Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
Tekijänä Kantti
#46364
satama kirjoitti:Kansallisarkiston digitaaliarkistosta
http://digi.narc.fi
HIENO LINKKI! Kiitos satama.
Avatar
Tekijänä RV
#46369
Olisi todella hienoa, jos jostakin netistä löytyisi 50-70-lukujen asemakaavoja; tietääkö kukaan, löytyykö mistään? :o
Tekijänä frank_hki
#52067
Uneton yö ja internet - löysin tällaisen (itselleni melko tuntemattoman) toteutumattoman suunnitelman:
Kuva
Arto Sipilän käsialaa. Muistan joskus etsineeni kuvamatskua näistä kasarin Töölönlahtisuunnitelmista. Ei tullut sitten mieleen ihan Wikipediasta katsoa aiemmin... :roll:

Edit. Tästä "toteutumattomasta" visiosta tekee aika jännän se, että tarkemmin katsomalla näkee, kuinka musiikkitalon ja radanvarren massoittelu on lopulta aika lähellä toteutunutta. Jonkinlaista kanaaliakin lienee tulossa Finlandiatalon taa.
Viimeksi muokannut frank_hki, 04.01.13 02:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekijänä sekovene
#52068
Jaahas. Enpä ole itsekään tuohon aiemmin törmännyt. Alvarin oppipoikia siis tämä Sipinen, joten voin vain kuvitella kuinka järkyttävää olisi jälki ollut.
Tekijänä frank_hki
#52069
sekovene kirjoitti:Jaahas. Enpä ole itsekään tuohon aiemmin törmännyt. Alvarin oppipoikia siis tämä Sipinen, joten voin vain kuvitella kuinka järkyttävää olisi jälki ollut.
Jaa'a, paha sanoa massoittelumallista oikein mitään. Finlandiatalon puoli tulee aika pitkälle menemään tuohon tyyliin, radan yli voisi omasta puolestani aivan mainiosti rakentaa mallin talot, silta radan yli on suunnitelmissa yhä... Ei tämä nyt ole kyllä mitenkään verrattavissa Aallon betonibrutalismiin. Toi kanaali kaisaniemen puistoon Kansallisteatterin taaksekin voittaisi nykytilan 6 – 0.
- - -
Quod erat demonstrandum: eipä tolla Sipisen suunnitelmalla ole kyllä mitään yhteistä Aallon vastaavaan kanssa. Oheisessa kuvassahan Töölönlahden eteläpuoli on Kansalaistori, eli monikerroksinen parkkipaikka ja lahden itäreuna on jyrätty moottoriti... anteeksi, Vapaudenkadun alle.
Kuva
Tekijänä sekovene
#52070
Niin. Eihän tuollaista nyt pitäisi suoralta kädeltä tyrmätä, mutta tyrmäsinpä kuitenkin. Syiksi voisin mainita mm. ajankohdan (80/90-luku) ja sillat, jotka olisivat luultavasti betonisia, eli rumia. Lisäksi mm. Espoon kulttuurikeskus on näemmä Sipisen käsialaa, joten itkuhan noiden näkemisestä saattaisi päästä. Tai siis pääseehän se nytkin, kun noita Töölönlahdelle nousevia laatikoita katselee. Yksi niistä taitaa olla siedettävän näköinen, mutta muut ovat sitä luokkaa että painaisin shift+delete, jos olin Stadin Kingi. Ei ole vollottaminen kovin sopivaa käytöstä esim. lähijunassa.

Kanava olisi sen sijaan ihan kiva. Jos se siis olisi kaunis, eikä mikään Tapiolan keskusallas. Nuo parkkipaikat sen paikalla ovat aina tyhjillään, mitä tulee hyödynnettyä silloin harvoin, kun keskustaan tulee brömisteltyä. Aika käsittämätöntä maankäyttöä kaupungin keskustassa, joten ehkä se maa pitäisi siitä kohtaa sitten kaivaa pois. Tämä siis ihan puhtaan autovihamielisyyteni vuoksi tai jotain.

edit: ei raksuta, katselin tuota kuvaa aluksi jotenkin ihan väärin ja nyt taitaa muutenkin olla aika mennä nukkumaan
Avatar
Tekijänä RV
#52097
Vapaudenmoottorikatua nyt on todella tyhmä vastustaa henkeen ja vereen, jos 100 metriä leveä rata ei samalla haittaa yhtään. Liikenne saataisiin sen myötä pois em. Mannerheimintieltä koko pituudeltaan purkamatta ainoatakaan rakennusta sen alta.
Tekijänä hmikko
#52098
RV kirjoitti:Liikenne saataisiin sen myötä pois em. Mannerheimintieltä koko pituudeltaan purkamatta ainoatakaan rakennusta sen alta.
Aalto kylläkin esitti Vapaudenkatua autoiluväyläksi Mannerheimintien lisäksi, ei tilalle.
Avatar
Tekijänä Clepe
#52099
RV kirjoitti:Vapaudenmoottorikatua nyt on todella tyhmä vastustaa henkeen ja vereen, jos 100 metriä leveä rata ei samalla haittaa yhtään. Liikenne saataisiin sen myötä pois em. Mannerheimintieltä koko pituudeltaan purkamatta ainoatakaan rakennusta sen alta.
Haittaa se ratakin, mutta rata haittaa vähemmän kuin rata yhdistettynä 10 metrin korkeudessa kulkevaan ruuhkaiseen mottoritiehen. Lisäksi ongelmana on se ettei ne autot oikein mahtuisi minnekkään rautatieasemalta etelään. Ja mitä Mansku olisi ilman autoja? Sehän näivettäisi kadun neljä bensa-asemaa ja muutkin yritykset täysin! RV taas näyttää puna-vihreitä puoliaan yhdistetyllä markkina- ja autovihallaan.
Tekijänä Jarski
#52208
Tässä arkkitehti Olavi Norosen visio vuodelta 1987 siitä, miltä Jyväskylän keskusta voisi näyttää 200-vuotispäivänään vuonna 2037. Viestiketjun avausviestissä on Tonin skannaama kuva Norosen Manhattan-suunnitelmasta, otin alla olevan kuvan samasta kirjasta eli Jussi Jäppisen teoksesta "Oletko koskaan nähnyt kauniin kaupungin?". Itse ainakin haaveilen tuon rautatien ja rantaväylän kattamisesta niin että Lutakko yhdistyisi saumattomasti keskustaan. Ehkäpä sitten vuonna 2037. :)

Kuva
Kuva
Tekijänä Arska
#52224
Tuon Manhattanvision olisi toivonut toteutuvan! Tosin tuosta visiosta saadaan kiittää sitä että Lutakossa nyt on edes nuo 2x15krs ja 5x12krs tornit ja sen seurauksena muitakin torneja pitkin kylää! Kävälykatukeskusta sen sijaan on nykyisellään ja tulevaisuuden visioillaan ehdottomasti parempi kuin tuo Norosen suunnittelema Autokeskusta liikenneneliöineen :mrgreen:

Matkakeskuksen silta muistuttaa kyllä yllättävän paljon lopulta toteutunutta... Vasemman laidan eduskuntataloa sen sijaan ei ole näkynyt enkä välttämättä halua sillä paikalla nähdäkkään :?:
Avatar
Tekijänä Clepe
#55019
frank_hki kirjoitti: Muistan joskus etsineeni kuvamatskua näistä kasarin Töölönlahtisuunnitelmista.
Tohon Töölönlahden vuoden -86 asemakaavakilpailuun osallistui myös Immo Teperi. En uskalla linkittää kuvia suoraan, mutta toi suunnitelma on mielestäni aivan mahtava! Valitettavasti paikka pilattiin kantakaupunkiin täysin sopimattomilla rakennuksilla.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14