- 05.10.06 18:21
#7553
Koillis-Tampereelle, Nurmi-Sorilan alueelle ollaan laatimassa osayleiskaavaa, joka toisi alueelle noin 12 000 uutta asukasta. Tätä aihetta on sivuttu jo joissain muissakin keskusteluissa, mutta hankkeesta voisi ehkä riittää juttua ihan omaksi ketjukseenkin.
Alueen keskeiset osat sijaitsevat noin 14 kilometriä Tampereen keskustasta koilliseen, eikä mistään yhdyskuntarakenteen eheyttämisestä voida tässä yhteydessä juuri puhua. Alueen on kaiketi tarkoitus helpottaa jossain määrin pulaa omakotitalotonteista kaupungin alueella ja kilpailla "hyvistä veronmaksajista" naapurikuntien kanssa. Suurin osa vaihtoehdoista sisältää kuitenkin omakotitalojen lisäksi reippaahkosti myös pienkerrostaloja. Alueen rakentaminen edellyttää Itäisen ohikulkutien (valtatie 9) moottoritien jatkamista Linnainmaalta Aitovuoren eritasoliittymään asti. Tie muutettaisiin käsittääkseni moottoritieksi samassa yhteydessä Kangasalan Suinulaan asti, eli Nurmin kohdalla sijaitsevasta liittymästä vielä viitisen kilometriä Jyväskylän suuntaan.
Osayleiskaavan suunnittelun pohjaksi on laadittu erilaisia vaihtoehtoja, joihin voi tutustua osoitteessa: http://www.tampere.fi/tiedostot/5gsRFUL ... mallit.pdf.
Nurmi-Sorila on esiintynyt joissain pikaraitiotiesuunnitelmissa yhtenä linjaston tulevaisuuden laajenemismahdollisuuksista. Näin pitkän linjan ja toistaiseksi koko pikaraitiotienkin toteutuminen on kuitenkin vielä varsin epävarmaa. Näin ollen on riskinä, että nykyisen taajama-alueen ulkopuolelle rakennetaan käytännössä täysin yksityisautoiluun tukeutuva suuri asuinalue. Matka kaupungin liikennelaitoksen bussilla alueelle kestää noin 30 minuuttia, yksityisautolla 15 minuuttia. Houkuttelevan joukkoliikenneratkaisun kehittäminen alueelle ilman pikaraitiotietä on vaikeaa. Nopein bussiratkaisu olisi varmaankin Jyväskyläntietä pitkin kulkevat pikavuorot, jotka eivät pysähtelisi Nurmi-Sorilan ja Koilliskeskuksen välillä.
Omasta mielestäni ennen Nurmi-Sorilan kaavoittamista olisi ollut järkevää kaavoittaa vastaava määrä asukkaita Ojala-Lamminrahkan alueelle, joka sijaitsee kaupunkirakenteellisesti huomattavasti järkevämmässä paikassa (Tampereen ja Kangasalan taajamien välissä, rautatien varrella ja lähempänä Tampereen keskustaa). Ojalan alueelle on jo kerran valmistunut suurehkon asukasmäärän mahdollistava osayleiskaava, joka kuitenkin valitettavasti kaatui uusien liito-oravahavaintojen vuoksi.
Ojalan kavoitus on tarkoitus aloittaa uudelleen vuoden 2007 aikana, mutta alueen toteutus siintää vasta jossain Nurmi-Sorilan jälkeisessä kaukaisessa tulevaisuudessa. Sasu Karjalainen kirjoitti tällä foorumilla, että Tampereen ja Kangasalan virkamisten välillä on käyty keskusteluja rajansiirroista Ojala-Lamminrahkan alueella, jolloin koko uusi asuinalue sijoittuisi Tampereen puolelle rajaa.
Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen ympäristössä on ollut jo muutamia vuosia vireillä myös Tarastenjärven kaatopaikan ympäristöön laadittava osayleiskaava, jonka tarkoituksena on kaatopaikan toiminnan kehittämisen lisäksi mahdollistaa teollisuustoiminnan sijoittumista kaatopaikan ympäristöön ja Jyväskyläntien tuntumaan.
Hankkeet Tampereen kaupungin kotisivuilla:
Nurmi-Sorila: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... orila.html
Ojala-Lamminrahka: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... ojala.html
Tarastenjärvi: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... jarvi.html
edit: toimimattomien kuvalinkkien poistoa ja vähän päivittelyä
Alueen keskeiset osat sijaitsevat noin 14 kilometriä Tampereen keskustasta koilliseen, eikä mistään yhdyskuntarakenteen eheyttämisestä voida tässä yhteydessä juuri puhua. Alueen on kaiketi tarkoitus helpottaa jossain määrin pulaa omakotitalotonteista kaupungin alueella ja kilpailla "hyvistä veronmaksajista" naapurikuntien kanssa. Suurin osa vaihtoehdoista sisältää kuitenkin omakotitalojen lisäksi reippaahkosti myös pienkerrostaloja. Alueen rakentaminen edellyttää Itäisen ohikulkutien (valtatie 9) moottoritien jatkamista Linnainmaalta Aitovuoren eritasoliittymään asti. Tie muutettaisiin käsittääkseni moottoritieksi samassa yhteydessä Kangasalan Suinulaan asti, eli Nurmin kohdalla sijaitsevasta liittymästä vielä viitisen kilometriä Jyväskylän suuntaan.
Osayleiskaavan suunnittelun pohjaksi on laadittu erilaisia vaihtoehtoja, joihin voi tutustua osoitteessa: http://www.tampere.fi/tiedostot/5gsRFUL ... mallit.pdf.
Nurmi-Sorila on esiintynyt joissain pikaraitiotiesuunnitelmissa yhtenä linjaston tulevaisuuden laajenemismahdollisuuksista. Näin pitkän linjan ja toistaiseksi koko pikaraitiotienkin toteutuminen on kuitenkin vielä varsin epävarmaa. Näin ollen on riskinä, että nykyisen taajama-alueen ulkopuolelle rakennetaan käytännössä täysin yksityisautoiluun tukeutuva suuri asuinalue. Matka kaupungin liikennelaitoksen bussilla alueelle kestää noin 30 minuuttia, yksityisautolla 15 minuuttia. Houkuttelevan joukkoliikenneratkaisun kehittäminen alueelle ilman pikaraitiotietä on vaikeaa. Nopein bussiratkaisu olisi varmaankin Jyväskyläntietä pitkin kulkevat pikavuorot, jotka eivät pysähtelisi Nurmi-Sorilan ja Koilliskeskuksen välillä.
Omasta mielestäni ennen Nurmi-Sorilan kaavoittamista olisi ollut järkevää kaavoittaa vastaava määrä asukkaita Ojala-Lamminrahkan alueelle, joka sijaitsee kaupunkirakenteellisesti huomattavasti järkevämmässä paikassa (Tampereen ja Kangasalan taajamien välissä, rautatien varrella ja lähempänä Tampereen keskustaa). Ojalan alueelle on jo kerran valmistunut suurehkon asukasmäärän mahdollistava osayleiskaava, joka kuitenkin valitettavasti kaatui uusien liito-oravahavaintojen vuoksi.
Ojalan kavoitus on tarkoitus aloittaa uudelleen vuoden 2007 aikana, mutta alueen toteutus siintää vasta jossain Nurmi-Sorilan jälkeisessä kaukaisessa tulevaisuudessa. Sasu Karjalainen kirjoitti tällä foorumilla, että Tampereen ja Kangasalan virkamisten välillä on käyty keskusteluja rajansiirroista Ojala-Lamminrahkan alueella, jolloin koko uusi asuinalue sijoittuisi Tampereen puolelle rajaa.
Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen ympäristössä on ollut jo muutamia vuosia vireillä myös Tarastenjärven kaatopaikan ympäristöön laadittava osayleiskaava, jonka tarkoituksena on kaatopaikan toiminnan kehittämisen lisäksi mahdollistaa teollisuustoiminnan sijoittumista kaatopaikan ympäristöön ja Jyväskyläntien tuntumaan.
Hankkeet Tampereen kaupungin kotisivuilla:
Nurmi-Sorila: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... orila.html
Ojala-Lamminrahka: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... ojala.html
Tarastenjärvi: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... jarvi.html
edit: toimimattomien kuvalinkkien poistoa ja vähän päivittelyä