Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan?

Joo!
88
80%
Ei!
22
20%
tekijänä JamoL
#96582
No, uutisen mukaan siellä on ollut keväästä asti 40 hengen tiimi hommissa. Sen kokoisella osaavalla joukolla syntyy suunnitelmaa aika vauhdilla, eli en ehkä dissaisi noiden maaliskuisten kuvien pohjalta.

Aiesopimuksen jälkeinen vuosi on edennyt suunnitellusti, sanoo myös Pöyryn Pohjois-Euroopan Alueellisten toimintojen johtaja Markku Oksanen.

”Olemme vieneet hanketta eteenpäin useammalla rintamalla. Yksi niistä on tämä ympäristövaikutusten arviointi, joka on käynnistetty viime keväänä. Meillä on ollut keskimäärin 40 henkeä töissä viime toukokuusta lähtien kumppaneiltamme, pääasiassa Pöyryltä”, Valtonen kertoo.
Hipardus tykkää tästä
Avatar
tekijänä Klazu
#96584
Nyt on kyllä Keilaniemen suunnitelmat niin korkealentoisia ettei voi kun nauraa. :D

Westerbackalle luvatut kiinalaismiljardit ovat ulkomaista dumppauskohdetta etsivää hämäräperäistä rahaa, jollaisella on rakennettu kaikenlaista turhaa sijoituskohdetta viimeisen kymmenen vuoden aikana ilman mitään harkintaa kannattavuudesta. Harmi vain tämän projektin kannalta, että juhlat ovat ohi ja syyskuussa Kiinassa huomattavasti tiukentuneiden rahanpesusääntöjen vuoksi pimeää rahaa on nyt yhtäkkiä melkein mahdotonta saada ulos maasta ja se tarkoittaa että tällaiset täysin kannattamattomat rahanpesusuunnitelmat ovat pystyyn kuolleita. Westerbacka missasi junan kymmenellä vuodella.
tekijänä hmikko
#96585
Aika silmiinpistävästi nuo tietokonemalliharjoitukset ovat myös ristiriidassa ihan oikeasti Espoon kaavavalmistelussa olevien suunnitelmien kanssa. Torneja on niissäkin, kuten täällä on Espoo-ketjuissa esitelty. Jostain syystä Westerbackan porukka on tehnyt ihan oman suorituksien ikään kuin pöytä olisi puhdas.
Avatar
tekijänä Klazu
#96587
Kiinalaiset sijoittajat ovat tottuneet että mitä vain voi rakentaa mihin vain ja mitään lupia tarvita. Videon (joka on tuotantoarvoiltaan uskomattoman kökkö) ainoa tarkoitus on myydä kiinalaisille sijoittajille jotain minkä todellisuudesta nämä eivät tiedä yhtään mitään ja missä nämä eivät tule koskaan edes vierailemaan. Pelkkä kuvitteellinen turvasatama hämärille miljardeille.

Näitä kuvioita on nähty täällä meillä päin aivan käsittämättömiä määriä viimeisen vuosikymmenen aikana ja homma on ihan sirkusta. Kiinalaiset rikkaat ovat kilvan dumpanneet laittomia rahojaan kiinteistösuunnitelmiin joissa ei ole sijoituksena mitään järkeä. Syyskuun jälkeen tilanne on kuitenkin muuttunut todella nopeasti ja ulkomainen raha tyrehtynyt melkein tyystin. Samaan aikaan uutisissa oli miten New Yorkin 5th Avenuen luksuskaupoissa ihmetellään kiinalaisten asiakkaiden täydellistä katoamista ja moni luksusketju ehti jo antaa tulosvaroituksenkin.

Tätä taustaa vasten pidän aivan selvänä että tämä projekti missasi täysin hämärän kiinalaisrahan vuodet, eikä tästä tulla näkemään näitä hulluja suunnitelmia enempää. Mitään taloudellista pohjaa näillä suunnitelmilla ja tunnelilla kun ei ole. Jos tunneli joskus tulee, se tulee vain ja ainoastaan EU:n rahoittamana ja silloin mitään kasinosaaria ei kyllä tule.
veka, kaupunkilainen tykkää tästä
tekijänä tontzae
#96947
100 miljoonaa saatu projektiin, oli aiemmin uutista asiasta.
Samaan aikaan Suomen valtio ja Helsingin kaupunki eivät ole saaneet käytännössä muuta aikaan kun ”kahvitilaisuuden” . Eli
Helsingin kaupunki ; Sinnemäki mukaan luettuna ja Suomen valtio senverren perusaukinen että annetaan yksityisten hoitaa tunneli Espoon kautta. Stadissa riittää fillarit :D
tekijänä Etika
#96948
100 miljoona on tuossa projektissa kahvirahoja. Jos sellaisella rahalla saisi mitään, millä olisi väliä, se kyllä löytyisi valtiolta/kaupungilta helposti. Ihan vähintään pitäisi puhua miljardeista ennen kuin sillä alkaa olla mitään merkitystä kumpaankaan projektiin.
Pyöröovi, sekovene tykkää tästä
Avatar
tekijänä 16valve
#97281
Tunnelihankkeelle luvassa Kiinalaista rahaa 15 miljardia.
HS kirjoitti:Kiinalainen Touchstone-rahasto lähtee Tallinna-tunnelin rahoittajaksi 15 miljardilla eurolla

Rahoitusrakenne mahdollistaa useiden sijoittajien tulon mukaan.

Kuva

KIINALAISOMISTEINEN Touchstone Capital Partners tulee mukaan Tallinna-tunnelin rahoittajaksi. Touchstone ja Peter Vesterbackan luotsaama kehitysyhtiö Finest Bay Area ovat allekirjoittaneet 15 miljardin euron aiesopimuksen torstaina.

Osapuolet neuvottelevat rahoituksen yksityiskohdista seuraavan puolen vuoden aikana. Nyt sovitusta rahoituksesta kolmannes tulee pääomasijoituksena ja kaksi kolmasosaa velkarahana. Touchstone jää vähemmistöosakkaaksi Finest Bay Area -yhtiöön, ja yhtiön enemmistöomistus säilyy Suomessa. Finest Bay Arean toinen perustaja Kustaa Valtonen sanoo olevansa hyvin tyytyväinen nyt allekirjoitettuun sopimukseen.

”Touchstonella on laaja kokemus vastaavanlaisten suurten yksityisten infrastruktuurihankkeiden rahoittamisesta”, Valtonen sanoo.

Viimeisten 15 vuoden aikana yhtiö on osallistunut eri kiinteistökehitys- ja infrahankkeisiin Aasiassa ja Australiassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Viime syyskuussa se tutki mahdollisuuksia sijoittaa isoon aurinkovoimalaan Ukrainassa.

FINEST Bay Area -yhtiön ekonomisti Atso Andersenin mukaan rahoitussopimus on tyypillinen isoille infrahankkeille maailmalla. Touchstonen kanssa on nyt luotu rahoitusrakenne, joka mahdollistaa muiden sijoittajien tulon hankkeeseen. Mitä enemmän muiden sijoittajien osuus kasvaa, sitä mukaa Touchstonen osuus supistuu. Hankkeelle on tavoiteltu sijoittajia muun muassa pohjoismaisista eläkevakuutusyhtiöistä. Velkaosuuden hankinnassa ovat Andersenin mukaan harkinnassa kaikki normaalit rahoituskanavat, kuten muun muassa joukkovelkakirjalainat.

”Sopimus ei tarkoita sitä, että ensi vuoden alussa meidän tilille putoaa 15 miljardia euroa. Rahaa nostetaan sitä mukaa, kun sitä tarvitaan”, sanoo Valtonen.

FINEST Bay Area kertoi joulukuussa saaneensa 100 miljoonan euron sijoituksen dubailaiselta ARJ Holding LLC:ltä. Yhtiö on erikoistunut vesi-, energia- ja infrateknologioihin. Valtosen mukaan tämä suunnitteluraha riittää kuluvan vuoden tarpeisiin. Ennen tätä investointia hanketta oli edistetty omarahoitteisesti eli Vesterbackan ja sijoittaja Kustaa Valtosen varoilla. Touchstone aikoo käyttää Tallinna-tunnelissa One Belt One Road -rahastoa, jonka pääomaksi se ilmoittaa 100 miljardia dollaria. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Kenny Song luonnehtii Finest Bay Arean tiedotteessa Tallinna-tunnelia hankkeeksi, joka edustaa uudenlaista ajattelua.

”Tunnelilla on mahdollisuus muodostaa Viron ja Suomen alueista yhteinen painopiste Aasian ja Euroopan välille”, Song arvioi.

Vesterbacka kumppaneineen on hieronut sopimusta Touchstonen kanssa useita kuukausia. Kenny Song vieraili taannoin Tallinnassa, jossa neuvotteluihin osallistui myös Viron ja Tallinnan johtoa. Neuvotteluyhteys aukeni, kun Kiinan rautatieakatemian varajohtaja ja kansainvälisen tunneliyhdistyksen ITA:n puheenjohtaja Jinxiu Yan vieraili viime syyskuussa Vantaalla konsulttiyhtiö Pöyryn järjestämässä tunneliseminaarissa.

”Hän oli meidän esittelijämme Touchstoneen”, sanoo Peter Vesterbacka.

Kuva

VESTERBACKAN ja hänen yhteistyökumppaneidensa tavoitteena on, että junat liikkuisivat Tallinna-tunnelissa jouluaattona vuonna 2024. Tunneleita on suunniteltu kaksi, joista toinen keskittyisi rahtiliikenteeseen ja toinen henkilöliikenteeseen. Ajatuksena on, että rakennuskustannukset saadaan maksettua lippu- ja rahtikuluilla. Takaisinmaksuaika voisi olla 17 vuotta, jos esimerkiksi edestakainen matka junalla Helsingistä Tallinnaan maksaisi 100 euroa. Tunnelihankkeen ympäristövaikutusten arviointi (yva) on lähdössä liikkeelle sekä Virossa että Suomessa. Tutkittavana on Virossa neljä eri linjausvaihtoehtoa.

Yva-tarkastelussa Suomen päässä on kolme eri reittivaihtoehtoa, joista yksi kulkee Helsinki-Vantaan lentoasemalta Otaniemeen, toinen lentoasemalta Ilmalan aseman kautta Otaniemeen ja kolmas lentoasemalta Helsingin rautatieaseman kautta Tallinnaan.

TALLINNA-TUNNELIA on soviteltu myös Uudenmaan maakuntakaavaan, jossa on ollut kaksi linjausvarausta hankkeen keskeneräisyyden vuoksi. Maanantaina ylimääräiseen kokoukseensa kokoontuva maakuntahallitus joutuu miettimään, karsitaanko jäljelle vain yksi varaus eli Helsingin toiveiden mukainen Helsinki-linjaus. Vesterbacka ei pidä yhden vaihtoehdon lukitsemista järkevänä, kun yva-selvityksessä tutkitaan lukuisten linjojen vaikutuksia ympäristöön. Lopullisesti maakuntakaavasta päätetään ensi syksynä maakuntavaltuustossa.

TALLINNA-TUNNELIN seuraava iso rahoitustarve voisi tulla vuoden kuluttua, jos hankkeeseen halutaan jo silloin tilata jättimäisiä tunnelinporauskoneita. Koneiden toimitusaika on useita kuukausia.

Yhden yksittäisen tunnelinporauslaitteen on hinta on noin 50 miljoonaa euroa, ja projektissa on laskettu, että niitä tarvittaisiin kahden satakilometrisen tunnelin rakentamiseen 16, jotta porausta voidaan tehdä eri suunnista. Konsulttiyhtiö Pöyryn arvio on, että Suomen alueella joudutaan turvautumaan hitaampaan, mutta koeteltuun räjäytyslouhintaan. A-Insinöörit ja Pöyry varautuvat jo rekrytoimaan suunnittelijoita tunnelihanketta varten. Alustavan arvion mukaan tunnelisuunnittelu työllistää tämän vuoden lopulla jo satoja ihmisiä.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006027415.html
hmikko tykkää tästä
tekijänä JamoL
#97284
Missään ei kai ole ehdotettu että valtio ottaisi tuon lainan tai takaisi sitä, joten sen puolesta Suomen valtion päätyminen Kiinan velkaloukkuun kuulostaa melko erikoiselta lopputulokselta? Tunneli ei myöskään missään suunnitelmisss ole ollut Suomen ja Viron suvereniteetin ulkopuolella.

Se että kiinalainen yritys kontrolloisi tunnelia taloudellisesti ja tekisi sillä tappiota, mutta tarjoaisi raideyhteyden suomalaisille, ei minusta kuulosta mitenkään huonolta lopputulokselta... paitsi tietysti sijoittajien kannalta...

Vai millä lailla näet nuo kahdeksan maan caset tämän hankkeen kannalta relevantteina?
tekijänä hmikko
#97285
Valtion takausta ei ole ehdotettu vielä. En yhtään ihmettelisi, jos ehdotetaan. Suomi ei tietysti 15 miljardista joudu mihinkään loukkuun kuten köyhille maille käy, ja Suomelle varmaan olisi mahdollista saada rahoitus tarvittaessa muualta ja ostaa Kiina ulos. Silti, jos yli kymmenen miljardin velka kaatuu valtion syliin, on siinä Kiinalle vipua mistä vääntää tarvittaessa erinäisten asioiden suhteen. On syytä tiedostaa, miksi Kiina on tyrkyttämässä tämmöisiä määriä lainaa ulkomaisiin infrahankkeisiin, joiden kannattavuus on vähintäänkin epäselvä.

No, koko homma on melkoista maalailua tässä vaiheessa. Vesterbacka puhuu junalipun hinnoista ja takaisinmaksuajoista, vaikka vielä ei ole linjaustakaan.
Pyöröovi tykkää tästä
tekijänä hmikko
#97297
Raidepuolue.fi: Liikemiehen tunnelihanke vastatuulessa - Maakuntaliitto puoltaa vain Helsinki-Tallinna -tunnelia

Uudenmaan maakuntahallitus päätti maanantaina, että lausuntokierrokselle lähtevässä Uusimaa-kaavassa esitetään Tallinnan tunnelista vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkeva linjausvaihtoehto.

- Tämä on vaihtoehdoista ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee näin tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) esitti, että kaavassa säilytetään kaikki luonnosvaiheessa olleet linjausvaihtoehdot, mutta esitys raukesi äänestyksessä äänin 10–5. Liikemies Peter Vesterbacka on ajanut Espoo-Tallinna -tunnelia.

Itäradan osuus Porvoosta itään Kotkan suuntaan esitetään Uusimaa-kaavassa pitkällä aikavälillä toteutettavan pääradan ohjeellisena linjauksena. Vaihtoehtoinen linjaus Koskenkylästä Kouvolan suuntaan merkitään kaavaan yhteystarvenuolella.
Rovion konttorin viereen voisi saada vaihtoehtoisesti Tallinnan-katamaraanin laiturin.
tekijänä erk75
#97301
Sen paremmin ottamatta kantaa Vesterbackan suunnitelmiin ja hankkeiden realistisuuteen, mutta Uudenmaan maakuntahallituksen linjaus kiteyttää sen, että Suomi on aivan toivottoman/naurettavan/valitse-oma-adjektiivisi Helsinki-keskeinen maa.
tekijänä hmikko
#97302
erk75 kirjoitti: 11.03.19 16:04 Sen paremmin ottamatta kantaa Vesterbackan suunnitelmiin ja hankkeiden realistisuuteen, mutta Uudenmaan maakuntahallituksen linjaus kiteyttää sen, että Suomi on aivan toivottoman/naurettavan/valitse-oma-adjektiivisi Helsinki-keskeinen maa.
No en nyt sanoisi. Siis toki Suomi on toivottoman Helsinki-keskeinen, mutta vaikka kehitys olisi ollut tasaisempaa, niin raideliikenteen solmukohta nyt ei kyllä missään skenaariossa olisi Keilaniemessä.
tekijänä tontzae
#97337
Tunnelin kautta kuljetetaan autot Suomenlahden alta,
Keilaniemi ohyvä liittymäkohta infraan, Helsingin keskusta varattu fillareille . Keilaniemestä metroyhteys keskustaan , ilman autoa matkustavat pääsevät hyvin sinne.
tekijänä hmikko
#97338
^ En ole katsonut Vesterbackan suunnitelmia tarkemmin, mutta oletan, että autojen lastaus ei missään tapauksessa olisi Keilaniemessä, kuten ei tietysti Helsinki-vaihtoehdossa päärautatieasemallakaan. Vesterbackan visiossahan Keilaniemi on täynnä pilvenpiirtäjiä, ts. maan on tarkoitus olla liian kallista autoterminaaleille. Ilmalassa on hulvattoman kokoinen ratapiha ja valmis autojuna-asema valmiina. Toki se ei varmaan kapasiteetin puolesta riitä, jos Tallinnan-liikenteen rekat pitäisi laittaa junaan Eurostar-tyyliin.

Wikipedian kuva Kanaalitunnelin kumipyöräliikenteen terminaalista Folkstonessa Englannissa:

Kuva
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11