- 28.09.06 23:36
#7460
Eipä kai tuossa ole muusta kysymys kuin siitä että haluttaisiin rakentaa vain lisää autokaupunkia(yllättävä aihe minulta). Ja mielellään vieläkin harvempaa koska autoistuminenhan vain lisääntyy. Kysymys on takuulla myös Vanhasen kuuluisaksi tekemästä politiikasta: "tehdään niinkuin ihmiset haluaa ja annetaan markkinoiden toimia", eli rakennetaan pientaloja niinkuin rikkaimmat haluaa.
Asuessani kaupungissa(=Helsingissä) olin huomattavasti sokeampi nykykehitykselle. Täällä asuessa missä kaupunkimaista aluetta on vähän, jos ollenkaan, huomaa kehityksen kaikessa irvokkuudessaan. Oulun keskustasta puuttuu ihan kaikkea kun kaikki on siirtynyt junttimarkettien yhteyteen. Täältä ei löydy edes kierrätyspistettä! Lähin muovin ja pienmetallin keräys on Raksilan markettien parkkipaikan kauimmaisessa nurkassa. Lähialueella ei ole asutusta.
Kesällä osa terveysasemista pidetään lomien ajan kiinni. Kiinni pidettäviin kuuluu luonnollisestikin keskustan terkkari. Luultavasti siksi että se on vähäisen parkkitilan takia vaikeasti saavutettava autolla. Keskustassa asuvat joutuvat käymään kontinkankaalla. Kun ajattelee vielä että keskustassa asuvat ovat suurimmaksi osaksi nuoria ja vanhuksia joilla ei ole autoa(=vähiten sanottavaa yhteiskunnassa) on menettely älytöntä.
Lisäksi keskustasta puuttuvat ainakin kalastustarvikeliike, maalikauppa(automaalikauppa löytyy) ja rautakauppa. Olisin viime viikolla tarvinnut hyllynvetimiä mutta eihän niitä nyt 130 000 asukkaan kaupungista tietenkään löydy..
Ja miten tämä liittyy Sipooseen ja Helsinkiin? No siten että näin kai sielläkin on käymässä. Helsingissä tosin on suuri kantakaupunki jossa on kannattavaa pitää erilaisia liikkeitä ja palveluita. Vantaalla asuminen ilman autoa onkin jo vaikeampaa.
Kaikessa tässä kehityksessä tuntuu unohtuvan inhimillisyys. Olen alkanut jopa ajatella ettei länsimetrossa ole kysymys niinkään ihmisten palvelemisesta vaan "pääkonttori tasoisen alueen" imagosta. Jos metro olisi vedetty maanpinnalle, rahaa olisi riittänyt myös muihin joukkoliikennehankkeisiin. Myös oikoradan rakentamisen tärkein syy oli ilmeisesti venäjän kauppa. Tai ainakin niin että ruuhkat hidastivat venäjän liikennettä ja sen pakottamana hanke oli pakko vihdoin tehdä. Nythän seuraavaksi puuhataan Lahti-Luumäki osuutta radasta ja se kerrotaan ihan suoraan että kyse on venäjän tavaraliikenteen nopeuttamisesta eikä niinkään itä-suomen henkilöliikenteestä.
Jos länsimetron hinnalla olisi kerran saatu rakennettua Turun ja Tampereen raitioverkot ja hankittua vielä kalustokin niin tuntuu se tunnelimetro aika järjettömältä. Vaikka suurimmaksi osaksi sen maksavatkin ko. kaupungit.
Ei kaikki sosialismiin viittaavat ajatukset ainakaan minua okseta.
Asuessani kaupungissa(=Helsingissä) olin huomattavasti sokeampi nykykehitykselle. Täällä asuessa missä kaupunkimaista aluetta on vähän, jos ollenkaan, huomaa kehityksen kaikessa irvokkuudessaan. Oulun keskustasta puuttuu ihan kaikkea kun kaikki on siirtynyt junttimarkettien yhteyteen. Täältä ei löydy edes kierrätyspistettä! Lähin muovin ja pienmetallin keräys on Raksilan markettien parkkipaikan kauimmaisessa nurkassa. Lähialueella ei ole asutusta.
Kesällä osa terveysasemista pidetään lomien ajan kiinni. Kiinni pidettäviin kuuluu luonnollisestikin keskustan terkkari. Luultavasti siksi että se on vähäisen parkkitilan takia vaikeasti saavutettava autolla. Keskustassa asuvat joutuvat käymään kontinkankaalla. Kun ajattelee vielä että keskustassa asuvat ovat suurimmaksi osaksi nuoria ja vanhuksia joilla ei ole autoa(=vähiten sanottavaa yhteiskunnassa) on menettely älytöntä.
Lisäksi keskustasta puuttuvat ainakin kalastustarvikeliike, maalikauppa(automaalikauppa löytyy) ja rautakauppa. Olisin viime viikolla tarvinnut hyllynvetimiä mutta eihän niitä nyt 130 000 asukkaan kaupungista tietenkään löydy..
Ja miten tämä liittyy Sipooseen ja Helsinkiin? No siten että näin kai sielläkin on käymässä. Helsingissä tosin on suuri kantakaupunki jossa on kannattavaa pitää erilaisia liikkeitä ja palveluita. Vantaalla asuminen ilman autoa onkin jo vaikeampaa.
Kaikessa tässä kehityksessä tuntuu unohtuvan inhimillisyys. Olen alkanut jopa ajatella ettei länsimetrossa ole kysymys niinkään ihmisten palvelemisesta vaan "pääkonttori tasoisen alueen" imagosta. Jos metro olisi vedetty maanpinnalle, rahaa olisi riittänyt myös muihin joukkoliikennehankkeisiin. Myös oikoradan rakentamisen tärkein syy oli ilmeisesti venäjän kauppa. Tai ainakin niin että ruuhkat hidastivat venäjän liikennettä ja sen pakottamana hanke oli pakko vihdoin tehdä. Nythän seuraavaksi puuhataan Lahti-Luumäki osuutta radasta ja se kerrotaan ihan suoraan että kyse on venäjän tavaraliikenteen nopeuttamisesta eikä niinkään itä-suomen henkilöliikenteestä.
Jos länsimetron hinnalla olisi kerran saatu rakennettua Turun ja Tampereen raitioverkot ja hankittua vielä kalustokin niin tuntuu se tunnelimetro aika järjettömältä. Vaikka suurimmaksi osaksi sen maksavatkin ko. kaupungit.
Ei kaikki sosialismiin viittaavat ajatukset ainakaan minua okseta.
Päihteet aiheuttavat vuosittain noin 4,2 miljardin euron kustannukset yhteiskunnalle.
Alkoholin käytön aiheuttamia sikiövaurioita voidaan ehkäistä – kulutusta mittaava verikoe pitäisi ottaa osaksi äitiysneuvoloiden seulontatutkimuksia (THL)
Alkoholin käytön aiheuttamia sikiövaurioita voidaan ehkäistä – kulutusta mittaava verikoe pitäisi ottaa osaksi äitiysneuvoloiden seulontatutkimuksia (THL)