Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Mitä mieltä olet Luoteis-Sipoon pakkoliitoksesta?

Kannatan liitosta
44
46%
Vastustan liitosta
51
54%
#73951
Klazu kirjoitti:Kova oli kiire ja paine liittää pala Sipoota Helsinkiin ja sitten ei olekaan kuulunut mitään vuosiin.
Kas homman ehdoksi laitettiin metro, jonka tuleminen kestää keskimäärin 40 vuotta. Epäilen, että silloin kun liitosta ajettiin, niin jokunen taustapiru ajatteli, että pykäistään omakotitaloalue meren rannalle ja raiteiden ja muun tuleminen saa sitten kestää niin kauan kuin se kestää, mutta tuommoinen temppu ei vaan enää nykyään mene läpi (vrt. tapaus Hista).
#82043
HBL on tehnyt jonkunlaisen kymmenvuotiskatsauksen Östersundomiin.

https://www.hbl.fi/artikel/vad-pagar-i- ... or-70-000/

Itse en seurannut pakkoliitosasiaa aikanaan alusta asti, ja tuossa oli vähän yllättävää minulle, miten paljon Malmi oli esillä liitosta ajettaessa. Östersundomin rakentamisen piti mahdollistaa Malmin pitäminen lentokenttänä. Nyt on käymässä täsmälleen päin vastoin - Östersundomin luonnonsuojelualueet säästetään ja Malmi ilmeisesti rakennetaan. Tämmöinen ei tietysti tee hyvää Helsingin uskottavuudelle, mutta näin nää vissiin nykyään menee. Asioiden valmisteleminen on jäänyt vanhanaikaiseksi ja päättäjät vaan iteroivat sinne sun tänne. Nurmijärvi-omakotitaloilmiön, mitä Östersundomin oli tarkoitus hillitä, hiipumista itsestään ei varmaan olisi voinutkaan ennustaa, mutta nuo luonnonsuojeluasiat ja metron rakentamisen hinta ja sen vaatimat asukasmäärät oli kyllä tiedossa.
#82109
Uusi "Nurmijärvi-ilmiö" tulee pian kun minun sukupolveni pääsee päättämään asioista ja talous kohenee. Odottelen vain sitä. Valtavasti marketteja ja motareita, ihanaa, ei sarkastisesti.

Sen sijaan se, ettei 10 vuoden aikana olla talon taloa saatu paikalle aikaiseksi on jotain, mistä pitäisi valtakunnansovittelijan pistää Hgin kaupunki syyniin. Sipookin rakentaa rivakammmin!
#82115
Pitkäänhän Östersundomin (Heh. varmaankin imagosyistähän pudottivat suomenkielisen Itäsalmi-nimen.) yleiskaavaa on suunniteltu. Mikä muuten on metron tilanne tällä hetkellä? Saa nähdä päästäänkö itse rakentamiseen vielä tällä vuosikymmenellä.
#82117
Tande kirjoitti:Pitkäänhän Östersundomin (Heh. varmaankin imagosyistähän pudottivat suomenkielisen Itäsalmi-nimen.) yleiskaavaa on suunniteltu. Mikä muuten on metron tilanne tällä hetkellä? Saa nähdä päästäänkö itse rakentamiseen vielä tällä vuosikymmenellä.
Ks. http://yhteinenostersundom.fi/ajankohtaista/

Viime syyskuulta oleva uutinen tuolla sanoo, että vaikutuksia Naturaan selvitellään "arviolta vuoden ajan". Suomeksi sanottuna hanke on toistaiseksi jäissä. Melko varmasti voi luvata, että metron rakentaminen ei ala tällä vuosikymmenellä.
#82161
Sipoollahan on oma "kostosuunnitelmansa", liikenteen nykyisellään sotkeva 150 000 asukkaan Sibbesborg Sipoonlahdella, Sipoonranta vasta alkua :) Missä tahassa muualla olisi hemmetti sentään noin mutkikkaiden prosessien läpikäyneellä alueella edes joku työ käynnissä!
#82163
Ei Sipoolla ole mitään 150 000 asukkaan suunnitelmaa.

Sibbesborg on 75 000 asukkaan suunnitelma, jonka aikajänne on jossain viidenkymmenen vuoden päässä ja joka edellyttää Östersundomin metron rakentamista, ja sen jälkeen valtion merkittävää tukea metron jatkamiseksi Sipoon puolelle. Kaiken kaikkiaan aika epäoleellinen tapaus pääkaupunkiseudun kasvun kannalta, joka tulee ajankohtaiseksi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa.

Sipoon suunnitelmassa on muuten arvioitu henkilöautomatkan kesto valmiista Sibbesborgista Kamppiin aamuruuhkassa puoleksitoista tunniksi, ja henkilöautojen tavoitelluksi matkatapaosuudeksi 25%.
#82168
arkkinikkari kirjoitti:Sibbesborg on 75 000 asukkaan suunnitelma, jonka aikajänne on jossain viidenkymmenen vuoden päässä ja joka edellyttää Östersundomin metron rakentamista, ja sen jälkeen valtion merkittävää tukea metron jatkamiseksi Sipoon puolelle. Kaiken kaikkiaan aika epäoleellinen tapaus pääkaupunkiseudun kasvun kannalta, joka tulee ajankohtaiseksi vasta joskus hamassa tulevaisuudessa.
Jeps. Lisäksi Sipoolla ei ole mitenkään varaa ~viisinkertaistaa väkillukuaan ainakaan tämän vuosisadan aikana. Niin nopea väestönkasvu vaatiisi kuitenkin mittavia investointeja kouluihin ja sen sellaiseen, mihin pikkukunnalla ei ole varaa. Lisäksi Sipoon kunta ei omista juurikaan maata Siddesborgissa, joten koko homma ei oikeastaan edes ole Sipoon käsissä.

Hyvä kuitenkin, että RV uskoo suunnitelmaan, niin ei ole Sipoon kaupunkisuunnittelijoiden harjoitustyö mennyt hukkaan.
#82178
sekovene kirjoitti: Jeps. Lisäksi Sipoolla ei ole mitenkään varaa ~viisinkertaistaa väkillukuaan ainakaan tämän vuosisadan aikana. Niin nopea väestönkasvu vaatiisi kuitenkin mittavia investointeja kouluihin ja sen sellaiseen, mihin pikkukunnalla ei ole varaa.
Eikös Espoo ja Vantaa tehneet nimenomaan tämän tempun?
#82182
Tande kirjoitti: Eikös Espoo ja Vantaa tehneet nimenomaan tämän tempun?
Espoo on kolmikymmenkertaistanut (30x) sadassa vuodessa, ja viisinkertaistanut viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Tietty vuonna 1916 kunnalta ei edellytetty palveluita kovin paljoa.

Jossain mielessä kyse on kai vain kirjanpidosta, miltä julkisen sektorin tililtä Östersundomin investoinnit maksetaan. Periaatteessa valtio voisi tehdä uuden kunnan ja perustaa yhtiön rakentamaan kaupunkia. Yhtiö ottaisi lainaa ja saisi tuloja tonteista. Poliittisesti tämä ei tietysti käy, kun ajatus on, että kaikki osaaminen asuu Helsingin kaupungin systeemeissä.
#82272
Tande kirjoitti:
sekovene kirjoitti: Jeps. Lisäksi Sipoolla ei ole mitenkään varaa ~viisinkertaistaa väkillukuaan ainakaan tämän vuosisadan aikana. Niin nopea väestönkasvu vaatiisi kuitenkin mittavia investointeja kouluihin ja sen sellaiseen, mihin pikkukunnalla ei ole varaa.
Eikös Espoo ja Vantaa tehneet nimenomaan tämän tempun?
Espoon ja Vantaan kasvu 60- ja 70-luvuilla perustui paljolti Hakan ja Asuntosäätiön tekemiin investointeihin, kun kunnilla itsellään oli matti kukkarossa. Tuollaisia aluerakentajia ei taida enää löytyä, joten samaa konseptia ei liene mahdollista hyödyntää. Jotain vastaavaa noin nopea suhteellinen kasvu kuitenkin vaatisi.

Valtion rahoituksella Siddesborg voisi varmaankin rakentua, mutta pidän sellaista aika epätodennäköisenä skenaariona. Ehkä sitten jos Heli-rata joskus rakennetaan, vaan eipä taideta rakentaa.
#82274
Toihan on nyt osoittautumassa vaan hyväksi asiaksi, ettei lounassipoon alueelle juuri saadakaan mitään rakennettua. Eipähän leviä PK-seutu taas yhteen suuntaan omakotitalomattona, vaan kaupungin kasvu voi tapahtua keskeisimmillä alueilla.
#82521
Hyvä siksi, että Sipoo pääsee pottuilemaan Helsingille tahallaan ja rakentaa merkittäviä aluekeskuksia rannalle niin, että rata tulevaisuudessa itään on pakko vetää sieltä. Hajanaisuus on tässä maassa vain ok asia. Ken tiiviisti haluaa asua, muuttakoon Sörkkaan yksiöön. Kaupunkimaisia alueita ollaan lisäämässä tuntuvasti. Ja niin, siinäs näkyi ikuisen pessimismin tyrmäys: Espoon väkiluku taisi olla v 1950 vielä 8000 luokkaa ;) Tietenkin ja aina: infra ensin!
#82530
RV kirjoitti:Tietenkin ja aina: infra ensin!
RV kirjoitti: rakentaa merkittäviä aluekeskuksia rannalle niin, että rata tulevaisuudessa itään on pakko vetää sieltä.
Tää ei nyt taas ollut ihan johdonmukaista. Maakuntakaavaa on tulkittu niin, että merkittäviä uusia aluekeskuksia ei saa rakentaa ilman päätöstä radasta (tapaus Hista).
#82537
Vähäinen infra toimii kyllä hyvillä paikoilla ja/tai riittävän röyhkeän korkeita asukastiheyksiä rakentamalla.

Histassa ja Sipoossa omakoteja rakentaessa infra on toisaalta ehdoton edellytys, kun ei tälläinen matalatiheyksinen ja laajalle levittynyt kaupunkirakenne nyt vaan toimi kävelyetäisyyden ehdoilla.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14