Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Mitä mieltä olet Luoteis-Sipoon pakkoliitoksesta?

Kannatan liitosta
44
46%
Vastustan liitosta
52
54%
tekijänä Jukki
#13159
Unohtamatta tietenkään sitä että Suomalaisen kaupunkisuunnitelun slaavilaiset ihanteet velvoittavat rakentamaan lähiöt siten että talojen sijainti päätetään ampumalla karttaan metsikön kohdalle haulikolla ja rakentamalla talot siihen mihin reijät tulivat. Pitää myös muistaa että talot eivät saa tietenkään olla samaan suuntaan, vaan kaikkien on osoitettava eri suuntiin, koska pitkät perspektiivit hirvittää (vaikka korttelinpituus 70-luvun mallin mukaan onkin edelleen 600 metriä). Umpikortteli on kirosana ja kyllähän se onkin huomattavasti kivempaa silloin kun myös ulkopuoliset pääsevät rypemään talojen ympärillä kasvavassa ryteikössä - siisti, vain taloyhtiön asukkaille tarkoitettu sisäpiha ei käy päinsä, koska johan Marxkin totesi yhteiskuntafilosofisissa pohdinnoissaan että kaiken on oltava jokaisen omistuksessa. Ts. kukaan ei omista mitään. Ihan vesi kielellä odotankin KSV:n ensimmäisiä Sipoo-luonnoksia, toivottavasti niissäkin luonnoksissa on yksityisautoilun vaatimukset otettu huomioon.
tekijänä Joggeri
#16483
Dodi... se on sitten sillä selvä: Sipoosta liitetään osia Helsinkiin.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id79909.html

Mitä, tuleeko stadista joku pirun Los Angeles...pelkkää urban sprawlia vaan kaikki pellot täyteen? Ei kai, mutta mielestäni uuden väestön voisi sijoittaa kaupungissa tehokkaamminkin, kuin vain johonkin 2010-luvun "uuteen vuosaareen"...
Avatar
tekijänä RV
#16484
Tämän seurauksena syntyy myönteisiä vaikutuksia:

- Metro Sipooseen
- Itäväylä levennetään
- Vuosia jatkunut kasvun tyrehtyminen itään pysähtyy

Saavatpas sipoolaiset ruåtsinkieliset päättäjät tajuta, että jos he olisivat kaavoittaneet alueen viisaammin, tätä ei olisi tapahtunut. Hesarin palsta vuotaa helsinki-vihaajia, jotka puhuvat koko ajan demokratian puutteesta. Mitäs epädemokraattista tässäkin oli? Päätöksestä hyötyvät 40 000 uutta asukasta + teollisuus ja elinkeinot sen sijaan, että siitä hyötyisivät 1000 nykyistä asukasta. Sehän on demokratiaa, että enemmistö hyötyy!
tekijänä bitterfly
#16485
Vastustan liitosta. Helsinki saisi vain pitäytyä rakenteen tiivistämisessä. Pian sitä maksetaan taas metron laajennuksia ja rahaa voisi ehkä laittaa johonkin muuhunkin kuin laajenevan Helsingin uusien yhteyksien luomiseen.

Muutenkin idea, että viedeen naapurikunnilta parhaat rantatontit, ei oikein miellytä.

Noh toisaalta, nyt Turulla on esimerkki miten kaupunkiseutu saadaan kuriin! Toivottavasti valtio soveltaa samoja näkemyksiä täällä, vai alkaako sitten jeesustelu.
tekijänä Fumuzato
#16490
Erittäin hyvä asia tämä liitos. Olisi ollut melko surkuhupaisaa jos pääkaupungin kehitys olisi loppunut Sipoon kohdalla kuin seinään.
Avatar
tekijänä Klazu
#16498
Oma veikkaukseni on, että tämä liitos ei tule muuttamaan mitään. Asuntojen hinnat eivät laske tämän seurauksena (tulevan taantuman seurauksena kyllä) ja oikean tyyppinen tarjonta ei tule lisääntymään. Tämä siksi, että nämä ongelmat ovat jo tähän saakka olleet täysin teennäisiä, keinottelun avulla luotuja.

Nyt "metropoliin" saatiin toki reippaasti lisää metsää ja peltoja. Niille rakennetaan kyllä jotain, nimittäin omakotitaloja, mutta tuskinpa Eurooppalaisen tiiviisti vaan malli lienee tyypillistä pääkaupunkiseutua. Tästä en ole varma, mutta voipi jopa olla, että pian havahdutaan siihen, ettei mitään metroa kannatakkaan vetää omakotitaloille. Autoilu tulee voimakkaasti lisääntymään.

Veikkauksia vain. Saa nähdä miten käy, mutta ennuste on heikko, sillä niin paljon Suomessa on kyllä ryssitty aina. :roll:
tekijänä bitterfly
#16505
Klazu kirjoitti:Oma veikkaukseni on, että tämä liitos ei tule muuttamaan mitään. Asuntojen hinnat eivät laske tämän seurauksena (tulevan taantuman seurauksena kyllä) ja oikean tyyppinen tarjonta ei tule lisääntymään. Tämä siksi, että nämä ongelmat ovat jo tähän saakka olleet täysin teennäisiä, keinottelun avulla luotuja.

Nyt "metropoliin" saatiin toki reippaasti lisää metsää ja peltoja. Niille rakennetaan kyllä jotain, nimittäin omakotitaloja, mutta tuskinpa Eurooppalaisen tiiviisti vaan malli lienee tyypillistä pääkaupunkiseutua. Tästä en ole varma, mutta voipi jopa olla, että pian havahdutaan siihen, ettei mitään metroa kannatakkaan vetää omakotitaloille. Autoilu tulee voimakkaasti lisääntymään.

Veikkauksia vain. Saa nähdä miten käy, mutta ennuste on heikko, sillä niin paljon Suomessa on kyllä ryssitty aina. :roll:
Olen täysin samaa mieltä!

Saahan sinne rikkaille kivat rantatontit rakennettua tai suuren rantalähiön, jonne sitten pitää vetää metro. Pääasia, että voi taas rakentaa kokonaisia länttejä, ettei tarvitse tehdä sitä ikävää ja rajallista rakenteen tiivistämistä.
Avatar
tekijänä Janne_H
#16507
Klazu kirjoitti:Oma veikkaukseni on, että tämä liitos ei tule muuttamaan mitään.
Oon aika samaa mieltä. Tosin tyhmäähän toi on, että tonne syntyy vaa joku uus lähiö, tai rivitaloja metsään. Toihan on vielä paljon kauempana keskustasta kuin Espoon tiheimmin asutut alueet. Mieluummin oisi voinut lisätä asuntotarjontaa tiivistämällä nykyisiä alueita.

Ja mä en oo hirvee aktiivisesti seurannu koko tätä hommaa, niin voisiko joku vähä selventää, että millä oikeudella toinen voi vaan ottaa toiselta mikä sille kuuluu? Ja vielä oikein oikeuskin siunaa tämän toiselta ottamisen. Jotenki maalaisjärjellä ajateltuna toi ei vaikuta ollenkaan loogiselta..
Avatar
tekijänä Klazu
#16509
Minäkään en ole asian lakiteknistä etenemistä seurannut, mutta eikös Helsinki koko ajan ole perustellut asiaa "suuremman [monesti mainittu se ainainen kuiva lause koko Suomesta] edun edistäminen", jonka vuoksi alueet oli pakko saada.

Sinäänsä sipoolaisten poliitikkojen näpäyttäminen asialla oli ihan paikallaan ja jos Sipoo olisi rakentanut vuosikymmenen aikana sinne asuntoja 40 000 ihmisille (kuten asiasta pelästyneenä lupasi) olisi asia ollut kunnossa. En ymmärrä, miksi Helsingin sitten piti tämänkin jälkeen alue varastaa ja saada siitä paljon paheksuntaa.

Ehkä alueella olevilla varakkailla asukkailla, merenrannalla ja Igmannin tehtaalla oli sittenkin jotain merkitystä asialle, vaikka sitä ei tietenkään myönnetä... :?:
tekijänä bitterfly
#16510
Klazu kirjoitti:Ehkä alueella olevilla varakkailla asukkailla, merenrannalla ja Igmannin tehtaalla oli sittenkin jotain merkitystä asialle, vaikka sitä ei tietenkään myönnetä... :?:
Suomi on maailman vähi.. ehkä sittenkin pehmeiten korruptoitunut maa, ettei sitä edes helposti huomaa.
tekijänä jusa-masa
#16511
bitterfly kirjoitti:
Klazu kirjoitti:Ehkä alueella olevilla varakkailla asukkailla, merenrannalla ja Igmannin tehtaalla oli sittenkin jotain merkitystä asialle, vaikka sitä ei tietenkään myönnetä... :?:
Suomi on maailman vähi.. ehkä sittenkin pehmeiten korruptoitunut maa, ettei sitä edes helposti huomaa.
Rakentaisivat ensiksi omat alueensa täyteen ja ostaisivat sen jälkeen lisää maata tai pyytäisivät sipoon kaavoittamaan niitten kans kyseisen alueen yhdessä helsingille suotuisammaksi omakoti ja rivitalo alueeksi ettei valtion tarvitsisi pakkolunastaa alueita helsingin omakoti alueiksi.
Pistää vihaisksi Tamperelaisenkin ihmisen kun ei kuunnella yhtään pienempiä kuntia vaan ollaan niin keleen helsinki keskeisiä vaikka onkin sitten suomen talouden veturi. :evil:
tekijänä bitterfly
#16512
jusa-masa kirjoitti:
Rakentaisivat ensiksi omat alueensa täyteen ja ostaisivat sen jälkeen lisää maata tai pyytäisivät sipoon kaavoittamaan niitten kans kyseisen alueen yhdessä helsingille suotuisammaksi omakoti ja rivitalo alueeksi ettei valtion tarvitsisi pakkolunastaa alueita helsingin omakoti alueiksi.
Pistää vihaisksi Tamperelaisenkin ihmisen kun ei kuunnella yhtään pienempiä kuntia vaan ollaan niin keleen helsinki keskeisiä vaikka onkin sitten suomen talouden veturi. :evil:
Tuo mantra on huvittanut jo pitkään. Ehkä siksi, että asun siellä missä kyseisen veturin vetovaikutus vähiten tuntuu.
tekijänä sikuri
#16514
Heh, toi Karhusaaren kaappaminen oli kyllä aika oiva veto. Mut muuten niin täytyyhän Helsinginkin saada osansa hyvistä veronmaksajista, jotka haluavat asua mökeissä. Ja tuolla suunnalla rajan takana löytyi sopivasti tyhjää tonttia, mikä ei muille kelvannut. Helsingillä on kyllä lähivuosina aika paljonkin mitä rakentaa, kun alkaa satama-alueiden rakentaminen ja nyt sitten vielä Sipoon peltojenkin.
tekijänä Joggeri
#16518
Klazu kirjoitti: Sinäänsä sipoolaisten poliitikkojen näpäyttäminen asialla oli ihan paikallaan ja jos Sipoo olisi rakentanut vuosikymmenen aikana sinne asuntoja 40 000 ihmisille (kuten asiasta pelästyneenä lupasi) olisi asia ollut kunnossa. En ymmärrä, miksi Helsingin sitten piti tämänkin jälkeen alue varastaa ja saada siitä paljon paheksuntaa.
Tuo saattaa liittyä siihen, että varmistetaan metron rakentamisen helppous ja minimoidaan autoliikenteen kasvu heti alkuunsa...? Olisihan se ollut taas oikea tapaus, jos tätäkin metron jatkoa olisi pitänyt odottaa 20-30 vuotta sen vuoksi, että tapellaan Sipoon kanssa siitä saako metroa ylipäätään rakentaa Sipoon maille, niinkuin on käynyt Espoon kanssa. Sipoo kun ei ylipäätään välttämättä olisi halunnut, että sen asukkaat asioisivat pääasiassa naapurikunnan puolella. Ja siitäkin olisi voinut tulla taistelua hoidetaanko julkinen liikenne bussein, metrolla, kevyemmällä raideliikenteellä, vai millä ihmeellä. Tällaisten nokkapokkien mahdollisuus sivuutetaan kertaheitolla "kaappaamalla" maat Helsingille.
tekijänä zeizei
#16520
Tässä tapauksessa on vahvasti politiikka mukana, ja pidän tuota oikeuden päätöstä loppujen lopuksi hyvänä ratkaisuna, vaikka periaatteessa Helsinki ei paljon tee tuolla maalla. Ehkä sen olisi voinut antaa Vantaalle? ;)

Syitä:
-Sipoossa on paljon suomenruotsalaisia ja RKP on vahvoilla. He tekevät mitä vaan pitääkseen kunnan ruotsinkielisenä. Tämä tietty jarruttaa kehitystä, joka tietysti häiritsee muita kasvavia kaupunkeja ympärillä.
-Sipoo kaavoittaa tontteja rikkaille, jotka sitten käyvät töissä Helsingissä. Kuorivat ikään kuin rusinat pullasta. Tätäkään ei olisi ilman kuntarajoja.
-Koko kuntarajat ovat silkkaa tyhmyyttä pk-seudulla. Ehkä muuallakin? Mutta nuo kuntarajat luovat niin paljon esteitä yhteiselle kehittämiselle. Alueita tulisi kehittää kokonaisuuksina. Miettikääpä vaikka jotain firmaa jossa jokainen osasto ajaisi vain omia etujaan hullun lailla? Mutta tässä kunta-tapauksessa kärsivät kansalaiset.

Mutta siitä olen samaa mieltä että Helsingin tulisi tiivistää omia alueitaan. Samalla tuo metro alkaa käymään melko pitkäksi Sipoosta. Vuosaaresta kestää jo 20min.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14