Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Mitä mieltä olet Luoteis-Sipoon pakkoliitoksesta?

Kannatan liitosta
44
46%
Vastustan liitosta
51
54%
#50772
RV kirjoitti:Tutki Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelmaa, siinä on kyseinen rata. Nykyinen busseilla hoidettu Hki-Porvoo (runsas) liikenne on varsin naurettavalla tasolla. Kaupunkirata mahdollistaisi mahdollisimman tehokkaan maankäytön.
Kyllä minä tiedän että rataa on suunniteltu, mutta en ole nähnyt suunnitelmaa missä rata kulkisi kyseisten satamien kautta.
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/osters ... iointi.pdf
#50773
RV kirjoitti:Tutki Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelmaa, siinä on kyseinen rata. Nykyinen busseilla hoidettu Hki-Porvoo (runsas) liikenne on varsin naurettavalla tasolla. Kaupunkirata mahdollistaisi mahdollisimman tehokkaan maankäytön.
Selvitys siis on vuodelta 2009 ja siinä neljästä raideliikennevaihtoehdosta yksi on kaupunkirata HELI-käytävässä Porvooseen + erikseen metro Östersundomiin, ja näillä yhteinen asema Östersundomissa. Kaupunkiradan linjaus poikkeaa HELIn eteläpuolelle Östersundomin ja Söderkullan välillä. Kuten todettua, HELIstä on sittemmin ilmeisesti päätetty luopua. Tuossa HEPO-selvityksessä kaupunkiradan hinnaksi on mainittu 1040 milliä ja Östersundomin metron 280 milliä. Uudemmissa veikkauksissa metron hinta lienee lähempänä 500 milliä.
#50774
Clepe kirjoitti:
RV kirjoitti:Tutki Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelmaa, siinä on kyseinen rata. Nykyinen busseilla hoidettu Hki-Porvoo (runsas) liikenne on varsin naurettavalla tasolla. Kaupunkirata mahdollistaisi mahdollisimman tehokkaan maankäytön.
Kyllä minä tiedän että rataa on suunniteltu, mutta en ole nähnyt suunnitelmaa missä rata kulkisi kyseisten satamien kautta.
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/osters ... iointi.pdf
Ei kuljekkaan, jos ymmärsitte minut väärin, niin tarkoitin, että näiltä radoilta on suunnitellusti yhteys näihin.
#50775
Ö:n rakentaminen alkaa kun ymmärretään että se on Porvoon kaupunkiradan asemapaikka, eikä mikään hukkaputken rakentelun reservialue. Se että HELIÄ kumitetaan kaavasta ja hassutellaan jollain uudella Pietarin linjauksella (joka ei millään tavalla järkevän tarkasteluajan sisällä toteudu ikinä) indikoi vahvasti sitä, että tätä ymmärrystä näinkin yksinkertaiseen asiaan ei ole ihan lähiaikoina löytymässä.
#50776
xoop kirjoitti:Ö:n rakentaminen alkaa kun ymmärretään että se on Porvoon kaupunkiradan asemapaikka, eikä mikään hukkaputken rakentelun reservialue. Se että HELIÄ kumitetaan kaavasta ja hassutellaan jollain uudella Pietarin linjauksella (joka ei millään tavalla järkevän tarkasteluajan sisällä toteudu ikinä) indikoi vahvasti sitä, että tätä ymmärrystä näinkin yksinkertaiseen asiaan ei ole ihan lähiaikoina löytymässä.
Nimenomaan. Nämä suurnopeusjunaradat ovat paljon kaukaisempaa tulevaisuutta, kun Porvoon radalle olisi suuri tarve jo nyt - varmaankin ainoa tuon kokoluokan kaupunki vieläpä niin lähellä Stadia ilman raideyhteyttä. Tai - yhteys itse asiassa on, vieläpä Keravalle, pelkästään museokäytössä. Miksiköhän sitä ei sitten aikoinaan olla kehitetty?
#50778
RV kirjoitti:
xoop kirjoitti:Ö:n rakentaminen alkaa kun ymmärretään että se on Porvoon kaupunkiradan asemapaikka, eikä mikään hukkaputken rakentelun reservialue. Se että HELIÄ kumitetaan kaavasta ja hassutellaan jollain uudella Pietarin linjauksella (joka ei millään tavalla järkevän tarkasteluajan sisällä toteudu ikinä) indikoi vahvasti sitä, että tätä ymmärrystä näinkin yksinkertaiseen asiaan ei ole ihan lähiaikoina löytymässä.
Nimenomaan. Nämä suurnopeusjunaradat ovat paljon kaukaisempaa tulevaisuutta, kun Porvoon radalle olisi suuri tarve jo nyt - varmaankin ainoa tuon kokoluokan kaupunki vieläpä niin lähellä Stadia ilman raideyhteyttä. Tai - yhteys itse asiassa on, vieläpä Keravalle, pelkästään museokäytössä. Miksiköhän sitä ei sitten aikoinaan olla kehitetty?
Porvoo on suurin kaupunki Suomessa ilman säännöllistä matkustajaraideliikennettä. Tokana tulee Lohja, joka myös sijaitsee pääkaupunkiseudun vaikutuspiirissä.
Käsittääkseni Porvoon matkustajajunaliikennettä ei kehitetty koska matkustajamäärät olivat niin pieniä. Lisäksi rata kiertää kaukaa Keravan kautta ja on geometrialtaan hidas. Toisaalta ajan hengessä juuri valmistunut Porvoon moottoritie oli lopullinen syy miksi matkustajaliikenne lopetettiin. Toisaalta Porvoon moottoritie on myös se syy miksi matkustajamäärät Helsinkiin on kasvanut niin voimakkaasti ja miksi uudelle radalle olisi tilausta.
#73929
Tätä olen ihmetellyt alusta pitäen, projektia ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Alue on niin kaukana keskustasta, että mitä sinne voi järkevästi rakentaa? Haja-asutusta metron varaan vai lähiöitä, joita ei kuitenkaan haluta? 70 000 asukasta Kehä 3:n ulkopuolelle.

Mutta pienet naurut sai tuosta mahdollisesta EU:n kannasta asiaan. :)
HS 21.4.2015 kirjoitti:Soininvaara väläyttää Östersundomin palauttamista Sipoolle

Helsingin itälaajentumisesta on kehkeytynyt jälleen kunnon kiista. Tällä kertaa vastakkain ovat Uudenmaan ely-keskus ja Helsingin kaupunkisuunnittelun johtopoliitikot.

Alue liitettiin kohun saattelemana Helsinkiin tammikuun alussa vuonna 2009. Liitoksen piti mahdollistaa Helsingin itälaajentuminen ja tarjota pääkaupungille riittävästi asuntorakennusmaata tulevaisuudenkin tarpeisiin.

Nyt matkassa on mutkia. Östersundomia päästään rakentamaan Uudenmaan ely-keskuksen takia vasta kymmenen vuoden päästä, lataa Helsingin kaupunkisuunnittelulautakuntaa johtava Risto Rautava (kok).

"Elyn luontoarvoja koskevat lausunnot tarkoittavat sitä, että hyvä, jos pääsemme kymmenen vuoden päästä rakentamaan.

...
Ely-keskuksen lausunnon tuomat ongelmat eivät koske vain aikataulua, vaan koko hankkeen mittakaavaa ja kannattavuutta, muistuttaa lautakunnan varapuheenjohtaja, vihreiden Osmo Soininvaara.

Hänen mukaansa kevyemmällä asuntorakentamisella metroyhteys ei kannata, eikä kaukaisia lähiöitä kannata rakentaa autoliikenteenäkään varaan.

Rautavan mielestä on käsittämätöntä, että ely-keskuksen kaltainen viranomainen ryhtyy "jarruttamaan" Helsingin asuinrakentamista.

Uudenmaan ely-keskuksen alueidenkäyttöpäällikkö Brita Dahlqvist-Solin sanoo, että ely-keskus on antanut lausuntonsa Östersundom-toimikunnan teettämän luontoselvityksen pohjalta.

"Meillä ei tässä ole liikkumavaraa, mutta alueen problematiikka on ollut kaavoittajan tiedossa alusta lähtien", Dahlqvist-Solin sanoo.

Halutessaan Helsinki, Vantaa ja Sipoo voivat pyytää maan hallitusta ottamaan kantaa Östersundomin yleiskaavaan. Luonnonsuojelulain mukaan hallitus voi päättää kaavaehdotuksen toteuttamisesta esimerkiksi "yleisen edun kannalta pakottavasta syystä" tai jos vaihtoehtoista ratkaisua ei ole.

"EU:ssa se kaatuisi kuitenkin. Siellä katseltaisiin Suomen karttaa ja ihmeteltäisiin, että miten niin tänne on pakko rakentaa, kun muualle ei voi", Soininvaara toteaa.

...

Östersundomiin suunnitellaan asuntojen rakentamista kaikkiaan 70 000–100 000 uudelle asukkaalle. Helsingin osuus asukkaista olisi vuoteen 2060 mennessä noin 47 000–67 000.

Kaupunki siis laskee, että alue kattaa noin viidenneksen tai jopa neljänneksen Helsingin kasvusta vuoteen 2050 asti.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1429505191272
#73930
zeizei kirjoitti:Tätä olen ihmetellyt alusta pitäen, projektia ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Alue on niin kaukana keskustasta, että mitä sinne voi järkevästi rakentaa? Haja-asutusta metron varaan vai lähiöitä, joita ei kuitenkaan haluta? 70 000 asukasta Kehä 3:n ulkopuolelle.
Soininvaarakin oli vissiin aikanaan pakkoliitoksen kannalla. Hänen perustelunsa oli Nurmijärvi-ilmiö, eli että mieluummin Östersundomiin kuin vielä kauemmas. Kaupunki ja kokdem ilmeisesti ajattelivat, että rantatonteille saadaan veronmaksajia. Sittemmin Nurmijärvi-ilmiö on hiipunut, osittain vissiin aidosti kysynnän muuttumisen takia (nuoret lapsiperheet eivät halua omakotitaloon hevonkuuseen) ja osittain laman takia (omakotitaloon ei ole varaa muutenkaan). Tässä tilanteessa Östersundom on Natura-alue kaukoidässä, jolle ei kannata tehdä mitään.

Sinänsä tiivismatalana on mahdollista rakentaa yhtä tehokkaasti ja tehokkaamminkin kuin vanhoissa harvakorkeissa metrolähiöissä, mutta Östersundomin suunnitelmat eivät kyllä ihan semmoiselta tiivismatalalta näytä. 70 000 asukkaan kaupunki, jos se olisi kaupunki, voisi varmaan olla ihan haluttavakin paikka, mutta en usko Helsingin suunnittelijoiden ( / nykyisen normiston) kykyyn luoda semmoista urbanismia. Vuosaari lienee lähin vertailukohta.
#73931
Tonne voisi siirrellä pikku hiljaa golfkenttiä, leirintäaluetta, siirtolapuutarhaa sun muuta tilaa vievää toimintaa kaupungista. Ja perustaa kunnollinen kansallispuisto.

"Aika on ehkä muutenkin ajanut Östersundomin ohi.
"Ihmiset eivät halua enää muuttaa kauas. Meidän ei oikeastaan pitäisi rakentaa Kehä I:n ulkopuolelle mitään", Soininvaara pohtii.
#73934
En muista mistä luin, mutta minulla on muistikuva että tuon Östersundomin ja Sipoon alue olisi pikemminkin jotain Keravan tyylistä kehyskaupunkia kuin suoranaista lähiötä (en osaa sanoa missä noiden raja tarkalleen menee). Samassa jutussa taidettiin pohtia sitä Tukholman helmikaupunkimalllia ja puhuttiin että Helsingin seutua haluttaisi kehittää samantyyppisesti. Siitä kaiketi se jonkin ajan takainen maininta että tuonne tulisi joku Hämeenlinnan kokoinen kaupunki, nythän jotain tämän kaltaista on lännessä Kirkkonummen suuntaan ja pohjoisessa Kerava-Järvenpään akselilla. Idässä ei taida olla juuri mitään niiden Helsingin viimeisten lähiöiden jälkeen. Tuollaisessa tapauksessa metro ei kuitenkaan liene järkevin raideyhteys, joku lähijuna varmaan toimisi paremmin koska tuo paikka kumminkin on melko kaukana ja matka-aika olisi turhan pitkä. Sitä junaa voisikin sitten jatkaa Porvooseen

Tässä on itse asiassa joku kuva noista metropoli-alueista, tuossa kuvaillussa skenaariossa Östersundom olisi siis kaiketi tuommoinen punainen pallukka

Kuva
#73936
Kyllä jos joku alue anneksoidaan, pitäisi 9 vuoden aikana tapahtua jotain! Kannatan itse nauhakaupunkimallia Helsinki-Porvoo. Myös Helsinki-Hämeenlinna-väli on tällaiseksi jo kehittynyt, ja samalla lailla tulee olemaan välin Helsinki-Lohja kanssa. Tukholman seudulla tehtiin mitä Helsingissäkin tulisi: määriteltiin Porvoon ja Lohjan tapaiset satelliittikaupungit osaksi seutua ja liikennejärjestelmää sekä parannettiin tällaisten keskusten välisiä yhteyksiä.
#73939
RV kirjoitti:Kyllä jos joku alue anneksoidaan, pitäisi 9 vuoden aikana tapahtua jotain! Kannatan itse nauhakaupunkimallia Helsinki-Porvoo. Myös Helsinki-Hämeenlinna-väli on tällaiseksi jo kehittynyt, ja samalla lailla tulee olemaan välin Helsinki-Lohja kanssa. Tukholman seudulla tehtiin mitä Helsingissäkin tulisi: määriteltiin Porvoon ja Lohjan tapaiset satelliittikaupungit osaksi seutua ja liikennejärjestelmää sekä parannettiin tällaisten keskusten välisiä yhteyksiä.
Kohta se on 19 vuotta: "Elyn luontoarvoja koskevat lausunnot tarkoittavat sitä, että hyvä, jos pääsemme kymmenen vuoden päästä rakentamaan."
#73946
Mietinkin yksi päivä mitähän tällekin liitokselle nykyään kuuluu. Kova oli kiire ja paine liittää pala Sipoota Helsinkiin ja sitten ei olekaan kuulunut mitään vuosiin. No nyt syy selvisi ja kuulostaapahan taas normi meiningiltä. :roll:

Rakensiko Hjallis jotain tuonne Östersundomiin? Se taitaakin olla ainoa asia mitä on saatu aikaiseksi...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14