Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan?

Joo!
88
80%
Ei!
22
20%
Avatar
tekijänä Klazu
#100336
Nyt on kyllä maalailtu sellaiset pilvilinnat... Tuo maailman pisin pyöräilytunneli on kirsikka kakun päällä. Kyllä minä ainakin olen näillä puheilla niin vakuuttunut, että valtion tulisi antaa välittömästi avoin miljardishekki Westerbackan jengille, sillä me tienataan tällä! Itse asiassa, se voisi olla tämän projektin tunnuslause ja kymmenen miljardin lainaaminen tähän voidaan tehdä vaikka korona-avun nimissä! :smt005
Avatar
tekijänä Oskari
#100339
HesaVesa kirjoitti: 12.06.20 11:53 En usko, koska käsittääkseni raideleveys on eri.
Tunnelin raideleveys tulee luultavasti olemaan keskieurooppalainen , jotta yhteys tulevan RailBaltican kanssa sujuisi.
Veikkaan, että nelikiskotus molemmille raideleveyksille olisi tässä suhteellisen vähäinen lisäkulu.
tekijänä HesaVesa
#100341
Totta. Itse en osaa sanoa noihin mitään. Jätkät on tehneet vuosia jo töitä projektin eteen. On kaiken maailman raporttia, tutkimuksia ja laskelmia. Toivotaan parasta. Pitivätpä laskelmat paikkansa tai eivät, joka tapauksessa itseltäni kovat pisteet Vesterbackalle. Suomi tarvitsee yrittäjiä, ideoita ja suuria asioita suunittelevia. On ihana nähdä kuinka Suomessa nyt rakennetaan niin paljon, vaikkakin usein liian hitaasti.
Itselläni ja lähipiirissäni ovat olleet sellaiset vibat että n vuodesta 2008 asti Suomessa ei ole muuttunut paljon mikään. Nyt uutta nousee mukavasti.
Kunnioitan kaikkia jotka uskaltavat nyt ajatella suuresti ja yrittävät luoda jotain, vaikka se jäisikin vain yritykseksi. Nyt Vesterbacka on ainakin nostanut asian vähintäänkin esille ja luonut pohjaa.
Kyseinen projekti on jo pitkään ollut myös hallituksen mietinnössä, mitään kuitenkaan tapahtumatta. Suomi on kuin saari ja jotenkin on pakko yrittää linkittäytyä eu:hun. Olen aina katsellut Tanskan suuntaan, että kuinka hyvä sijainti heillä on. Pieni maa ja kauttakulkureitti. Lisää yhteyksiä suunnitelmissa kokoajan, kuten uusi merenalainen tunneli Saksaan. Tanska onkin vaurastunut mukavasti, verrattuna merimiesten vanhoihin tarinoihin sieltä. Näen että Suomi on lähes kaikessa maailman huipulla, mutta nyt kuitenkin junnannut paikoillaan kun muut ovat kasvaneet. Samana aikana kun Ruotsi on kasvanut 20% on Suomi kasvanut +/-0%.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#100342
Mukava, että Suomessa on investointeja tekeviä yrittäjiä, mutta kyseisiltä investoinneilta toivoisi jotain pohjaa todellisuuden kanssa. Nyt on olo kuin Vesterbacka tavoittelisi mahdottomilla visioilla asemaa Suomen Elon Muskina, jota sitten puolustetaan väärinymmärrettynä nerona. Pidän ideaa tunnelille mainiona, mutta ymmärrän varsin hyvin, jos sen toteutuminen vaatii vielä useiden vuosikymmenten odottelua. Samanaikaisesti kannattaisi myös miettiä muita tehokkaita keinoja matkustaa Eurooppaan, esimerkiksi yhteydellä Pietarin kautta.

Vaikka joskus Suomi moisen tunnelin saa rakennettua, ei Suomi Tanskaksi muutu. Esimerkiksi Tanskan ja Skånen välinen yhteys on ollut taloudellisesti, poliittisesti ja uskonnollisesti koko niiden historian ajan aivan toista luokkaa verrattuna Helsingin ja Tallinnan väliseen kanssakäymiseen. Nyt Suomessa puhutaan jostain lohen kuljettamisesta, mutta kukaan ei edes tiedä mitä tavaraa puolen vuosisadan päästä ihmiset oikeasti haluavat ja saako sitä lainkaan Suomesta tai Norjasta. Suhteellisen varmaa vain on, että yhteys Suomeen ja Suomesta turisteille, yrityksille sekä opiskelijoille parantuisi huikeasti tunnelin ansiosta. Henkilökohtaisesti uskon, että Suomen pitäisi ensin muuttua huomattavasti houkuttelevammaksi paikaksi investoinneille ennen tunnelin toteuttamista, jotta rahat varmasti saadaan jossain muodossa takaisin. Liian moni kaupunki on nimenomaan kaatunut uhkarohkeisiin infraprojekteihin yrittäessään herättää keskustojaan jälleen eloon ja vain päätynyt vararikkoon.
tekijänä HesaVesa
#100347
Ymmärrän kyllä. Helsingistä voi kuitenkin tulla keskus mihin talentti haluaa töihin. Myös lentokenttä toimisi Aasian lentojen tukikohtana Euroopasta. Myös Pietarin kentältä olisi nopea yhteys Helsinki-Vantaalle, kuten myös Tallinnan kentältä. Eli ei ehkä Tanskaa, mutta huomattava parannus kuitenkin. Pietarin yhteyttä vesterbacka on myös suunittelemassa. Tämä tunneli projektin olisi täysin yksityinen, eli ei julkista rahaa kaupungilta tai valtiolta. Myös hallitus tosiaan on miettinyt tunnelia, mutta suunnitelmat olivat tyyliin 2050 vuodelle tai sinnepäin.

Nyt tänään tunnelin maakuntakaavasta äänestettiin ja Espoon kautta kulkeva ehdotus hävisi. Eli tunnelin tulee kulkea Helsingin keskustan kautta. Tämä varmasti monimutkaistaa tunneli projektin kulkua, koska suunnitelmat olivat käsittääkseni jo pitkällä Keilaniemen kautta kulkevassa ehdotuksessa. Jos projekti jatkuu niin pitää tehdä pitkät Helsinkiin liittyvät tutkimukset. Sitä toivoisi edistystä ja yritän pysyä optimistisena, mutta välillä tosiaan pahat paikat. :smt005 No katsotaan kuinka käy.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#100348
HesaVesa kirjoitti: 15.06.20 15:12 Totta. Itse en osaa sanoa noihin mitään. Jätkät on tehneet vuosia jo töitä projektin eteen. On kaiken maailman raporttia, tutkimuksia ja laskelmia.
Ei ole ollut. Vesterbackan hanke ei todellakaan ole lähellä lapiovalmiutta, vaikka kuinka väittävät että valmista olisi ihan just. Ainoa selvitys mitä he ovat julkaisseet on aivan alustavan tasoinen "feasibility study" jossa on haarukoitu voiko koko tunnelissa edes teoriassa olla mitään järkeä, ja joka päätyy käytännössä samaan lopputulokseen kuin siitä oikeasta tunnelista tehty vastaava selvitys.

Mitään ympäristöselvityksiä, maaperä- ja kalliotutkimuksia tai rakennesuunnitelmia ei ole tehty. Nuo havainnekuvat mitä hankkeesta on julkaistu on ihan puhdasta paskaa ilman minkäänlaista syvällisempää pohdintaa taustalla - eikä edes kunnon taiteellista näkemystä...

Vesterbacka on kyllä onnistunut markkinoimaan "hankettaan" ihailtavan hyvin, ja media on niellyt syötin koukkuineen.
tekijänä HesaVesa
#100350
En osaa sanoa tuohon mitään, koska käsitykseni projektista tietenkin perustuu pelkästään projektin vetäjien markkinointiin ja tiedon jakoon. Kaikki aikaisemmin kirjoittamana asia perustuu kyseisten miesten haastatteluihin jne...
Haastattelussa miehet kertoivat tehneensä jo vuosia töitä ja ympäristöraportit jne ja kuinka jopa Itämereen on sukellettu tutkimaan mereneläviä hhhh
Totta on toki että nuo videot jne.. ovat aika hutiloiden tehty.
Avatar
tekijänä TurkuCubed
#100536
Virolaisministeri tyrmää Peter Vesterbackan Tallinna-tunnelin: ”Tunneli voidaan rakentaa vain Suomen ja Viron yhteis­hankkeella”

Viron valtionomistuksista vastaava ministeri sanoo virolaisen Ärileht-lehden haastattelussa, että hän aikoo ehdottaa Viron hallitukselle vetäytymistä yrittäjä Peter Vesterbackan ajamasta yksityisestä hankkeesta.

Viron valtionomistuksista vastaava ministeri Jaak Aab ei halua Viron lähtevän mukaan yrittäjä Peter Vesterbackan hankkeeseen, jossa Helsingin ja Tallinnan välille rakennettaisiin tunneli.

Aab kertoo virolaisen Ärileht-lehden haastattelussa, että hän aikoo ehdottaa Viron hallitukselle vetäytymistä hankkeesta. Hänen mukaansa tunneli voitaisiin rakentaa vain Suomen ja Viron yhteishankkeella.

– Ympäristöön, talouteen ja turvallisuuteen liittyvistä syistä on epäiltävä tämän hankkeen toteuttamiskelpoisuutta, Aab sanoo lehden haastattelussa.

– Lisäksi rajat ylittävän yhteyden luominen on mahdollista vain kahden maan välisellä yhteishankkeella ja kummankin maan yhteisestä tahdosta.

TALLINNAN tunnelihanke on ollut tarkoitus toteuttaa yksityisrahoitteisesti. Vesterbackan yrityksen Finest Bay Area Development Oy:n on täytynyt hakea kuitenkin tarvittavia lupia niin Suomen kuin Vironkin ympäristölupaviranomaisilta, jotta hanke olisi lainsäädännön osalta mahdollista aloittaa.

Jaak Aab on arvostellut Tallinna-tunnelia aiemminkin. Tasan vuosi sitten hän moitti valtionvarainministeriön sivuilla hankkeen valmistelua puutteelliseksi. Aab mainitsee nämä syyt uudelleen myös Ärileht-lehdessä.

Lehden haastattelussa Aab ei kuitenkaan täysin tyrmää ajatusta siitä, että Helsingin ja Tallinnan välille rakennettaisiin jossain kohtaa tunneliyhteys.

– Alueen kehityksen ja hyvien liikenneyhteyksien nimissä Viron ja Suomen välinen rautatietunnelihanke ansaitsee kuitenkin lisäarvioinnin, koska se hyödyttäisi koko Viroa, hän sanoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006586370.html
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11