Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä pks
#7553
Koillis-Tampereelle, Nurmi-Sorilan alueelle ollaan laatimassa osayleiskaavaa, joka toisi alueelle noin 12 000 uutta asukasta. Tätä aihetta on sivuttu jo joissain muissakin keskusteluissa, mutta hankkeesta voisi ehkä riittää juttua ihan omaksi ketjukseenkin.

Alueen keskeiset osat sijaitsevat noin 14 kilometriä Tampereen keskustasta koilliseen, eikä mistään yhdyskuntarakenteen eheyttämisestä voida tässä yhteydessä juuri puhua. Alueen on kaiketi tarkoitus helpottaa jossain määrin pulaa omakotitalotonteista kaupungin alueella ja kilpailla "hyvistä veronmaksajista" naapurikuntien kanssa. Suurin osa vaihtoehdoista sisältää kuitenkin omakotitalojen lisäksi reippaahkosti myös pienkerrostaloja. Alueen rakentaminen edellyttää Itäisen ohikulkutien (valtatie 9) moottoritien jatkamista Linnainmaalta Aitovuoren eritasoliittymään asti. Tie muutettaisiin käsittääkseni moottoritieksi samassa yhteydessä Kangasalan Suinulaan asti, eli Nurmin kohdalla sijaitsevasta liittymästä vielä viitisen kilometriä Jyväskylän suuntaan.

Kuva

Osayleiskaavan suunnittelun pohjaksi on laadittu erilaisia vaihtoehtoja, joihin voi tutustua osoitteessa: http://www.tampere.fi/tiedostot/5gsRFUL ... mallit.pdf.

Nurmi-Sorila on esiintynyt joissain pikaraitiotiesuunnitelmissa yhtenä linjaston tulevaisuuden laajenemismahdollisuuksista. Näin pitkän linjan ja toistaiseksi koko pikaraitiotienkin toteutuminen on kuitenkin vielä varsin epävarmaa. Näin ollen on riskinä, että nykyisen taajama-alueen ulkopuolelle rakennetaan käytännössä täysin yksityisautoiluun tukeutuva suuri asuinalue. Matka kaupungin liikennelaitoksen bussilla alueelle kestää noin 30 minuuttia, yksityisautolla 15 minuuttia. Houkuttelevan joukkoliikenneratkaisun kehittäminen alueelle ilman pikaraitiotietä on vaikeaa. Nopein bussiratkaisu olisi varmaankin Jyväskyläntietä pitkin kulkevat pikavuorot, jotka eivät pysähtelisi Nurmi-Sorilan ja Koilliskeskuksen välillä.

Omasta mielestäni ennen Nurmi-Sorilan kaavoittamista olisi ollut järkevää kaavoittaa vastaava määrä asukkaita Ojala-Lamminrahkan alueelle, joka sijaitsee kaupunkirakenteellisesti huomattavasti järkevämmässä paikassa (Tampereen ja Kangasalan taajamien välissä, rautatien varrella ja lähempänä Tampereen keskustaa). Ojalan alueelle on jo kerran valmistunut suurehkon asukasmäärän mahdollistava osayleiskaava, joka kuitenkin valitettavasti kaatui uusien liito-oravahavaintojen vuoksi.

Ojalan kavoitus on tarkoitus aloittaa uudelleen vuoden 2007 aikana, mutta alueen toteutus siintää vasta jossain Nurmi-Sorilan jälkeisessä kaukaisessa tulevaisuudessa. Sasu Karjalainen kirjoitti tällä foorumilla, että Tampereen ja Kangasalan virkamisten välillä on käyty keskusteluja rajansiirroista Ojala-Lamminrahkan alueella, jolloin koko uusi asuinalue sijoittuisi Tampereen puolelle rajaa.

Nurmi-Sorilan osayleiskaava-alueen ympäristössä on ollut jo muutamia vuosia vireillä myös Tarastenjärven kaatopaikan ympäristöön laadittava osayleiskaava, jonka tarkoituksena on kaatopaikan toiminnan kehittämisen lisäksi mahdollistaa teollisuustoiminnan sijoittumista kaatopaikan ympäristöön ja Jyväskyläntien tuntumaan.

Hankkeet Tampereen kaupungin kotisivuilla:

Nurmi-Sorila: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... orila.html
Ojala-Lamminrahka: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... ojala.html
Tarastenjärvi: http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... jarvi.html

edit: toimimattomien kuvalinkkien poistoa ja vähän päivittelyä
Avatar
tekijänä pks
#13007
Alustavista rakennemalleista on nyt jalostunut kolme osayleiskaavaluonnosta:

Kehäkaupunki
-Asukkaita noin 11 000
-Keskusta Nurmissa, pienempi keskus Sorilassa
-30% asuinkerrosalasta kerrostaloissa
-Kaitavedentie linjataan uuden alueen ohitustienä huomattavasti kiertäen Tarastenjärven eritasoliittymään

Järvikaupunki
-Asukkaita noin 12 000
-Keskusta Näsijärven rannan tuntumassa Nurmissa, pienempi keskus Sorilassa
-Läpiajoliikenne ohjataan uutta alueen itäosaan rakennettavaa tietä pitkin, kuitenkin huomattavasti lähempää uutta aluetta kuin kehäkaupunki-vaihtoehdossa
-30% asuinkerrosalasta kerrostaloissa

Pientalokaupunki
-Asukkaita 11 000
-Keskukset Nurmissa ja Sorilassa
-90% kerrosalasta pientaloja tai erillispientaloja
-Kaitavedentie muutetaan nykyisellä paikallaan nelikaistaiseksi
-Kaikkein hajanaisin rakenne

Alustava vaikutusten arviointi ja vaihtoehtojen vertailu kahdessa osassa:
osa 1, osa 2

Näistä vaihtoehdoista kallistun itse vahvasti järvikaupungin suuntaan. Uudelle alueelle on mahdollista rakentaa hyvinkin viihtyisä ja omaleimainen keskusta vaihtoehdossa osoitetulle paikalle. Myös tielinjaukset tuntuvat järvikaupungissa paremmilta kuin muissa vaihtoehdoissa. Pientalokaupungissa koko alueen halkaisee nelikaistainen väylä ja kehäkaupungin kehätie kulkee väärään suuntaan suhteessa Tampereen keskustaan - epäilen että moni ohiajaja päätyisi silti ajamaan huomattavasti lyhyempää reittiä taajaman läpi. Järvikaupungissakin on erillinen ohitustiensä, mutta sen linjaus on huomattavasti suorempi.

Lisää materiaalia liittyen alueeseen löytyy täältä:
http://www.tampere.fi/kaupunkisuunnitte ... orila.html
Avatar
tekijänä grendy
#13008
Niiiin... tää on vähän kakspiippuinen alue... Nykyään omakotiasujat muuttavat naapurikaupunkien puolelle ja tuskin heidän etäisyys Tampereen keskustaan yhtään ainakaan 14km lyhyempi on. Tälläin heitä saadaan Tampereelle veronmaksajiksi mutta kaupunkiseudun rakenne ei laajemmin tarkasteltuna nyt yhtään sen hajanaisemmaks muutu PERIAATTEESSA.

Ainut on joukkoliikenne... Tollaset alueet ei kovin vahvasti joukkoliikenteeseen vaan perustu. Toisaalta alueelle saataisiin tehokkaasti bussitkin menemään pikavuoro-periaatteella. Nurmi-Sorilassa kierrellään paljon ja keskustaan matka ajetaankin sitten motaria-Teiskontietä eikä paljon ennen TAYSia pysähdellä. Kilometrejä tulee paljon, mutta vauhtiakin on enemmän kuin pientaloalueella seikkailussa...

Niin ja näin.... hävitään kuitenkin ;)
Avatar
tekijänä pks
#28130
Alueen osayleiskaavaehdotus on valmistunut, uusia asukkaita on luvassa noin 13 000:

Kartta
Kaavamerkinnät
Selostus

Jos kiinnostaa, kannattaa käydä kurkkaamassa myös alueen keskustasta järjestetyn ideakilpailun työt täältä. Voittanut ehdotus on nimeltään "Kotisatama", jonka pohjalta keskusta-aluetta lähdetään mitä ilmeisimmin kehittämään.

Aamulehdessä taas kauhistellaan jo lähelle mahdollisesti rakennettavaa jätteidenpolttolaitosta:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... tos/164294
Avatar
tekijänä satama
#28136
grendy kirjoitti:Niiiin... tää on vähän kakspiippuinen alue... Nykyään omakotiasujat muuttavat naapurikaupunkien puolelle ja tuskin heidän etäisyys Tampereen keskustaan yhtään ainakaan 14km lyhyempi on. Tälläin heitä saadaan Tampereelle veronmaksajiksi mutta kaupunkiseudun rakenne ei laajemmin tarkasteltuna nyt yhtään sen hajanaisemmaks muutu PERIAATTEESSA.
Periaatteessa alue tulisi rakentaa 3-4km säteelle keskustasta. Tilaa on varmasti ja alueet kaupungin omistuksessa.
tekijänä albertobroccoli
#28141
satama kirjoitti:
grendy kirjoitti:Niiiin... tää on vähän kakspiippuinen alue... Nykyään omakotiasujat muuttavat naapurikaupunkien puolelle ja tuskin heidän etäisyys Tampereen keskustaan yhtään ainakaan 14km lyhyempi on. Tälläin heitä saadaan Tampereelle veronmaksajiksi mutta kaupunkiseudun rakenne ei laajemmin tarkasteltuna nyt yhtään sen hajanaisemmaks muutu PERIAATTEESSA.
Periaatteessa alue tulisi rakentaa 3-4km säteelle keskustasta. Tilaa on varmasti ja alueet kaupungin omistuksessa.
Tätä toista linjaahan edustaa sitten tämä vanhojen katvealueiden täydennysrakentaminen. Esimerkkinä Hallilan ja Iidesrannan välissä oleva pelto siinä Turtolan ostoskeidasta vastapäätä. Lähellä keskustaa kuin mikä ja tilaa on vaikka minkämoiselle talo/asukasmäärälle. Onneksi siihen sitä pytinkiä on jo alkanutkin vauhdilla nousta. Ja osin korkeampaakin ettei millään luhtitaloilla täytetä isoa peltoa.

Omakotitaloja juu ton Nurmi-Sorilan saa täyteen rakentaa, saa ne vähäiset perunamaasta haaveilevat kilauttaan rahaa Tampereen kassaan eikä suotta naapureille. Joukkoliikenneyhteyksillä niin väliä, kuitenkin näillä asukeilla on ne isin Volvo, soccer-momin citymaasturi ja taksirahaa viikonloppuihin...
tekijänä ultrix
#28552
K-P kirjoitti:Tätä toista linjaahan edustaa sitten tämä vanhojen katvealueiden täydennysrakentaminen. Esimerkkinä Hallilan ja Iidesrannan välissä oleva pelto siinä Turtolan ostoskeidasta vastapäätä. Lähellä keskustaa kuin mikä ja tilaa on vaikka minkämoiselle talo/asukasmäärälle. Onneksi siihen sitä pytinkiä on jo alkanutkin vauhdilla nousta. Ja osin korkeampaakin ettei millään luhtitaloilla täytetä isoa peltoa.
Sorry, luonnonsuojelualuetta vanha Messukylän laakso siltä osin, missä se ei ole golf-kenttänä tai Hervannan valtaväylänä. Eli golfkentälle ehkä jotain voisi tullakin, mutta Iidesjärven puolelle ei missään nimessä.