Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä ultrix
#54163
RV kirjoitti:Keskustatunneli toteutuu aivan varmasti ennemmin tai myöhemmin, mutta tarvittaisiin myös Vapaudenkatu. Pasilanväylä kuitenkin helpottanee merkittävästi pohjoisen kantakaupungin liikennettä, ja sen toteutuminen on varmaa sikäli kun näkyvimmät osat on jo valmiit.
Kumpikaan ei tule toteutumaan ainakaan 21. vuosisadan aikana. Minun täytyy kertoa teille että tämä on inside scoop.
Avatar
tekijänä veka
#86328

Helsinkiläispoliitikot myönteisiä kävelykeskustan kehittämiselle – ”Tämä on rohkea keskustelunavaus”

Kaupunkisuunnitteluvirasto selvittää muun muassa Pohjois- ja Eteläesplanadin muuttamista kävelykaduksi. Kaivokadusta saattaa tulla joukkoliikennekatu.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005031098.html
Helsingin keskustatunneli heräsi kuolleista – kokoomuksen Risto Rautava teetti selvityksen, ajo voisi maksaa pari euroa

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005030081.html
Sattumalta, tai ehkä ei niinkään sattumalta, Hesarissa oli kahtena peräkkäisenä päivänä ykköskategorian uutiset Helsingin keskustan liikenteen kehittämisestä. Ensin saatiin lukea, että Kaupunkisuunnitteluvirasto laatii parhaillaan huimia ehdotuksia keskustan tärkeimpien katujen muuttamisesta jalankulkualueiksi. Seuraavana päivänä ks-lautakunnan puheenjohtaja kertoi teettäneensä uuden selvityksen keskustatunnelin toteutuksesta.

Niinköhän "on sovittu" - tai ainakin keskusteltu - näiden hankkeiden niputtamisesta varsinaiseksi megadiiliksi? Jos valtuuston kaksi suurinta puoluetta vetävät köyttä samaan suuntaan, paljon voi tapahtua. Kuten muistetaan, kymmenisen vuotta sitten haudattu keskustatunneli palasi yleiskaavaan viime syksynä.

Kuva
Avatar
tekijänä Clepe
#86331
En usko että mitään on sovittu. Mieluummin pidetään tunnelin vastustajissa yllä status quota kuin mentäisiin mukaan tuohon tunneliprojektiin. Tämä taitaa olla enemmän kunnallisvaalikamppanjointia.

Keskustatunnelin vaiheittaista toteuttamista karvalakkimallina voisin kyllä kannattaa. Eli käytännössä hivutettaisiin pysäköintiluolien sisäänkäynnit pikkuhiljaa keskusta-alueelta ulos. Tietenkin periaatteena se että hallitoimijat pääosin kustantavat nuo muutokset.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#86333
Tosiaan pysäköintiluolia palvelevat tunnelit on ihan ok, mutta läpiajoon tarkoitettu moottoritie ei vaan yksinkertaisesti toimi. Läpiajoa ei vaa kannata ohjata keskustaan missään olosuhteissa, ja keskustan katuverkkoon liittyvä liikenne ruuhkautuu välittömästi, ja aiheuttaa tunnelin sulkemisen turvallisuussyistä.

Eikä keskustatunneli mitenkään "palannut" yleiskaavaan. Sitä vaan ei vielä lopullisesti haudattu. Mikä tietysti on tyhmä ja kallis päätös.
Avatar
tekijänä veka
#86337
arkkinikkari kirjoitti:Tosiaan pysäköintiluolia palvelevat tunnelit on ihan ok, mutta läpiajoon tarkoitettu moottoritie ei vaan yksinkertaisesti toimi. Läpiajoa ei vaa kannata ohjata keskustaan missään olosuhteissa, ja keskustan katuverkkoon liittyvä liikenne ruuhkautuu välittömästi, ja aiheuttaa tunnelin sulkemisen turvallisuussyistä.
Olen ymmärtänyt tunnelin tarkoituksen juuri toisin. Tällä hetkellä eteläinen läpiajoliikenne tunkee kuka mistäkin keskustan kaduilla. Huono tilanne sekä heidän että muiden kannalta. Hyvä vaan, jos nuo autot ohjataan maan alle ja tunneliin. Pääsevät itsekin perille sen verran vikkelämmin, että halukkuutta maksaa muutaman euron tietulli varmaan löytyy.

Saman tien pitäisi tunneliin tehdä liittymä Jätkäsaaren satamaan.
tekijänä hmikko
#86340
veka kirjoitti: Saman tien pitäisi tunneliin tehdä liittymä Jätkäsaaren satamaan.
"Liittymä" tuossa tapauksessa siis vähintään kilometri rekalla ajettavaa tunnelia.
tekijänä sekovene
#86359
Onkohan tuo Rautavan tilaama selvitys jossain nähtävillä? Olisi hauska lukea.
tekijänä tontzae
#86360
Keskustatunneli olis järjen voitto, liikenteellisesti ei ole syytä olla toteuttamatta hanketta. Sinnemäkeläiset vaan haraa vastaan.
tekijänä Sam33
#86365
tontzae kirjoitti:Keskustatunneli olis järjen voitto, liikenteellisesti ei ole syytä olla toteuttamatta hanketta. Sinnemäkeläiset vaan haraa vastaan.
Keskustatunneli ei olisi millään muotoa järjen voitto vaan miljardin euron suuri haaskaus, oli sinnemäkeläinen tai ei. Berner on puhunut sijoittajien mukaantulosta rakennustöihin, niin laittakoot he rahan kiinni hankkeeseen ja laskuttakoon käyttäjiä, jos se oikeasti kannattaisi. Kaupunki voisi tulla vastaan antamalla maa-alueen käyttöön tai korkeintaan pienellä rahallisella tuella. Jos mrd pitää laittaa tiehankkeisiin, niin laittaisivat sen satoihin pienempiin hankkeisiin, jotka aivan varmasti parantaisivat liikenteen sujuvuutta koko kaupungin alueella. Reittioppaat näyttää jo ajallisesti Kehä I parhaaksi reitiksi monessa Espoo - Itä-Hki reitillä, joten sen parantaminen ja nopeuden kasvattaminen olisi mielestäni paljon järkevämpää ja hyödyttäisi varmasti suurempaa joukkoa ihmisiä.

Onko edes tehty selvityksiä, minkälaista ajoa keskustan läpi ajetaan ja miten esimerkiksi Länsimetro niihin vaikuttaa. Toki kaikki ei vaihda julkisiin vaikka se kuinka helppoa olisi, eikä kaikki maksa 2€ tunnelin käytöstä, vaikka se useamman minuutin ajossa säästäisikin.
Clepe tykkää tästä
Avatar
tekijänä Krio
#86368
Berner ottaa rahasi ja lähtee takaisin Sveitsiin. Veronmaksajien rahoilla maksetaan lopulta ja yksityinen kuorii voitot ja Sipilä vetää käteensä.
Avatar
tekijänä veka
#86369
hmikko kirjoitti:
veka kirjoitti: Saman tien pitäisi tunneliin tehdä liittymä Jätkäsaaren satamaan.
"Liittymä" tuossa tapauksessa siis vähintään kilometri rekalla ajettavaa tunnelia.
Eiköhän siitä luokkaa kilometrin mittainen tule, vaikka Jätkän puoleinen pää ei kai voi olla satamassa asti täyttömaalla. Kaistoja suuntaansa tarvitaan vain yksi. Mitähän tuollainen maksaisi? Kaavatalouden puolella olisi varmaan hyvä pysytellä alueella. Silloin kymmenet miljoonat poikineen saataisiin vaikka luopumalla heti Hitas-arvonnoissa menetettävistä tuloista Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa. Niissähän ei ole edes kyse sosiaalisesta asuntotuotannosta, vaan lottovoittojen jakamisesta keski- ja hyvätuloisille.

Jos joku keksi paremman ja halvemman ratkaisun, olisi kiva kuulla. Jos tavoitteena on pitää Via Baltica elinvoimaisena ja houkuttelevana, ratkaisu ei voi olla se ettei tehdä mitään.
Viimeksi muokannut veka, 08.01.17 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä hmikko
#86370
veka kirjoitti: Eiköhän siitä luokkaa kilometrin mittainen tule, vaikka Jätkän puoleinen pää ei kai voi olla satamassa asti eli täyttömaalla.
Toki voi. Upotettava betonitunneli voi olla vaikka merenpohjassa. Rahalla saa.
Avatar
tekijänä veka
#90339
Never say never again. Ylen uutinen tältä päivältä:

Yle sai käsiinsä salaiset suunnitelmat: Kaksi suurta rakennusfirmaa suunnittelee Helsingin alle jättitunnelia


Kaksi isoa rakennusfirmaa, Lemminkäinen ja SRV, ovat tehneet kaikessa hiljaisuudessa omat uudet suunnitelmansa pääkaupungin alittavasta keskustatunnelista. Yli kuusisataa miljoonaa euroa maksava hanke yhdistäisi keskustan parkkihalleja ja satamia yhteen maan alla. Yle sai paperit käsiinsä.

Tänään julkistetussa Helsingin kaupungin uudessa strategiassa keskustatunneli mainitaan nimellä maanalainen kokoojakatu. Strategian mukaan tätä maanalaista katua voi nyt ryhtyä selvittämään.. Toteutuessaan kokoojakatu rahoitteisiin suurelta osin tienkäyttömaksuin.

Tässä rakennusyhtiöiden suunnitelmat lyhyesti.

Kummassakin suunnitelmassa lähdetään siitä, että pääkaupunkiseutu ja Helsinki erityisesti kasvaa lähitulevaisuudessa huomattavasti. Pelkästään Helsinkiin odotetaan parinkymmenen seuraavan vuoden aikana 200 000 uutta asukasta. Vaikka länsimetro avataan pian, sen ei rakennusliikkeissä uskota riittävän kasvavan asukasmäärän liikkumiseen.

1. SRV:n suunnitelma

KuvaKuva: Yle Uutisgrafiikka

Rakennusliike SRV:n keskustatunnelisuunnitelma on alustava suunnitelma, joka on tehty pyöräilybaanan kehittämisen ohessa. Suunnitelma nojaa viime vuonna hyväksytyn Helsingin yleiskaavan olemassa oleviin keskustunnelivarauksiin. Tunneli kulkisi syvällä maan uumenissa. Sitä pitkin pääsisi helposti ajamaan keskustan läpi, mutta se myös yhdistäisi Helsingin ydinkeskustan parkkihallit toisiinsa: muun muassa Finlandiatalolta pääsisi ajamaan autolla Stockmannille ilman, että nousisi maan pinnalle. Suunnitelma on luonnos ja sitä muutetaan, jos kaupungin poliitikot niin haluavat tai hanketta oikeasti lähdettäisiin ajamaan.

– Meidän tutkimustemme mukaan tunnelin kannattaa mennä syvällä maan uumenissa. Silti uskomme, että tunnelin on järkevä yhdistää keskustan parkkihalleja toisiinsa ja niin, että tunnelista pääsisi autolla maan pinnalle myös keskustassa, SRV:n varatoimitusjohtaja Timo Nieminen sanoo.

2. Lemminkäisen suunnitelma

KuvaKuva: Yle Uutisgrafiikka

Rakennusliike Lemminkäisen tunneli kurvaisi yleiskaavaan tehtyä varausta etelämpää ja kokoaisi eteläisen Helsingin parkkihallien liikenteen lisäksi myös satamien liikenteen Katajanokalla ja Länsisatamassa. Idästä tai lännestä Viroon matkalla olevan turistin ei tarvitsisi tulla maan päälle kuin vasta Tallinnan laivojen satamissa. Tämä auttaisi Lemminkäisen mukaan siihen, että kävelykeskustaa voidaan lähteä kehittämään.

...

https://yle.fi/uutiset/3-9794705
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#90340
Tosiaan kuten chatissä sanoin, tuo SRV:n "suunnitelma" ei ole suunnitelma. SRV suunnittelee baanan päälle kiinteää rakentamista, joka on ristiriidassa keskustatunnelin nykyisen varauksen kanssa. Tämän vuoksi Urbaana-projektin liitteenä on "suunnitelma" keskustatunnelista joka ei tarvitse baanan varausta, vaan menee syvemmältä.

Tuo Lemminkäisen versio sen sijaan saattaa olla Vapaavuoren ja kumppaneiden uusi keskustatunnelivisio, sillä tänään julkaistussa pormestarin esityksessä Kaupunkistrategiaksi puhutaan "maanalaisen kokoojakadun" rakentamisen selvittämisestä, joka mahdollistaisi satamien liikenteen ohjaamisen pois keskustan kaduilta. Tämän hetken "virallinen" keskustatunnelivaraus ei yhdisty satamien liiketeeseen millään lailla.
Clepe tykkää tästä
tekijänä hmikko
#90343
Lemminkäisen tunneli on kilometrin pidempi ja liittymiä noissa kuvissa kolminkertainen määrä, plus haarat satamiin. Tuon myyminen vaatinee aika paljon YHTALI-exceliä. Linjaus ei ole ihan tukevassa kalliossa joka paikassa muuallakaan kuin Jätkäsaaren täyttömailla.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10