Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä RV
#80677
Viimeksi torneja ehdotettiin Kamppiin 70-luvulla. Uskaltaisin sanoa, että jos Kampin keskusta suunniteltaisiin nyt, se olisi paljon muhkeampi ja tornikin sinne olisi mahtunut, vaikka pidän siitä sellaisenaankin.

Nuo upeat rakennukset olisivat tehneet Helsingistä Pohjolan Art Deco-pääkaupungin...
tekijänä Kazaam
#88849
Haussa olisi aikoinaan Rautatientorille suunnitellun lisärakennuksen tai -portin (millä termillä pitäisikään kutsua) havainnekuva. Taisi olla Saarisen omaa tekoa myös.

Juuri pari päivää sitten sellaista kuvaa katselin, mutta nyt ei löydy sitten millään...
#88857
Kazaam kirjoitti:Haussa olisi aikoinaan Rautatientorille suunnitellun lisärakennuksen tai -portin (millä termillä pitäisikään kutsua) havainnekuva. Taisi olla Saarisen omaa tekoa myös.

Juuri pari päivää sitten sellaista kuvaa katselin, mutta nyt ei löydy sitten millään...


Tämä?

Kuva
jfo ja 1 muut tykkäsi tästä
tekijänä Kazaam
#88859
Juuri tuo, kiitos! Onko jollakulla tarkempaa tietoa kenen suunnitelmasta oli kyse?

Olisi tehnyt torin mittakaavasta paljon miellyttävämmän, mutta toisaalta varmaan ihan hyvä ettei tuota rakennettu, on meinaan sellainen erittäin vahva mutufiilis, että tuo oltaisiin aikoinaan purettu.
#88868
Kazaam kirjoitti:varmaan ihan hyvä ettei tuota rakennettu, on meinaan sellainen erittäin vahva mutufiilis, että tuo oltaisiin aikoinaan purettu.


Enpä usko. Luulisin, että tuo olisi katsottu kokonaisuudeksi Kansallisteatterin ja aseman kanssa, eikä niitäkään ole purettu.
#88870
Riippuu vähän käyttötarkoituksesta. Rautatieasema ja Kansallisteatteri ovat molemmat täysin käyttökelpoisia tarkoitukseensa, eikä niitä ole ollut mitään tarvetta purkaa. Tuo sen sijaan näyttää jonkinlaiselta kauppahallilta, ja myymälätilojen tarpeet ovat muuttuneet 1900-luvun alusta paljon enemmän kuin asemahallien tai teatterirakennusten. Kaupalla ei myöskään ole samanlaista historiallista symboliarvoa kuin teatterilla; kauppa haluaa mieluummin symboloida nykyaikaa ja tulevaisuutta, kuin historiaa ja menneisyyttä.
#95475
Koodaamani ohjelma laski Suomelle tällaisen rataverkon. Taustadatana ovat vähintään 10 000 asukkaan taajamien (merkitty karttaan) väkiluvut ja koordinaatit, mutta ei esimerkiksi vesistöjä tai maaston muotoja. Jos kaikki rataosuudet olisivat suoria, olisi verkon pituus noin 6000 kilometriä eli suunnilleen saman verran kuin Suomen oikean rataverkon. Tarkemmasta algoritmistä saa kysyä.

Huomattavaa:
-Etelä-Suomi-keskeisyys. Esim. Forssa on keskeinen risteysasema, vaikka oikeasti rautatie on puuttunut sieltä kokonaan 70-luvulta lähtien.
-Kehärata Helsingin ympärillä
-Muusta verkosta erillinen Tornio-Kemi-rata

Kuva
Viimeksi muokannut sw, 16.09.18 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa. Syy: viallinen kuvalinkki poistettu, käytäthän esikatselua varmistaaksesi kuvien näkymisen
veka tykkäsi tästä
#95485
Tosielämässä raiteilla on semmoistakin toimintaa kuin tavaraliikenne, mikä Suomessa on ollut syynä aika monen radan sijaintiin.

Katse pysähtyy omille syntysijoille, missä Helsinki-Vaasa reitti menee Kurikan metropolin kautta ja jättää Seinäjoen väliin. Algoritmissa ehkä viilaamisen varaa?

Ilmeisesti algoritmissa ei ole mitään junien liikennöinnin käytännön reunaehtoja mukana, kuten juuri tavaraliikenne? Tornio-Kemi -välille kun ei varmaan olisi kovin kannattavaa perustaa erillistä systeemiä kalustoineen varikoineen.
#95503
Tunnen kyllä tavaraliikenteen merkityksen, mutta sen kysynnästä kertovaa dataa ei taida olla niin hyvin saatavillaa? :smt017

Algoritmista totean sen verran, että sekä matka- että rakennuskustannusten oletetaan riippuvan pelkistä ratakilometreistä. Jotta vaihto- ja pysähtymiskustannukset voisi ottaa huomioon, ohjelman pitäisi lisäksi ottaa kantaa junalinjoihin. Uuden järjestelmän perustamiskustannusten lisääminen varmaan onnistuisikin. Onko kellään arviota, paljonko uuden ratajärjestelmän perustamiskustannuksilla pystyisi laajentamaan olemassaolevaa järjestelmää?

Minäkin yllätyin hieman Pohjanmaan ratkaisusta.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13