavasti realistisempana kuin Ruotsin kautta kulkevaa yhteyttä, pääasiassa rakennuskustannusten vuoksi. Lisäksi saariston lähi(öittäminen)junitus ei varsinaisesti kuulosta mitenkään kovin hyvältä ajatukselta. Muutenkin potentiaali lähiliikenteelle on huomattavasti parempi Helsinki-Tallinna välillä kuin Turku-Ahvenanmaa-Tukholma välillä.
tekijänä bitterfly
#27700
^ asia ei olekaan yksioikeinen. Realismi tässä riippuukin paljon siitä kuinka kovasti Tukholma ja Köpis haluaisivat yhteyteen Pietarin kanssa. Suomen osalta tämä reitti olisi koko kansaa ajatellen reilumpi, koska se palvelisi kaikkia. Tässä tietysti myös on kyse siitäkin, mitä arvostaa enemmän Skandinaviaa vai Balttiaa, itse tuskin tulisin koskaan Helsinki - Tallinna tunnelia käyttämään.
Avatar
tekijänä Klazu
#27703
Suomi on kyllä pahasti paitsiossa sijainnillaan. Jos rata Eurooppaan koskaan tulee, en kyllä usko hetkeäkään, että pietarilaiset haluaisivat kiertää sinne Helsingin kautta. Nykyinen rata Pietarista Helsinkiin on vain pienisivuraide heille. Kyllä se yhteys vedetään Pietarista suoraan lounaaseen. Mahtaneeko edes Viron kautta koukata (tuskin, jos poliittinen kalabaliikki maiden välillä jatkuu tulevaisuudessakin). Suomi/Helsinki on siis tällaisten suunnitelmien kanssa ihan omillaan ja tällöin rahkeet eivät kyllä riitä.

Raideyhteyteen Ahvenanmaankaan kautta en usko, sillä Ruotsista ja Tanskasta pääsee jo laivalla (ja nykyisin tietysti lentäen) kätevästi Pietariin. Ahvenanmaan lähiöksi rakentaminen on toki jännää utopiaa, mutta vain ja ainoastaan sitä.
tekijänä bitterfly
#27710
^ Jos ajatellaan nykyrealismilla kumpikaan ei tosiaan ole edes mahdollinen. Visiot pohjautuukin EU-vetoisiin kehityskäytävä-suunnitelmiin. Eli jos Euroopassa aletaan panostamaan vahvasti kehitykäytäviin tarkoituksena kattaa jossain vaiheessa koko manner, niin mielestäni kumpi vaan näistä hankkeista voisi toteutua, mutta hankkeen aikahaarukka on hyvin laaja. Se on kyllä totta, että pietarilaisia tuskin nappaa kiertää minkään näiden pikkumaiden kautta.
Avatar
tekijänä Chae-chu
#27713
En ole aina Klazun kanssa samaa mieltä, mutta tässä täytyy kyllä myöntää, että ei me tulla sitä tunnelia näkemään vielä hyyyyyvin pitkään aikaan, jos koskaan.
Avatar
tekijänä zeizei
#27715
Ei tuo tallinnan raide nyt ihan utopiaa ole, koska sitä selvästi jo tutkitaan ja aiheesta puhutaan korkeammallakin tasolla. Juurihan Helsingin ja Tallinnan päättäjilläkin oli kokous aiheesta, ja tuskin pitäisivät näitä kokouksia jos hanke olisi täysin utopistinen? Itse uskon radan toteutumiseen. En ihan heti, mutta 10-20v kuluessa rakennustyöt ovat hyvinkin voineet käynnistyä.

Ja entäs kun öljyn hinta lähtee kohta nousemaan? Yhä enemmän on tullut arvioita siitä, että öljyhuippu ollaan ohittamassa, ja ensi vuosikymmenellä koetaan uusi öljykriisi. Tämä voi vaikuttaa valtavasti tulevaisuuden ratahankkeisiin. Siinä vaiheessa on tärkeää että Suomeen pääsee ilman fossiilisia polttoaineita.

Ps. Pietarista on kohta hyvin lyhyt matka Helsinkiin kun matka-aika lyhenee kolmeen tuntiin ensi vuonna.
Avatar
tekijänä veka
#90714
Tähän saakka Helsingin ja Tallinnan välinen junatunneli on ollut kaupunkien ja valtioiden pyörittelemä ikuisuushanke, mutta päivän Hesari uutisoi isosti ja näyttävästi kilpailevasta suunnnitelmasta, joka rahoitettaisiin yksityisin (kiinalaisten) varoin. Tämä hanke on vahvassa etunojassa: rahoitus kasaan jo tämän syksyn aikana, ja sitten vain hommiin. Tunneli olisi valmis ja junat liikkeellä jo 2023-2024 aikoihin. Tunneli rantautuisi Suomessa Keilaniemeen, mihin tulisi ensimmäinen pysäkki, ja sieltä rata jatkaisi lentoasemalle ohittaen Helsingin Rautatieaseman ja Pasilan. Rail Baltica -junat kuljettaisivat tavaran lisäksi myös matkustajia.

Helsingin Tallinna-tunneli sai yllättävän kilpailijan Espoosta – Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta ja on siksi opetellut puhumaan kiinaa

Marja Salomaa HS

Kun virkamiehet vasta selvittävät, onko tunneli fiksu ratkaisu, Rovion pelikonkari Peter Vesterbacka kokoaa jo kansainvälistä rahoitusta Espoon kautta kulkevalle tunnelille.

Tallinna-tunnelista on syntynyt kilpajuoksu kahden hyvin erilaisen hankkeen välillä. Toinen niistä on perinteinen virkamieshanke, jossa ei puhuta rahoituksesta vielä mitään. Toisessa taas kootaan ensin rahoitusta kansainvälisiltä markkinoilta.

Euroopan unionin rahoit­tama viral­linen esiselvitys on valmis­tumassa ensi vuoden helmi­kuussa, jolloin raken­taminen voisi alkaa 2030-luvulla. FinEst Link -esiselvityksessä ovat mukana Helsingin ja Tallinnan kaupungit, Uudenmaan liitto ja Harjun maakunta sekä Suomen ja Viron valtiot.

Aivan eri vaihteella toimivat pelialan konkari Peter Vesterbacka ja hänen yhteistyökumppaninsa. Kansainvälinen rahoitus Tallinnasta Keilaniemen kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle kulkevaan ratahankkeeseen on määrä saada kokoon syksyn aikana, ja rakentamaan pitäisi päästä ensi vuonna.

Vesterbackan mukaan kiinalainen päättäjädelegaatio tulee Suomeen marraskuussa ennen vuosittaista startup-tapahtuma Slushia. Jos neuvottelut saadaan päätökseen tuolloin, niistä voidaan kertoa julkisuuteen enemmän.

”Tämä tehdään täysin yksityisellä rahoituksella. Me ei haeta rahaa Suomen tai Viron valtioilta tai Euroopan unionilta. Valtaosa rahoituksesta tulee Kiinasta, mutta myös pohjoismaiset eläkeyhtiöt ovat antaneet palautetta, että juuri tällaista pitkäaikaista sijoituskohdetta he ovat kaivanneet”, kertoo Vesterbacka puhelimitse Singaporen Slush-tapahtumasta.

Hankkeen valmistelua ovat tehneet rakennusalan konsulttiyhtiöt Jaakko Pöyry oy, A-insinöörit ja Fira. Kannattavuuslaskelmia on arvioinut konsulttiyhtiö PWC. Vesterbackan mukaan tunneliyhteys maksaisi itsensä takaisin 37 vuodessa. Rata voisi olla käytössä 2023–2024.

Kannattavuus tulisi nimenomaan henkilöliikenteestä, josta yhä isompi osuus olisi kiinalaisia turisteja, mutta myös Tallinnasta Helsinki-Vantaalle pyrkiviä virolaisia.

”Rahtiliikennettä olisi lähinnä yöaikaan, Vesterbacka sanoo.

...

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005376203.html

tekijänä hmikko
#90716
Vähän koominen tuo linjaus Rovion konttorin kautta. Jos lentokentälle tehdään kaukoliikenteen tunneli, niin ilmiselvästi se kannattaa linjata Pasilan ja keskustan kautta ja siirtää kaukoliikenne pääosin siihen. Siten saadaan Tampereen ja Lahden suunnan junat lentokentälle ilman, että niiden pääteasemaksi tulee Rovio.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9