Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan?

Joo!
88
80%
Ei!
22
20%
Avatar
tekijänä RV
#14201
Eikö tuolla saarella olisi aika vaikea asua? Tuulinen tekosaari keskellä merta, jonka ainoa yhteys on juna. Tulisi varmaankin aika hankalaksi esim. omistaa auton. Ellei sitten Helsingin ja Tallinnan välille suunnitella myös tieyhteyttä.

Jään kuitenkin mielenkiinnolla seuraamaan projektia.
tekijänä Quu
#14203
RV kirjoitti:Tulisi varmaankin aika hankalaksi esim. omistaa auton. Ellei sitten Helsingin ja Tallinnan välille suunnitella myös tieyhteyttä.
Autolautta on nerokas keksintö. En sitten tiedä kuinka suurikokoiseksi tuota satamaa on suunniteltu.
Avatar
tekijänä RV
#14204
Q kirjoitti:
RV kirjoitti:Tulisi varmaankin aika hankalaksi esim. omistaa auton. Ellei sitten Helsingin ja Tallinnan välille suunnitella myös tieyhteyttä.
Autolautta on nerokas keksintö. En sitten tiedä kuinka suurikokoiseksi tuota satamaa on suunniteltu.
Aivan, mutta autoilijan pitäisi maksaa siitä ja odottaa, että autolautta tulee saarelle. Ellei sitten autolautta ole saaren asukkaille ilmainen.
tekijänä Quu
#14205
Tuossa toisessa Presso-lehden kuvassa näkyy muuten aika selvästi autojuna, joka ratkaisee yllä mainitun ongelman.

Tuskin kukaan autoa jatkuvasti tarvitseva muuttaisi saarelle ylipäätään.
Avatar
tekijänä RV
#14209
Aivan, mutta onko se saaren asukkaille ilmainen?
Avatar
tekijänä Janne_H
#14210
Jos toi tosiaan toteutetaan, niin tuskin täällä enään autoilla ajellaan, kun tommosen toteutumiseen menee vähintää se 35 vuotta ;)
Avatar
tekijänä grendy
#14211
Miks tuolla saaressa tarvis auton?? Ei siitä nyt mikään iso alue tulis kuitenkaan.. Jos sulla on mökki saaressa niin et sää sielläkään autolla varmaan ajele vaan jätät sen parkkiin maihin.
Avatar
tekijänä RV
#14212
Autoja ei todennäköisesti tarvitakaan saaren sisäiseen liikenteeseen, mutta jos joku saarella asuva haluaisi mennä autolla esim. Tampereelle. Kyseessähän ei näyttäisi olevan mikään mökkisaari, vaan suuremmanpuoleinen asutuskeskittymä. Mihinköhän kuntaan kyseinen saari muuten mahtaisi kuulua?
Avatar
tekijänä grendy
#14216
RV kirjoitti:Autoja ei todennäköisesti tarvitakaan saaren sisäiseen liikenteeseen, mutta jos joku saarella asuva haluaisi mennä autolla esim. Tampereelle. Kyseessähän ei näyttäisi olevan mikään mökkisaari, vaan suuremmanpuoleinen asutuskeskittymä. Mihinköhän kuntaan kyseinen saari muuten mahtaisi kuulua?
Eiköhän se olis ihan oma kaupunkinsa sitten. Ja oletettavasti saaren asukkaalla olis yksinkertasesti autohallipaikka mantereella josta pääsee ajeleen vaikka ympäri suomee jos näin tarve on.
tekijänä zeizei
#14217
Eiköhän tuo saari ollut sellanen vähän yliammuttu visio. Sellainen kuitenkin tulisi varmaan rakentaa turvallisuussyistä, ja saattaisi se olla hyvä paikka öljyntorjuntajoukoille. Ehkä myös joku pursisatama, johon kansainväliset ja miksei myös suomalaiset purjehtijat voisi tulla käymään.

Ja oletan että tuossa visiossa suurin osa noista taloista on yritys/tiedekäytössä. Toisaalta, eihän tuollaisella nopealla junalla mene kuin 10min helsingin keskustaan, että eiköhän sinne moni asukaskin löytäisi. Uskon että kysyntää löytyisi, varmaankin monelta eläkeläispariskunnalta ainakin. Mikäs sen mukavempaa kuin omassa saaressa asustelu. :roll: Mutta en kuitenkaan usko että sinne muuta rakennettaisiin kuin tämä meripelastuskeskus ja hieman muita tiloja..
tekijänä Joka
#14219
Jonkinlainen pohjolan viihde-casino keskittymä voisi jopa toimia, jos sinne saisi tarpeeksi investointeja. Eteenkin jos Venäjän talous jatkaa kasvuaan, Oligarkit voisivat tulla sinne helikoptereitse ja keskiluokka tulisi sitten sitä 3 tunnin junarataa pitkin tuhlaamaan rahojaan. Tämän saaren ulottuvilla olisi kuitenkin 4 merkittävää kaupunkia 3 tunnin sisällä: Helsinki, Tallinna, Riika ja Pietari (olettaen että Rail Baltica menee hyvin).

Tosin yli 2 miljoonaa kerrosneliötä näkyisi varmaan myös Helsingissä ja Tallinnassa toimisto/asunto kysynnän putoamisena, voisi ehkä johtaa projektien karsimiseen (esim. Keski-Pasila).

Kiinostava idea kuitenkin, ihmetykseni huomasin että tämä ei ollut "vain" Presson visio vaan Jussi Pajunen kannatti jonkinlaista rakentamista saarelle myös.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#14299
Mitä aikaisemmin ja rajummin lentoliikennettä aletaan verottaa päästöistä, sitä nopeammin rautatietunneli toteutuu. On väistämätöntä että liikenne tulee siirtymään ilmasta kiskoille, kyse on vain siitä meneekö siihen kymmenen vai kaksikymmentäkymmentä vuotta. Suomi ei voi millään jäädä lentoliikenteen varassa olevaksi saarekkeeksi muun euroopan ulkopuolelle, joten tunnelin rakentaminen on lähes väistämätöntä. Esimakua tästä on jo luettavissa vähän sieltä sun täältä. Yle uutisoi asiaa pari päivää sitten näin:
YLE kirjoitti:Ilmastonmuutoksella radikaali vaikutus myös matkailuun?


Ilmastonmuutos saattaa vaikuttaa radikaalisti matkailuun seuraavien vuosikymmenien aikana, arvioivat asiantuntijat.

YK:n ilmasto- ja matkailuasiantuntijat uskovat, että huoli sään ääri-ilmiöistä ja kasvihuonekaasupäästöistä saa monen miettimään muun muassa lentomatkustamista.

He arvelevatkin, että tulevaisuudessa yhä useammat eurooppalaiset, amerikkalaiset ja japanilaiset suosivat kaukomatkojen sijaan kotimaataan tai sitä lähellä olevia kohteita.

Näillä alueilla myös olot ovat muuttuneet monen mielestä suotuisammiksi: ilmasto on lämmennyt ja kesät ovat pidentyneet.

Matkailun vähentyminen perinteisiin suosikkikohteisiin saattaisi olla paha takaisku mm. monelle Karibianmeren ja Aasian maalle, jotka ovat turismista riippuvaisia.

Reuters, AFP
tekijänä kosmopoliitti
#14300
Tulin lukeneeksi tuon Presson jutun. Varsin ilahduttavaa, että joku uskaltaa ajatella rohkeasti - Suomessahan on ollut tapana teilata tällaiset visioijat tuulihattuina. Ilmankos kukaan ei varsinaisesti ole ilmoittautunut idean isäksi.

Tämä tuulisuusargumentti on hieman kyseenalainen, sillä esimerkiksi Merikatu on erinomaisen suosittu osoite tuulisuudestaan huolimatta. Toiseksi alue on melko helppo rakentaa siten, että tuulensuojaa on siellä, missä sitä tarvitaan. Huonoa säätä riittää tietysti marraskuussa muuallakin Suomessa, sitä ei valitettavasti voi muuttaa.

Mutta saarella on huomattavasti potentiaalia. Helsinki on suosittu kongressikohde, ja kaupungissa on tällä hetkellä pulaa riittävän tasokkaista hotelleista ja muista kongressitiloista. Jos saarta palvelisi nopea "shuttle" suoraan Helsinki-Vantaalta, sen saavutettavuus olisi erinomainen; kun tähän lisää vielä yhteyden Tallinnan lentokentälle, saaren yhteydet ulkomaailmaan olisivat huomattavan hyviä. Tällöin Helsinki voisi pyrkiä profiloitumaan kongressikaupunkina muutenkin. Maantieteellinen sijainti etenkin Euroopan ja Aasian kohtauspaikkana on erinomainen, ja kiitos Finnairin kasvavan Aasianliikenteen, lentoja on hurja määrä. Muutenkin kongressivieraiden kannalta on mukavaa saada kaksi kaupunkia yhden hinnalla, sillä Helsinkiin pääsisi kymmenessä minuutissa ja Tallinnaan kahdessakymmenessä. Paikka olisi otollinen maamerkinomaisille hotellirakennuksille - ehkä joskus vuonna 2020 saattaisin olla nauttimassa martiniani Grand Hyattin 50. kerroksessa ja katselemassa taivaanrantaan. Miellyttävä ajatus!

Raideyhteys saarelta Rautatieasemalle ja siitä Pasilan asemalle ja eespäin Helsinki-Vantaalle ratkaisisi myös toisen ongelman. Päärautatieasema voitaisiin tällöin siirtää Pasilaan ja nykyiselle Rautatientorille jäisi vain maanalainen luotijuna/shuttleasema. Nykyinen rautatieasema tietysti säilyisi, mutta nykyinen laiturialue katettaisiin hieman toisin kuin tätä nykyä on asianlaita, jolloin siitä voisi tulla esimerkiksi talvipuutarha, jota reunustavat kahvilat ja ravintolat, jonkinlainen lasikattoinen piazza siis. Korpinen olisi varmasti mielissään.

Tällöin Töölönlahti ja sen ongelmat ratkeasivat; Linnunlaulun ratakuilu voitaisiin täyttää; Kaisaniemen puisto yhdistää muuhun Töölönlahteen; itse Töölönlahti voitaisiin puhdistaa ja yhdistää jälleen mereen; ja niin edelleen.

Vastaavasti Keski-Pasila voitaisiin rakentaa liikekeskustaksi, kuten on kaavailtu.

Saarelle voitaisiin rakentaa monitoimintoinen laiva- ja helikopteriterminaali, joka voisi vastaanottaa suurimmatkin risteilyalukset; terminaalikompleksiin voisi sisällyttää myös tasokkaan kauppakeskuksen, joka palvelisi sekä vieraita että saarella asuvia. Tällöin voitaisiin herättää kysymys siitä, tarvitaanko Eteläsatamaa nykykäytössä - alukset huonontavat ilmanlaatua Helsingin keskustassa; Kustaanmiekka on vaarallinen paikka joka tapauksessa; ja yhteydet muuttuisivat nopeammiksi, kun terminaali sijaitsisi ulkomerellä. Kun Helsingin rannat vapautuisivat, voitaisiin jälleen kysyä, mitä niillä tehdään. Tähän on tietysti monenlaisia vastauksia.

Samalla Helsinki saisi myös tärkeän huviveneilyn keskuksen, jota vastaavaa ei Itämerellä olisi. Helsinkiä haittaa nykyään se, että parhaat huvivenesatamat sijaitsevat melko keskustassa tai sitten saarilla, jotka ovat melko sattumanvaraisten veneyhteyksien päässä.

Saarelle voitaisiin rakentaa myös asuntoja, kuten nykyinen suunnitelma kuvailee. Tällöin olisi viisasta maksimoida rantaviivan pituus, jolloin paras tapa käyttää täyttömaa on tehdä tekosaaresta rengasmainen. Liikerakentaminen painottuisi sektorinomaisesti renkaan pohjoisosiin, kun taas asuntorakentaminen renkaan eteläosiin, jolloin korkeat liikerakennukset eivät varjostaisi asuinrakennuksia.

Renkaan suojaama laguuni toimisi yhtäältä huvivenesatamana; pohjoisosan rantaan rakennettaisiin keinotekoinen hiekkaranta ja sen yhteyteen rantahotelli.

Kulttuuriakaan ei unohdettaisi, vaan renkaasta erotettaisiin oma saarekkeensa Guggenheim-museolle.
Avatar
tekijänä Klazu
#14304
Niin-no.

Iggyn viesti puhuu minusta ihan asiaa ja nyt vielä kovasti kasvava lentomatkustus tulee kokemaan jyrkän laskukäyrän kymmenen vuoden päästä. Liikematkustus voi säilyä jossain mitoissa, mutta mannerten välinen turismi tulee roimasti nousevien lentohintojen mukana romahtamaan. Näin veikkaan itse.

Täten myös Helsingin asema "porttina Aasiaan" voi jäädä vain kymmenen vuoden tähdenlennoksi ja suuret visiot sen ympärillä toimettomiksi.
tekijänä zeizei
#14306
No ehkä tähän "Helsingin porttina Aasiaan" olisi ratkaisuna lyhin rautatie Aasiaan? ;) Näin ihan visiona siis.

10-20v kuluessa kun polttoaineen hinta nousee pilviin, Euroopan ja Aasian välille voitaisiin rakentaa uusi nopea rautatie. Rautatien pitäisi mennä Venäjän läpi, koska muut reitit sijaitsevat niin epävarmoilla alueilla (Tosin onhan Venäjäkin). Olisihan se hidasta matkustamista, mutta noin pitkillä matkoilla voisi olla 300-500km/h pikajunia. Toisaalta investointikin olisi sitä luokkaa että toteutuminen on erittäin epätodennäköistä nykymaailmassa ilman hulluja diktaattoreita. Stalin nyt olisikin voinut suuruudenhulluna hankkeena vetää läpi. :twisted:
40-60v kuluessa taas luultavasti keksitään tekniikat, joilla lentoliikenne saadaan taas pelaamaan entiseen malliin potenssiin viisi.

Tulevaisuutta on tosiaan mahdoton ennustaa, mutta öljystä mennään joka tapauksessa pois. Ehkäpä sitten tulee supernopeat mantereidenväliset junat, jotka kulkevat maailmaa kiertävissä tunneleissa. Tähän vertailuna voisi ottaa Suomen 100v sitten. Tuskinpa kukaan osasi ajatella että täältä pääsisi joka maailman kolkkaan, Aasiaan pääsisi 9 tunnissa suhkoht halvalla monia kertoja päivässä. EU, tietoliikenne, motarit. Maailma on muuttunut täysin.

Mutta kun tätä pohdin niin tajusin että rautatie menisikin varmasti baltian maiden läpi. Suomen mutka olisi aivan turha. :I
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11