Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä okl
#9397
Klazu kirjoitti:Onkos Jyväskylän kaksikko vanhoja pääkaupunkiseutulaisia, kun niin kovasti puhaltavat pääkaupungin puolesta kaikissa puheissaan? Ihan vain kiinnostaa.
Minä olen ihan koko ikäni Jyväskylässä asustellut, mutta pakko myöntää, että veri vetää aika paljolti Itä-Helsinkiin. Ehkä joskus tulevaisuudessa löydän itseni sieltä. Helsingissä asuu myös paljon sukulaisia/tuttuja/kavereita, ja siellä tulee melko usein käytyä. Taitaa olla Jyväskylän lisäksi ainut kaupunki Suomessa minkä tunnen niin hyvin, että ilman karttaa selviän paikasta toisen. :D

[quote="Lainaus mökistä, "asukkaiden esittelyjä" ketjusta jonne OlliMolli"]Olen Helsingistä kotoisin ja asuin pääkaupunkiseudulla 21 vuotta ennen muuttamistani opintojen perässä Joutsenoon ja myöhemmin tänne Jkylään. [/quote]

Klazu voisit muuten käydä esittäytymässä mökissä. (ei toki ole pakko mutta toivottavasti)
Avatar
tekijänä Klazu
#9399
okl kirjoitti:Klazu voisit muuten käydä esittäytymässä mökissä. (ei toki ole pakko mutta toivottavasti)
No mutta, minähän olen siellä! :o

Pitänee etsiä ja keksiä itselle kuvake tuohon vasemmalle, niin erottaa viestin lähettäjän helpommin.

EDIT: Lisätty. Kukas muuten tunnistaa kuvan kaupungin ja rakennukset? 8)
tekijänä anttij
#9400
okl kirjoitti:
anttij kirjoitti:Toivottavasti Helsingin herrat näkee kehä 3:n ulkopuolelle ja unohtaa ainakin länsimetron, tärkeämmän tieltä.
Niin totta tosiaan, unohtakoot länsimetron ja motareita rakentamaan! Sitten saadaankin taas leventää Länsiväylää 6 kaistalla ja Helsingin keskustankin ruuhkat taas vähenee! Ja bonuksena vielä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun parantuminen kun autoilu lisääntyy puolella joka vuosi! Kyllä se länsimetro aivan turha on.

Voisin sanoa ettei länsimetroa(+muukin raideliikenne Suomessa) tärkeämpiä projekteja ole tällä hetkellä. Aika siirtyä asvaltilta raiteille, taloudellisempaan ja ympäristöystävällisempään kulkumuotoon. Korjaisin lausahdustasi "Toivottavasti Helsingin herrat näkee kehä 3:n ulkopuolelle ja unohtaa ainakin keskustatunnelin, tärkeämmän tieltä."

*Helsingin herrat sanonta on turha, jonka kuulee usein vanhojen ulkosuomalaisten suusta. Joku taisi turhuuden täällä ketjun alkupäässä jo todistaakkin asukaslukujen perusteella. Eivät Helsingin herrat yhtään alempiarvoisia ole kuin muutkaan Suomalaiset sen takia, että asuvat vähän tiheämmin kun muualla Suomessa on tapana.
Tarkotin, että laitetaan se liikenne nyt ensin muualla edes pyörimään ja siirrytään sitten vasta kehittämään pääkaupunkiamme. Ihmiset kulkevat länsiväylää autoilla vaikka Leppävaaraan menisi ratikka.
http://alk.tiehallinto.fi/alk/frames/ke ... frame.html seuratkaapa tuolta lakalaivaa 15.30-16.30. Tuskin tulee ikinä 40000 autoa vuorokaudessa, jos tunnin aikana keskinopeus on ~10km/h, 80-alueella.
tekijänä okl
#9401
Klazu kirjoitti:No mutta, minähän olen siellä! :o
Oho, niimpäs näyttää. Anteeksi erehdys. :oops:

Sisko muuten asuustaa Münsterissä Westfalenissa. Dortmundin lähellä taitaa olla.

EDIT: anttij ehtikin ensin
tekijänä okl
#9404
anttij kirjoitti:Tarkotin, että laitetaan se liikenne nyt ensin muualla edes pyörimään ja siirrytään sitten vasta kehittämään pääkaupunkiamme. Ihmiset kulkevat länsiväylää autoilla vaikka Leppävaaraan menisi ratikka.
Mitäs se ratikka Leppävaarassa Länsiväylän tukkoisuuteen vaikuttaa. :lol: Oletan kuitenkin tarkoittavasi sitä, että Länsiraideliikenteen valmistuessakin ihmiset ajavat Länsiväylää. Sehän on selvä, mutta tässä kuitenkin täytyy muistaa kaikki muut tekijät tulevaisuudessa.

Etelä-Espoo on tällä hetkellä Suomen nopeiten kasvavia alueita, eikä kasvulle näy loppua. Jos Etelä-Espoossa joukkoliikenne jää vain parin bussikaistan varaan, autokaupunki on syntynyt. Toinen vaihtoehto on rakentaa länsimetro tai tramwest, jolloin tulevaisuuen rakentamisesta tulee asemien läheisyyteen tiiviimpää, ja tuolloin saadaan uudet asukkaat heti alusta asti tottumaan julkisten käyttöön, Länsiväylän sijaan.

Toki Tampereellakin pitää liikenteen sujuvuutta kehittää, mutta tiet ruuhkautuvat ainoastaan sen takia, kun on liikaa autoilijoita. ultrix:in allekirjoituksessa on linkki mahtaville Tampereen paikallisjunasivuille jotka hän on itse tainnut tehdä, todella hienoa työtä. Tampereella pitäisi kehittää joukkoliikenne houkuttelevaksi raskaan sarjan raideliikenteeksi, jota ihmiset innostuisivat käyttämään (möisiköhän grendykin bemarinsa pois :D). Tampere on kaupunkina siinä kokoluokassa, että nyt jos koskaan sen pitäisi alkaa kehittämään joukkoliikennettä kaupungin tulevaisuuden turvaamiseksi. Moottoritiet ovat historiaa, kuten myös yksityisautoilu polttomoottoreineen.

Valtion rahoitus ei ole pääkaupunkikeskeistä, siellä on viideosa Suomen asukkaista ja myös järkevämmät hankkeet.

Tarkoitukseni ei ole spämmätä, vaan anttij ehti vastata juuri ennen kun lähetin oman viestini.
Avatar
tekijänä Klazu
#9407
okl kirjoitti:Sisko muuten asuustaa Münsterissä Westfalenissa. Dortmundin lähellä taitaa olla.
No eihän tuossa ole kuin 55 minuutin matka Münsterin kauniiseen 280 000 asukkaan kaupunkiin. Kahdesti olen käynyt ja kovasti tykännyt! Tarkoittaako tämä muuten sitä, että olet käynyt Dortmundissa/Ruhrin alueella itsekin??
tekijänä okl
#9408
Klazu kirjoitti:No eihän tuossa ole kuin 55 minuutin matka Münsterin kauniiseen 280 000 asukkaan kaupunkiin. Kahdesti olen käynyt ja kovasti tykännyt! Tarkoittaako tämä muuten sitä, että olet käynyt Dortmundissa/Ruhrin alueella itsekin??
En ole vielä käynyt, harmi. :( Tarkoituksena olisi kai jossain vaiheessa siellä lähteä käymään. Ehkä silloin viimeistään kun on parempi kamera ja kun budjetti sallii, että saa ikuistettua Saksaa uudemmalla tekniikalla. 8)

Ei sattuisi olemaan sulla kuvia Münsteristä, ainakin kuulemani mukaan hyvin kaunis keskieurooppalainen kaupunki kävelukeskustoineen sekä vanhoine kirkkoineen!

//anteeksi pieni offtopic

edit: oho, tulikin 200 täyteen ihan yllättäen, ja vielä offtopikissa. :D
Avatar
tekijänä Klazu
#9411
On mulla noita parisataa. Laitan joskus kun pääsen vauhtiin Saksan materiaalin purkamisen kanssa. ;)