- 09.10.07 21:06
#14329
Kylläpäs tämä keinosaari on saanut skeptisen vastaanoton.
Mitä lentoliikenteeseen tulee, se tuskin tulee näillä näkymin loppumaan, vaikka öljyä ei maailmasta enää löytyisikään. Polttoaineita voidaan valmistaa synteettisesti, kysymys on tietysti vain hinnasta. Lentoliikenne tuottaa tällä hetkellä hiilidioksidipäästöistä noin kolme prosenttia, joten vaikka se lopetettaisiin kokonaan, ilmastonmuutos ei siihen jäisi.
Kuten toisaalla jo todettiinkin, ei ole mitään erityistä siihen, miksi saarella pitäisi pystyä ajamaan autolla. Kevyitä raideliikenneratkaisuja löytyy hurumykky, ja maaseuturetkiä varten auto voi olla mantereella parkkihallissa.
Saaren kiinnostavuus perustuu siihen, että tonttimaa on tällä hetkellä arvossaan. Korkealla tonttitehokkuudella kaavoitettuna tuo kahden neliökilometrin maapala saattaisi olla jopa 2 mrd euron arvoinen, jolloin se kattaisi huomattavan osan tunnelin rakennuskustannuksista.
Keinosaaria rakennetaan varsinkin Persianlahdella huimia määriä. Ennen kuin joku vetoaa ilmastoon, sanoisin, että Suomessa on keskimäärin mukavampi sää kuin noilla leveysasteillla. Täällä voi sentään kävellä ulkona kesät talvet, kun taas Arabiemiraattien kesä on todellinen pätsi.
Mitä lentoliikenteeseen tulee, se tuskin tulee näillä näkymin loppumaan, vaikka öljyä ei maailmasta enää löytyisikään. Polttoaineita voidaan valmistaa synteettisesti, kysymys on tietysti vain hinnasta. Lentoliikenne tuottaa tällä hetkellä hiilidioksidipäästöistä noin kolme prosenttia, joten vaikka se lopetettaisiin kokonaan, ilmastonmuutos ei siihen jäisi.
Kuten toisaalla jo todettiinkin, ei ole mitään erityistä siihen, miksi saarella pitäisi pystyä ajamaan autolla. Kevyitä raideliikenneratkaisuja löytyy hurumykky, ja maaseuturetkiä varten auto voi olla mantereella parkkihallissa.
Saaren kiinnostavuus perustuu siihen, että tonttimaa on tällä hetkellä arvossaan. Korkealla tonttitehokkuudella kaavoitettuna tuo kahden neliökilometrin maapala saattaisi olla jopa 2 mrd euron arvoinen, jolloin se kattaisi huomattavan osan tunnelin rakennuskustannuksista.
Keinosaaria rakennetaan varsinkin Persianlahdella huimia määriä. Ennen kuin joku vetoaa ilmastoon, sanoisin, että Suomessa on keskimäärin mukavampi sää kuin noilla leveysasteillla. Täällä voi sentään kävellä ulkona kesät talvet, kun taas Arabiemiraattien kesä on todellinen pätsi.