Jape kirjoitti:Edit: Vielä piti sanoa melko paljon kymppiä välillä Lasipalatsi - Pikku-Huopalahti käyttävänä tuohon "Sinänsä riittäisi vaikka panna sinne 3 ja 7 jaloista pois", että kyllä ne autot sitä ratikkaa hidastavat eniten, eivät suinkaan toiset ratikat.
En tässä selittänyt taustojani. Autot ovat tällä hetkellä tietenkin suurin ongelma. Kuitenkin parempia etuuksia on vaikeaa järjestää, jos vaunuja kulkee tuhkatiheään. Ei muille jää vuoroja valoissa, jos vuoroväli raiteilla on olematon.
Saksassa ja uusissapikaraitiotiekaupungeissa tähän on vastattu pitkillä vaunuilla. Helsingissä pisin vaunu on matalien välipalojen jälkeen 26,5 metriä pitkä 2,3 metriä leveä. Uusissa järjestelmissä vaunujen leveys on 2,4 tai 2,65 ja pituus yleensä 30, 35 tai 40 metriä. Saksassa ajellaan yhdistelmiä, joilla on usein pituutta 60 metriä ja joskus ylikin. Silloin saadaan vuoroväli hallintaan ja etuudet toimimaan.
Ilman mittavaa remonttia meillä ei voi ajella yhtä pitkiä vaunuja. Monet korttelien välitkin ovat liian lyhyitä. Kahden vaunun pysäkit ovat kyllä 50-60 metriä pitkiä, mutta yhden vaunun pysäkeille mahtuu juurikin 26,5 metriä. Toinen tapa saada Manskulle hallitut vuorovälit onkin saada toinen linjaus rinnalle. Eli tuossa helpoimmassa ratkaisussa 3 ja 7 pannaan Topeliuksenkadulle ja 4 ja 10 saavat tasaiset joka tunti toistuvat vuorovälit ja niiden mukaan synkatut valoetuudet.
Onneksi löytyy kuitenkin erinäisiä vaihtoehtoja 45 metrin vaunujen ja joka kadulla olevien ratikkakiskojen väliltä. Pitäisikin nyt pyöritellä niitä eikä kirjoitella tänne ;)