kndkt kirjoitti:Amuri, Iidesranta ja Hatanpää ovat liian lähellä keskustaa, jotta näille olisi minkäänlaista käyttöä. Bussiliikenne (ja toivottavasti raitiovaunuliikenne Hatanpäällä) palvelee näitä alueita huomattavasti paremmin.
Ristinarkun ja Vehmaisten alueen asukasmäärät (radan ympäristössä Ristinarkussa n. 2700 asukasta ja Vehmaisissa n. 1800 asukasta) taas eivät riitä siihen, että lähijunaliikenne olisi perusteltua.
Tesoma on realistisesti ainoa paikka, johon lähitulevaisuudessa lähijunaliikennettä tullaan saamaan. Linjasto2021-suunnitelmassa suunnitellut bussilinjat toimivat hyvin syöttöliikenteenä Tesoman asemalle samalla kuitenkin pitäen suorat bussiyhteydet keskustaan ennallaan. Suunnitelmia ja selvityksiä aseman perustamisesta on tehty, mutta tietääkseni ei mitään päätöstä.
Lähijunaliikennettä on monenlaista olemassa. Tämän nähtävissä nykyiselläkin lähiliikennealueella Etelä-Suomessa, missä pysähdyspaikkoina on hyvin erilaisia taajamia ja asutuskeskittymiä, joissa pienimmissä on alle 200 asukasta.
Lähtökohtaisesti mitä vähemmän kysyntää jossain asutuskeskittymässä on, niin sitä pidempi on vuoroväli. Jos kysyntä on kovin pieni, niin vuoroväli voi olla esimerkiksi sitä, että pienestä asutuskeskuksesta pystyy käymään keskuskaupungissa töissä tyypillisillä työajoilla ja sen lisäksi on esimerkiksi puolenpäivän vuoro ja iltavuoro. Toisaalta tästäkin voi olla poikkeuksia. Esimerkiksi Lahti–Riihimäki-välillä päätepisteiden ja muutaman isomman kylän välinen iso kysyntä mahdollistaa liikenteen kerran tunnissa myös hyvin pieniin kyliin.
Aikanaan Oriveden ja Tampereen välillä kulki paikallisjunavuoroja kerran tunnissa. Tämäkään huomioiden on vaikea kuvitella, että kysyntää minkäänlaiselle liikenteelle ei nykyään olisi. Idän suunnan lähijunan pysähdyspaikat voisivat ensi vaiheessa olla esimerkiksi Orivesi keskusta, Orivesi, Suinula, Ruutana, Kangasala, Vatiala, Messukylä, Vuohenoja ja Tampere. Näistä varsinkin Vatiala ja Vuohenoja palvelisivat myös vaihtopaikkoina busseihin ja raitiovaunuihin.