- 08.10.07 11:54
#14300
Tulin lukeneeksi tuon Presson jutun. Varsin ilahduttavaa, että joku uskaltaa ajatella rohkeasti - Suomessahan on ollut tapana teilata tällaiset visioijat tuulihattuina. Ilmankos kukaan ei varsinaisesti ole ilmoittautunut idean isäksi.
Tämä tuulisuusargumentti on hieman kyseenalainen, sillä esimerkiksi Merikatu on erinomaisen suosittu osoite tuulisuudestaan huolimatta. Toiseksi alue on melko helppo rakentaa siten, että tuulensuojaa on siellä, missä sitä tarvitaan. Huonoa säätä riittää tietysti marraskuussa muuallakin Suomessa, sitä ei valitettavasti voi muuttaa.
Mutta saarella on huomattavasti potentiaalia. Helsinki on suosittu kongressikohde, ja kaupungissa on tällä hetkellä pulaa riittävän tasokkaista hotelleista ja muista kongressitiloista. Jos saarta palvelisi nopea "shuttle" suoraan Helsinki-Vantaalta, sen saavutettavuus olisi erinomainen; kun tähän lisää vielä yhteyden Tallinnan lentokentälle, saaren yhteydet ulkomaailmaan olisivat huomattavan hyviä. Tällöin Helsinki voisi pyrkiä profiloitumaan kongressikaupunkina muutenkin. Maantieteellinen sijainti etenkin Euroopan ja Aasian kohtauspaikkana on erinomainen, ja kiitos Finnairin kasvavan Aasianliikenteen, lentoja on hurja määrä. Muutenkin kongressivieraiden kannalta on mukavaa saada kaksi kaupunkia yhden hinnalla, sillä Helsinkiin pääsisi kymmenessä minuutissa ja Tallinnaan kahdessakymmenessä. Paikka olisi otollinen maamerkinomaisille hotellirakennuksille - ehkä joskus vuonna 2020 saattaisin olla nauttimassa martiniani Grand Hyattin 50. kerroksessa ja katselemassa taivaanrantaan. Miellyttävä ajatus!
Raideyhteys saarelta Rautatieasemalle ja siitä Pasilan asemalle ja eespäin Helsinki-Vantaalle ratkaisisi myös toisen ongelman. Päärautatieasema voitaisiin tällöin siirtää Pasilaan ja nykyiselle Rautatientorille jäisi vain maanalainen luotijuna/shuttleasema. Nykyinen rautatieasema tietysti säilyisi, mutta nykyinen laiturialue katettaisiin hieman toisin kuin tätä nykyä on asianlaita, jolloin siitä voisi tulla esimerkiksi talvipuutarha, jota reunustavat kahvilat ja ravintolat, jonkinlainen lasikattoinen piazza siis. Korpinen olisi varmasti mielissään.
Tällöin Töölönlahti ja sen ongelmat ratkeasivat; Linnunlaulun ratakuilu voitaisiin täyttää; Kaisaniemen puisto yhdistää muuhun Töölönlahteen; itse Töölönlahti voitaisiin puhdistaa ja yhdistää jälleen mereen; ja niin edelleen.
Vastaavasti Keski-Pasila voitaisiin rakentaa liikekeskustaksi, kuten on kaavailtu.
Saarelle voitaisiin rakentaa monitoimintoinen laiva- ja helikopteriterminaali, joka voisi vastaanottaa suurimmatkin risteilyalukset; terminaalikompleksiin voisi sisällyttää myös tasokkaan kauppakeskuksen, joka palvelisi sekä vieraita että saarella asuvia. Tällöin voitaisiin herättää kysymys siitä, tarvitaanko Eteläsatamaa nykykäytössä - alukset huonontavat ilmanlaatua Helsingin keskustassa; Kustaanmiekka on vaarallinen paikka joka tapauksessa; ja yhteydet muuttuisivat nopeammiksi, kun terminaali sijaitsisi ulkomerellä. Kun Helsingin rannat vapautuisivat, voitaisiin jälleen kysyä, mitä niillä tehdään. Tähän on tietysti monenlaisia vastauksia.
Samalla Helsinki saisi myös tärkeän huviveneilyn keskuksen, jota vastaavaa ei Itämerellä olisi. Helsinkiä haittaa nykyään se, että parhaat huvivenesatamat sijaitsevat melko keskustassa tai sitten saarilla, jotka ovat melko sattumanvaraisten veneyhteyksien päässä.
Saarelle voitaisiin rakentaa myös asuntoja, kuten nykyinen suunnitelma kuvailee. Tällöin olisi viisasta maksimoida rantaviivan pituus, jolloin paras tapa käyttää täyttömaa on tehdä tekosaaresta rengasmainen. Liikerakentaminen painottuisi sektorinomaisesti renkaan pohjoisosiin, kun taas asuntorakentaminen renkaan eteläosiin, jolloin korkeat liikerakennukset eivät varjostaisi asuinrakennuksia.
Renkaan suojaama laguuni toimisi yhtäältä huvivenesatamana; pohjoisosan rantaan rakennettaisiin keinotekoinen hiekkaranta ja sen yhteyteen rantahotelli.
Kulttuuriakaan ei unohdettaisi, vaan renkaasta erotettaisiin oma saarekkeensa Guggenheim-museolle.