Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan?

Joo!
88
80%
Ei!
22
20%
Avatar
tekijänä Iggy.P
#14507
kosmopoliitti kirjoitti:Lentoyhtiö Finnair toivoo matkustajamääränsä kaksinkertaistuvan kymmenessä vuodessa. Yhtiö asetti tavoitteen pitkän ajan visiossaan 20 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Tällä hetkellä Finnairia käyttää vuodessa vajaa 10 miljoonaa ihmistä."

Tämä edellyttää mm. Helsinki-Vantaan laajentamista ja kehittämistä, uutinen kertoo vielä. Kuka tietää, ehkä Finnairkin voisi osallistua Tallinnantunneliin, jolloin kapasiteettia vapautuisi kannattavammille reiteille ja Finnair voisi käyttää Tallinnan kenttää kysyntähuippujen tasaamiseen?
Visiosi ovat ihan mielenkiintoisia. Pidän kuitenkin rautatietunnelia edelleen sellaisena vaihtoehtona joka mahdollistuu tulevaisuudessa vain lentoliikenteen ja maantieliikenteen kustannusten nousun takia, ei siis pelkän matkustajamäärien kasvun takia yleisesti.

Viitatessasi Finnairin matkustajamäärien kasvusta kertovaan uutiseen liikut edelleen liian lyhyellä aikavälillä. Rautatietunnelivisio yltää vuosisadan puoliväliin asti. Kuinka rautatiet voisivat optimaalisessakaan tilanteessa kilpailla lentoliikenteen kanssa vielä pitkään aikaan, joten matkustajamäärien kasvaessa ainoa kasvumahdollisuus on toistaiseksi lentoliikenteessä. Lentoliikenteen liittäminen päästökauppaan tulee ajankohtaiseksi vasta joidenkin vuosien kuluttua ja halpoja polttoaineitakin riittää vielä ainakin toistaiseksi. Asia on vasta alussa ja etenee hitaasti. Tällähetkellä näyttää kuitenkin siltä ettei muuta vaihtoehtoa pitkällä aikavälillä ole kuin karsia kaikki saasteita tuottavat asiat niin vähiin kuin mahdollista. Tutkimusten mukaan päästöjä on leikattava 80% vuoteen 2050 mennessä.
tekijänä Quu
#18299
Yle.fi kirjoitti:Rautatietunneli Helsingin ja Tallinnan välille?

Julkaistu 28.03.2008, klo 16.56 (päivitetty 28.03.2008, klo 21.29)

Helsinki ja Tallinna käynnistävät suunnittelutyön merenalaisen rautatietunnelin rakentamiseksi kaupunkien välille. Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja Tallinnan kaupunginjohtaja Edgar Savisaar allekirjoittivat perjantaina asiaa koskevan aiesopimuksen Tallinnassa.
Aiesopimuksen mukaan merenalainen rautatieyhteys on muuttunut ajankohtaiseksi Rail Baltica -käytävää kehitettäessä.

Kaupunginjohtajat sopivat, että toukokuussa sekä Helsinki että Tallinna anovat EU:lta rahaa alustavia tutkimuksia varten. Tutkimusprojektin kustannuksiksi arvioidaan noin 500 000 - 800 000 euroa. Kumpikin kaupunki on valmis sijoittamaan projektiin 100 000 euroa.

Helsinki ja Tallinna muodostavat apulaiskaupunginjohtajien vetämän, erikoisasiantuntijoista koostuvan työryhmän, joka kokoontuu Helsingissä jo ensi kuun alussa.

Pajunen: Paljon riippuu EU-rahoituksesta

Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ei lähde vielä arvioimaan, millä aikataululla tunnelihanke toteutuisi.

YLE Uutisten tavoittama Pajunen sanoo kuitenkin, että tämäntyyppisissä tapauksissa selvitystyö kestää vähintään vuoden verran. Hän arvioikin, että selvitykset saadaan valmiiksi viimeistään ensi vuoden loppuun mennessä.

Pajunen sanoo, että paljon on kiinni nyt siitä, miten EU vastaa rahoituspyyntöön. EU:n osuudeksi tunnelirahoituksesta voisi jäädä jopa 600 000 euroa.

YLE Uutiset, BNS
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id86519.html
tekijänä zeizei
#18312
Toivon kovasti, että tuo tunneliprojekti lähtisi käyntiin. Sitä nimittäin täytyy ajatella suurempana kokonaisuutena kuin pelkästään Helsingin ja Tallinnan välisenä linkkinä. Se yhdistää koko Suomen Eurooppaan, ja merkitys varmasti nousee kun öljyn hinta jatkaa kohoamistaan. Nykyisenlainen lentoliikenne joutuu pakostakin muuttumaan, ja tähän ei oikein ole muuta korvaavia vaihtoehtoja tällä hetkellä kuin nopeat rautatiet.
tekijänä kosmopoliitti
#18454
Totta, tämä olikin erinomainen uutinen. Tällä ei ole kyllä mitään tekemistä lentomatkailun kanssa, tällä asialla; paljon tärkeämpää ympäristön kannalta on se, että laivaliikenne vähenee, erityisesti Suomen ja Viron välinen liikenne, joka on huomattava ympäristöuhka semminkin, kun öljy- ja kemikaaliliikenne itä-länsisuunnassa lisääntyy.

Mitä lentoliikenteeseen tulee, en edelleenkään näe ensimmäistäkään merkkiä nykymenon muuttumisesta. Esimerkiksi Qatar Air on ilmoittanut ryhtyvänsä käyttämään koneissaan maakaasusta valmistettavaa dieseliä. Maakaasua riittää sadoiksi vuosiksi; sen loppumista ei tarvitse jäädä odottelemaan, sillä selluloosapohjainen tai levästä valmistettu biodiesel lienee kilpailukykyistä jo lähivuosien aikana, riippuen tietenkin öljyn hinnasta. Omasta näkökulmastani öljyn korkea hinta johtuu spekulatiivisesta kuplasta, joka puhkeaa enemmin tai myöhemmin, ei vähiten siksi, että öljyn tarjonta lisääntyy tällä hetkellä kysyntää nopeammin. Autot kulkevat etupäässä verkkovirralla jo kymmenisen vuoden päästä, ja verkkovirtaa tulee töpselissä riittämään, koska aurinkoenergiaa tullaan ottamaan käyttöön laajalti - se on jo nyt kilpailukykyistä hiilen kanssa, vaikka kehitystyö on vielä monessa suhteessa lapsenkengissään, tuotantokapasiteettia ei vain ole tarpeeksi.

Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä tunnelin kanssa. Esimerkiksi Pariisin ja Lontoon välisestä liikenteestä Eurostar on napannut noin 80 prosenttia, Thalys taas Brysselin ja Pariisin välisestä varmaan vieläkin enemmän. Juna on yksinkertaisesti paras tapa matkustaa enintään 500-600 kilometrin matkoja, piste. Länsi-Euroopassa tärkeimmät infrainvestoinnit on jo tehty, joten EU-rahaa suunnattaneen enenevissä määrin Itä-Eurooppaan. Tunneli toteutuu ennemmin tai myöhemmin, ja jos näistä pitää valita, mieluummin ennemmin.
tekijänä zeizei
#20478
Idea on yhä vahvasti hengissä:
HS kirjoitti:Helsingistä saattaa päästä raiteita pitkin Berliiniin vuonna 2020

Helsingistä saattaa päästä raiteita pitkin Berliiniin vuonna 2020

Helsingistä saattaa tulevaisuudessa päästä pikajunalla Baltian läpi Berliiniin.

EU:ssa selvitellään paraikaa Keski-Euroopasta Tallinnaan kulkevaa Rail Baltica -rataa. Suunnitelmat antavat lisäpontta Helsingin ja Tallinnan visioille kaupungit yhdistävästä merenalaisesta junatunnelista.

"Suuri mahdollinen hyöty on, että toteutuisi Pietari–Berliini-raideyhteys ja Helsinki olisi aidosti sen osana", Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen kuvailee suunnitelmia.

Sekä Baltian rata että Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli ovat vasta pohdintavaiheessa. Tunnelin toteutusmahdollisuuksia on tarkoitus selvittää EU-rahalla, jota Helsinki ja Tallinna hakevat yhdessä.

Pajusen mukaan liikenteen saattaa kuvitella alkavan tunnelissa vasta 2020-luvulla.

Pelkkä selvitystyö Helsinki–Tallinna-tunnelin osalta maksanee puoli miljoonaa euroa. Siitä Tallinna ja Helsinki maksavat molemmat 100 000 euroa, EU:n Interreg-ohjelman toivotaan panevan pottiin loput rahat.

Tunnelin rakentamiskustannuksista on toistaiseksi olemassa vain karkea käsitys.

"Jos tunnelissa kulkisi vain tavaraliikennettä, sen hinta olisi noin miljardi euroa eli länsimetron luokkaa. Jos tunneliin tulee myös henkilöliikennettä, on summa tuntuvasti suurempi", Pajunen arvioi.

Päätöksiä EU:n tukirahasta selvitystyöhön saataneen vuodenvaihteen tienoilla.

Vaikka visio Helsingistä Pietari–Berliini-radan välietappina ei toteutuisi, hellii ylipormestari ajatusta Suomenlahden kahta puolta olevien kaupunkien yhdistämisestä tunnelilla.

"Suurin kynnys toteuttamiseen on taloudellinen. Miten tunneli pystytään toteuttamaan mahdollisimman halvalla ja mistä löydetään käyttäjät, ne jotka tunnelin lopulta maksavat."

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Hel ... 5238773650
tekijänä jusa-masa
#20480
Olisihan se euroopan ja suomenkin kannalta kannattavaa ja viisasta rakentaa kyseinen linja berliini-pietari, mutta tuntuu jotenkin vaan utopiselta ajattelulta, että viitsisivät rakentaa linjausta suomen/helsingin kautta kun ei olla ns. "suoralla reitillä" ja pitäisi se tunnelikin rakentaa. Olisi silti kannattava sijoitus suomelta, koska koko suomeahan se junarata tukisi eikä pelkästään helsinkiä.

Ja samalla vaivalla voisi rakentaa nopean (min.250km/h) Helsinki-Tampere-Oulu-Tornio radan, jolloin olisi potentiaalia suomenkin vaihtoihin niitä haluaville/tarvitseville aina ruotsin rajalle saakka. Lisäksi olisi huomattavasti nopeampaa ja taloudellisempaa kun lentomatkustaminen oulu-hki välillä ja pääsisi keskustasta keskustaan ilman ylimääräisiä lentokenttä odotteluja ja taksi matkoja. :mrgreen:
tekijänä bitterfly
#20482
^joopa joo. Ehkäpä kuitenkin rakennetaan se ELSA ensiksi ja mietitään sitten niitä uusia kujeita.
tekijänä zeizei
#20483
bitterfly kirjoitti:^joopa joo. Ehkäpä kuitenkin rakennetaan se ELSA ensiksi ja mietitään sitten niitä uusia kujeita.
Vaikka itsellenikin todennäköisesti ELSAsta olisi enemmän hyötyä, uskon silti Tallinnan tunnelin olevan kokonaistaloudellisesti kannatavampi hanke. Rautatietunneli yhdistäisi koko Suomen Eurooppaan, ja kannatan sitä ehdottomasti. Eikä tuo miljardin laskukaan loppupeleissä ole iso tämänlaisesta hankkeesta, hankkeeseen vain on niin vaikea ryhtyä asenteista johtuen. Kuulostaahan rautatietunneli Suomenlahden ali aika uskomattomalta, vaikka onkin teknisesti ja taloudellisesti toteutettavissa. Länsimetrokin maksaa sen 800M€, Olkiluoto +3MRD€, kehitysapu on vuosittain +800M€..

Rautatietunnelilla saataisiin kuljetukset etelästä ja etelään kulkemaan raiteita pitkin laivojen sijaan. Tavara kulkisi NOPEASTI ja varmasti säässä kuin säässä, kesät talvet. Samalla saataisiin huoltovarmuutta, josta on ollut puhetta Suomen oman laivaston pienentyessä. Puhumattakaan ympäristövaikutuksista! Laivojen päästöjen lisäksi Suomenlahdella on hyvin korkea riski onnettomuuksiin suuresta liikennemäärästä johtuen. Tosin laivayhtiöiltä alkaa varmaan aika mieletön lobbaus tuota vastaan.

Hienointa olisi, jos joskus tulevaisuudessa saataisiin vielä toinen tunneli Turusta Ruotsiin, jolloin Suomi olisi joka suunnasta yhteydessä muualle. Aika varmasti tapahtuu vielä joskus, mutta siitä ei tiedä onko kyse vuosikymmenistä vai vuosisadoista. :roll:
tekijänä Joka
#20489
Vaikuttaa jotenkin siltä että HS lobbaa tunnelia, kuinka mones artikkeli tunnelista ilman mitään varsinaista sisältöä paitsi että sitä ajatellaan tai kannatetaan tietyissä piireissä? Tunnelin kannattajana tämähän on hyvä juttu tietenkin. :)
tekijänä bitterfly
#20493
^zeizei, ennemmin näkisinkin raideliikenteen kulkevan Eurooppaan Ruotsin kautta, siitäkin syystä, että siitä hyötyvät kaikki ja samalla Suomen radat länteenpäin uusittaisiin, kun tässä versiossa taas näännytettäisiin läntisen Suomen yhteyksiä ja satamia. Jos Eurooppaan kuljettaisiin Turun kautta Balttian reitin sijaan, sekä Turku-Helsinki eli ELSA ja Turku-Tampere -rata tultaisiin varmasti uusimaan eurooppalaiseen kuntoon. Helsinki-Tampere -rata kun pysyy kunnossa taatusti muutenkin. Nyt Turku ollaan jättämässä varmaan monien iloksi todella umpioon ja samalla vielä polkien Elsa-hanke jälleen suunnitelmien ö-mappiin. Tästä hyötyy lähinnä pk-seutu, jonne Suomen logistiikka muista satamakaupungeista tulisi entisestään siirtymään kyseisiä kaupunkeja näivettäen. Turku on aina toiminut porttina Eurooppaan ja nyt Helsinki projekteineen on muuttamassa asiaa päälailleen ja samalla Turkua on muutettu Itämeren kekiöstä, Suomen syrjäkyläksi.

lisäys:

Helsinki - Talinna tunneli toki on paljon helpompi rakentaa kuin Turku - Maarianhamina - Tukholma saaristoreitti, mutta toisaalta Tukholma on metropolina sitä luokkaa, että sen intressejä taatusti Euroopassa kuunnellaan. Tukholmalle on varmasti tärkeää päästä Pietarin kanssa yhteyksiin ja taustalla painavat Tukholman lisäksi myös Oslon, Göteborgin, Malmön ja jopa Kööpenhaminan Intressit. Siihen verrattuna Tallinna, Riga ja Vilna eivät juuri ole kovinkaan tärkeitä ja Helsinki on kaiken lisäksi suhteellisen turha lenkki baltian ketjussa, koska sieltä pääsee Pietariin jo nyt. Pitää myös muistaa se, että koska Helsingin intressit voidaan yhdistää skandinavian reitin suurkaupunkien intresseihin, ei yhtä turhaa tunnelia ole mitään järkeä rakentaa, kahta reittiä Eurooppaan ei tarvita.

Yksi asia mikä minua kiehtoo saariston läpi menevässä rautatiessä olisi sen lähijunamahdollisuus. Saaristosta voitaisiin saada yksi pohjoismaiden suosituimmista asumiskohteista. Maailman runsas saarisin saaristo, josta olisi todella lyhyt matka pohjoismaiden ehkä komeimpaan metropoliin, Tukholmaan.
Viimeksi muokannut bitterfly, 23.08.08 16:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä Taco
#20567
Kannatan tuota Jannen kuvan projektia hieman parannellen, että TGV:eet Ruotsiin ja Viroon! 8)

EDIT: toisaalta tuollainen järjestely tappaisi laivaliikenteen Itämereltä, mutta laivojen taso on tippunut sen verran paljon, että matkustaisin mieluummin ICE-tyyppisellä pikajunalla.

Kuva

ICE trains
tekijänä zeizei
#22685
Tämmöistä uutista aiheeseen:
HS kirjoitti:Helsingin ja Tallinnan junatunnelille ei tipu EU-rahaa

Helsinki ja Tallinna saavat suunnitella kaupunkien välille rakennettavaa junatunnelia keskenään. EU:lta ei rahaa tipu.

Tämä on keskiviikkona julkiseksi tulevan päätöksen sisältö, jonka antaa EU-rahaa jakava Interreg-ohjelma.

Helsinki ja Tallinna hakivat viime vuonna lähes 800 000 euron suunnittelurahaa, jotta voidaan selvittää, onko kaupunkien välille järkevää rakentaa rautatieyhteys. Se voisi käytännössä olla rautatietunneli tai junia kuljettava lautta.

Helsinki on jo kuullut rahojen epäämisestä, mutta viralliset perustelut paljastuvat vasta keskiviikkona.

Helsinki ei ole kuitenkaan luopumassa tunnelista.


Nyt tutkitaan, voivatko kaupungit maksaa koko selvitystyön omasta pussistaan. Toinen vaihtoehto on lähettää Interregille uusi hakemus.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Hel ... 5242680657
On muuten hauskaa kommenttia taas uutiseen. "Hukkaputki" "helikopterilla pääsee jo nopeasti" "itä-Euroopan ongelmat pääsevät junalipun hinnalla"

Ei tätä ideaa suoraan pidä tyrmätä, siinä on melko paljon potentiaalia. Joku tuolla sanoikin viisaasti, että yhteys tulisi nähdä Suomi-Eurooppa välinä.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11