Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä Heikki K
#91775
pallo kirjoitti:Katoavatko "Herwood hills":t ratikan myötä? Eli ne kalliot, missä oli Herwood-kyltti.
Ei katoa. Raide tulee sen länsipuolelle kohtaan, jossa kallioleikkaus on enää muutaman metrin korkuinen.
tekijänä hmikko
#92084
Kaupunginhallitus on päättänyt aloittaa Pyynikintori-Lentävänniemi -välin kehitysvaiheen, etujassa alkuperäisistä suunnitelmista. Reitiksi on valittu Hiedanrannan entinen tehdasalue ja pistoraide Lielahteen. Ts. on valittu suorempi reitti rakentuvien alueiden kautta sen sijaan, että kierrettäisiin Lielahden isojen laatikkomarkettien kautta. Hiedanrantaan on luemma tarkoitus tulla 25 000 uutta asukasta.

Aamulehti: https://www.aamulehti.fi/uutiset/kaupun ... 200581499/

Kaupungin tiedotteet:

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 017_7.html

https://www.tampere.fi/tampereen-kaupun ... 017_6.html

Kuva
grendy tykkää tästä
tekijänä Janne76
#92873
Merkittävä muutos raitiotiesuunnitelmiin – Tampere aikoo jatkaa ratikkaa nopeasti Hatanpään valtatielle ja bussiasemalle

Tampereen raitiotiesuunnitelmiin esitetään merkittävää muutosta.

Maanantaina kokoustavalle kaupunginhallitukselle esitetään, että Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen rakennetaan ratahaaran varaus kohti Hatanpään valtatietä. Kustannusarvio on 1,4 miljoonaa euroa.

Lisäksi esitetään, että 0,5 miljoonalla eurolla laaditaan suunnitelma raitiotien lähivuosina tapahtuvasta jatkamisesta Hämeenkadulta Hatanpään valtatietä pitkin bussiasemalle.

Suunnitelma uusiksi
Aiempi suunnitelma on ollut, että raitiotie rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Hervannasta Pyynikintorille ja Tampereen yliopistolliselta sairaalalta Pyynikintorille. Nyt esitetään, että Tampereen yliopistolta linja kulkisi Pyynikintorin sijaan bussiasemalle Ratinaan.

Kaupungin vähimmäistavoitteena on tehdä raitiotien jatkamisen Hatanpään valtatielle mahdollistavat varaukset Hämeenkadun rakentamisen yhteydessä vuosina 2018–2021. Raitiotieliikenteen on suunniteltu alkavan Hervanta–Pyynikintori–Tays-linjalla vuonna 2021.

Kaupunginhallitukselle esitetään, että Taysilta keskustaan liikennöitävä ratikkalinja on perusteltua avata vasta, kun linjan jatke Hatanpään valtatielle bussiasemalle asti on rakennettu.

Näin perustellaan
Bussiaseman viereen valmistuu parhaillaan Ratinan iso kauppakeskus. Vieressä on myös Koskikeskus. Kaupunki perustelee Hatanpään valtatien linjausta myös sillä, että Sulkavuoren jätevedenpuhdistamohanke vapauttaa nykyisen puhdistamon paikalta alueen kaupunkirakentamiselle Hatanpään valtatien varrella. Lisäksi kansi- ja keskusareenahankkeen toteutuminen on varmistunut. Hatanpään valtatieltä on vain muutama kivenheitto kannelle ja areenalle.

–Raitiotien toteuttaminen Hatanpään valtatielle palvelee nopeasti eteneviä kaupunkikehityshankkeita, kaupunginhallituksen kokouksen esityslistan perustelutekstissä todetaan.

Ratavaihteiden rakentaminen Hämeenkadulle vasta ratikkalinjan avaamisen jälkeen aiheuttaisi merkittävää haittaa liikenteelle.

Bussiaseman linjan hinta epäselvä
Varauksen 1,4 miljoonan euron arvoinen rakentaminen sisältää itäisten vaihteiden rakentamisen sekä kunnallistekniikan siirtämisen osuudelta Hämeenkatu-Verkatehtaankatu.

Hatanpään valtatien raitiotieradan raitiotieallianssilla teetettävä 0,5 miljoonan euron arvoinen suunnittelutyö sisältää muun muassa yleissuunnitelman, katusuunnitelman ja raitiotien rakennussuunnitelman. Vielä ei tiedetä, paljonko raitiotien rakentaminen Hämeenkadulta bussiasemalle maksaa, mutta sitova kustannusarvio ja toteutussuunnitelma halutaan saada tehtyä tämän vuoden aikana.

Hämeenkatu–bussiasema-linjasta tekee lopullisen rakentamispäätöksen kaupunginvaltuusto.

1,4 miljoonan euron varaus ja 0,5 miljoonan euron suunnitelma lisäävät raitiotien 1. osan kokonaiskustannusarviota (238,8 miljoonaa euroa) yhteensä 1,9 miljoonalla eurolla. Edellä mainitut hankinnat tilaisi Tampereen Raitiotie Oy.

Vielä tässä vaiheessa ei aiota rakentaa vaihteita Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymän läntiseen haaraan, eli Hatanpään valtatieltä pääsisi raitiovaunulla vain Hämeenkatua itään.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri- ... 200729333/
hmikko tykkää tästä
tekijänä Dietrich
#92894
Ihan mielenkiinnosta, minnehän tuo linja-autoaseman pysäkki sijoittuisi todennäköisesti? Paras olisi laittaa pysäkki sorin aukion alareunaan, kun ajatellaan areenankin valmistumista, siitä näpsäkkä levehkö tunneli bussiasemalle toimisi loistavasti. En kannata kahta pysäkkiä tuolle matkalle, kun ajatellaan että linjasta tulee lopulta pitkä.
tekijänä Kupe
#92896
Dietrich kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, minnehän tuo linja-autoaseman pysäkki sijoittuisi todennäköisesti? Paras olisi laittaa pysäkki sorin aukion alareunaan, kun ajatellaan areenankin valmistumista, siitä näpsäkkä levehkö tunneli bussiasemalle toimisi loistavasti. En kannata kahta pysäkkiä tuolle matkalle, kun ajatellaan että linjasta tulee lopulta pitkä.
Linja-autoaseman edessä näyttäisi olevan pysäkki ja on ainoa pysäkki tuolla matkalla. Pysäkki alkaa heti Vuolteenkadun risteyksestä, eli ihan hyvät yhteydet niin areenalle, kun ratinan kauppakeskukseen ja linja-autoasemalle.
http://tampere.cloudnc.fi/download/nona ... 7D/2148066
Avatar
tekijänä henkka
#93327
Varikolla murskataan ja säilötään kiveä. Hervannantien varren kalliot ovat vielä louhimatta, sillä ne suojelevat asutusta melulta.

Kuva
Kuva

Hermiankadulla tehdään jonkin verran töitä. Mitään tarkkuutta vaativaa ei kai pakkasella voikaan tehdä.

Kuva

Tässä kohdassa kulkee enää yksi raide Hermiankatua varikolle. Raiteet yhtyvät Hermian pysäkin varauksen jälkeen.

Kuva

Kanjonin risteyssillan työt on aloitettu. Kanjonin pohjalla kulkeva ulkoilureitti täytyy jostain syystä sulkea rakentamisen ajaksi.

Kuva

Kuva

Raitiotiereitin louhinnat ovat käynnissä Pehkusuonkadun eteläpuolella.

Kuva
Kuva

Suutalan (Vackerin) alikulkusillan muotin tukirakennelmia rakennetaan ja näytti, että ainakin yksi pylväistä olisi jo valettu. Tietääkö joku, onko ohitustien ylitystä halpuutettu kun ohitustien pohjoispuolella näkyy maatuki. Näyttää siltä, että ylitys tehtäisiin kahdella sillalla, kun toteutussuunnitelmassa ylitys on yhdellä sillalla.

Kuva
Kuva

Suutalanahteessa tehdään töitä raitiotien pohjaa varten.

Kuva
Tlahti, hmikko, Laniitti ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä Heikki K
#93340
henkka kirjoitti:
Kanjonin risteyssillan työt on aloitettu. Kanjonin pohjalla kulkeva ulkoilureitti täytyy jostain syystä sulkea rakentamisen ajaksi.

Kuva
Näytti tänään siltä, että sillan tukipilari tulee niin lähelle ulkoilureittiä (kuvassa ladun oikealle puolelle), että kaivikone työskenteli osin ladulla.

Tästä sillasta ei ole näkynyt julkisuudessa piirustuksia eikä havainnekuvia. Kävely- ja pyörätie tulee raiteiden kanssa samalle sillalle, kun toteutussuunnitelmassa oli vielä kaksi erillistä siltaa.
Viimeksi muokannut Heikki K, 06.03.18 02:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Heikki K
#93341
henkka kirjoitti:
Suutalan (Vackerin) alikulkusillan muotin tukirakennelmia rakennetaan ja näytti, että ainakin yksi pylväistä olisi jo valettu. Tietääkö joku, onko ohitustien ylitystä halpuutettu kun ohitustien pohjoispuolella näkyy maatuki. Näyttää siltä, että ylitys tehtäisiin kahdella sillalla, kun toteutussuunnitelmassa ylitys on yhdellä sillalla.

Kuva
Kuva
Pitää kuulemma paikkansa, että osa sillasta on korvattu maapenkalla. Allianssin tiedotteista tämän olisi voinut lukea käytetystä ilmaisusta "kahdessa osassa rakennettava silta", jos olisi kiinnittänyt siihen huomiota. En huomannut itse ennen kuin tuo maatuki siihen ilmestyi. Valmiiksi valettuja pylväitä on kuvassa näkyvän ja tuon maatuellisen lisäksi luullakseni kaksi. Ne piiloutuvat tuonne pohjoispuolen muottilaudoituksen sisään, mutta näkyvät jostain toisesta suunnasta kyllä.
tekijänä Heikki K
#93342
henkka kirjoitti:
Suutalanahteessa tehdään töitä raitiotien pohjaa varten.

Kuva
Tähän maisemaan oli tänään ilmestynyt paalutuskone, tuonne missä tasoiteltu pohja loppuu. Arvaan, että maapenkka loppuu siihen ja siellä paalutetaan nyt ensimmäisen siltatolpan paikkaa.
tekijänä Heikki K
#93347
Täydennän Henkan ansiokasta kuvasarjaa Hervannan valaväylän suunnalta, kun kiertelin talvilomalla katselemassa.

Vackerin siltatyömaata eri suunnista:

Kuva2018-03-06_11-26-52 by Heikki, on Flickr

Kuva2018-03-06_11-26-39 by Heikki, on Flickr

Kuva2018-03-06_11-27-22 by Heikki, on Flickr

Kallion päältä kuvattu näkymä tammikuussa:

Kuva2018-03-06_11-58-32 by Heikki, on Flickr

Teiskontien uusi alikulku, jonka yli raitiotie kaartaan kohti kekkosentien ylittävää siltaa:

Kuva2018-03-06_11-25-27 by Heikki, on Flickr

Suutalan alikulku, Hallilan puolelta:

Kuva2018-03-06_11-27-31 by Heikki, on Flickr

Kanjonin siltatyömaa, molemmilta puolilta katsottuna:

Kuva2018-03-06_11-38-30 by Heikki, on Flickr

Kuva2018-03-06_11-38-47 by Heikki, on Flickr
hmikko, veka, Laniitti tykkää tästä
tekijänä Laniitti
#93770
https://tampereenratikka.fi/arviointi/

Ei ainakaan näillä näkymin olisi tulossa pinkkiä ratikkaa. Asiasta tekee mielenkiintoisen se, että kaluston tulee omistamaan Tampereen Raitiotie Oy, eikä suinkaan Tampereen kaupunki. Täten osakeyhtiö voi periaatteessa valita juuri sen värin, minkä haluaa piittaamatta kaupunginvaltuutettujen mielipiteestä. En tunne tämän osakeyhtiön yhtiöjärjestystä, paljonko tässä asiassa esimerkiksi yhtiön hallituksella (jäsenet kunnanvaltuutettuja?) olisi päätäntävaltaa. Toimitusjohtajan teoriassa voisivat pistää vaihtoon, jos eivät pinkkiä suostu ottamaan valikoimaan. Eri asia on sitten, potkisivatko pihalle sen tasoista raideosaajaa vain koska päätti sivuuttaa pinkin värin.
Avatar
tekijänä grendy
#93771
Mää en jaksa ymmärtää tota pinkin ratikan fanaattisuutta. En vastusta, mutta ei se kyllä mikään ylitsepääsemätön asia itsellä oo että jaksaisin vähät välittää siitä :D.. punainen kelpaisi oikein hienosti tai sitten toi vaalean sininen. Itselle ihan riittävät vaihtoehdot. Ei bussien väritykseenkään tai VR:n väritykseen oo mitään kansanvaltaa käytetty.
16valve tykkää tästä
Avatar
tekijänä 16valve
#93772
grendy kirjoitti:Mää en jaksa ymmärtää tota pinkin ratikan fanaattisuutta. En vastusta, mutta ei se kyllä mikään ylitsepääsemätön asia itsellä oo että jaksaisin vähät välittää siitä :D.. punainen kelpaisi oikein hienosti tai sitten toi vaalean sininen. Itselle ihan riittävät vaihtoehdot. Ei bussien väritykseenkään tai VR:n väritykseen oo mitään kansanvaltaa käytetty.
Komppaan. Pinkki väri on vieläpä tosi haastava, kun pieni numeerinen ero tai säävaihtelu tekee siitä vaaleanpunaisen porsaan. Punainen olisi hyvä jo huomiovärisyytensä takia -> turvallisuus jne. Ja vaalean sininen on hyvä trendiväri. Eli pääasia on, että on joku väri ;)
Avatar
tekijänä Krio
#93773
Enemmin punainen kuin vaaleansininen, koska Tampereen bussithan ovat jo sinisiä. Plus punainen tuo kivasti esille Tampereen historian.
Heikki K tykkää tästä
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 82