Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.

Mitä mieltä olet Luoteis-Sipoon pakkoliitoksesta?

Kannatan liitosta
44
46%
Vastustan liitosta
52
54%
#31831
Tämä on kyllä hassua, että alueen joukkoliikenteestä on vielä joku vaihtoehtojen arvointi kesken, mutta niin vain metroa liputetaan jo päätettynä vaihtoehtona. En väitä että raitiotie olisi yhtään sen parempi ratkaisu, mutta voisi tässä nyt odotella tutkimuksen valmistumista. Östersundomin seudun rakentaminen pitäisi jättää nyt toistaiseksi ja keskittyä keskustaa ja valmiita liikenneyhteyksiä lähempänä olevien alueiden suunnitteluun ja rakentamiseen. Östersundomissa ongelmaksi tulee se että metro on pientalovaltaiselle aluueelle täysin ylimitoitettu liikenneväline, sekä noin kaukaa kestää matka keskustaan jo melkolailla turhan kauan.
tekijänä ÄmJii
#31832
En kyllä minäkään varauksetta liputa metroa tuonne. Tuntuu liian järeältä vaihtoehdolta ottaen huomioon alueen luonteen. Rahan palaminenhan tässä hirvittää ja mielestäni olisikin syytä löytää jokin edullisempi ratkaisu.
#31838
Tehari kirjoitti:Ohan se kehäratakin valmistumassa ja vielä länsi-metrokin. Eiköhän nuo kaksi jo paranna yhteyksiä.
Kumpikaan noista ei kyllä mitenkään paranna Lounais-Sipoon yhteyksiä, josta tuossa on kyse.

Mutta ainakaan tuolla aikataululla ei metron jatkamisessa ole mitään järkeä, sillä ei siellä päin ole tarpeeksi asukkaita metron kannattavaan liikennöintiin eikä noihin asuinalueisiin ehditä myöskään rakentaa (taloudellisesti) tarpeeksi asuntoja. Mutta näkisin että tämäkin toteutuu jossain 2030 kieppeillä.
tekijänä bitterfly
#31935
Helsinki voisi keskittyä tiivistämään sen sijaan, että rakentelee kalliita metroja metsien keskelle. Ilmeisesti rakennuttajat vain rakastavat näitä, kun saa tyhjien korpien keskelle rakentaa täysin uuden lähiön, joka on täynä tusinakamaa. Hinnat silti pistetään tappiin, kun on merinäköalaa yms.
#50756
Rupeaa koko liitos vaikuttamaan arvovaltataustaiselta "kusetukselta". 6 vuotta on liitoksesta jo mennyt, eikä paperia pidemmälle olla vieläkään päästy; tuntuu siltä, että nyt kun alue on saatu näyttävästi vaihtamaan omistajaa, ei sen kehittämisessä ole mitään kiirettä; kuten ei muissakaan Helsingin kaupungin alueen hankkeissa näin yleensä.

Edes minkäänlaista kaavoitusta ei ole olemassa; kaunkohan menee, ennen kuin ensimmäinen rakennus pystytetään? 10 vuotta? 20 vuotta? :? Erittäin hyvä esimerkki aivan järjettömästä kaavoitusbyrkoratiasta ja -jahkailusta maassamme.
#50761
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto tunnetusti ei ole mikään lännen nopein. Östersundomin raideratkaisusta ei ole päätöstä, ja ilmeisesti Vantaata ei juuri kiinnosta sen alueelle kaavailtu radanpätkä, joka on Vantaan kuntakeskusten kannalta niin sanotusti hevon kuusessa.

Lisäksi taitaa olla ongelmana se, että metroa ollaan muuttamassa kuljettajattomaksi ja siinä yhteydessä sen junia on suunniteltu lyhennettävän. Koko mitoitus on asetettu kyseenalaiseksi, kun siinä ei ilmeisesti ole alun perin otettu huomioon kaikkea kaavailtua lisärakentamista Itä-Helsingin jo olemassa olevilla asuinalueilla ja liitosalueella. Ongelmahan ei ole metrojunien riittävyys Östersundomissa, vaan Kulosaaren sillalla, missä metron katsotaan nykyisellään olevan jokseenkin täysin kuormitettu. Jos siihen tulee kovin paljon lisää matkustajia idästä ja junat ovat lyhyempiä, voi tihennetyn vuorovälin kanssa tulla ongelmia. HKL pakotettiin selvittämään asiaa, ja HKL itse ja konsulentit ovat vakuuttaneet, että metro riittää tulevaisuudessa, jos (huom. JOS) toteutetaan Laajasalon ratikka siltoineen ja Raide-Jokeri, ja lisäksi mahdollisesti ns. nolla-Jokeri (pikaratikka suunnilleen reitille (Otaniemi)-Meilahti-Pasila-Kalasatama-Itäkeskus). Näiden pitäisi helpottaa metron kuormaa ja osin vähentää joukkoliikenteen ohjautumista keskustan kautta. Kyseisessä konsulttiselvityksessä käytettiin alalle tyypillistä, vähän kryptistä ja varovaiselta vaikuttavaa kieltä, mutta sanoma oli, että ilman noita muita ratoja suunniteltu automaattimetron mitoitus jää lähitulevaisuudessa riittämättömäksi. En tiedä, miten hyvin päättäjät ovat tämän tajunneet, mutta voisin kuvitella, että se on aiheuttanut päänvaivaa. Laajasalon ratikkasillan kannattajat ja Östersundomin metroa ajavat eivät välttämättä ole samoja ihmisiä.

Oli miten oli, niin Östersundom on sen verran kaukana keskustasta, että metromatka sinne kestänee luokkaa 40 min, mikä on paljon pehmustamattomalla oranssilla muovipenkillä vietettäväksi. Vaihtoehto olisi yhdistelmä pikaratikka Itäkeskukseen ja nopea rautatie keskustaan, jolla asemaväli olisi oleellisesti metroa pidempi, mutta tämmöinen maksaisi kaikkineen vielä enemmän kuin metro ja vaatisi ilmeisesti enemmän valtion osallistumista, mikä lisää poliittisia kommervenkkejä.

Omasta mielestäni Östersundom on yksinkertaisesti niin kaukana skutsissa, että sen pitäisi antaa olla ja asuttaa ihmiset Helsingin vanhojen rajojen sisään. Tilaa on riittämiin.
#50766
^Todellista pelleilyä; tuollaiset selvitykset tekisi oikeasti viikossa-parissa. Östersundomiin saakka tulisi ulottaa metro, ja sieltä eteenpäin kaupunkirata Porvooseen, joka on erittäin tarpeellinen. Väliin saataisiin raideliikenteeseen tukeutuvia asutuskeskuksia, ja Tolkkisten satama, Kilpilahti sekä Porvoo saisivat vihdoinkin tehokkaan yhteyden Lentoasemalle ja Helsinkiin. Missä tahansa muualla tämä olisi totta 20 vuoden päästä, Suomessa sinä ajankohtana kaikesta tästä (50 vuotta suunnitellusta) on tehty enintään periaatepäätös :?

Tähän liika "väärä" demokratia johtaa; kyllä maankäyttöasioissa täytyisi löytyä jämäkkäämpää asennetta.
Viimeksi muokannut RV, 25.11.12 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#50769
RV kirjoitti:^Todellista pelleilyä; tuollaiset selvitykset tekisi oikeasti viikossa-parissa.
Metron kapasiteettiselvitykset kyllä tehtiinkin suht nopeasti, siis sen jälkeen kun julkinen ja päättäjien kritiikki asemien lyhentämistä kohtaan nousi niin kovaksi, että HKL:n oli pakko. Asiaan pani tietysti vauhtia se, että metron suunnittelijat eivät suurin surminkaan halunneet ryhtyä pidentämään Länsimetron rakenteilla olevia asemia vanhojen asemien pituisiksi. Nopeasti todistettiin, että ei tarvitse.

Maakuntaliitto teki viime vuonna periaatepäätöksen, että ns. HELI-radan linjauksen, joka erkanisi pääradasta Tapiolassa, sijaan rata Porvooseen ja edelleen vissiin Kotkaan ja Pietariin asti kulkisi Lentoradan kautta, eli Pasilasta uudessa tunnelissa Helsinki-Vantaalle, sieltä Keravalle ja Porvooseen. Tuo kaiketi menisi suht kaukaa Östersundomin ohi. Sitten jossain vaiheessa oli esillä kaavamuutoksia, joissa oltaisiin luovuttu HELI-radan varauksista. En muista, miten niille kävi. Joka tapauksessa, jos Porvoon radan tekeminen on Lentoradan aloittamisen takana, niin se todella lykkääntynee hamaan ikuisuuteen, kun Pisara nielee rahat. Linjaus ei kyllä vaikuta paikallisliikenteen kannalta järin järkevältä muutenkaan. HELI-rata kulkisi paljon keskeisemmillä paikoilla ja olisi paljon suorempi yhteys keskustaan. Tapanilassa voisi vaihtaa Kehäradan lentokentälle menevään junaan, joita pitäisi kulkeman 10 min välein.
#50770
RV kirjoitti:^Todellista pelleilyä; tuollaiset selvitykset tekisi oikeasti viikossa-parissa. Östersundomiin saakka tulisi ulottaa metro, ja sieltä eteenpäin kaupunkirata Porvooseen, joka on erittäin tarpeellinen. Väliin saataisiin raideliikenteeseen tukeutuvia asutuskeskuksia, ja Tolkkisten satama, Kilpilahti sekä Porvoo saisivat vihdoinkin tehokkaan yhteyden Lentoasemalle ja Helsinkiin. Missä tahansa muualla tämä olisi totta 20 vuoden päästä, Suomessa sinä ajankohtana kaikesta tästä (50 vuotta suunnitellusta) on tehty enintään periaatepäätös :?
Piirräppä kartalle miten meinasit toteuttaa ton Porvoon kaupunkiradan...En oikein ymmärrä miksi Tolkkisten satamaan ja Kilpilahteen kannattaisi rakentaa kaupunkirata.

Östersundomin metrosuunnitelmana täysi susi. Se kiertelee kuin sinikäyrä ja matka-aika on tosiaan sen mukainen. Metron nopeus on suunniteltu nykyisille etäisyyksille lähiöstä keskustaan, pidemmillä matkoilla konsepti ei toimi. Toisaalta HELI-radan varaus käsittääkseni poistettiin maakuntakaavasta, joten tuskin sitäkään saadaan aikaiseksi. HELI-rataa haittaa muutenkin se, että ratakapasiteettia on pääradalta vaikea löytää ellei lentorataa rakenneta ensin. Ja jos HELI tosiaan meinataan viedä lentoradan kautta niin siinä ei ole mitään järkeä ainakaan lähiliikenteessä. Mahdollisuudeksi toki jää että rata tuodaan jotain ihan eri tietä Helsinkiin, esimerkiksi rakentamalla Itäkeskuksen ja Kalasataman väliin metron linjausta myötäillen lisäraide ja sitten tunnelissa Pasilaan.
#50771
Tutki Helsinki-Porvoo-kehyssuunnitelmaa, siinä on kyseinen rata. Nykyinen busseilla hoidettu Hki-Porvoo (runsas) liikenne on varsin naurettavalla tasolla. Kaupunkirata mahdollistaisi mahdollisimman tehokkaan maankäytön.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14