Pitkään keskustatunnelia vastustaneena olenkin muuttanut kantaani, ja nykyään kannatan sitä.
Miksikö?
Autokannan sähköistyminen. Autoilu tulee lisääntymään valtavasti tulevaisuudessa, kun autot alkavat kulkemaan sähköllä. Autoilun kustannukset laskevat aivan mielettömästi nykyisestä, mikäli valtio ei ota käyttöön uusia verotusmalleja. Nykyiset sähköautot kuluttavat noin 200W/km, joka tekee 20kW per 100km. Tuo on alle 2€ nykyisellä korkealla sähkön hinnalla. Ja etenkään kun kaupunkiajo ei juurikaan kuluta enempää sähköä. Markkinat myös muuttuvat mieletöntä vauhtia, sillä 2010 jälkeen on tulossa useita malleja myyntiin. 2020 on jo todennäköisesti suurin osa myytävistä uusista autoista sähköautoja.
Samalla sähköautojen huoltokustannukset ovat todella alhaiset. Tesla Roadsterin vesimelonin kokoisessa moottorissa(250hp) ja voimansiirrossa on yhteensä 17 liikkuvaa osaa, kun polttomoottoriautossa niitä on satoja. Ainoa ongelma on akusto, joka tosin tuossa mallissa kestää ainakin 160 000km.
Nykyisestä autoilusta en pidä sen päästöjen vuoksi. Isojen teiden varsilla ja kaupungeissa nuo päästöt huomaa hyvin. Tietysti myös isoissa kaupungeissa on viihtyisämpää ilman suuria ruuhkia. Mutta koska autoilu todennäköisesti tulee kasvamaan, on autot parempi siirtää maan alle. Eikä tuolta etelä-Espoosta ole kovin helppoa mennä autolla itä-Helsinkiin tällä hetkellä.
Ja mihin perustan uskoni sähköistymiseen:
-
Tesla Roadster on jo USA:n markkinoilla. Eurooppaan se tulee syksyllä, ja tuotantoa nostetaan 100 autoon/kk. Tilauskanta jo useissa tuhansissa. Suunnitteilla on kaksi uutta mallia kuluttajahintaluokkaan.
-
Subaru tuo parin vuoden kuluttua sähköauton
-Mitsubishilta tulee ensi vuonna myyntiin
iMiev -sähköauto
-Tanskassa ja Israelissa käynnistyy 2009
Project Better Place, jossa rakennetaan latausinfrastruktuuri ja Renault-Nissan tuo sähköautot.
-BMW tuottaa
500 kappaleen sarjan Minejä koekäyttöön
-GM suunnittelee aloittavansa
Chevrolet Voltin myynnin 2010
-Toyota
Prius vm2010 muuttuu plugin-hybridiksi, jolloin sillä voi ajaa pelkällä sähkömoottorilla
Jnejne.