Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä satama
#7221
Taideteoksia Kotkasta:

Elinvoimainen läsnäolo - "Presencia Vital" , 2005 (taidokas veistos, jonka hienous ei kuvassani valitettavasti välity)
Frederico Assler

Kuva

Kiertolainen, 2001
Jaakko Pernu
pajuveistos, korkeus 8 m, leveys 6.2 m

Kuva

V.I. Leninin rintakuva, 1979
Mati Varik
+
Leninin puuttuva käsivarsi, 1995
Krzysztof Bednarski

Kuva

Kuva
tekijänä Aboa
#7251
Hieman tarinaa tuosta Iggyn postaamasta aika merkillisen näköisestä Zappa-patsaasta:
http://www.rollingstone.com/news/story/5934313/zappa_lives_on_in_lithuania

H.G.Porthanin muistomerkki Turun vanhan suurtorin puistossa ansaitsee tulla mainituksi jo senkin takia, että se on Suomen ensimmäinen julkinen taideteos:
Kuva
Carl Eneas Sjöstrand, 1864

Turun ympäristötaideteoksista oma suosikkini on Mario Merzin teos ”Fibonacci Sequence 1-55”. 40 metriä korkea numerosarja hämmästyttää turisteja 101 metriä korkeassa Turku Energian savupiipussa:
Kuva
Mario Merz, 1994

Fibonaccin lukujonon ensimmäiset kymmenen lukua järjestyksessä ovat 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55 (seuraavan luvun arvo on aina kahden edellisen summa)
tekijänä Novak
#7255
Aboa kirjoitti:H.G.Porthanin muistomerkki Turun vanhan suurtorin puistossa ansaitsee tulla mainituksi jo senkin takia, että se on Suomen ensimmäinen julkinen taideteos:

Carl Eneas Sjöstrand, 1864

Ei taida kuitenkaan ihan ensimmäinen olla, nimittäin Helsingin Kauppatorilla sijaitseva Carl Ludvig Engelin suunnittelema Keisarinnankivi pystytettiin jo vuonna 1835. Ihan mielenkiintoinen muistomerkki, suht. erikoista, että siinä oleva muistokirjoitus on suomeksi (ja latinaksi), ei ruotsiksi tai venäjäksi.

Venäläiset matruusit vetivät 17.4.1917 alas pronssisen pallon ja kaksoiskotkan, joka rikkoontui. Kokonaisuus korjattiin ja palautettiin takaisin obeliskin huipulle vasta vuonna 1971.
- Muistaisin jostain lukeneeni, että Neuvostoliiton suurlähetystö oli kovasti tätä palautusta vastaan.
tekijänä Jape
#7256
Itse käytän Helsingin metroa päivittäin ja täytyy sanoa, että lukuisten helsinkiläisten jokapäiväisen kaupunkitilan pitäisi olla muutakin kuin steriili asemalook ja sadoittain jatkuvasti vaihtuvia teennäisiä mainoksia. Veroja maksavat, töihin ja kouluihin menevät kansalaiset ansaitsevat paremman kaupunkiympäristön kuin steriilin hallin jossa heille tyrkytetään uusia boksereita.

[linkki 1] [linkki 2] - Tuossa hieman esimakua Tukholman metroasemien taiteesta. Tukholmassa metro ei ole vain liikenneväline kaupunkilaisille, vaan kokonaan uusi ja mielenkiintoinen osa kaupunkia. Moneskohan kerta tämä taas on kun sanon, että Tukholmasta pitäisi ottaa mallia?

Jotta selittämäni asia hieman konkretisoituisi, näytän pienen kuvaparin.

Syvälle kallioon louhitty Kampin metroaseman avara laituritila valkoisine seinineen:
Kuva

Tukholman T-Centralenin sinisen linjan laiturihalli muistuttaa muodoiltaan hyvin paljon Kamppia, vaan ei väritykseltään:
Kuva

Oikeastaan edellytykset taiteellistaa Helsingin metroa ovat todella hyvät, sillä Tukholman "taiteellisimpana" tunnettu sininen linja on perusolemukseltaan yllättävän samantapainen kuin oma raskas järjestelmämme: suuria avaria laituritiloja ja lippuhalleja sekä pitkiä liukuportaita. Uskon, että viihtyisillä metroasemataiteella saataisiin metrosta houkuttelevampi liikennväline ja uusi osa kaupunkia. Niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin osaisivat arvostaa Helsingin metroa aivan uudella tavalla.

Joillekin asemille voisi vaikkapa muun taiteen ohella laittaa näytille alueen historiaan liittyviä kuvia ja tekstejä, jotta matkustajat työ- ja koulumatkoillaan saisivat tietää hieman enemmän ympäristönsä eri vaiheista.

On jotenkin vaikea uskoa, etteikö mistään löytyisi halukkaita taiteilijoita ja taidetta värittämään metroasemiamme. Uskonkin, että kyse on ainoastaan poliittisesta tahdosta (tai sen puutteesta).

Edit: Tässä vielä lisää metrotaidetta maailman metrokaupungeista: http://www.mic-ro.com/metro/metroart.html
Avatar
tekijänä RV
#7259
Olen kulkenut tunnelbanalla ja kokemus oli todellakin kaikkea muuta kuin hyvä. Asema oli kolkko, pimeä ja likainen. Metrojunassa haisi ja se oli täynnä spurguja. Moskovan ja Pietarin asemista kannattaa ottaa mallia. Ne ovat avaria, kauniita ja hulppeita. Kaikkialla on pylväitä ja koristeita.
tekijänä Aboa
#7290
Novak kirjoitti:Ei taida kuitenkaan ihan ensimmäinen olla, nimittäin Helsingin Kauppatorilla sijaitseva Carl Ludvig Engelin suunnittelema Keisarinnankivi pystytettiin jo vuonna 1835. Ihan mielenkiintoinen muistomerkki, suht. erikoista, että siinä oleva muistokirjoitus on suomeksi (ja latinaksi), ei ruotsiksi tai venäjäksi.


”Julkinen taideteos” ei ollut väärä mutta ehkä hieman hämmentävä sanamuoto tähän tilanteeseen, selvempää olisi ollut vain puhua patsaasta tai ulkoveistoksesta. Muistomerkkien historia ulottuu luonnollisesti huomattavasti patsaita kauemmas.

Patsaasta ja Porthanin ajasta:
http://org.utu.fi/yhd/porthan-seura/Porthsuomi.htm

Metroasemista ja niiden koristeellisuudesta puhuttaessa Moskovaa ei voi kyllä sivuuttaa. Metro on moskovalaisten todellinen ylpeyden aihe ja viime kuussa Moskovassa käyneenä voin kyllä todeta, ettei syyttä. Kaupunki on täynnä aivan upeita metroasemia joista jokaisella tuntui olevan aivan oma erityinen teemansa.

Moskovalaisia metroasemia:
Kuva
Kuva
Kuva

Muutama panoraamakuva:
http://www.ruskodnes.sk/index.php?w=ft&sec=1&kat=12
Avatar
tekijänä RV
#7293
Tuollaisia asemia pitäisi tänne Helsinkiinkin saada, ei oteta Tukholman synkistä luolista mallia.
tekijänä Jape
#7295
Harmi kyllä olen päässyt Moskovan metroa ihailemaan ainoastaan tietokoneruudulta, ja kyllähän se vaikuttaa melkoisen upealta. Tosin, ei muutkaan neuvostometrot mitään rumiluksia ole.

Lähdin nyt kuitenkin vertaamaan Tukholman metroon - tai kehottamaan ottamaan siitä mallia - ihan sen takia, että tuollaisten neuvostopropaganda-arkkitehtuurilla ornamentoitujen asemien saaminen Helsinkiin ei ole mitenkään realistista. Sen sijaan ihan nykyajan "normitaidetta" (ei ole tarkoitettu halveksivaksi) ja varsin pienistäkin muutoksista johtuvaa asemien kasvojenkohotusta saisi melko melko vähälläkin vaivalla ja poliittisten asenteiden muutoksella.
tekijänä okl
#7297
Jape kirjoitti:Harmi kyllä olen päässyt Moskovan metroa ihailemaan ainoastaan tietokoneruudulta, ja kyllähän se vaikuttaa melkoisen upealta. Tosin, ei muutkaan neuvostometrot mitään rumiluksia ole.

Lähdin nyt kuitenkin vertaamaan Tukholman metroon - tai kehottamaan ottamaan siitä mallia - ihan sen takia, että tuollaisten neuvostopropaganda-arkkitehtuurilla ornamentoitujen asemien saaminen Helsinkiin ei ole mitenkään realistista. Sen sijaan ihan nykyajan "normitaidetta" (ei ole tarkoitettu halveksivaksi) ja varsin pienistäkin muutoksista johtuvaa asemien kasvojenkohotusta saisi melko melko vähälläkin vaivalla ja poliittisten asenteiden muutoksella.


Moskovan metron kaltaisten asemien tekeminen helsinkiin saattaisi tulla kalliiksi,mutta Tukholman ideaa voisi kehittää parempaan suuntaan ja ei välttämättä tulis niin kalliiks'(muutama purkki maalia kun 244535 timanttia ja 43632 kultakoristetta).Tai sitten Suomi ja Helsinki ja muutkin suomen kaupungin haluaa kehittää omanlaisen kaupunkikuvan,betonia elementtisaumoja ja mahdollisimman epäviihtyisää... :?
tekijänä Novak
#7298
On tullut käytyä Moskovassa ja nuo metroasematkin koettua. Onhan ne näyttäviä, mutta en nyt tiedä oliko ne niin kauhean viihtyisiä.. En mä sellasia Suomeen rakennuttais, vaikka kuinka ois mahdollisuuksia, sillä onhan ne aika eri maailmasta, tai miten sen nyt sanois.

Tukholman T-Centralenia ja tietty muitakin tunnelbana-asemia taasen oon ihaillut aina siinä kaupungissa käydessäni, mestariteoksia. Niistä minäkin sitä mallia tänne ottaisin..
Avatar
tekijänä Iggy.P
#7311
Mutta suomalaisuuteen kuuluu kuitenkin tietty karuus. En tarkoita etteikö mitään tarvitsisi tehdä, vaan sitä että suomalaiset varmaankin vierastaisivat varsinkin kovin koristeellista ympäristöä. Uusimmat asemat Kaisaniemessä ja Ruoholahdessa ovat aika hienoja nykyiselläänkin. Vuosaaren asema on jopa noteerattu kirjassa "arkkitehtuuri atlas" (alkuteos: Atlas de arquitectura actual).

Kirjassa on seuraavanlainen esittely asemasta:

Itä-Helsingissä sijaitseva Vuosaaren metroasema antaa vaikutelman läpinäkyvyydestä. Esa Piirosta ovat kiinnostaneet erityisesti katto ja lasiset julkisivut samoin kuin rakennelman liittäminen ympäristöön. Poikkileikkauksessa näkyy kaksi päällekkäistä rakennelmaa: alimmainen on betonia ja kannattaa laitureita, päällimmäinen on terästä ja lasia ja muodostaa katon. Kuten pohjoismaisessa arkkitehtuurissa hyvin usein läpinäkyvyys yhdistetään demokratiaan, kansalaista lähellä olevaan näkemykseen, joka pyrkii yhteisymmärrykseen käyttäjän kanssa: sananmukaisesti harmoniaan. Selvästikin tämä valtava lasi- ja teräs rakennelma toimii "talvipuutarhana", joka sopii erinomaisesti Suomen oloihin, mutta olisi ajatuksenakin mahdoton eteläisemmillä seuduilla.


"kansalaista lähellä olevaan näkemykseen, joka pyrkii yhteisymmärrykseen käyttäjän kanssa: sananmukaisesti harmoniaan."

Kuulostaa tosi vierasmaalaiselta ilmaisulta mutta järkeenkäyvältä, näinhän se on. Suomessa hillitty vaikutelma vain on itsestäänselvyys. Jos minä (siis täysi Juntti) saisin päättää vaikkapa Hakaniemen metroaseman koristelusta, niin samantapainen värimaailma voisi toimia kuin on Hugo Simbergin ja Magnus Enckellin luomana Tampereen tuomiokirkossa...

No hyvä on..pidän turpani tukossa..

Ai niin, piti kysymäni. Kävin viime viikolla pitkästä aikaa Helsingissä ja näin ensimmäistä kertaa näitä ns. Mannheim-ratikoita. Minusta ne toivat mukavaa vaihtelua katukuvaan väreillään. Ne on vissiin hankittu kaluston puutteen takia vai mikä niiden tarkoitus on? Onko ne tulleet jäädäkseen? Ne ovat kuulemma tykättyjä siellä. Minusta ne 70-luvulla käyttöön otetut vaunut olivat huomattavan paljon mukavampia kuin uudet Variotram-vaunut. Luulen jopa että ongelmat Variotram vaunujen kanssa ja niiden yleinen epämukavuus ovat hillinneet intoa rakentaa lisää raitioteitä suomeen mutta tämä on tietenkin vain minun käsitykseni.
tekijänä Joggeri
#7342
Jeps... onhan nuo vanhimmat ratikat ( lähes 100v tjsp ) melko hienoja, tai itse tykkään niistä erityisesti värikkäiden mainoksien ansiosta. Niillä on myös yllättäen ihan kiva ja mukava matkustaa. 1970-luvulla käyttöön otettuja pidän kuitenkin mukavimpina matkustaa, sillä uusimmissa ratikoissa ongelmana on ahtaus sisätiloissa sekä kova "jousitus". Siksi ne tärisevätkin aika paljon ajettaessa vaihde-kohtien yli. Ulkomuodoltaan ne toki ovat hienoimpia ja matalalattiaisina niissä on myös vammautuneiden sekä vanhemman väen helpompi matkustaa.

Toivoisin kyllä raitiovaunuja muihinkin suomen kaupunkeihin, sillä raitiovaunuilla on erinomaisen helppo matkustaa ja niiden reitit muistaa jostain syystä 100-kertaa paremmin kuin bussien. Johtuisikohan siitä, että kiskot kulkevat maassa kaupungin halki... :shock: Sen lisäksi ne tuovat " sitä jotain " kaupungin ilmeeseen, joka tekee kaupungista elävemmän. ;)

Noista metroasemista voisin sen verran kommentoida, että aika karseita ovat mielestäni etenkin sörnäisistä itäänpäin. Toki poikkeuksiakin löytyy, kuten vuosaari. Lännemmässä tunnelit ovat sielläkin vähän mitäänsanomattomia, mutta kuitenkin parempia. Kaisaniemen asema ei ehkä ole neonvaloineen tyylikkäimpiä, mutta ainakin se erottuu muista... ehkä jopa edukseen.

Mutta: olisiko ollut jonkin aikaa sitten Helsingin sanomissa, vai missä, että Helsinki aikoo remontoida ja laajentaa kaikkia remontin tarpeessa olevia metroasemia vuoden tai kahden kuluessa... ( lue, vanhat asemat sörnäisistä itään, kuten itäkeskus ) Ehkä silloin saataisiin myös piristysruiske asemien ilmeisiin?

PS: Anteeksi massiivinen offtopic :smt018
Avatar
tekijänä Iggy.P
#13342
Oulun kaupunki palkkasi kaksi kesätyöläistä, Kaisa Karvisen ja Pietu Kotitalon, maalaamaan kolme kaupunkialueella sijaitsevaa muuntajaa.

Kuva





Kuva





Kuva






Kaksi muuntajista on Karjasillan ´50-luvulla rakennetussa kaupunginosassa, yksi Kuusiluodon koulun luona Heinäpäässä.
Kuva






Kuva





Kuva







Kuva







Kuva





Kuva






Kuva
tekijänä ThePKH
#13344
Propsit Oulun kaupungille noista kissoista, lehmistä ja varsinkin todella hienoista pöllöistä. Juurikin esim. muuntajat ovat sellaisia kohteita kaupungeissa mitä pitäisi enemmänkin valjastaa taiteen käyttöön. Varmasti moni taiteilijan alku lähtisi tuomaan piristystä kaupunkikuvaan pelkkien välineidenkin hinnalla.
tekijänä Jape
#13346
Mutta eikös tuollaiset muka aiheuta alueella kulkeville turvattomuuden tunnetta? ;)

Olisipa Helsingissäkin tahtoa parantaa kaupunkikuvaa tuollaisilla pienillä satsauksilla. Mutta täällähän linja on se, että noita mielummin maalataan valkoiseksi.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7