Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#62908
RV kirjoitti:Miksiköhän Vuosaaren satamaan ei tehdä metroasemaa? Huoltoraide on jo olemassa, se tarvitsisi vain toisen 1,4 Km:n raiteen rinnalleen! Helpottaisi varmasti monia työmatkalaisia.
Lyhyt vastaus lienee, että sataman työmatkalaisista siihen (suht pieneen) osaan, joka käyttäisi metroa, ei haluta panostaa monen kymmenen miljoonan euron metroasemaa. Linjaraideparin vaatimukset geometrian sun muun suhteen on erilaiset kuin huoltoraiteelle. Pitemmällä aikavälillä asema voi varmaan ollakin tulossa. Itämetron laajennussuunnitelmissa se on keikkunut mukana, ja siellä täällä on ehdoteltu osaa matkustajalauttaliikenteestä siirrettäväksi keskustasta Vuosaareen, mitä metro varmaan helpottaisi.
Avatar
tekijänä Bernheart
#63237
http://yle.fi/uutiset/lansimetron_jatke ... en/6971656
Länsimetron jatke kiilasi liikennehankkeiden kärkeen

Valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät ovat päättäneet, että valtion 30 prosentin rahoitusosuuden aikataulu on lyötävä lukkoon kevään kehysneuvotteluissa. Espoossa päätökseen ollaan tyytyväisiä.

Länsimetron jatke Matinkylästä Kivenlahteen nousee valtion lähivuosien ykköshankkeeksi.

Valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät ovat päättäneet, että valtion 30 prosentin rahoitusosuuden aikataulu on lyötävä lukkoon kevään kehysneuvotteluissa. Näin louhintatöitä voidaan jatkaa mahdollisimman nopeasti nyt loppusuoralla olevan osuuden louhintojen perään.

Länsimetron jatke kiilaa näin muiden pääkaupunkiseudun suurten liikennehankkeiden edelle, toteaa Vasemmistoliiton espoolainen kansanedustaja Kari Uotila.

- Tämä on myöskin louhinta- ja rakennuskapasiteetin käytön kannalta järkevää. Nyt kapasiteetti kannattaa hyödyntää, ettei tulevaisuudessa synny ruuhkaa, kun louhitaan samaan aikaan pisararataa ja tehdään muita suuria investointeja. Sen vuoksi valiokunnan kanta oli tärkeä, eli nyt on Espoon länsimetron jatkamisen vuoro ja muut hankkeet tulevat sitten sopivalla rytmityksellä tulevina vuosina ja vuosikymmeninä, Uotila summaa.

Espoossa päätökseen ollaan tyytyväisiä

Espoossa on arvioitu, että louhintojen jatkamisella keskeytyksettä voidaan säästää jopa 200 miljoonaa euroa. Kaupunki pyrkii tekemään oman päätöksensä metron jatkamisesta jo ensi helmikuussa.

Louhinnat Länsimetron lisäosuudella voisivat alkaa jo lopputalvesta, sanoo Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Luoko.

- Pääsemme melko suoraan jatkamaan ja viive ei tule niin pitkäksi, että louhijat ehtisivät karata muihin maihin. Tämän uutisen perusteella he osaavat varautua siihen, että muutaman kuukauden päästä töitä jälleen on, Louko sanoo.

Valtiovarainvaliokunnan hallitusryhmät pääsivät sopuun myös siitä, että Hanko-Hyvinkää rataosuuden sähköistämisen suunnitteluun tulisi varata 2,6 miljoonaa euroa.
tekijänä Rex
#63239
Tuolla pari sivua sitten oli kartta metrolinjasta Meilahdesta haaroittuen Leppävaaraan, ja keskustelua siitä.

Leppävaaran jälkeen luonnollinen asema on Karakallio, siitä sitten pohjoiseen päin. Nimittäin Pohjois-Espoosta vain 11% on kaavoitettu.

Ei kuitenkaan metroa Nuuksioon, sanottakoon se tässä ennen kuin sellaisia kommentteja ilmestyy. Eli Maantieteellisesti Nuuksion oikealle puolelle.. avautuisi tämä pääkaupunkiseudun uusi kasvukäytävä. Mutta tuleeko ensin ELSA:n kasvukäytävä vai ei, se jää nähtäväksi.

Helsingin toinen metrolinja on parhainta rakentaa pikaraitioverkostona, eli kevyempänä standardina kuin metro ja lähijunat.

Nyt jos motareille tulee pikaraitiolinjoja, yhdistyisi ne samaan "toiseen metrolinjaan".

Keskustassa ja kantakaupungissa tarvitaan ns. Töölö base tunnel Kampin ja Pasilan välille, jotta verkostoa voi alkaa motareille, lentsikalle, Hyrylään ja Viikkiin yms. vetämään.
tekijänä xoop
#63257
Eiköhän tämä metrohölmöily lopu Kivenlahteen. Varmaankin alkaa olla ihan riittävästi escudoja poltettu tähän käpykylän suurkaupunkilarppiin, vaihteeksi voisi kokeilla vaikka joitakin järkeviäkin, sekä kustannuksiltaan että mittakaavaltaan, joukkoliikenneratkaisuja.
Avatar
tekijänä RV
#63258
xoop kirjoitti:Eiköhän tämä metrohölmöily lopu Kivenlahteen. Varmaankin alkaa olla ihan riittävästi escudoja poltettu tähän käpykylän suurkaupunkilarppiin, vaihteeksi voisi kokeilla vaikka joitakin järkeviäkin, sekä kustannuksiltaan että mittakaavaltaan, joukkoliikenneratkaisuja.
Tekisi mieli kiroilla niin maan valtavasti. "Suurkaupunkilarppi"... Vajaa puolitoista miljoonaa asukastahan ei ole mitään.

Toivottavasti Kehä III saadaan luvatusti myös kuntoon.

Eikös metron pitänyt jatkua aina Saunalahteen saakka?
Avatar
tekijänä Klazu
#63268
Harmi kyllä, että Espoo missasi mahdollisuutensa rakentua seuraavankaan 30 vuoden aikana nykyistä kaupunkimaisemmaksi kunnaksi päättäessään sijoittaa miljardeja muutaman aseman yksittäiseen metrolinjaan. Samalla rahalla olisi tehty niin paljon raitiovaunulinjoja, että olisi syntynyt oikea verkosto orastavien kaupunkikeskustojen keskinäisen kasvun tukemiseksi ja urbaanin kaupunkirakenteen leviämiselle. Nyt nämä pienet keskittymät pysyvät tulevaisuudessakin erinäisinä lähiöinä, joista pääsee hyvin vain ja ainoastaan Helsingin keskustaan. :?
tekijänä sekovene
#63273
RV kirjoitti:
xoop kirjoitti:Eiköhän tämä metrohölmöily lopu Kivenlahteen. Varmaankin alkaa olla ihan riittävästi escudoja poltettu tähän käpykylän suurkaupunkilarppiin, vaihteeksi voisi kokeilla vaikka joitakin järkeviäkin, sekä kustannuksiltaan että mittakaavaltaan, joukkoliikenneratkaisuja.
Tekisi mieli kiroilla niin maan valtavasti. "Suurkaupunkilarppi"... Vajaa puolitoista miljoonaa asukastahan ei ole mitään.

Toivottavasti Kehä III saadaan luvatusti myös kuntoon.

Eikös metron pitänyt jatkua aina Saunalahteen saakka?
Pitihän sen jossain mielisairaissa visioissa jatkua vaikka minne. Etkö sinä pari päivää sitten ollut jatkamassa sitä Masalaan?
Avatar
tekijänä grendy
#63278
On kyllä upeaa jos tämä puskista tullut metron laajennus aiheuttaa sen, että Tampereenkin ratikka viivästyy kun ei saa valtion rahaa. Onko tästä jatkosta edes tehty mitään suunnitelmia tai laskelmia vai vedetäänkö nyt vaan ihan fiilispohjalla?
Avatar
tekijänä RV
#63281
Klazu kirjoitti:Harmi kyllä, että Espoo missasi mahdollisuutensa rakentua seuraavankaan 30 vuoden aikana nykyistä kaupunkimaisemmaksi kunnaksi päättäessään sijoittaa miljardeja muutaman aseman yksittäiseen metrolinjaan. Samalla rahalla olisi tehty niin paljon raitiovaunulinjoja, että olisi syntynyt oikea verkosto orastavien kaupunkikeskustojen keskinäisen kasvun tukemiseksi ja urbaanin kaupunkirakenteen leviämiselle. Nyt nämä pienet keskittymät pysyvät tulevaisuudessakin erinäisinä lähiöinä, joista pääsee hyvin vain ja ainoastaan Helsingin keskustaan. :?
Miksi Espoon pitäisi kehittyä "kaupunkimaisemmaksi" tai "levittää urbaania kaupunkirakennetta"? Käsittääkseni juuri näitä karsastavat muuttavat Espooseen.
tekijänä cobaink
#63287
grendy kirjoitti:On kyllä upeaa jos tämä puskista tullut metron laajennus aiheuttaa sen, että Tampereenkin ratikka viivästyy kun ei saa valtion rahaa. Onko tästä jatkosta edes tehty mitään suunnitelmia tai laskelmia vai vedetäänkö nyt vaan ihan fiilispohjalla?
http://www.lansimetronjatke.fi/index.html
Siitä vaan rohkeasti rakentamaan Tampereen ja Turun ratikoita, valtio joutuu maksamaan sen oman osuutensa vaikka jälkikäteen :D
Avatar
tekijänä Janne_H
#63292
grendy kirjoitti:On kyllä upeaa jos tämä puskista tullut metron laajennus aiheuttaa sen, että Tampereenkin ratikka viivästyy kun ei saa valtion rahaa. Onko tästä jatkosta edes tehty mitään suunnitelmia tai laskelmia vai vedetäänkö nyt vaan ihan fiilispohjalla?
Joo ei ole kyllä puskista tullut Länsimetron jatke. Metrojatkeen varrelle on alustavasti suunnitteilla noin 715 000 k-m2 asuinnoille ja 190 000 k-m2 toimitilalle (lähde). Taitaa Tampereen ratikan mahdollisesti synnyttävän lisärakentamisen lukemat jäädä tämän alle reippaasti.
Avatar
tekijänä grendy
#63294
Janne_H kirjoitti:
grendy kirjoitti:On kyllä upeaa jos tämä puskista tullut metron laajennus aiheuttaa sen, että Tampereenkin ratikka viivästyy kun ei saa valtion rahaa. Onko tästä jatkosta edes tehty mitään suunnitelmia tai laskelmia vai vedetäänkö nyt vaan ihan fiilispohjalla?
Joo ei ole kyllä puskista tullut Länsimetron jatke. Metrojatkeen varrelle on alustavasti suunnitteilla noin 715 000 k-m2 asuinnoille ja 190 000 k-m2 toimitilalle (lähde). Taitaa Tampereen ratikan mahdollisesti synnyttävän lisärakentamisen lukemat jäädä tämän alle reippaasti.
Niin, täällä vaan on jo paljon enemmän asuntoja ja toimitilaa ratikkareitin varrella ;).. Onhan tää kuvio ihan selvä. Ensiksi saa Länsimetron jatke sadat miljoonansa, sitten saa Pisara-rata sadat miljoonansa ja Tampereen ratikka ei saa kymmeniä miljooniaan ikinä. Anteeksi vaan katkeruus mutta on tainnut valtio luvata Treen ratikalle suullisesti rahat jo tätä ennen, mutta koska lobbaus. Tuolla kiirelogiikalla ei ratikankaan rakentamista saisi ikinä lopettaa koska on aina halvempaa jatkaa töitä loputtomiin kuin pysäyttää ne ja jatkaa myöhemmin.
Avatar
tekijänä JR
#63296
RV kirjoitti:Miksi Espoon pitäisi kehittyä "kaupunkimaisemmaksi" tai "levittää urbaania kaupunkirakennetta"? Käsittääkseni juuri näitä karsastavat muuttavat Espooseen.
Tässä RV:llä on ihan kohtuullinen pointti. Ongelmalliseksi tilanteen tekee kuitenkin se, että pk-seutu kasvaa voimakkaasti ja lisärakentamisen paine Espoossakin on kovaa. Lisärakentaminen valitettavasti heikentää Espoon valttikortteja, kuten luonnonläheisyyttä.

En kuitenkaan koe, että Espoossa olisi mitenkään suurta tarvetta rakentaa mitään Helsingin keskustan kaltaista suurta ja yhtenäistä kaupunkialuetta. Tässä ei siis mielestäni ole "missattu mitään mahdollisuutta". Metroratkaisun järkevyyttä sinällään voi toki kritisoida. Toisaalta tässä vaiheessa kannattaisi varmaan pohtia sitä jatkopätkän järkevyyttä, eikä metroa kokonaisuudessaan, kun se ensimmäinen osa on kohta jo valmis.
Avatar
tekijänä RV
#63300
JR kirjoitti:
RV kirjoitti:Miksi Espoon pitäisi kehittyä "kaupunkimaisemmaksi" tai "levittää urbaania kaupunkirakennetta"? Käsittääkseni juuri näitä karsastavat muuttavat Espooseen.
Tässä RV:llä on ihan kohtuullinen pointti. Ongelmalliseksi tilanteen tekee kuitenkin se, että pk-seutu kasvaa voimakkaasti ja lisärakentamisen paine Espoossakin on kovaa. Lisärakentaminen valitettavasti heikentää Espoon valttikortteja, kuten luonnonläheisyyttä.

En kuitenkaan koe, että Espoossa olisi mitenkään suurta tarvetta rakentaa mitään Helsingin keskustan kaltaista suurta ja yhtenäistä kaupunkialuetta. Tässä ei siis mielestäni ole "missattu mitään mahdollisuutta". Metroratkaisun järkevyyttä sinällään voi toki kritisoida. Toisaalta tässä vaiheessa kannattaisi varmaan pohtia sitä jatkopätkän järkevyyttä, eikä metroa kokonaisuudessaan, kun se ensimmäinen osa on kohta jo valmis.
Tapiola ja Leppävaara ovat hyvinkin kaupunkimaisia ja sijaitsevat raideliikenteen varrella, ja kehitys jatkuu tulevaisuudessa. Molemmat voisi kuvitella suuremman-keskisuuren kaupungin ydinkeskustaksi. Ne sijaitsevat myös lähellä Helsinkiä - sinne suuntaan voidaan laajentaa kaupunkimaista rakentamista. Muutoin nykyinen kehitys on Espoon kannalta hyvin positiivista.

Ps. en jostakin syystä voi antaa (foorumi ei salli) nimenomaan JR:lle mainepisteitä?
tekijänä sekovene
#63336
RV kirjoitti:Miksi Espoon pitäisi kehittyä "kaupunkimaisemmaksi" tai "levittää urbaania kaupunkirakennetta"? Käsittääkseni juuri näitä karsastavat muuttavat Espooseen.
Tässähän tulikin yllättävältä taholta hyvät perustelut sille, miksi Espooseen ei ikimaailmassa olisi pitänyt rakentaa megakallista ja raskasta tunneliautomaattimetroa.
JR kirjoitti:... Metroratkaisun järkevyyttä sinällään voi toki kritisoida. Toisaalta tässä vaiheessa kannattaisi varmaan pohtia sitä jatkopätkän järkevyyttä, eikä metroa kokonaisuudessaan, kun se ensimmäinen osa on kohta jo valmis.
Tämä on totta, mutta metron valmistuminen Matinkylään ei toki oikeasti muuta mitään, saati aiheuta pakottavaa tarvetta jatkaa sitä Kivenlahteen. Metrojatkeen ympärillä pyörivä keskustelu on vaan täysin älyvapaata, koska on päätetty jo etukäteen, että kun metro tulee Matinkylään, lopetetaan Suur-Espoonlahden BRT-linjat. Eli Suur-Espoonlahdesta poistuu ainoa toimiva joukkoliikenneyhteys ja tilalle tulee vaihdollinen scheisse ja tämän takia sinne on muka pakko rakentaa metro.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 52