- 05.11.09 20:11
#27507
On naivia ajatella, että autot keskustan katutasosta vähenisi keskustatunnelin ansiosta. Keskustatunnelin ideana on pohjimmiltaan siirtää Porkkalankadun pullonkaulat Rautatiekadulle jossa autot taas pulpahtaisivat maanpinnalle, melkein keskelle suunniteltua kävelykeskustaa! Jo sinänsä absurdin idean lisäksi tässä on vielä ihan käytännön ongelmia; jos Rautatienkadun alue ruuhkautuu, ruuhkautuu myös keskustatunneli, jonka jälkeen tunneli on turvallisuussyistä suljettava. Tällöin on käytettävä taas pintakatuja. Tämä ennustettiin jo keskustatunneliselvityksessä, joka nyt ilmeisesti on poistettu kaupungin nettisivuilta.
Joten keskustatunnelin myötä saisi sanoa viimeiset hyvästit kävelykeskusta-unelmalle ja sen myötä keskustan ja koko kaupungin viihtyisyydelle.
Tavallaan metro rakennetaan samasta syystä; se ei juurikaan paranna joukkoliikenteen palvelutasoa mutta sillä saadaan bussikaistat pois länsiväylältä ja Porkkalankadulta autoliikennettä häiritsemästä. Sekä Helsingin raskaan metron, että keskustatunnelin suunnitelmien juuret ovat 60-luvun Smith & Polvisen hulluissa moottoritie- ja metrosuunnitelmissa.
Joten keskustatunnelin myötä saisi sanoa viimeiset hyvästit kävelykeskusta-unelmalle ja sen myötä keskustan ja koko kaupungin viihtyisyydelle.
Tavallaan metro rakennetaan samasta syystä; se ei juurikaan paranna joukkoliikenteen palvelutasoa mutta sillä saadaan bussikaistat pois länsiväylältä ja Porkkalankadulta autoliikennettä häiritsemästä. Sekä Helsingin raskaan metron, että keskustatunnelin suunnitelmien juuret ovat 60-luvun Smith & Polvisen hulluissa moottoritie- ja metrosuunnitelmissa.
Ajoneuvoliikenteen siirtyessä Keskustatunneliin voidaan jalankulkijoiden liikenneturvallisuutta ja viihtyisyyttä parantaa usealla kadulla lisäämällä ajoneuvoliikenteelle varattua katutilaa.
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto
-Helsingin Kaupunginsuunnitteluvirasto