Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä Bernheart
#100156
Tampereelle saapuu historiallinen erikoiskuljetus, jota osa vihaa ja osa odottaa vimmatusti: Lajinsa ensimmäinen ratikka pysyy aluksi piilossa
Ratikka nähdään katuverkolla ensimmäistä kertaa kesäkuun lopulla.
Loput
Ylen uutisesta 19.5.2020
Avatar
tekijänä henkka
#100345
Ratikka valmistuu Hatanpään valtatielle.

Kuva
Kuva

Keskustorilla tehdään pysäkkisyvennyksiä. Sumeliuksen ja Tempon talojen kohdalla jalankululle ja pyöräilylle ei jää juuri sen enempää tilaa kuin oli ennen Hämeenkadun remonttia.

Kuva
Kuva
TurkuCubed, hmikko, Tlahti ja 5 muuta tykkää tästä
Avatar
tekijänä markusvalo
#100649
henkka kirjoitti: 12.08.20 15:54 Hatanpään valtatien kiskot on valettu Hämeenkadulta Verkatehtaankadulle ja katua kivetetään.
Näyttää kyllä tosi erilaiselta kuin Helsingin raitiotyömaat.
tekijänä pallo
#102682
Hieno homma, itsellä oli vähän usko koetuksella ratikan toteutumiseen aikanaan, mutta kiva että se lopulta saatiin Tampereelle! Länsi-Tampereelle on myöskin saatu jopa ensimmäinen junapysäkki (Tesoma), joka on erittäinkin iso asia, lähijunien lisäksi ei tarvitse lännestä välttämättä sitten liikennöidä aina hauptbahnhofille jos haluaa VR:lle. Kyllä kaupunki nousi heti uuteen sarjaan. Eteläinen juna-asema kun vielä saataisiin isolla parkkiksella niin helpottaisi ihan mielettömästi elämää PK-seudulla reissaaville. Vielä en oo kummankaan junan kyytiin ehtinyt, mutta eiköhän sekin aika pian tule. :smt020
tekijänä erk75
#102683
Jotakin symbolisesti hienoa siinä on, kun kaupungin nimen väri on vaihtunut UrbanRailissa keskeneräisestä harmaasta punaiseksi eli valmiiksi. :)

Jos tarkastellaan viimeistä noin 10 vuotta, Pohjoismaihin on rakennettu useampiakin uusia järjestelmiä, kuten Lund, Bergen ja Aarhus sekä nyt Tampere. Rakenteilla on vielä ainakin Odense ja luonnollisesti oikein hyvässä vauhdissa oleva kotimainen Jokeri. Raitiotiestä on tullut eräänlainen Pohjoismaiden kakkoskaupunkien kaupunkikehitystä tukeva liikenteellinen ratkaisu.

Lähijunien osalta on ensinnäkin hienoa, että ne tekevät renessanssin! Toivottavasti Tesoman jälkeen nähdään uusien seisakkeiden avaamisia tulevina vuosina. Lännessä Epilä/Lielahti voisi olla sellainen, idässä Janka/Messukylä ja Vehmainen. Etelään voisi avata myös kaukoliikenteelle soveltuvan aseman ja pohjoisen puolella Ylöjärven Soppeenmäkeen olisi järkevää ulottaa lähijunaliikenne - ja samalla unohtaa raitiotie Ylöjärven osalta tällä haavaa, koska matka on ratikalle toistaiseksi (ennen aika heviä täydennysrakentamista Mäkkylän pelloille) kovin pitkä.
tekijänä pallo
#102686
Tässä taas todiste Tampereen maantieteen aiheuttamasta hankalasta tilanteesta, jossa yksikin kolari voi käytännössä lamauttaa koko kaupungin liikenteen. Tämän takia ajoradasta eristetyn raideliikenteen kehitys on ensisijaisen tärkeää ja uskallan väittää, että joku kolmaskin suuri tieväylä pitäisi ensitilassa rakentaa länsi-itä-välille kehätien ja rantatien lisäksi. Joko pohjoiskehä tai kehä 2 välille Multisilta-Pirkkala-Nokia. Vaikka Vaitinaro alkaisikin vetää niin liikennettä on kaupungissa viime vuosien kasvun jäljiltä jo sen verran että pienikin häiriö itä-länsi-akselilla vetää padan jumiin ihan kunnolla.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000008181678.html
Avatar
tekijänä grendy
#102687
Kuva
Tässä onkin sitten Tampereen lähijunaliikenteen eri skenaariot. En ymmärrä kuinka nuhaisilla logiikoilla näitä tehdään, kun parhaaksi ei katsottu sitä missä on eniten seisakkeita, vaan tuo "Tiheämpi verkosto". Kaikesta lähijuniin liittyvästä paistaa läpi se, että säännöt ovat aivan eri planeetalta kuin autoinfrahankkeissa. Samaan aikaan meuhkataan kuinka Vaitinaron eritasoliittymä nyt vaan on pakko saada, joka maksaa lähes 100M€, ja sitten meinataan että 25 junaseisakkeeseen ei ole varaa, kun ne maksaa 47-56M€ YHTEENSÄ. Eli yhden risteyksen hinnalla saisi about 50 junaseisaketta. Ja kun miettii kumpi vaikuttaisi enemmän ihmisten kulkukäyttäytymiseen ja strategioiden toteutumiseen, niin ei voi kuin ihmetellä tätä autohankkeiden jumalointia.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81